N.a.v. uw gestelde vraag m.b.t. de karakteristiek.
Waar u op duidt is geen aardlekschakelaar, maar een aardlek-/installatie automaat. D.w.z. dat het een apparaat is, dat de zowel de functie van aardlekschakelaar, als die van installatieautomaat voor de betreffende aangesloten voeding vervult.
Er zijn zowel bij aardlekschakelaars als bij installatieautomaten meerdere types mogelijk.
De in “tot bewoning bestemde gebouwen” (zoals dat zo mooi heet) toegepaste aardlekschakelaars zijn in principe altijd van het type A, en dat is het aangeboden apparaat ook.
De door mij aangegeven B-karakteristiek slaat op het installatieautomaat gedeelte. Deze zijn ook met een C-karakteristiek (of D voor industriële toepassingen) leverbaar.
Het verschil tussen B en C karakteristiek laat zich het gemakkelijkst uitleggen, als de vroegere “snelle/normale” en de “trage” zekering. Dit normale of trage functioneren heeft alleen maar te maken met de inschakelpiek van het betreffende aangesloten apparaat en C-karakteristieken worden daarom ook eigenlijk in woningen alleen toegepast bij airconditioning en pompen van jacuzzi’s.
Gezien het feit dat de auto vol elektronica zit, en deze normaal gesproken de stroomafname regelt, ga ik er van uit dat deze een zogenaamde “softstart” heeft en dat een C-karakteristiek niet nodig is. Indien dit wel het geval is, is deze voor een geringe meerprijs (€ 5,00) leverbaar.
Een andere type aardlekschakelaar waarnaar u refereert is niet in een combinatie aardlek-/installatie automaat leverbaar en zou er dus een aparte aardlekschakelaar en installatieautomaat toegepast moeten worden.
De aardlekschakelaars van het type B zijn in woonhuizen zeer ongebruikelijk (we hebben ze nog nooit gebruikt) en ik zou moeten onderzoeken of deze toegepast mogen worden, en indien dit toegestaan is, wat de meerprijs van deze aardlekschakelaar is.