Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Panoramisch dak - doen of niet doen?

This site may earn commission on affiliate links.
Die Seasuckers werken heel goed, kan ik bevestigen. Al meer dan een paar duizenden kilometer mee gedaan op skivakanties (ook met de wagen buiten laten staand in sneeuw/vrieskou, en ook aan 150 km/u door Duitsland). Je moet ze monitoren natuurlijk, maar ik heb hooguit tweemaal een van de vier zuignappen moeten 'bijpompen' (wat overigens niet meer dan twintig seconden in beslag neemt). Mijn eerste MS was pano (voor af en toe de dakdrager), mijn huidige heeft een gewoon dak (met af en toe Seasuckers). Ik zou morgen zonder twijfel voor een volledig glazen dak gaan.

dan is het inderdaad een wel mooie oplossing die seasuckers!
 
Ik ben nog niet bepaald onder de indruk van het schuifdak. In de ventilatiestand is er enorme windruis waardoor het rijden al snel oncomfortabel wordt. Die laat ik dus maar dicht. Laatst een keer vergeleken met de ventilatiestand in de Audi van een collega maar die is echt heel veel stiller. Ook het open dak is behoorlijk lawaaiig maar daar rij ik alleen met hele lage snelheden mee. Dan is dat nog wel te doen. Jammer, want het maakt dat ik het schuifdak nauwelijks gebruik. Voor anderen ook herkenbaar? Volgens het SeC is het in ieder geval een normaal geluid.
 
Afgezien dat mijn dak op dit moment rammelt als hij open staat (wordt binnenkort verholpen) vind ik nog steeds dat het dak een meerwaarde heeft.
Zeker als het warm is zoals in zon nu hier in Portugal is de ventilatie stand fijn als hij geparkeerd staat, en ook het licht en de zon op je kop is fijn tijdens het rijden.

Ik rij op dit moment erg weinig snelweg maar kan me Jelger’s opmerkingen goed voorstellen, bij hogere snelheden is het niet ideaal om het dak op ventilatie of open te hebben. Veel verschil met andere merken vind ik het niet maken.
Open dak = andere luchtstroom, en dus lawaai. Persoonlijk vind ik de piepen en kraken die ik af en toe uit de plastic bekleding van de kofferbak hoor komen veel irritanter. Maar dat gaan ze dan oplossen, nu echt, echt waar ;-)
 
  • Like
Reactions: Jelger
Ik ben nog niet bepaald onder de indruk van het schuifdak. In de ventilatiestand is er enorme windruis waardoor het rijden al snel oncomfortabel wordt. Die laat ik dus maar dicht. Laatst een keer vergeleken met de ventilatiestand in de Audi van een collega maar die is echt heel veel stiller. Ook het open dak is behoorlijk lawaaiig maar daar rij ik alleen met hele lage snelheden mee. Dan is dat nog wel te doen. Jammer, want het maakt dat ik het schuifdak nauwelijks gebruik. Voor anderen ook herkenbaar? Volgens het SeC is het in ieder geval een normaal geluid.
tot 70 km per uur is het best ok, daarboven inderdaad hels lawaai zelfs op ventilatie stand
 
Ik heb tot nu toe op alle drie de S'en een Pano-dak gehad en dat gebruik ik regelmatig. Inderdaad is het bij hogere snelheden wat rumoerig maar ik zet dan een achterruit een stukje open en dan kun je weer wat sneller. Maar ik zou het niet meer willen missen. Ik rijd nogal eens wat scenic wegen en daar is het deze tijd van het jaar heerlijk.
Onvergetelijk blijft een Alpenpas voor de eerste keer met de Tesla en dak open en omhoog kunnen kijken en gewoon de koeienbellen horen.
 
  • Like
Reactions: Jelger and PeDuvelt
Wat een heerlijkheid zo'n dak. In al mijn vorige auto's nooit gehad en nooit gemist. Gebruik het vanaf de eerste zonnige lentedag, op mooie binnenwegen, in de stad en in de file. De model S als bijna cabrio-stationcar-supersportwagen-limousine...
 
Ik heb het schuifdak uitsluitend genomen om een dakdrager te kunnen monteren.
Verder het schuifdak nog nooit, echt nooit open gehad. Ook de ventilatiestand gebruik ik niet, al is dat misschien nog wel nuttig als de auto in de zomer in de zon geparkeerd staat.
 
In de auto voor mijn eerste Tesla had ik een schuifdak, en hoewel erg fijn wanneer ik het kon gebruiken, stoorde me het vooral dat ik 'm zo weinig kon gebruiken (teveel herrie op de snelweg, te heet, te koud buiten). Dus geen open dak geconfigureerd in de eerste Tesla, en nooit gemist eigenlijk. Wat me wel opviel is dat het windgeruis een stuk minder was (t.o.v. loaners), en ik heb het idee dat mijn auto steviger aanvoelde (maar kan ook aan het ge(/mis)bruik van de loaners liggen natuurlijk).