Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Pas op met laden per uur ipv kWh

This site may earn commission on affiliate links.
Wintersport waarschuwing PLUGSURFING

Netzoals de verschillende pasjes om te kunnen laden in het buitenland heeft Plugsurfing een soort sleutelhanger token waarmee je de laadactie kunt starten.

januari dit jaar waren wij op wintersport in Ellmau en parkeren daar altijd bij het dalstation van de Hartkaiserbahn wat geheel gratis is.

Mijn oog viel op een rij van 6 laadpalen en heb toen mijn Tesla S daar neergezet, er waren in die week geen andere elektrische auto’s dus wij stonden er alleen.

De Tesla heb ik nu 4 jaar en ben gewent dat je betaald voor de kW die je uit de laadpaal gebruikt, ik heb overal al aan de paal gestaan, Duitsland, Luxenburg, Belgie, Frankrijk etc. soms werkt het Eneco pasje soms met je pinpas.

Nu komt de TRUC! Bij deze laadpalen van Plugsurfing staan géén waarschuwingsbordjes dat het hier anders toegaat maar na ontvangst van de rekening blijkt dat je hier per uur betaald!!!

Totaal geen waarschuwing, en als je op de berg aan het skiën bent ga je toch ook niet even naar beneden om je auto te verzetten. Voelde me daar ook niet bezwaard door aangezien er geen andere elektrische auto’s waren in die week en er 6 palen waren. Ik sta ook wel eens op Rotterdam Airport een week aan de paal, kan ik ook niets aan doen….

Gedurende de 5 dagen heb ik 58 kW geladen (ons appartement was op 5 minuten rijden van de lift) maar moest € 196,24 betalen omgerekend dus € 3,38 per kW

Tot twee keer toe heb ik contact opgenomen met Plugsurfing en zou steeds terug gebeld worden aangezien dat niet gebeurt ga ik jullie nu maar waarschuwen.

Hebben jullie dit soort praktijken al eens meegemaakt?
 
Het is een wirwar van laadpassen en laadsystemen, ik noem het videotheek syndroom, alleen met de juiste pas mag je wat huren... dus; heb je wel het juiste pasje bij de juiste paal gebruikt?

enige tijd terug had ik hetzelfde, een new motion pas die overal werkt zou ik bij de paal in oostenrijk minimaal 70 euro kwijt zijn om vol te laden, met maingau was dat nog geen 12euro. Als je dat niet zeker weet kom je van koude kermis thuis, belachelijk dat dit tegenwoordig nog kan. Maar helaas de waarheid.

mijn vragen om dit te begrijpen;
- is het een idle fee? dus na het laden voor het bezet houden van een lader?
- welke laadpas heb je gebruikt?
- welke laadpaal netwerk?
- je noemt plugsurfing (dit ken ik alleen van de laadpas zelf) hebben ze ook een eigen netwerk van palen? benieuwd wat je zou betalen met een pas van plugsurfing zelf.
 
Dat heeft helemaal niets met Plugsurfing te maken maar met de pijsstelling van da-emobil, dat deze palen beheert. Ik gebruik zelf geen Plugsurfing maar een snelle check in de Newmotion app leert dat het laden met de Newmotion pas daar 13 cent per minuut kost. Volgens de Plugsurfing app kost het met Plugsurfing 14,3 cent per minuut. Dus om hier nou met KOEIENLETTERS Plugsurfing de schuld te geven is wel wat kort door de bocht. Even checken vooraf kost niet meer dan 1 minuut en had je veel geld bespaard. En er zijn vlakbij ook chargers die wel een tarief per kWh rekenen.

EDIT: Er staat voor deze locatie zelfs een waarschuwing in de Plugsurfing app: "This charging point is billed entirely or partly on time. This means that your bill is influenced by the duration that you are connected to the charging point."
 
Last edited:
Helaas heeft dit niks met Plugsurfing te maken , maar met het feit dat je je blijkbaar niet genoeg hebt verdiept in de voorwaarden. Heb zelf ook een dure les gehad met Maingau aan de paal bij mij in de straat. Normaal met Travelcard gewoon netjes per KW. Laad ik hem soms snachts. Een keer getest of Maingau het ook deed en laten een rekening van 95,- omdat de tijd doorliep bij hun. Eerst boos op Maingua, maar na het lezen van hun voorwaarden op mezelf. Had het kunnen weten. Niet 'parkeren'met Maingau dus. En blijkbaar ook niet met Plugsurfing. Het is een verdienmodel.
 
En volledig terrecht....
Bovendien 5 dagen parkeren voor 196 euro is voor 'grote steden' tarieven nog nieteens zo heel duur ;-)
Als de rest van dat wintersportdorp gratis parkeren is, snap ik niet waarom je 5 dagen een laadpaal bezet houd.
 
Asociaal? Dit snap ik niet. Als ik een vliegtuig neem in Charles de Gaulle, dan hang ik ook voor een week aan de laadpaal in de ondergrondse parking. Dit is er gratis en ik laad er 20 km/u. Hoe moet ik mijn wagen verplaatsen als ik in het vliegtuig zit??
Dan moet je 'm er dus niet aanhangen als je zo lang weg bent. Je snapt toch ook wel dat laadinfrastructuur nooit kan schalen als we niet een klein beetje nadenken met z'n allen? Het zou m/i/ volstrekt gerechtvaardigd zijn om een progressief idle-tarief in te voeren voor mensen die dit doen.
 
Het is asociaal omdat je na een (werk)week 5*24*20= 2400 km geladen hebt. Dat past niet in je accu. Je ontneemt anderen de kans te laden, en het gaat om het laatste. Je weet best dat je niet de enige EV in Frankrijk bent.
Dit begrijp ik niet. Iedereen die parkeert in de parking van een luchthaven is toch minimum enkele dagen weg met het vliegtuig? Voor wat dienen die laadpalen anders? 't Zijn geen snelladers hé...
 
Ophalers? Wegbrengers? Gewone bezoekers? Zo moeilijk is het niet om een beetje na te denken en sociaal gedrag te ontwikkelen. De wereld draait niet alleen om vliegtuig reizigers.
Daarvoor heb je "kiss and ride". Ik had het over de parkings aan de terminals. Trouwens ophalers en bezoekers hebben toch weinig belang om te laden aan 20 km/u?
 
Ah, dus je mag niet even mee naar binnen om nog even wat samen te drinken of te eten voordat je afscheid neemt? In 2 uur laadt een bezoeker toch ook 40 km?

Waarom denk jij dat je het alleen recht op die paal hebt? Hoe doe je het als alle palen vol staan? Hoe doe je het bij andere palen dan op het vliegveld, denk je daar ook dat je daar zo lang mag staan als jij weg bent van je auto?

Vind je het gek dat er een uurtarief wordt ingesteld met bezoekers zoals jij, die nog niet de laadpaal etiquette kennen?
 
Dit begrijp ik niet. Iedereen die parkeert in de parking van een luchthaven is toch minimum enkele dagen weg met het vliegtuig? Voor wat dienen die laadpalen anders? 't Zijn geen snelladers hé...

Als ik voor afspraken in het buitenland ben, kan ik binnen de EU 80% af in één dag.
's-morgens de eerste vlucht heen en 's-avonds de laatste vlucht terug.
Jaren lang 2x in de maand van Amsterdam naar Zürich gevlogen. Ik was dan voor 9:00 op het kantoor in Zürich en ik pakte om 17:00 de trein naar het vliegveld.

Nu zou ik waarschijnlijk helemaal niet eens aan de lader gaan staan voor zo'n trip. Vol van huis, 's-morgens heen en 's-avonds terug en dan thuiskomen met bijna 50% accu...
 
Ik vind persoonlijk wel een verschil zitten tussen de plaats van laadpalen. Bij Schiphol lang parkeren staan ook laadpalen. Lang parkeren zegt het eigenlijk al; dat is niet voor een uurtje. Ik zou het dan niet vreemd vinden als mensen hem daar langer dan nodig laten staan.

Waar ik vooral een hekel aan heb zijn mensen die hem in parkeergarages plaatsen bij de laadpalen zonder b.v. een stekker. Of dagen lang langs de weg. Ik ben van mening dat als het een publieke laadpaal betreft je hem uit fatsoen weg moet halen als hij vol is. Uiteraard zijn er uitzonderingen.

Met de wintersport zou ik hem niet elke dag aan de paal zetten op de piste; gewoon 1x bij aankomst en 1x voor vertrek moet normaal gesproken meer dan voldoende zijn.

Afgelopen zomer had een Model S hem op de camping 1 week lang aan de paal hangen; geen een keer verplaatst. Heel vervelend (en asociaal) als er maar 2 plekken zijn.
 
Last edited: