Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Pas op met laden per uur ipv kWh

This site may earn commission on affiliate links.
Is het, ook in andere delen van Europa, niet zo dat je een factuur kunt weigeren zonder prijsafspraak?
Als je geen kennis kan nemen van de voorwaarden is er geen basis voor een factuur. Dan is nog slechts een 'redelijke prijs' geoorloofd. Daar kan je dan weer lang over discussiëren natuurlijk.

Waarschijnlijk heb je bij de aanschaf van de pas wel iets van voorwaarden moeten accepteren.
 
Ah, dus je mag niet even mee naar binnen om nog even wat samen te drinken of te eten voordat je afscheid neemt? In 2 uur laadt een bezoeker toch ook 40 km?

Waarom denk jij dat je het alleen recht op die paal hebt? Hoe doe je het als alle palen vol staan? Hoe doe je het bij andere palen dan op het vliegveld, denk je daar ook dat je daar zo lang mag staan als jij weg bent van je auto?

Vind je het gek dat er een uurtarief wordt ingesteld met bezoekers zoals jij, die nog niet de laadpaal etiquette kennen?

Poeh poeh, wat een toontje - tandje lager zou je sieren....
 
Nee, het toontje van @cambreVer! is het probleem. Geen laadpaal etiquette. Nieuwe EV rijder die zich niet bewust is van het gegeven dat hij niet de enige EV rijder is, en dat laadpalen schaars zijn.

Los van de discussie - waar ik overigens vind dat er wel iets valt te zeggen voor cambreVer’s argumentatie - ben ik van mening dat jouw reaktie nodeloos en buitenproportioneel agressief is. Denk dat er ook op een andere manier discussie kan worden gevoerd. Genoeg voorbeelden op dit fijne forum.
 
Wintersport waarschuwing PLUGSURFING

Netzoals de verschillende pasjes om te kunnen laden in het buitenland heeft Plugsurfing een soort sleutelhanger token waarmee je de laadactie kunt starten.

januari dit jaar waren wij op wintersport in Ellmau en parkeren daar altijd bij het dalstation van de Hartkaiserbahn wat geheel gratis is.

Mijn oog viel op een rij van 6 laadpalen en heb toen mijn Tesla S daar neergezet, er waren in die week geen andere elektrische auto’s dus wij stonden er alleen.

De Tesla heb ik nu 4 jaar en ben gewent dat je betaald voor de kW die je uit de laadpaal gebruikt, ik heb overal al aan de paal gestaan, Duitsland, Luxenburg, Belgie, Frankrijk etc. soms werkt het Eneco pasje soms met je pinpas.

Nu komt de TRUC! Bij deze laadpalen van Plugsurfing staan géén waarschuwingsbordjes dat het hier anders toegaat maar na ontvangst van de rekening blijkt dat je hier per uur betaald!!!

Totaal geen waarschuwing, en als je op de berg aan het skiën bent ga je toch ook niet even naar beneden om je auto te verzetten. Voelde me daar ook niet bezwaard door aangezien er geen andere elektrische auto’s waren in die week en er 6 palen waren. Ik sta ook wel eens op Rotterdam Airport een week aan de paal, kan ik ook niets aan doen….

Gedurende de 5 dagen heb ik 58 kW geladen (ons appartement was op 5 minuten rijden van de lift) maar moest € 196,24 betalen omgerekend dus € 3,38 per kW

Tot twee keer toe heb ik contact opgenomen met Plugsurfing en zou steeds terug gebeld worden aangezien dat niet gebeurt ga ik jullie nu maar waarschuwen.

Hebben jullie dit soort praktijken al eens meegemaakt?

Dus je let zelf niet op en houdt een laadplek een week bezet en het is de schuld van anderen?

Grow up!
 
Fijn dat @SMU en ik verschillende meningen zijn toegedaan en deze mogen uiten.

Jij (@SMU) reageert overigens merkwaardig op het gegeven dat er meer bezoekers van een luchthaven zijn dan jij en @cambreVer! lijken aan te nemen. Enig idee hoe veel meer bezoekers dan reizigers bijvoorbeeld Schiphol aan doen? Dat is een punt waar overheen wordt gewalst.

Tevens is ieder begrip voor laadpaal etiquette afwezig, in ieder geval bij @cambreVer! en zoals @Devils son aangeeft ook bij @S802TES
 
  • Disagree
Reactions: Firebird
Fijn dat @SMU en ik verschillende meningen zijn toegedaan en deze mogen uiten.

Jij (@SMU) reageert overigens merkwaardig op het gegeven dat er meer bezoekers van een luchthaven zijn dan jij en @cambreVer! lijken aan te nemen. Enig idee hoe veel meer bezoekers dan reizigers bijvoorbeeld Schiphol aan doen? Dat is een punt waar overheen wordt gewalst.

Tevens is ieder begrip voor laadpaal etiquette afwezig, in ieder geval bij @cambreVer! en zoals @Devils son aangeeft ook bij @S802TES

Nee beste Horta, je leest niet goed. Ik reageer op de toon van je reaktie - niet of je een laadpaal op een luchthaven bezet mag houden. Discussie is uitstekend en het bestaansrecht voor ons forum. Ik ben alleen van mening dat je ook op een andere manier kunt discussieren dan op jouw agressieve manier. Just my 2cents, doe ermee wat je wilt (of niet) :)
 
Het is niet echt eerlijk om dit op Plugsurfing te schuiven, dit is gewoon pijnlijk vaak het geval in Duitsland. De app geeft dit ook gewoon keurig aan.
Je komt met je auto aanrijden zet hem bij de laadpaal en gebruikt je pasje of token dan heb je dus geen app en lijkt het mij logisch dat men op of bij de paal vermeld dat er afwijkende leveringsvoorwaarden zijn en dat je per minuut moet betalen. Misschien is dit niet specifiek voor plugsurfing die naam wil ik ook wel weghalen maar kan nog niet vinden of ik mijn bericht achteraf kan wijzigen....
 
Hoe moet ik mijn wagen verplaatsen als ik in het vliegtuig zit??

In de eerste plaats: gewoon de auto daar niet neerzetten.

Dit begrijp ik niet. Iedereen die parkeert in de parking van een luchthaven is toch minimum enkele dagen weg met het vliegtuig? Voor wat dienen die laadpalen anders? 't Zijn geen snelladers hé...

Tis toch geen reguliere parkeerplaats?

Ik snap je punt en afweging wel, maar als iedereen zo gaat handelen redden we het niet met het aanbod aan laadpalen. Je zal maar naar het vliegveld rijden om iemand weg te brengen of af te halen en alle laadpalen zijn bezet door langparkeerders die niet (meer) laden.
 
  • Like
Reactions: joverdijk
Je komt met je auto aanrijden zet hem bij de laadpaal en gebruikt je pasje of token dan heb je dus geen app en lijkt het mij logisch dat men op of bij de paal vermeld dat er afwijkende leveringsvoorwaarden zijn en dat je per minuut moet betalen.

Zeer herkenbaar. Met de huidige wildgroei aan exploitanten is het verdraaid lastig om vooraf te weten waar je aan toe bent. Een app helpt wel, maar is ook niet altijd duidelijk. Informatie bij de laadpaal zelf zou wenselijk zijn, maar is niet haalbaar omdat de aanbieders van laadpassen verschillende tarieven hanteren, die ook regelmatig wijzigen.
 
Je komt met je auto aanrijden zet hem bij de laadpaal en gebruikt je pasje of token dan heb je dus geen app en lijkt het mij logisch dat men op of bij de paal vermeld dat er afwijkende leveringsvoorwaarden zijn en dat je per minuut moet betalen. Misschien is dit niet specifiek voor plugsurfing die naam wil ik ook wel weghalen maar kan nog niet vinden of ik mijn bericht achteraf kan wijzigen....

De prijsstructuur van het laden bij openbare laadpalen is inderdaad op zijn zachtst gezegd nogal ondoorzichtig, zeker internationaal. Daar is nog een hoop aan te verbeteren. Maar wat is afwijkend? Voor deze leverancier is de prijsstructuur voor al zijn laadpalen gelijk. En welke prijs moeten ze erop zetten? Bij gebruik van de Newmotion laadpas betaal je een iets lager tarief dan bij Plugsurfing. En waarschijnlijk betaal je met de Maingau pas weer een ander tarief en ga zo maar door. En die prijzen worden ook nog eens om de haverklap aangepast. Dus je kunt wel boos worden op Plugsurfing, of van mijn part op de exploitant van de laadpaal, maar dat zal je helaas niets helpen. Vooralsnog is het slimste dat je kunt doen altijd even de prijs checken als je de auto aan een nog onbekende laadpaal hangt.
 
Dit begrijp ik niet. Iedereen die parkeert in de parking van een luchthaven is toch minimum enkele dagen weg met het vliegtuig? Voor wat dienen die laadpalen anders? 't Zijn geen snelladers hé...

Jij snapt er echt helemaal niks van.

Ik ga ook niet met je in discussie, met niemand overigens.

Laadpalen zijn om TE LADEN. Niet om bij te parkeren.
Dus, eenmaal volgeladen, opzouten.
Kan dat niet omdat je weg bent (en al helemaal meerdere *dagen*) dan hoor je jezelf daar NIET te parkeren. Er zijn zat andere mensen die OOK graag willen laden, en de exploitant kan met zijn laadpaal helemaal niks al die dagen/weken dat jij eraan hangt. Ik vind dat ze het idle-tarief nog 10x duurder moeten maken.
Als jij op een luchthaven moet opladen, heb je slecht geplanned.
Als je voor halen/brengen tijdens je koffietje even bijlaad (omdat je van ver komt),prima... Daar zijn ze ook voor. Maar niet om dagen/weken lang je auto er zo maar aan te kwakken. Bah!!

Zie laatste video van bjorn nyland, 3 weken naar thailand en zijn Model3 had nog geen 10% lading verloren.
Wat mij betreft discussie gesloten.
 
Last edited:
Jij snapt er echt helemaal niks van.

Ik ga ook niet met je in discussie, met niemand overigens.

Laadpalen zijn om TE LADEN. Niet om bij te parkeren.
Dus, eenmaal volgeladen, opzouten.
Kan dat niet omdat je weg bent (en al helemaal meerdere *dagen*) dan hoor je jezelf daar NIET te parkeren. Er zijn zat andere mensen die OOK graag willen laden, en de exploitant kan met zijn laadpaal helemaal niks al die dagen/weken dat jij eraan hangt. Ik vind dat ze het idle-tarief nog 10x duurder moeten maken.
Als jij op een luchthaven moet opladen, heb je slecht geplanned.
Als je voor halen/brengen tijdens je koffietje even bijlaad (omdat je van ver komt),prima... Daar zijn ze ook voor. Maar niet om dagen/weken lang je auto er zo maar aan te kwakken. Bah!!

Zie laatste video van bjorn nyland, 3 weken naar thailand en zijn Model3 had nog geen 10% lading verloren.
Wat mij betreft discussie gesloten.
Het probleem zit voor dit soort locaties niet bij de rijders, het probleem komt door de laadpaal aanbieders en de parkeerplaats exploitanten. Die lijken nog steevast niet te begrijpen dat er differentiatie nodig is in laadpunten. We moeten toe naar zeer goedkope laadpunten (of reguliere stopcontacten) waar je met 1 fase 13a de auto kan laden de meeste mensen die om 6 uur thuis komen, de auto aan zo'n stekker aansluiten, hebben voor de volgende dag al weer ruim 30 kWh geladen. De huidige publieke laadpunten zitten m.i. tussen snelladen en gewoon laden in en zijn daarmee veel te kostbaar.
 
  • Like
Reactions: Mark67
Ik snap waar dit topic heen gaat, maar het gaat niet meer over Plugsurfing. Het gaat nu over een laadpaal etiquitte.

Snel afdwalen en er heftige discussies (op de man) van maken zijn we de laatste tijd wel goed met het minder vriendelijk te houden.


Ontopic: Ik heb dit in Oostenrijk ook mee gemaakt, maar heb toen de auto één dag er laten staan. Naar 100% geladen en daarna de rest van de week kunnen rijden vanaf huisje naar liften.

Ik snap het ook wel, je wil niet dat iemand een hele week je laadpaal bezet houdt maar verder geen omzet genereert.

Ik heb daar ook Plugsurfing gebruikt, maar wel eerst gekeken in de app wat het kostte.
 
  • Like
Reactions: MaSansky and RobsEV
Je komt met je auto aanrijden zet hem bij de laadpaal en gebruikt je pasje of token dan heb je dus geen app en lijkt het mij logisch dat men op of bij de paal vermeld dat er afwijkende leveringsvoorwaarden zijn en dat je per minuut moet betalen. Misschien is dit niet specifiek voor plugsurfing die naam wil ik ook wel weghalen maar kan nog niet vinden of ik mijn bericht achteraf kan wijzigen....

Dat er (ook) per minuut geld gevraagd wordt is in DE de regel en geen uitzondering. Dus wellicht is wat jij gewend bent de uitzondering.
Daarom ook zelf even afvragen wat je moet betalen voordat je een auto dagen aan een paal laat staan.
 
Toch nog even een post over het opladen bij vliegvelden. Anderhalf jaar geleden, toen ik nog een BMW i3 had, heb ik op Zaventem bewust gekozen voor parkeren in de P1 VIP parking. Er zijn daar 12 oplaadplekken. Je geeft er je sleutel af (bij een Model 3 dus je key card) en de auto wordt voor jou aan de laadpaal gehangen. Als het opladen klaar is wordt de auto op een gewone plek neergezet. Het parkeren is er iets duurder dan in het "normale" deel van de parking, maar op deze manier zijn de laadpalen wel voor iedereen beschikbaar en worden ze optimaal benut. Het opladen was destijds met de P+ Card gratis, maar inmiddels kost het volgens mij 1 cent per minuut met een maximum van 5 euro (per 24 uur).

Ik vind dit een prima oplossing en heb daar ook graag een paar euro extra voor over.