Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Pas op met laden per uur ipv kWh

This site may earn commission on affiliate links.
Toch nog even een post over het opladen bij vliegvelden. Anderhalf jaar geleden, toen ik nog een BMW i3 had, heb ik op Zaventem bewust gekozen voor parkeren in de P1 VIP parking. Er zijn daar 12 oplaadplekken. Je geeft er je sleutel af (bij een Model 3 dus je key card) en de auto wordt voor jou aan de laadpaal gehangen. Als het opladen klaar is wordt de auto op een gewone plek neergezet. Het parkeren is er iets duurder dan in het "normale" deel van de parking, maar op deze manier zijn de laadpalen wel voor iedereen beschikbaar en worden ze optimaal benut. Het opladen was destijds met de P+ Card gratis, maar inmiddels kost het volgens mij 1 cent per minuut met een maximum van 5 euro (per 24 uur).

Ik vind dit een prima oplossing en heb daar ook graag een paar euro extra voor over.

Ik begrijp niet dat ze bij veel long stay parkings niet gewoon 6A 230V schuko's hebben. Druppelt over een paar dagen verspreid je auto vol á 33 kW per dag
 
  • Like
Reactions: nervus and SMU
Ik heb nog nooit mijn tesla op een publiek punt aan de lader gehangen. Niet in de laatste plaats vanwege de voor mij nog onbekende nieuwe etiquette tav laden of parkeren van EV’s.
Als ik bovenstaande reacties zie blijf ik die plekken ook maar het best mijden...
Ik kán soms in een parkeergarage wel wat energie er bij stoppen, maar heb het nog niet echt nodig gehad. Ik probeer het altijd maar vrij te houden zodat iemand die het echt nodig heeft erbij kan om te laden. Ik zie alleen heel vaak daar juist de plug-inn hybrides staan, die het nu juist niet persé nodig hebben(of juist wel als ze zo weinig mogelijk benzine/diesel willen gebruiken; ‘t is maar net hoe je het wil zien)
Ook vind ik het interessant om te zien hoe de toekomst eruit gaan zien bij langdurig parkeren(vlieghavens). Het zou toch juist wel fijn zijn als er wat meer mogelijkheden komen voor parkeren/laden tegelijk?
Tot er wat meer duidelijkheid hier over komt zal ik ze niet bezetten, ook niet kort. Ik zie geen voordeel of nut, om mijn auto daar 10 min of een uurtje er aan te hangen..
Overigens las ik dat de starter van dit topic wel enigszins keek of anderen er last van hadden: hij was de enige EV die er de hele week stond tussen meerdere onbezette laadpalen..
De hoon die hem trof had wat mij betreft wel iets minder gemogen.
 
Met die etiquette worstel ik soms ook. Als ik toekom met de SOC om terug thuis te geraken zal ik nooit aan een paal hangen. Is het OK om een laadpaal 4 a 5 uur bezet te houden terwijl de batterij na 3 u al vol is? Als we een fikse wandeling of fietstoer maken is het niet mogelijk om tussendoor de wagen te gaan verplaatsen.
 
Met die etiquette worstel ik soms ook. Als ik toekom met de SOC om terug thuis te geraken zal ik nooit aan een paal hangen. Is het OK om een laadpaal 4 a 5 uur bezet te houden terwijl de batterij na 3 u al vol is? Als we een fikse wandeling of fietstoer maken is het niet mogelijk om tussendoor de wagen te gaan verplaatsen.

Maar dan hebben we het maar over een uurtje of 2 'laadpaalplakken', dat vind ik wat anders dan je auto een week of meer aan een laadpaal vasthangen. Die 2 uurtjes idle-tarief (indien die gerekend worden) is dan de incentive om je auto toch z.s.m. te verplaatsen.

Bij mijn 2e woning (paar honderd km van hoofdverblijf) heb ik geen eigen laadvoorziening op oprit. Zit daar op publieke laadpaal op een parkeerplaats gedeeld met de wijk. Het zijn maar 2 plekken (1 paal). Zodra mijn auto vol is, verplaats ik hem zodat anderen ook kunnen laden. Ja ook heel laat op de avond of vroeg in de ochtend. Ik ga om 3 uur snachts mijn bed er niet voor uit, maar dan betreft het maar een paar uurtjes waarop er toch niemand meer aan gaat komen....
In newmotion app kan je ook notificatie aanzetten dat je appje krijgt als de paal vrijkomt. Ideaal. Als ik mijn auto ga verzetten omdat hij vol is, komt vaak 'de volgende' al aanlopen als ik mijn laadkabel nog aan het oprollen ben, omdat ZIJ de notificatie op hun telefoon kregen dat ik klaar was.... Andersom ben ik ook blij als de plekken bezet zijn dat mensen hun auto verzetten zodat ik een appje krijg dat er een plekje vrij is gekomen zodat ik mijn auto er neer kan zetten om te laden... Op die manier hoort het ook gewoon te gaan.

Gelukkig heb je daar (nog) geen horken die op vrijdagmiddag hun auto het hele weekend tot maandagochtend aan de laadplek laten hangen. Ik stoor me ook aan hybrides die langdurig op die plekken staan. 100% EV autos zijn echt AFHANKELIJK van die palen, hybrides kunnen wat mij betreft wel een beetje bijladen als er plek ZAT is maar die kunnen ook gewoon op benzine verder rijden, 100% EVs niet.
Wat mij betreft mogen ze daar ook verschillende tarieven voor gaan hanteren als incentive om EV's te prioriseren

Kom maar op met die disagrees, ik beschouw ze als ere-medailles ;-)
 
Last edited:
Kan iemand de kop aanpassen? deze draad gaat niet over plugsurfing, maar over tijdgebonden laadtarieven.

Suggestie: pas op voor tijdgebonden laadtarieven.

that-escalated-quickly.jpg
 
  • Funny
Reactions: MaSansky
Kan iemand de kop aanpassen? deze draad gaat niet over plugsurfing, maar over tijdgebonden laadtarieven.

Suggestie: pas op voor tijdgebonden laadtarieven.

Ik heb gisteren al op de "report" knop gedrukt met als reden "misleading title". Of en door wie dat wordt opgepikt weet ik niet. Ik weet ook niet of de OP de titel kan wijzigen. Hij heeft wel aangegeven dat te willen doen.
 
Ik kán soms in een parkeergarage wel wat energie er bij stoppen, maar heb het nog niet echt nodig gehad. Ik probeer het altijd maar vrij te houden zodat iemand die het echt nodig heeft erbij kan om te laden. Ik zie alleen heel vaak daar juist de plug-inn hybrides staan, die het nu juist niet persé nodig hebben(of juist wel als ze zo weinig mogelijk benzine/diesel willen gebruiken; ‘t is maar net hoe je het wil zien)
In Italië (Verona) ben ik de bij de laadpalen de onderborden "no hydrid" tegen gekomen. Op zich terecht als er niet veel plekken zijn.
 

Attachments

  • IMG-20191127-WA0000.jpg
    IMG-20191127-WA0000.jpg
    22.8 KB · Views: 40
Toch nog even een post over het opladen bij vliegvelden. Anderhalf jaar geleden, toen ik nog een BMW i3 had, heb ik op Zaventem bewust gekozen voor parkeren in de P1 VIP parking. Er zijn daar 12 oplaadplekken. Je geeft er je sleutel af (bij een Model 3 dus je key card) en de auto wordt voor jou aan de laadpaal gehangen. Als het opladen klaar is wordt de auto op een gewone plek neergezet. Het parkeren is er iets duurder dan in het "normale" deel van de parking, maar op deze manier zijn de laadpalen wel voor iedereen beschikbaar en worden ze optimaal benut. Het opladen was destijds met de P+ Card gratis, maar inmiddels kost het volgens mij 1 cent per minuut met een maximum van 5 euro (per 24 uur).

Ik vind dit een prima oplossing en heb daar ook graag een paar euro extra voor over.
Heb ik ook gedaan toen we te laat waren om bij Lock Park te parkeren. Bij Lock Park heb je ook laadpalen maar ik zou niet in mn hoofd halen om mijn auto er voor een week achter te laten.

VIP parking regelde netjes dat de auto opgeladen werd. Via de app kon ik ook zien dat ie een week aan een lader heeft gehangen, maar dat is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de uitbater die 'm zelf aan de laadpaal heeft gehangen en na een week heeft los gekoppeld. 3 weken later arriveerde ik terug en had de wagen nog altijd +90% range over.
 
TS heeft wel een punt hoor vind ik. Ik ga binnenkort naar Sell am See en zag daar via mn NewMotion app een laadpaal staan. Mooi denk ik.. even goed kijken zou dat bijna 50 cent per minuut kosten om daar te laden!!! Bijna 100 euro voor een volle tank berekende NM mij heel keurig.. :eek:
 
TS heeft wel een punt hoor vind ik. Ik ga binnenkort naar Sell am See en zag daar via mn NewMotion app een laadpaal staan. Mooi denk ik.. even goed kijken zou dat bijna 50 cent per minuut kosten om daar te laden!!! Bijna 100 euro voor een volle tank berekende NM mij heel keurig.. :eek:

Check even op Ladesäulen in Zell am See, Österreich. Er zijn ook goedkopere laadpalen. Zo zou de 22kW lader hier (er is er zelfs een met 50kW CCS) volgens een bericht van een paar weken geleden nog steeds gratis moeten zijn:

AreitXpress Zell am See Österreich #9331
 
  • Informative
Reactions: Danny1410
Op Gasthuisberg, grootste ziekenhuis van België en verbonden aan de KULeuven, staan ook laadpalen. Ze worden ondermeer gebruikt door artsen die ook niet even uit de operatiezaal gaan om de wagen te verzetten. Het speciale aan die laadpalen is dat ze de stekker loslaten als het laden beëindigd is. Zo kan je, als je het wat slim organiseert, met een laadpunt tot vier EV volladen die zich toch niet moeten verplaatsen nadat hun batterij vol is. Een auto blokkeert zo in de praktijk de lader niet langer dan zijn laadbeurt. Dat zou voor luchthavens en andere plaatsen waar auto's bijna onvermijdelijk lang staan, een prima oplossing zijn.
Want eerlijk als je laadpalen plaatst op de (lange termijn)parking van een luchthaven, dan mag je toch verwachten dat auto's er een tijdje blijven. Anders hebben ze niet echt veel zin. Ideale plek ook voor traagladers.
 
Ik heb eerlijk gezegd ook nooit begrepen waarom de stekker vastgehouden wordt als de auto niet meer laadt. Zeker als het slecht weer is kan het best handig zijn als je de stekker eruit kunt trekken zonder eerst een knopje “unlock” te moeten indrukken op je phone of in de auto. Lang niet alle laadstekkers hebben een “Teslaknop” (knopje op de stekker).
 
Ik heb eerlijk gezegd ook nooit begrepen waarom de stekker vastgehouden wordt als de auto niet meer laadt. Zeker als het slecht weer is kan het best handig zijn als je de stekker eruit kunt trekken zonder eerst een knopje “unlock” te moeten indrukken op je phone of in de auto. Lang niet alle laadstekkers hebben een “Teslaknop” (knopje op de stekker).
Tegen diefstal van de kabel? Of van stroom (beetje brutaal misschien om domweg naar iemand die klaar is te gaan laden op diens pas, maar ik heb gekkere dingen gezien)?
 
Kan iemand mij uitleggen waar de laders in de Privium Excellence Parking op Schiphol voor bedoeld zijn dan?

Sta daar wekelijks aan. Maar alleen als dat nodig is, want ik parkeer liever zo dicht mogelijk bij de deur. Smorgens eerste vlucht heen, savonds om een uur of 19 weer op schiphol. Kom meestal niet hoger dan 9kw met die dingen dus dan heeft hij ook wel die tijd nodig om vol te laden. In de Privium parking komen geen halers en brengers. Ook geen lang parkeerders.