Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Overzicht van beschikbare laadpalen/wand contact dozen voor thuis

This site may earn commission on affiliate links.
In mijn zoektocht naar een laadoplossing voor thuis vindt ik nogal wat opties. De prijzen lopen nogal uiteen en wat de voor en nadelen zin van de diverse oplossingen ten opzichte van andere is niet altijd even duidelijk. Ik wil een deze thread een overzicht maken waaruit eenieder eenvoudig de voor hem/haar geschikte oplossing kan selecteren.

Daarom de vraag aan iedereen om hier een bericht te posten met de door jou gekozen laad oplossing. Schrijf even kort wat de specificaties zijn, wat de voor en eventueel nadelen zijn van de oplossing, waar je deze hebt aangeschaft en indien mogelijk een indicatie van de prijs. Last but not least een foto erbij posten om het geheel compleet te maken.

Ik zal de diverse opties uiteindelijk samenvoegen naar een duidelijk overzicht wat iedereen kan gebruiken.
 
Goed initiatief. Weet nog steeds niet wat de beste oplossing is voor thuis en 3 laadpunten op kantoor (2x Tesla 1x Outlander). Keba goedkoop een flexibel, Mennekes mooi en iets minder flexibel. 22 kw stations aanleggen ook al sluit ik sommige voorlopig voor 11kw aan?
 
Vandaag is de elektricien langs geweest om de meterkast voor te bereiden op de aanpassing naar 3-fasen (donderdag). 3x25A hoofdgroep en 3x20A groep voor auto.
Daaraan een 5x6mm kabel naar een Keba laadstation (Kecontact 20) met een eigen KwH meter.
meterkast.JPG


Overzicht kosten:
* hoofdschakelaar tbv 3 fase aansluiting: euro 20,23 inclusief btw
* aardlekschakelaar tbv krachtgroep: euro 37,77 inclusief btw
* krachtgroep 20A: euro 33,26 inclusief btw
* 5g6 kabel: ong. 25 euro incl btw
* KwH meter: 75 euro incl btw
* Keba laadstation: 720 euro (incl verzending, geen btw)
* installatie: ongeveer 3 uur x 40 euro = 120 euro incl btw

Totale kosten: ongeveer € 1.000 euro incl. BTW
 
Vandaag is de elektricien langs geweest om de meterkast voor te bereiden op de aanpassing naar 3-fasen (donderdag). 3x25A hoofdgroep en 3x20A groep voor auto.
Daaraan een 5x6mm kabel naar een Keba laadstation (Kecontact 20) met een eigen KwH meter.

Overzicht kosten:
* hoofdschakelaar tbv 3 fase aansluiting: euro 20,23 inclusief btw
* aardlekschakelaar tbv krachtgroep: euro 37,77 inclusief btw
* krachtgroep 20A: euro 33,26 inclusief btw
* 5g6 kabel: ong. 25 euro incl btw
* KwH meter: 75 euro incl btw
* Keba laadstation: 720 euro (incl verzending, geen btw)
* installatie: ongeveer 3 uur x 40 euro = 120 euro incl btw

Totale kosten: ongeveer € 1.000 euro incl. BTW

Wel jammer dat ze hem ondersteboven / op z'n kant hebben gehangen Maurice :tongue:
 
Vandaag is de elektricien langs geweest om de meterkast voor te bereiden op de aanpassing naar 3-fasen (donderdag). 3x25A hoofdgroep en 3x20A groep voor auto.
Daaraan een 5x6mm kabel naar een Keba laadstation (Kecontact 20) met een eigen KwH meter.

Overzicht kosten:
* hoofdschakelaar tbv 3 fase aansluiting: euro 20,23 inclusief btw
* aardlekschakelaar tbv krachtgroep: euro 37,77 inclusief btw
* krachtgroep 20A: euro 33,26 inclusief btw
* 5g6 kabel: ong. 25 euro incl btw
* KwH meter: 75 euro incl btw
* Keba laadstation: 720 euro (incl verzending, geen btw)
* installatie: ongeveer 3 uur x 40 euro = 120 euro incl btw

Totale kosten: ongeveer € 1.000 euro incl. BTW
Klinkt echt erg goedkoop. Was er buiten het laadstation niet nog een of andere dure B- of A-schakelaar nodig? En je kabel was ook vast niet erg lang, ik moet thuis ca. 30m gaan leggen.

Op kantoor hebben ze ter voorbereiding 3 kabels getrokken, 2 maal 5x2,5 en 1 maal 3x 2,5. Vraag me af of ik dat niet beter aan kan laten passen naar 3 maal 5x6? Afstand vanaf de meterkast is ca. 15m. Los van welk laadstation met welke capaciteit we willen gaan aansluiten. Ivm de mogelijke belasting denk ik op dit moment aan 1x 22kw en, 2x 11kw, of 1x 11kw en 1x 3,7kw.
 
Last edited:
Klinkt echt erg goedkoop. Was er buiten het laadstation niet nog een of andere dure B- of A-schakelaar nodig? En je kabel was ook vast niet erg lang, ik moet thuis ca. 30m gaan leggen.
dat zou die C20 aardlekschakelaar dan zijn. Maar ook die kost maar een paar tientjes. Mijn garage zit in de kelder, recht onder de meterkast. Dus een meter of 5 kabel nodig.
 
Vandaag is de elektricien langs geweest om de meterkast voor te bereiden op de aanpassing naar 3-fasen (donderdag). 3x25A hoofdgroep en 3x20A groep voor auto.
Daaraan een 5x6mm kabel naar een Keba laadstation (Kecontact 20) met een eigen KwH meter.



Overzicht kosten:
* hoofdschakelaar tbv 3 fase aansluiting: euro 20,23 inclusief btw
* aardlekschakelaar tbv krachtgroep: euro 37,77 inclusief btw
* krachtgroep 20A: euro 33,26 inclusief btw
* 5g6 kabel: ong. 25 euro incl btw
* KwH meter: 75 euro incl btw
* Keba laadstation: 720 euro (incl verzending, geen btw)
* installatie: ongeveer 3 uur x 40 euro = 120 euro incl btw

Totale kosten: ongeveer € 1.000 euro incl. BTW
Wat kost de extra 3x20A per maand?

Ik heb zelf offertes voor laadpalen van ANWB, Cohere en New Motion. Kosten ontlopen elkaar niet veel; rond €3000 incl btw. Best wel prijzig, maar het idee was dat een laadpaal veiliger is voor de kleine die hier rondhobbelt en andere kinderen omdat het punt vanaf de straat zichtbaar en bereikbaar is.
Morgen komt de lokale installateur langs voor een offerte. Eentje met een simpele rode contactdoos. Dat moet dan wel beveiligd kunnen worden. Zijn reactie geeft in ieder geval hoop dat hij er kijk op heeft (gaf goede aanwijzingen).
 
Als de auto met single charger op max vermogen laadt (lang niet altijd nodig) dan blijft er 9A over per fase. 9x230=2070W. Dat is het maximum dat een ander apparaat (beter gezegd: de combinatie van andere apparaten) mag vragen. Een wasmachine zal wel gaan. Een droger niet of kantje boord. Een frituurpan zit op 3000W en is daarmee teveel, maar die gebruik ik s'nachts natuurlijk niet. Om de capaciteit maximaal te benutten, zal ik waarschijnlijk de verdeling over de groepen moeten wijzigen.
 
Als de auto met single charger op max vermogen laadt (lang niet altijd nodig) dan blijft er 9A over per fase. 9x230=2070W. Dat is het maximum dat een ander apparaat (beter gezegd: de combinatie van andere apparaten) mag vragen. Een wasmachine zal wel gaan. Een droger niet of kantje boord. Een frituurpan zit op 3000W en is daarmee teveel, maar die gebruik ik s'nachts natuurlijk niet. Om de capaciteit maximaal te benutten, zal ik waarschijnlijk de verdeling over de groepen moeten wijzigen.

Is het in genoemd geval niet 9x230x3?
 
Is het in genoemd geval niet 9x230x3?
Nee, per fase is er maar 2070W over. En aangezien één apparaat maar aan één groep hangt, en één groep maar door één fase gevoed kan worden, zal er dus nooit een apparaat meer dan 2kW mogen gebruiken.

- - - Updated - - -

... Een frituurpan zit op 3000W en is daarmee teveel, maar die gebruik ik s'nachts natuurlijk niet...
Toen ik nog een frituurpan had, werd die eigenlijk alléén maar 's nachts gebruikt, na het stappen :smile:
 
Als de auto met single charger op max vermogen laadt (lang niet altijd nodig) dan blijft er 9A over per fase. 9x230=2070W. Dat is het maximum dat een ander apparaat (beter gezegd: de combinatie van andere apparaten) mag vragen. Een wasmachine zal wel gaan. Een droger niet of kantje boord. Een frituurpan zit op 3000W en is daarmee teveel, maar die gebruik ik s'nachts natuurlijk niet. Om de capaciteit maximaal te benutten, zal ik waarschijnlijk de verdeling over de groepen moeten wijzigen.

Onze Warmtepomp wasdroger heeft een aansluitwaarde van 1kW en de wasmachine 2,3 kW.

- - - Updated - - -

Toen ik nog een frituurpan had, werd die eigenlijk alléén maar 's nachts gebruikt, na het stappen :smile:
Maar na het stappen/snacken ga je waarschijnlijk niet de volgende ochtend om 6:30 al weer op pad met de S, dus dan heb je weer langer de tijd om op te laden:cool:
 
Bij zijn het dan ook vooral de kids met deze nachtelijke activiteiten, wat er vervolgens voor zou kunnen zorgen dat ik de volgende morgen met een lege accu sta...:mad::mad:
Daarom toch een smart laadstation en een goede signalering (wekker) voor als het laden stopt.

- - - Updated - - -

Onze Warmtepomp wasdroger heeft een aansluitwaarde van 1kW en de wasmachine 2,3 kW.
Een warmtepomp droger een prima oplossing, zelf ook al jaren staan. Voor de mensen met een warmtepomp voor verwarming let op of dit een monovalente of mono-energetische/bivalente opstelling is. Bij een mono-energetische opstelling gaat er bij veel warmtevraag toch een elektrisch element aan en ga je over de maximale elektrische vraag heen.
 
Ik had het overzicht met mijn electrische apparaten niet bij de hand. Een wasmachine is inderdaad al teveel met 2,7kW. Mijn droger vraagt zelfs 3,5kW. Dat wordt dus slim plannen.

Inmiddels ook offerte binnen voor simpeler laadpunt. Een krachtstroom contactdoos. Dat kost €640 (kwh meter moet er nog bij). Dan afhankelijk van het soort contactdoos nog tussen de €60 en €400. De dure uitvoering betreft een doos met vergendelde aan/uit knop. Die kan alleen aan als er een stekker in zit. Dat is voldoende voor mijn doel. Scheelt €400 tot €1200. Qua installatiekosten valt het veel beter uit dan de €1000 tot €1200 exbtw (!) die anderen rekenen.
 
Overzicht kosten:
* hoofdschakelaar tbv 3 fase aansluiting: euro 20,23 inclusief btw
* aardlekschakelaar tbv krachtgroep: euro 37,77 inclusief btw
* krachtgroep 20A: euro 33,26 inclusief btw
* 5g6 kabel: ong. 25 euro incl btw
* KwH meter: 75 euro incl btw
* Keba laadstation: 720 euro (incl verzending, geen btw)
* installatie: ongeveer 3 uur x 40 euro = 120 euro incl btw

Totale kosten: ongeveer € 1.000 euro incl. BTW

Dan denk ik toch echt dat je de verkeerde aardlek heb hoor. Voor een laadstation heb je nu eenmaal een type B nodig ( omdat een type A niet alle lekstromen detecteert die je bij gelijkspanning kan hebben ) en die dingen kosten snel zo'n 4 a 500€. Toch best even nakijken !