Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Pechhulp

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla biedt road assistance aan, maar is dit voldoende bij pech (los van bereikbaarheid en wachttijd)? Denk aan lekke banden, lege accu, vervangend vervoer, vervoer passagiers.

Wij denken aan een aanvullende pechhulp voor NL (incl woonplaats) en buitenland, via verzekering of bijvoorbeeld ANWB. Hebben jullie misschien tips, suggesties of aandachtspunten?
 
Volgens mij geldt de Road Assistance alleen in de garantieperiode.

Omdat die voor mij voorbij is, heb ik ook gekeken naar alternatieven.

Via mijn autoverzekering is hulp in het binnenland verzekerd, maar bijv. bij een lekke band in het buitenland krijg ik geen hulp. Ik heb daarom aan mijn reisverzekering pechhulp buitenland toegevoegd (paar euro per maand). Dat was de gunstigste optie.

ANWB voor mijn hele 'vloot' (2x auto en 1x motor) kwam zakelijk (= per kenteken) op 482,- per jaar ex btw :eek:. Ik heb een hekel aan oververzekeren.

Mijn tip; kijk dus even je verzekeringspolissen na (auto- en reis-) wat evt. al verzekerd is of wat daar de opties zijn.
 
Last edited:
Onze auto moet nog geleverd worden, dus nog garantie;)

Welke pechhulp wordt door road assistance uitgesloten? Wordt je bijvoorbeeld geholpen met een lekke band? Ook thuis? En als bijvoorbeeld de ruitenwissers het opeens niet meer doen (wel eens gelezen hier....)
 
Durf ik niet te zeggen. Weet niet hoe de voorwaarden nu zijn en hoe dat voor de M3 is; zou denk ik wel op de Teslawebsite of in de manual in de auto moeten staan. Ik heb tijdens de garantieperiode helemaal niets aanvullends afgesloten qua pechhulp en gewoon de gok gewaagd. Ook afgaand op de verhalen destijds dat mensen goed werden geholpen (bij lekke band werd reservewiel gebracht door Tesla).

-edit- https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/roadside-assistance-policy-nl.pdf
 
  • Informative
Reactions: wooter
Ergens in het service draadje is ook het verhaal te vinden van iemand die niet werd geholpen nadat zijn banden kapot waren gestoken. Daar zit dus blijkbaar de grens.
Onder bepaalde omstandigheden kan het echter gebeuren dat geen Tesla-pechhulp wordt verleend, met inbegrip van:
 Ongelukken, botsingen, objecten die tegen de auto botsen, schade veroorzaakt door wegmeubilair
 Misbruik of verwaarlozing van de auto
 Vandalisme
en meer ...
 
Er zou ook een limiet zijn in afstand tot service center. Ik dacht 50km.
En gezien de schaarste aan wisselstukken, hoe geraak je van op vakantie thuis als je je wagen moet achterlaten in een SeC in Spanje.
Ik was laatst heel tevreden dat ik bijstand had toen ik mijn wagen in Manchester moest achter laten. Gerepatrieerd op kosten vd bijstand en vlucht betaald om hem een maand later op te halen.
 
Concreet is het denk ik aan te raden om een alternatieve pechhulp te hebben:

  • Tesla komt niet indien je auto niet verder kan na een ongeluk
  • Tesla komt niet als je probleem gevolg is van verwaarlozing (lege accu)
  • Tesla komt niet als je probleem gevolg is van vandalisme (banden leksteken, brandstichting)
  • Tesla is niet cq. zeer slecht bereikbaar
  • Je krijgt niet direct een leenauto mee, dus je kunt niet verder
Een partij als ANWB doet dit gewoon een stuk beter.
 
"Indien een auto onbestuurbaar is geworden door een defect dat onder de garantie valt, zijn de transportkosten voor rekening van Tesla voor de eerste 800 km naar het dichtstbijzijnde Tesla Service Center."

Ik had 50km vernomen indertijd. Kan veranderd zijn.
Lijkt mij toch raar. Waarom vermelden ze 800 km als er nooit een ‘dichstbijzijnde’ SeC verder dan 800km ligt. Tenzij je ver in Oost-Europa uitwijkt. Ik zie de assistance daar sowieso geen 750km doen. Zal wel bij de geografische geldigheid uitgesloten zijn.
 
Concreet is het denk ik aan te raden om een alternatieve pechhulp te hebben:

  • Tesla komt niet indien je auto niet verder kan na een ongeluk
  • Tesla komt niet als je probleem gevolg is van verwaarlozing (lege accu)
  • Tesla komt niet als je probleem gevolg is van vandalisme (banden leksteken, brandstichting)
  • Tesla is niet cq. zeer slecht bereikbaar
  • Je krijgt niet direct een leenauto mee, dus je kunt niet verder
Een partij als ANWB doet dit gewoon een stuk beter.
Waar baseer je dit op? Ik was in mei in Finland en de trunk ging niet meer open. Op zich niet onoverkomelijk, maar met een man, twee kinderen, een labrador en alle vakantiespullen moeilijk om nog alles in te laden om thuis te komen. Volledig opgelost door Tesla. Auto door een tow-truck opgehaald en naar Helsinki gebracht en de leenauto stond direct klaar. Een paar dagen later de leenauto weer achtergelaten bij Tesla Helsinki en met mn eigen auto naar huis. Kosten voor mij? 0 euro. Wat een service, top!
 
Ik twijfel tussen ANWB of Allianz global assistance met woonplaats en Europa hulp. Hebben jullie ervaring (in combinatie met Tesla) en welke adviseren jullie?

Denk dat je het beste de voorwaarden naast elkaar kunt leggen. Qua technische dienstverlening zullen ze allemaal dezelfde suppliers gebruiken. ANWB in Nederland, ADAC in Duitsland, etc.

Wat dan overblijft zijn dingen als vervangend vervoer, voertuigenrepatriëring. Of ze voertuigen afslepen naar de eerste de beste garage of een merkdealer/Tesla store. Zeker bij Tesla is het nog relevant op hoeveel km dat maximaal mag zitten (zit je ergens in Oost-Polen is dat een dingetje).
 
Pechhulp ANWB
Ik heb een abonnement afgesloten bij de ANWB. Daar zit onder meer in:
-Lidmaatschap ANWB
-Advies bij twijfelgevallen
-Pechhulp in Nederland
-Vervangend Vervoer Service 5 dagen Nederland
-Haal- en brengservice vervangende auto
-Rechtsbijstand Verkeer Gezin
-Hotelservice bij pech onderweg
Prijs 130 euro per jaar.

Vooral belangrijk is Rechtsbijstand Verkeer. De ANWB schrijft:
Wegenwacht Compleet biedt u juridische bijstand bij het verhalen van verkeersschade op de aansprakelijke derde en bij geschillen over aankoop, onderhoud en reparatie van uw vervoermiddel. Wij raden u aan te controleren of u ergens anders al een dergelijke dekking heeft afgesloten. Een rechtsbijstanddekking op o.a. uw autoverzekering is met Wegenwacht Compleet niet meer nodig.

Nu Tesla zich steeds formeler en duidelijk stugger gaat opstellen mogelijk verstandig dit te doen.
 
Pechhulp ANWB
Ik heb een abonnement afgesloten bij de ANWB. Daar zit onder meer in:
-Lidmaatschap ANWB
-Advies bij twijfelgevallen
-Pechhulp in Nederland
-Vervangend Vervoer Service 5 dagen Nederland
-Haal- en brengservice vervangende auto
-Rechtsbijstand Verkeer Gezin
-Hotelservice bij pech onderweg
Prijs 130 euro per jaar.

Vooral belangrijk is Rechtsbijstand Verkeer. De ANWB schrijft:
Wegenwacht Compleet biedt u juridische bijstand bij het verhalen van verkeersschade op de aansprakelijke derde en bij geschillen over aankoop, onderhoud en reparatie van uw vervoermiddel. Wij raden u aan te controleren of u ergens anders al een dergelijke dekking heeft afgesloten. Een rechtsbijstanddekking op o.a. uw autoverzekering is met Wegenwacht Compleet niet meer nodig.

Nu Tesla zich steeds formeler en duidelijk stugger gaat opstellen mogelijk verstandig dit te doen.
Rechtsbijstand blijkt géén onderdeel te zijn van het ANWB lidmaatschap / Service pakket voor ZZP'ers en MKB'ers.
(Toch zo'n beetje 99% van de Tesla rijders hier.)
 
Waarom dan niet gewoon het reguliere pakket voor de consument van de ANWB aanschaffen? Op zich kun je dat toch ook gewoon als zakelijke kosten opvoeren?

Of heeft ANWB voorwaarden dat ze geen dekking levert als je de auto deels bedrijfsmatig (dus niet overwegend zakelijk c.q. de auto onderdeel is van de dienstverlening, zoals bij een taxi of pakketbezorgers) gebruikt?
 
Waarom dan niet gewoon het reguliere pakket voor de consument van de ANWB aanschaffen? Op zich kun je dat toch ook gewoon als zakelijke kosten opvoeren?

Of heeft ANWB voorwaarden dat ze geen dekking levert als je de auto deels bedrijfsmatig (dus niet overwegend zakelijk c.q. de auto onderdeel is van de dienstverlening, zoals bij een taxi of pakketbezorgers) gebruikt?
Ik ben gewoon lid van de ANWB. Ze hebben me zelfs niet naar het merk of kenteken gevraagd.