Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

P85D vs 85D (To Pee or not to Pee)

This site may earn commission on affiliate links.
Ergens in april van dit jaar heb ik een testrit gemaakt in een P85D. Uiteraard liet de acceleratie van 0-100 het adrenaline niveau stijgen; onovertroffen, big smiles. De wegligging vond ik (met de wetenschap hoe zwaar de auto is) verrassend goed, dankzij de lage c.o.g. in combinatie met de smart air suspension.

Dat de acceleratie van 80-120 lang niet zo snel aanvoelde als de acceleratie bij lagere snelheden was ook duidelijk merkbaar. Gevoelsmatig doet mijn huidige auto de 80-120 iets sneller, maar overall vond ik de Tesla toch overtuigend overkomen dankzij de fijne "road dynamics".

Inmiddels staan zowel mijn vrouw (we weten allemaal hoe dat werkt, toch?) als mijn accountant achter de aanschaf. Nog een keer opties bekijken, laatste nieuwtjes lezen en bestellen maar!
Echter, bij de laatste nieuwtjes in dit forum bekroop mij toch een naar gevoel.

Wat blijkt:
- Next Gen rear seats zijn komen te vervallen (prijs ongeveer gelijk, als mijn geheugen mij niet in de steek laat?)
- Staggered wheels zijn afgeschaft (achter dezelfde maat bandjes als voor) en zijn gelijk aan 85D
- De smart air suspension op de P85D is bij auto's post april 2015 gelijk aan die van de 85D en "veel" slapper afgeveerd.
- Verschillende dyno's laten weliswaar een overtuigend aantal Newton Meters zien, maar de paarden-telling houdt op bij 450-550. Dit terwijl met 691 werd geadverteerd en de configurator nu zelfs met 262 voor en 510 achter (772 pk!?!) adverteert.

Wat mij erg tegenvalt is de wijze waarop Tesla hierover vooraf niet communiceert. Prospects rijden in een testauto, zijn enthousiast, bestellen dezelfde setup en ontvangen iets anders. Dat wordt vooraf niet met hen overlegt (uitgezonderd de next gen rear seats) en valt pas op nadat de auto in gebruik is genomen. In mijn boekje is dat "not done". Met alle lovende verhalen over de legendarische Tesla service begrijp ik deze werkwijze echt niet.

Vooral nu de verschillen tussen de P85D en 85D zo klein zijn geworden, vraag ik mij af waarom het prijsverschil nog steeds even groot (of eigenlijk groter, dankzij de EUR/USD) is. Nog belangrijker, ik ben aan het twijfelen of de P85D wel de juiste keuze is als ik niet van plan ben de Ludicrous update van € 14.400 (3,3k + 11,1K (was dit niet 10k vorige week?)) te bestellen. Het gaat immers om een verschil van € 21.700 tussen een 85D en P85D. Het verschil tussen een 90D en P90DL is zelfs € 32.800.

Zijn er 85D eigenaren die in een P85D (bij voorkeur post april 2015) hebben gereden en hun (subjectieve) mening willen delen?

Andersom is uiteraard ook van harte welkom:
Zijn er P85D eigenaren (wederom bij voorkeur post april 2015, maar laat je niet tegenhouden als je een pre-april-eigenaar bent, you lucky bastard) die in een 85D hebben gereden en hun mening over de verschillen willen delen?
En als bonusvraag, zou je vandaag de dag met de kennis die je hebt wederom voor de P85D kiezen? (aanname: ludricous mode mag je niet bestellen!)
 
Is het een idee om een tweede proefrit aan te vragen voor de 85D? Dan kun je zelf de verschillen ervaren. Wat betreft het vermogen: de website maakt onderscheid in vermogen en vermogen van de motors. Bij de P85D wordt met motorvermogen geadverteerd en niet met vermogen op de wielen. Vanuit een marketingoogpunt begrijp ik dat wel, maar of het handig is naar de klant is een iets anders.

Mag ik vragen welke auto je nu rijdt? (aangezien de acceleratie van 80-120 niet echt verschilt in je beleving)
 
Een tweede proefrit zal zeker volgen. Desalniettemin ben ik onverminderd nieuwsgierig naar de beleving van andere bestuurders.

Dat er verschil is tussen motorvermogen en vermogen aan de wielen is mij duidelijk. Doorgaans komt het verschil door verlies in de aandrijflijn (versnellingsbak, diff, vliegwiel, etc.). Volgens mij is het verschil tussen potentieel vermogen van de elektro motoren waarmee geadverteerd wordt en het vermogen aan de wielen echter aanzienlijk groter bij de P85D door een gebrek aan opneembaar vermogen (ampères) van de accu, i.p.v. verlies in aandrijflijn. Bij ICE-auto's worden alle pk's op de krukas weergegeven en kun je met een minimaal verschil nagaan wat de pk's op de wielen zullen zijn. Bij Tesla staan deze twee meetpunten geheel los van elkaar, omdat er een derde factor meespeelt, namelijk de maximale vermogensafgifte van de accu.

De huidige daily driver is een A6 Avant 3.0TDI Quattro (+chiptune).
 
Ik ben onlangs in het bezit van een 85D en heb nog geen moment spijt gehad dat ik geen P85D genomen heb.
Inderdaad zat ik ook met die twijfels bij aankoop, maar achteraf gezien was dit de verstandigste keuze, 20000 meer voor één seconde is veel geld. Neem het van mij aan een 85D is snel genoeg, en als je vol gas geeft met iemand erbij als passagier krijg je dezelfde reacties al de filmpjes die rond gaan over de P versie. :wink:
 
Ergens in april van dit jaar heb ik een testrit gemaakt in een P85D. Uiteraard liet de acceleratie van 0-100 het adrenaline niveau stijgen; onovertroffen, big smiles. De wegligging vond ik (met de wetenschap hoe zwaar de auto is) verrassend goed, dankzij de lage c.o.g. in combinatie met de smart air suspension.

Dat de acceleratie van 80-120 lang niet zo snel aanvoelde als de acceleratie bij lagere snelheden was ook duidelijk merkbaar. Gevoelsmatig doet mijn huidige auto de 80-120 iets sneller, maar overall vond ik de Tesla toch overtuigend overkomen dankzij de fijne "road dynamics".

Inmiddels staan zowel mijn vrouw (we weten allemaal hoe dat werkt, toch?) als mijn accountant achter de aanschaf. Nog een keer opties bekijken, laatste nieuwtjes lezen en bestellen maar!
Echter, bij de laatste nieuwtjes in dit forum bekroop mij toch een naar gevoel.

Wat blijkt:
- Next Gen rear seats zijn komen te vervallen (prijs ongeveer gelijk, als mijn geheugen mij niet in de steek laat?)
- Staggered wheels zijn afgeschaft (achter dezelfde maat bandjes als voor) en zijn gelijk aan 85D
- De smart air suspension op de P85D is bij auto's post april 2015 gelijk aan die van de 85D en "veel" slapper afgeveerd.
- Verschillende dyno's laten weliswaar een overtuigend aantal Newton Meters zien, maar de paarden-telling houdt op bij 450-550. Dit terwijl met 691 werd geadverteerd en de configurator nu zelfs met 262 voor en 510 achter (772 pk!?!) adverteert.

Wat mij erg tegenvalt is de wijze waarop Tesla hierover vooraf niet communiceert. Prospects rijden in een testauto, zijn enthousiast, bestellen dezelfde setup en ontvangen iets anders. Dat wordt vooraf niet met hen overlegt (uitgezonderd de next gen rear seats) en valt pas op nadat de auto in gebruik is genomen. In mijn boekje is dat "not done". Met alle lovende verhalen over de legendarische Tesla service begrijp ik deze werkwijze echt niet.

Vooral nu de verschillen tussen de P85D en 85D zo klein zijn geworden, vraag ik mij af waarom het prijsverschil nog steeds even groot (of eigenlijk groter, dankzij de EUR/USD) is. Nog belangrijker, ik ben aan het twijfelen of de P85D wel de juiste keuze is als ik niet van plan ben de Ludicrous update van € 14.400 (3,3k + 11,1K (was dit niet 10k vorige week?)) te bestellen. Het gaat immers om een verschil van € 21.700 tussen een 85D en P85D. Het verschil tussen een 90D en P90DL is zelfs € 32.800.

Zijn er 85D eigenaren die in een P85D (bij voorkeur post april 2015) hebben gereden en hun (subjectieve) mening willen delen?

Andersom is uiteraard ook van harte welkom:
Zijn er P85D eigenaren (wederom bij voorkeur post april 2015, maar laat je niet tegenhouden als je een pre-april-eigenaar bent, you lucky bastard) die in een 85D hebben gereden en hun mening over de verschillen willen delen?
En als bonusvraag, zou je vandaag de dag met de kennis die je hebt wederom voor de P85D kiezen? (aanname: ludricous mode mag je niet bestellen!)

Oorspronkelijk had ik in oktober 2014 een 85D besteld, maar gedurende de 14 dagen "bedenktijd" toch overgestapt naar de P85D, dit omwille van 2 voorname redenen: de next generation seats, die toen enkel op de P te bestellen waren, maar ... uiteraard bijkomend omwille van het extra vermogen.
Aangezien de next generation seats nu ook op alle reeksen te bestellen zijn, zou er alleen nog het verschil in vermogen overblijven, maar ook dit is in de 85D meer gestegen dan in de P85D én in de P85D krijg je helemaal niet het, op papier, beloofde vermogen!
Aangezien mijn ouders met een 85D rijden, is de vergelijking snel gemaakt!

Conclusie: indien Tesla niets aan het vermogen van de P85D (voornamelijk boven 100 km/u) wijzigt, is er buiten de rode remklauwen (die kan je ook zelf kan laten coaten) geen enkel reden om dergelijk exuberant bedrag te verantwoorden!!!
 
Helemaal mee eens.

85D was veel langzamer dan P85D en zelfs langzamer dan mijn oude P85, dus voor de P85D gekozen.
85D kreeg een boost en was daarmee net zo snel als (in de praktijk sneller dan) mijn oude P85...
Ik heb nog een beetje hoop dat er nog iets rechtgezet gaat worden van Tesla uit, maar... eigenlijk wel heel veel spijt dat ik destijds niet de 85D heb gekozen.
Insane van 0-50 is voor mij de 20K niet waard. De L daarentegen is over het hele gebied sterker, maar idd de 30K+ die dan tov 85D betaald moet worden....

De P85D of P90D is m.i. op basis van wat mij nu bekend is geen goede keuze.
Als geld geen rol speelt: dan altijd P90DL en als de afweging value for money is 90D!
 
Twee filmpjes waarmee duidelijk wordt hoeveel tijdwinst er zit tussen de P85D en de 85D van 0-200km/u.
P85D 0-100km/u in 3.6 seconden, de 85D in 4.4 seconden
P85D 0-200km/u in 15.8 seconden, de 85D in 19 seconden. Dus ook boven de 100km/u zit er een echt verschil in vermogen.

2015 Tesla Model S P85 D (700hp) - 0-240 km/h acceleration (60fps) - YouTube
BMW i8 vs Tesla Model S 85D 0-100 0-120 mph - YouTube

Hopelijk helpt dit om een nog beter beeld te krijgen. Succes met de keuze en ik geloof dat je met beide versies een werkelijk fantastische auto koopt!
 
Over het geadverteerde vermogen, en het afgegeven vermogen op de dyno; Het is bij ieder merk zo, dat ze het maximum vermogen opgeven van de motor. Er is geen merk dat het afgegeven vermogen op de wielen opgeeft. De meeste auto's hebben door de versnellingsbak echter een nog veel groter verlies dan een Tesla.
 
Over het geadverteerde vermogen, en het afgegeven vermogen op de dyno; Het is bij ieder merk zo, dat ze het maximum vermogen opgeven van de motor. Er is geen merk dat het afgegeven vermogen op de wielen opgeeft. De meeste auto's hebben door de versnellingsbak echter een nog veel groter verlies dan een Tesla.

Dat is eigenlijk ook mijn punt. Bij een ICE verwacht ik een delta tussen opgegeven vermogen en vermogen aan de wielen. Verschil bij een ICE is vaak tussen 12% - 20%.

Dat verschil verwacht ik niet bij een Tesla, omdat deze een flink aantal componenten niet aan boord heeft die voor het vermogensverlies zorgt. Samen met de wetenschap dat je voor meer vermogen (Ludricous) een grotere batterij en een andere zekering nodig hebt, geeft wel te kennen dat het maximale vermogen beperkt wordt door de maximale afgifte van de accu. Leuk dat er twee motoren inhangen die potentieel 772pk kunnen leveren, maar als ik daar een 12V accu aanhang kun je me op de fiets inhalen.

Twee filmpjes waarmee duidelijk wordt hoeveel tijdwinst er zit tussen de P85D en de 85D van 0-200km/u.
P85D 0-100km/u in 3.6 seconden, de 85D in 4.4 seconden
P85D 0-200km/u in 15.8 seconden, de 85D in 19 seconden. Dus ook boven de 100km/u zit er een echt verschil in vermogen.

2015 Tesla Model S P85 D (700hp) - 0-240 km/h acceleration (60fps) - YouTube
BMW i8 vs Tesla Model S 85D 0-100 0-120 mph - YouTube

Hopelijk helpt dit om een nog beter beeld te krijgen. Succes met de keuze en ik geloof dat je met beide versies een werkelijk fantastische auto koopt!

In getallen lijkt dat weer heel veel.
Proefrit zal het moeten uitwijzen vrees ik.
 
Last edited:
De P85D of P90D is m.i. op basis van wat mij nu bekend is geen goede keuze.
Als geld geen rol speelt: dan altijd P90DL en als de afweging value for money is 90D!

Is het niet erg dat we dit als P85D eigenaren moeten concluderen? Ik denk er net zo over maar Tesla moet zich dringend eens gaan bezinnen...

Als je echt vermogen wil moet je voor de P90D gaan (de onderlijning staat voor Ludicrous mode).
Anders is de 85D de betere keuze gezien de ophanging tegenwoordig toch dezelfde is en je ook de next gen seats op de 85D kan krijgen.

Ik heb vandaag hard op circuit gereden en mijn P85D is niet sneller dan een P85. Dit voor de eenvoudige reden dat je maar 1 keer vertrekt in Insane mode en daarna boven de 100 km/u niet echt verschil voelt. Bovendien is die van mij zwaarder en is het vermogen bij snelle rondes permanent begrensd op 240 kW. Je kan in eco mode gaan rijden om de begrenzing te vermijden maar dan kan je ook evengoed met een P85 of 85D rijden. Zonder de 1500A zekering en de Inconel contactoren zijn de P85D of P90D niet hun geld waard.
 
Sluit me als P85D-er aan bij de bovenstaande opmerkingen / overwegingen. De P85D is een topwagen - echt waar - elke dag enorm blij mee.

Maar ik heb wel moeite om het verschil in prijs tussen de P85D en een 85D te kunnen rechtvaardigen. (Lees: lukt niet). Ik heb een jaar geleden vrijwel direct na het beroemde D-event hals over kop gewisseld van een P85 naar een P85D (fout gezegd: "kost duur...:wink:"). Gelukkig ben ik nog van de periode NG achter, staggered set-up etc en heb ik nu (itt op mijn P85) de autopilot hardware. Zolang die nu eindelijk eens snel functioneel (lane-keeping) gaat worden vind ik het daarmee best. Deze actie heeft me wel het relatieve van de tesla-marketing in laten zien. Een upgrade naar Ludicrous ga ik never nooit doen (ik heb nu niet eens wat ik dacht te kopen en dan eens betalen om daar meer in de buurt te komen...euh neen).

En wanneer ik mijn X-reservering om kan gaan zetten in een daadwerkelijke bestelling zal dat geen P-versie gaan worden. Ik wil echt nooit meer terug naar een conventionele ICE, ben dolblij met mijn P85D en blijf Tesla/Musk - fan, maar begin wel een beetje door de Tesla/Musk - marketing heen te kijken.
 
Jij komt ook uit mijn omgeving?

"Kost duur" .... "qua geld dan" .... :biggrin:

Maar ik zou het aanbod meteen aannemen als ze me 20K zouden crediteren, en dan mijn auto softwarematig terugzetten naar de huidige 85D prestaties....

Ik ben het met je eens dat je principieel de upgrade niet zou moeten willen, maar als je al eenmaal 20K hebt uitgegeven en dan voor bijv. 5K + werk een grotere upgrade kan krijgen dan die je vanuit de (ik had er ook 1) P85 hebt gehad, dan is de "vlucht voorwaarts" eigenlijk ook wel logisch.
Ik overweeg m dus wel, hoewel iets in me zegt dat ik dat niet mag:mad:

Een los van bovenstaande, ook ik ben absoluut fan van EV rijden, en ben heel blij dat EM er met Tesla echt iets van gemaakt heeft. Tijdens mijn vakantie heb ik een man of 15 in mijn auto gehad om een stukje mee te rijden, en ze waren allemaal erg onder de indruk....
Natuurlijk alleen van 0-80 laten voelen op een secundaire weg (langs het Lago Maggiore) en in stilte geleden vanwege de wetenschap dat je daarna echt L nodig hebt...
Ik ben wel zodanig fan dat ik dat dus niet tegen een platte kever berijder ga zeggen.
 
Last edited:
Ik mis in de vergelijking nog het feit dat voor 20k meer je schoonmoeder niet meer in de frunk past.
Voor sommigen wellicht een doorslaggevend argument :smile:


Persoonlijk erg tevreden met een classic P85 (geen +).
De discussie over de waarde van tienden van seconden is aan mij niet besteed. Hoe vaak trek je nu helemaal een sprintje en hoe vaak doe je dat helemaal voluit? (die frequentie is ook nog eens exponentieel dalend over tijd)
Dus als je de auto toch voornamelijk als dagelijkse auto gebruikt mis je aan de P85D dus kennelijk niet veel.