Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Overzicht van beschikbare laadpalen/wand contact dozen voor thuis

This site may earn commission on affiliate links.
Zo, die is ook binnen:
uza7y2en.jpg
 
Dan denk ik toch echt dat je de verkeerde aardlek heb hoor. Voor een laadstation heb je nu eenmaal een type B nodig ( omdat een type A niet alle lekstromen detecteert die je bij gelijkspanning kan hebben ) en die dingen kosten snel zo'n 4 a 500€. Toch best even nakijken !

Je kunt jezelf natuurlijk op kosten jagen, maar Tesla adviseert toch echt een type A aardlekschakelaar.
 
Mijn installateur vroeg vanmorgen welk type nodig was voor mijn Tesla. Ik moest hem het antwoord schuldig blijven. Op de offerte staat een type B. Ik ben blij dat hij er meer verstand van heeft dan ik. Dankzij jullie input wordt die keuze bevestigd. Thanks.
 
Last edited:
Je kunt jezelf natuurlijk op kosten jagen, maar Tesla adviseert toch echt een type A aardlekschakelaar.
Bron?

Mijn installateur vroeg vanmorgen welk type nodig was voor mijn Tesla. Ik moest hem het antwoord schuldig blijven. Op de offerte staat een type B. Ik ben blij dat hij er meer verstand van heeft dan ik. Dankzij jullie input wordt die keuze bevestigd. Thanks.
Zie hierboven, A != B.
 
Zie hierboven, A != B.

Ik heb het nog eens nagevraagd omdat hier werd gemeld dat een type B aanzienlijk duurder is dan een type A. Ik krijg een type A aardlekschakelaar met een B karakteristiek. Dit is het complete verhaal van mijn installateur:

N.a.v. uw gestelde vraag m.b.t. de karakteristiek.

Waar u op duidt is geen aardlekschakelaar, maar een aardlek-/installatie automaat. D.w.z. dat het een apparaat is, dat de zowel de functie van aardlekschakelaar, als die van installatieautomaat voor de betreffende aangesloten voeding vervult.

Er zijn zowel bij aardlekschakelaars als bij installatieautomaten meerdere types mogelijk.

De in “tot bewoning bestemde gebouwen” (zoals dat zo mooi heet) toegepaste aardlekschakelaars zijn in principe altijd van het type A, en dat is het aangeboden apparaat ook.

De door mij aangegeven B-karakteristiek slaat op het installatieautomaat gedeelte. Deze zijn ook met een C-karakteristiek (of D voor industriële toepassingen) leverbaar.

Het verschil tussen B en C karakteristiek laat zich het gemakkelijkst uitleggen, als de vroegere “snelle/normale” en de “trage” zekering. Dit normale of trage functioneren heeft alleen maar te maken met de inschakelpiek van het betreffende aangesloten apparaat en C-karakteristieken worden daarom ook eigenlijk in woningen alleen toegepast bij airconditioning en pompen van jacuzzi’s.

Gezien het feit dat de auto vol elektronica zit, en deze normaal gesproken de stroomafname regelt, ga ik er van uit dat deze een zogenaamde “softstart” heeft en dat een C-karakteristiek niet nodig is. Indien dit wel het geval is, is deze voor een geringe meerprijs (€ 5,00) leverbaar.

Een andere type aardlekschakelaar waarnaar u refereert is niet in een combinatie aardlek-/installatie automaat leverbaar en zou er dus een aparte aardlekschakelaar en installatieautomaat toegepast moeten worden.

De aardlekschakelaars van het type B zijn in woonhuizen zeer ongebruikelijk (we hebben ze nog nooit gebruikt) en ik zou moeten onderzoeken of deze toegepast mogen worden, en indien dit toegestaan is, wat de meerprijs van deze aardlekschakelaar is.
 
Ik heb het nog eens nagevraagd omdat hier werd gemeld dat een type B aanzienlijk duurder is dan een type A. Ik krijg een type A aardlekschakelaar met een B karakteristiek. Dit is het complete verhaal van mijn installateur:


de aardlek-schakelaar. Er wordt voor nageschakelde gelijkrichters (zoals de laders van de batterij) een type B aangeraden.
De standaard huis-tuin-keuken aardlekschakelaar is type A.

voor meer uitleg, zie http://www.installmedia.nl/71009/Impuls-mei-Alle-soorten-lekstroom-onder-controle.pdf

- - - Updated - - -

Ik heb de volgende offerte binnen. Is dit een goede deal? Ik moet dan nog een Mennekes kabel neem ik aan? Waar kan ik die kopen? Ik krijg mijn auto midden november dus ben druk bezig met de voorbereidingen.

View attachment 33215

over de prijzen ga ik mij niet uitlaten, maar je hebt hier een CEE-stopcontact 5 polig, 16A, 400V.
Daar past de meegeleverde kabel (met de rode adaptor) op.
maw : om vanaf dit stopcontact te laden heb je geen 'mennekes'-kabel nodig (beide zijden type2)

als je daarentegen aan een laadpaal wil laden, bvb 32A, dan heb je wel een laadkabel nodig.
en die kan je bvb bij LuckyLuke vinden.
zie http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/18817-Inkoopactie-Type-2-Laadkabel-3x32A
 
Last edited:
Ik heb de volgende offerte binnen. Is dit een goede deal? Ik moet dan nog een Mennekes kabel neem ik aan? Waar kan ik die kopen? Ik krijg mijn auto midden november dus ben druk bezig met de voorbereidingen.

View attachment 33215
Even los van de prijzen die ik niet kan/wil beoordelen. Ik heb mijn gehele groepenkast laten vervangen incl grondkabel voor laadpaal in de voortuin bij www.robz.nl. In relatie tot andere offertes een stuk goedkoper en heeft goede snelle diensten geleverd.
 
Blijkbaar allemaal experten hier in deze draad, maar ik ga het toch eens aandurven om mij hier als complete leek terzake tussen te wurmen.

Mijn probleem:

We hadden onze elektricien gevraagd om een driefasig stopcontact (waar de rode 5-pins MS stekker in past) met bijhorende extra zekering te plaatsen in onze garage. Hij wil dat doen voor (ik rond af) 200 EUR.

Anderzijds zijn we ook eens ingegaan op zo'n aanbieding voor een laadpunt, in ons geval bij Electric Fuel. En die komen nu af met een offerte van... boven de 5.000 EUR!

Dus snap ik er niets meer van... Waar kan zo'n enorm verschil vandaan komen? Toch niet van wat meer beveiliging of zo? Of kunnen we hier te maken hebben met een nieuwe vorm van afzetterij? Zo van: "iemand die zich een Tesla kan veroorloven, kijkt niet op een euro meer of minder, dus zullen we maar eens lekker doorvragen"?
 
5000 is wel erg veel, vraag me af of ze ook gespecificeerd hebben wat ze daarvoor allemaal doen?
Als ze er een gratis bubbelbad bij doen dan begrijp ik die prijs, maar anders niet ;)
Gewoon even verder shoppen dus!
Ik zou eerst die elektricien laten komen en als je de auto hebt na een aantal weken eens bezinnen of je wel echt een professioneel laadpunt nodig hebt.
 
http://www.ratio.nl/nl/catalog/articlegroup/4717/thuisladers-mode-2 (onderste artikel nr 31351)

Deze heb ik besteld via JK automatisering aangezien ik graag een wat langere vaste kabel wilde hebben.
Deze wordt geplaatst in een kast in de voortuin en kan ook 22KW leveren.....ook niet voorzien van RFID/GPS/Smartcharging etc etc maar gewoon op laadstation met schakelaar voor in te stellen amperage. Kosten 870 euro excl btw
 
Blijkbaar allemaal experten hier in deze draad, maar ik ga het toch eens aandurven om mij hier als complete leek terzake tussen te wurmen.

Mijn probleem:

We hadden onze elektricien gevraagd om een driefasig stopcontact (waar de rode 5-pins MS stekker in past) met bijhorende extra zekering te plaatsen in onze garage. Hij wil dat doen voor (ik rond af) 200 EUR.

Anderzijds zijn we ook eens ingegaan op zo'n aanbieding voor een laadpunt, in ons geval bij Electric Fuel. En die komen nu af met een offerte van... boven de 5.000 EUR!

Dus snap ik er niets meer van... Waar kan zo'n enorm verschil vandaan komen? Toch niet van wat meer beveiliging of zo? Of kunnen we hier te maken hebben met een nieuwe vorm van afzetterij? Zo van: "iemand die zich een Tesla kan veroorloven, kijkt niet op een euro meer of minder, dus zullen we maar eens lekker doorvragen"?

Zo gek heeft geen mijn aanbieders het gemaakt, maar er zijn zeker zulke dure laadpunten te krijgen. Bijvoorbeeld op een aluminium zuil.

De goedkoopste optie die aan mijn eisen voldoet (kindveiligheid) kost €1093 ex btw (vergrendeld krachtstroomcontactdoos + stroommeter + aanverwanten in meterkast).
Toen ging ik in gedachten na hoe het allemaal zou werken. Mijn parkeerruimte is een beetje krap voor de Model S. Ik zal achteruit strak tegen de muur parkeren waarbij de contactdoos net in het midden komt. Als ik de stekker uit de bak moet halen (ook onder natte omstandigheden) en in het stopcontact moet steken, dan wordt het omslachtig. Dit zal me gaan irriteren.
Daarom heb ik nu toch gekozen voor een ICU Compact laadpunt met vast laadsnoer. Dan kan de aparte stroommeter achterwege blijven en is een aardlekschakelaar type A voldoende (bevestigd door leverancier). Het koppelen is dan slechts de stekker van de muur trekken en in de Tesla steken. Wel pasje erbij houden. Dit hele feestje komt op €1831 ex btw. Nog altijd €100 goedkoper dan Cohere, €250 goedkoper dan de ANWB (beide leveren geen ICU Compact) en €700 goedkoper dan New Motion. De ICU Compact geeft geen online inzicht in het verbruik, maar de indicatie op het apparaat volstaat. Gewoon af te lezen.

N.B. Ik kreeg ook nog de opmerking mee (hoewel niet relevant voor ons Tesla-rijders): De belastingdienst gaat in de toekomst misschien moeilijk doen als je een PHEV hebt, en niet kan aantonen - bijv. middels een stroommeter - dat je regelmatig oplaadt. Dat is iets wat ik bij mij in de buurt vaak zie. Er staan 4 of 5 Ampera's/Volts en slechts 1 daarvan die regelmatig aan de paal staat.
 
Last edited:
Gelden, bovenop de Keba zit een sticker met de gegevens voor spanning, stroom, etc. Daar staat ook het CE keur op van de lader. Op basis van het typenummer heeft de fabrikant aangegeven dat het ding is ontworpen en getest volgens de CE normen. Een van de punten is de maximale stroom. Een hogere stroom zal zwaardere eisen stellen aan relais i.v.m. opwarming van de contacten enzo. Het manual geeft aan dat de maximale stroom niet hoger mag worden gekozen dan aangegeven op deze CE sticker. M.a.w., je kan de lader wel instellen op 32A, maar dat mag dus alleen als er ook een CE keur voor is afgegevn van 32A. Bij mijn lader was dit dus een probleem omdat die maar tot 16A kon worden gebruikt volgens de sticker.

Overigens, als de lader hangt, test dan eerst even of er bij 10A al ergens een grote opwarming is. Als er ergens een slecht contact is zal dit punt erg warm worden. Meteen 32A is dan dus ook meteen kans op smeltende verbindingen... vergeet ook niet even te controleren in de meterkast, daar zijn neem ik aan ook wel de nodige aanpassingen gemaakt welke nu voor het eerst gebruikt gaan worden.