Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Particulier een gebruikte 2e Tesla kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Tesla liefhebbers,

Zelf rijd ik zakelijk - zoals velen hier - al sinds eind 2013 een full-options Model S. En nu ze gebruikt een beetje beschikbaar komen, overweeg ik er eentje voor mijn vrouw aan te schaffen. Ze is deze week bevallen van onze eerste dochter, en een kinderzitje in een cabrio is nou eenmaal niet zo practisch. Daarnaast heeft de Peugeot ondertussen ook al weer ruim 200.000km gereden en was het toch al tijd voor wat anders.

We hebben eerst een plug-in hybride overwogen, maar de enige leuke is de Volvo V60, en daarvan lees ik over veel terugkerende problemen met de aircopomp. En als de 50% wegenbelastingregeling na 2020 niet wordt voortgezet, zitten we ineens met een diesel van 1850kg, dus ±€200 per maand aan wegenbelasting.

De Mercedes B-klasse full electric was ook een contender, maar we vinden het toch wel een beetje een bejaardenauto, en eentje met veel opties en weinig kilometers zit al snel op €25.000-€30.000. En dan komen de goedkopere gebruikte Tesla's (of Tesli?) al snel in zicht. En in tegenstelling tot andere auto's, durf ik die wel met 180.000km op de teller te kopen. Deze auto's staan vaak bij reguliere garage's en vaak weten die veel minder over de auto dan wij hier. De meeste aanbieders lijken ook niet te beseffen dat het compleet zinloos is om de BTW van de auto te verrekenen, omdat er in dat geval jaarlijks ruim 2% van de oorsprondelijke catalogusprijs aan BTW voor privégebruik betaald moet worden.

Wie heeft er hier nog tips over waar we kunnen kijken voor een gebruikte Model S? Momenteel lijkt het aanbod wat kleiner dat enkele maanden geleden...

Alvast bedankt!
 
In mijn ervaring werkt een verzamel-site als bijvoorbeeld Gaspedaal wel aardig voor dit soort zoektochten, die aggregeren het aanbod van allerlei aanbieders en bieden ook de optie om een e-mailalert in te stellen. Zie bijvoorbeeld hier het huidige aanbod aan S-en.

Wel blijft het erg opletten of de prijzen nu inclusief of exclusief btw zijn, veruit het grootste aanbod lijkt (logischerwijs) bij ondernemers vandaan te komen.
 
Ik had Gaspedaal nog niet bekeken: Dat is een goede tip, want die scrapen zo'n beetje alle andere sites. Het BTW trucje had ik ook al ontdekt. Veel adverteerders vinken bij het invullen van de prijs niet aan dat het ex. BTW is, zoals dat eigenlijk hoort, maar verstoppen dat in de omschrijving. False advertising, want die BTW moet gewoon betaald worden, en terugvorderen heeft geen zin, want dan betaal je daarvoor in de plaats zo'n €2.500 per jaar.

Mochten er mede-forumleden zijn die misschien een nieuwe gekocht hebben en hun 'oude' overwegen te verkopen, voel je dan vooral vrij om mij even een PM te sturen. Een 60kWh accu is ruim voldoende en veel kilometers is ook niet echt een probleem, gezien ons budget.
 
Ik had Gaspedaal nog niet bekeken: Dat is een goede tip, want die scrapen zo'n beetje alle andere sites. Het BTW trucje had ik ook al ontdekt. Veel adverteerders vinken bij het invullen van de prijs niet aan dat het ex. BTW is, zoals dat eigenlijk hoort, maar verstoppen dat in de omschrijving. False advertising, want die BTW moet gewoon betaald worden, en terugvorderen heeft geen zin, want dan betaal je daarvoor in de plaats zo'n €2.500 per jaar.

Mochten er mede-forumleden zijn die misschien een nieuwe gekocht hebben en hun 'oude' overwegen te verkopen, voel je dan vooral vrij om mij even een PM te sturen. Een 60kWh accu is ruim voldoende en veel kilometers is ook niet echt een probleem, gezien ons budget.
Je btw verhaal klopt niet. Van de belastingdienst site:

Valt uw afgetrokken btw voor de auto gedurende de 4 jaren na het jaar van aankoop van de auto lager uit dan het bedrag dat u zou moeten betalen voor privégebruik? Dan mag de correctie voor privégebruik niet hoger zijn dan de in dat jaar afgetrokken btw voor onderhoud en gebruik plus 1/5 van de afgetrokken btw bij aankoop.

Voorbeeld

U hebt vorig jaar een gebruikte auto gekocht voor € 18.150. De catalogusprijs van deze auto is € 75.000, inclusief btw en bpm. U hebt vorig jaar de btw op de aanschaf (€ 3.150) volledig afgetrokken. In het huidige jaar hebt u daarbij ook de btw voor het onderhoud (€ 210) en het gebruik (€ 525) volledig afgetrokken. U gebruikt de auto ook privé, maar u hebt geen administratie waaruit het privégebruik van de auto blijkt. Voor het privégebruik zou u normaalgesproken dan 2,7% x € 75.000 = € 2.025 btw moeten betalen. Voor dit privégebruik geldt echter een maximum van € 210 + € 525 + 1/5 x € 3.150 = € 1.365, waardoor u dat bedrag moet betalen.
 
ik zou op MP bij een particulier kijken, of via de teslasite zelf. die hebben dan vaak nog garantie etc.

dealers vertrouw ik voor geen meter; die maken er alleen een paar k winst op, zonder er iets aan te hebben gedaan.

let wel op dat de verzekering nog wel eens tegen kan vallen - ik kwam via independer op 300e per maand voor allrisk
 
Je btw verhaal klopt niet. Van de belastingdienst site:

Valt uw afgetrokken btw voor de auto gedurende de 4 jaren na het jaar van aankoop van de auto lager uit dan het bedrag dat u zou moeten betalen voor privégebruik? Dan mag de correctie voor privégebruik niet hoger zijn dan de in dat jaar afgetrokken btw voor onderhoud en gebruik plus 1/5 van de afgetrokken btw bij aankoop.

Voorbeeld

U hebt vorig jaar een gebruikte auto gekocht voor € 18.150. De catalogusprijs van deze auto is € 75.000, inclusief btw en bpm. U hebt vorig jaar de btw op de aanschaf (€ 3.150) volledig afgetrokken. In het huidige jaar hebt u daarbij ook de btw voor het onderhoud (€ 210) en het gebruik (€ 525) volledig afgetrokken. U gebruikt de auto ook privé, maar u hebt geen administratie waaruit het privégebruik van de auto blijkt. Voor het privégebruik zou u normaalgesproken dan 2,7% x € 75.000 = € 2.025 btw moeten betalen. Voor dit privégebruik geldt echter een maximum van € 210 + € 525 + 1/5 x € 3.150 = € 1.365, waardoor u dat bedrag moet betalen.

Dit is overigens in strijd met de zesde richtlijn. Kortom: leuk standpunt van de fiscus, maar zeer discutabel. Je mag gewoon naar rato aftrekken (dus bij 50% zakelijke kilometers 50% privé hoef je dan slechts de helft van de vooraftrek terug te nemen in het vierde kwartaal). En die percentages moet je wel aantonen, maar men mag daar geen sluitende kilometeradministratie voor verlangen.
 
Ik zou in ieder geval zeker een batterijscanprogramma als Scanmytesla met de erbijhorende adapter meenemen.
Dat programma vertelt je feilloos hoe de batterij ge- en ontladen is, wat de staat van de cellen is en wat de degradatie is etc.
Ik heb dat pas gekocht toen ik de gebruikte Tesla al gekocht had en realiseer me nu pas dat ik gewoon bij toeval een super koop gedaan heb. Dat had heel goed anders kunnen zijn.

Bijkomend voordeel als je zo'n scan maakt, wanneer de verkoper erbij is: je hebt een prima onderhandelingspositie want je komt heel professioneel over en je overbluft de verkoper al snel.
De garages die een gebruikte Tesla verkopen, hebben er ook helemaal geen weet van. De meeste occasiondealers zijn een soort dozenschuivers die nul verstand van een EV hebben :D
 
Ik heb in dezelfde positie gezeten. De verzekeringspremie vond ik echter te hoog. Uiteindelijk zijn we hier voor de zielloze Outlander gegaan, past van alles en nogwar in en bijkomend voordeel is dat ik dan ook nog eens incidenteel een aanhanger kan trekken want die trekhaak mis ik toch wel een beetje op de S. Mijn vrouw is er erg blij mee en voor korte stukjes kan je nog best aardig elektrisch je ding doen. Rijplezier kent het ding alleen niet.
 
Ik zou in ieder geval zeker een batterijscanprogramma als Scanmytesla met de erbijhorende adapter meenemen.
Dat programma vertelt je feilloos hoe de batterij ge- en ontladen is, wat de staat van de cellen is en wat de degradatie is etc.
Ik heb dat pas gekocht toen ik de gebruikte Tesla al gekocht had en realiseer me nu pas dat ik gewoon bij toeval een super koop gedaan heb. Dat had heel goed anders kunnen zijn.

Bijkomend voordeel als je zo'n scan maakt, wanneer de verkoper erbij is: je hebt een prima onderhandelingspositie want je komt heel professioneel over en je overbluft de verkoper al snel.
De garages die een gebruikte Tesla verkopen, hebben er ook helemaal geen weet van. De meeste occasiondealers zijn een soort dozenschuivers die nul verstand van een EV hebben :D

Beste Slk-A4, heb jij iets meer info betreffende die scantool en de bij behoorende adapter?
 
  • Like
Reactions: ebullio