Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Overzicht van beschikbare laadpalen/wand contact dozen voor thuis

This site may earn commission on affiliate links.
Bij mij thuis

Ik heb een elektricien de hele meterkast laten vervangen van 1-fase naar 3-fase, een aparte krachtstroomgroep voor de laadaansluiting, die zit bij mij op de voorgevel, op de hoek bij de oprit. Ik kon dus de kabel gewoon door de kruipruimte laten lopen en even in de muur naar buiten en klaar.
In de meterkast zit ook een digitale kwh meter voor de Tesla. Naast de bestaande 8 groepen, tevens 2 extra groepen voor toekomstige zonnepanelen.
Mijn stopcontact is een Mennekens afschakelbare krachtstroom kast, ik heb deze nog niet vaak gezien, dus even een plaatje.
Ik was alles bij elkaar 544 euro kwijt.
stekkerdoos mennekes afschakelbaar 3 fase.jpg
 
Heeft iemand enige ervaring met deze EcoTap?
http://www.ecotap.nl/auto-laadzuil-homebox.html

Ik ben bezig om voor een sportvereniging een laadpaal te regelen, met twee aansluitingen. Het is een vereniging, dus het moet tegen minimale kosten. Ze kopen wel tegen een zeer laag tarief de elektriciteit in, dus er is hoop (maar ook niet dan dat) op en terugverdienmodelletje :)

Aangeboden prijs is €2500, voor een paal met twee Mennekes stekkers voor ieder 11 Kwh. Met installatie, graafwerk (5 meter) en nog wat extra's zoals een RFID lezer en GSM module komt dat op €3500. Cohere zit met een EV-box op ongeveer hetzelfde bedrag.

Weet iemand in de omgeving van Breda een installateur die van wanten weet? Zou nog graag een second opinion willen hebben.
 
Gisteren het laadpunt bij mij geplaatst door GreenFlux. Hij is nog niet operationeel; daarvoor moet Liander nog de aansluiting gaan maken.
Ik ben gegaan voor een extra 3x25A aansluiting, alleen te gebruiken door de MS. Overwegingen: de extra kosten voor de aansluiting heb ik er ten opzichte van de extra kosten voor verzwaring naar 3x32A in ca. één jaar wel uit.
Zoals elders op het forum gesteld gaat de energieheffing wel omlaag na 10.000 kWh, maar zo'n grote verbruiker ben ik niet. Maar het lijkt mij voor een ieder die de keuze moet maken verstandig om dat sommetje een keer te maken.
Wel is van belang te weten dat niet iedere netwerkleverancier bereid is om een extra aansluiting op een bestaand adres te maken; Liander doet daar in ieder geval niet moeilijk over.
Verder heb ik gekozen voor de externe oplossing omdat mijn stoppenkast al behoorlijk vol is en bij een nieuwe huisaansluiting zowiezo de eerste 25 m voor rekening van de leverancier van de aansluiting zijn. Laat dat nou net nagenoeg passen....

Ben tot heden tevreden over Greenflux. Ze zitter er boven op, vanaf de offerte die direct goed was en ze begrepen direct mijn wensen en speelden daar goed op in. De jaarlijkse kosten zijn iets hoger dan die van NewMotion, maar zonder in details te treden was hun offertetraject nou niet bepaald vertrouwenwekkend en conform wens. Verder vind ik de wijze waarop GreenFlux met de laadvoorzieningen in Nederland omgaat (palen bij Van der Valk en LaPlace) een goed voorbeeld van vooruit denken.

De installatiewerkzaamheden zijn keurig gegaan zoals ik van tevoren op foto's aan hen had aangegeven. Ik kon helaas vanwege werkzaamheden niet aanwezig zijn bij de installatie. Maar het vertrouwen is niet beschaamd, het ziet er keurig uit :smile:.

IMG_0400a.jpg
IMG_0401a.jpg
 
Last edited:
In mijn zoektocht naar een laadoplossing voor thuis vindt ik nogal wat opties. De prijzen lopen nogal uiteen en wat de voor en nadelen zin van de diverse oplossingen ten opzichte van andere is niet altijd even duidelijk. Ik wil een deze thread een overzicht maken waaruit eenieder eenvoudig de voor hem/haar geschikte oplossing kan selecteren.

Daarom de vraag aan iedereen om hier een bericht te posten met de door jou gekozen laad oplossing. Schrijf even kort wat de specificaties zijn, wat de voor en eventueel nadelen zijn van de oplossing, waar je deze hebt aangeschaft en indien mogelijk een indicatie van de prijs. Last but not least een foto erbij posten om het geheel compleet te maken.

Ik zal de diverse opties uiteindelijk samenvoegen naar een duidelijk overzicht wat iedereen kan gebruiken.
Is dat overzicht uiteindelijk ooit van gekomen? In een andere thread misschien?
 
Vandaag is de elektricien langs geweest om de meterkast voor te bereiden op de aanpassing naar 3-fasen (donderdag). 3x25A hoofdgroep en 3x20A groep voor auto.
Daaraan een 5x6mm kabel naar een Keba laadstation (Kecontact 20) met een eigen KwH meter.
View attachment 33113

Overzicht kosten:
* hoofdschakelaar tbv 3 fase aansluiting: euro 20,23 inclusief btw
* aardlekschakelaar tbv krachtgroep: euro 37,77 inclusief btw
* krachtgroep 20A: euro 33,26 inclusief btw
* 5g6 kabel: ong. 25 euro incl btw
* KwH meter: 75 euro incl btw
* Keba laadstation: 720 euro (incl verzending, geen btw)
* installatie: ongeveer 3 uur x 40 euro = 120 euro incl btw

Totale kosten: ongeveer € 1.000 euro incl. BTW

Welke elektricien heb je laten komen? ik wil ook een offerte laten maken thuis.
dbvb