Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Pas op! 2021.4.18.2 bricked Tesla Model 3? [Edit: oorzaak was 12V accu]

This site may earn commission on affiliate links.
Hierbij een waarschuwing voor allen die overwegen de 2021.4.18.2 update uit te rollen. Volgens de release notes alleen minor bug fixes.
Echter is mijn Model 3 er volledig mee over de kling gejaagd. Ik krijg een lange lijst foutmeldingen (zie foto’s) en kan niet meer met de auto rijden.
Uiteraard kan er sprake van toeval zijn maar zolang niet uitgesloten kan worden dat het door de update komt raad ik iedereen aan te wachten.
Ik ben in contact met Tesla over hoe nu verder.
 

Attachments

  • 5F9E16DF-3F92-44DC-BCC8-96B83FB930BF.jpeg
    5F9E16DF-3F92-44DC-BCC8-96B83FB930BF.jpeg
    96.7 KB · Views: 170
  • 577497B4-84AE-4106-9EFC-3BB5D7564F10.jpeg
    577497B4-84AE-4106-9EFC-3BB5D7564F10.jpeg
    98.2 KB · Views: 119
  • AF4AB789-D193-46EF-82DC-16F17C43185F.jpeg
    AF4AB789-D193-46EF-82DC-16F17C43185F.jpeg
    103.6 KB · Views: 93
  • 13D7E774-DB9F-45B3-989E-BEB14E8898ED.jpeg
    13D7E774-DB9F-45B3-989E-BEB14E8898ED.jpeg
    106.8 KB · Views: 105
Ook recent problemen met deze versie:
- SOS call error
- Achteruit rij camera's werken niet meer
- Locatie van de auto in de app klopt niet
- Scherm gaat niet naar nacht modus in donker maar gaat op 100% helder met dag modus (niet handig)

Beide methoden voor reset heeft niet geholpen.
Ik heb een afspraak met service center gemaakt, maar hoop dat een volgend update het snel oplost.
 
  • Like
Reactions: Dan84
Bij mij was volgorde van diagnose: update vastgelopen, 12V batterij, 12V kabels gesmolten, hoogspanningskabels (die naast de 12V leidingen liggen, ook beschadigd, beschadiging aan hoogspanningskabels lopen tot in de achterste motor en die werd dus ook (preventief) vervangen.
Geen garantie meer. Was toen een serieuze domper. Uiteindelijk is de motor in goodwill genomen en overtreffen mijn onderhoudskosten die van een ICE nog steeds niet. ROI gered.
 
  • Like
Reactions: job-lek and Dan84
De foutmeldingen gaven mij ook al het idee van 12V accu. Een vraagje stond je aan een laadpaal o.i.d.? Ik gok van niet.
Nee ik stond niet (meer) aan de laadpaal en SoC was +80%. Ook had ik recent nog probleemloos een langere (+150km) gereden. Ook woon ik niet in een gebied waar hevige regenval is geweest en dus ook niet door diepe plassen gereden.

@Phil V Het enige wat gewijzigd was is de software maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat die de batterij of kabels laat smelten. Echter…nu ik dit zo schrijf bedenk ik me dat er vorige week wel een vreemde lucht in de auto hing. Ik kon de geur niet duidden en dacht dat airco was en/of de hitte die de cabine wat vreemd deed ruiken (hoewel de auto schoon hou en een zero-tolerance heb tav eten in de auto). Is bij jou ooit de oorzaak duidelijk geworden? Was het een defect aan de batterij die de kabels deed smelten?
 
FF een update. Vandaag werkt alles weer, auto repair mode? Contact gehad met Tesla Groningen. Prima geholpen. Tijdens gesprek hebben ze remote de status bekeken en alles ziet er goed uit. Echter de monteur was niet zeker, misschien een slecht contact ergens. Dus toch een service afspraak binnenkort waarbij alles wordt gecontroleerd. Ik denk een goed idee beter alles controleren voor het geval het weer gebeurd. Ik hou jullie op de hoogte. Tot nu toe prima service van Tesla Groningen
 
  • Like
Reactions: Phil V
We zijn 3 weken verder, dus tijd voor een korte update. De electro motor is kapot en levering van onderdelen duurt erg lang. TSC weet niet wanneer onderdelen geleverd worden en/of krijgt onjuiste informatie over beschikbaarheid en levertijd. De reparatiedatum wordt dan ook steeds met een week naar achteren geschoven. De oorzaak van het defect is nog niet vastgesteld. Dat het defect optrad direct na de firmware update is volgens TSC waarschijnlijk toeval maar kan vooralsnog niet worden uitgesloten. Voorlopig zie ik af van firmware updates (if-it-aint-broke…) en in de tussentijd rijd ik een oude model S en die bevalt prima.
 
  • Like
Reactions: jpvdheijn
Laatste update. Auto inmiddels 3 weken terug. Firmware update is door Tesla gelukkig uitgesloten als reden voor het meervoudige hardware falen!
Oorzaak lag in defecte elector motor waardoor uit voorzorg andere systemen werden uitgeschakeld.

Edit: Het draadje mag op slot en de titel aangevuld met “Opgelost” (ik kan dat niet zelf aanpassen).
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: jpvdheijn
Ook van mij een update. Ik heb een " auto repair " gehad. Na een aantal dagen heeft het probleem zichzelf opgelost. Op het Model 3 gedeelte van dit forum had iemand exact hetzelfde wat ik had. Deze heeft een harde reset uitgevoerd (12V en hoogspanning stekker losgekoppeld) en daarna was het bij hem opgelost. Dus bij mij en hem waarschijnlijk een software fout waarbij de mijne zichzelf gereset heeft. Tesla heeft alles remote nog even nagekeken en alles was goed. Voorlopig doet mijn Model3 het weer prima.
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: Phil V and Dan84