Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Petitie: trekhaak voor álle Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ter navolging van dit draadje het volgende:

Wij willen meer duidelijkheid waarom Tesla niet toestaat om een trekhaak te plaatsen op Model 3's geleverd voor Juni 2019. Het bedrijf geeft aan dat dit niet mogelijk is vanwege EU regelgeving. Maar bij navraag blijkt dit niet te kloppen. Wij vinden dat wij een eerlijk antwoord verdienen!

Teken AUB ook als je (nog) geen Model 3 hebt, of als je wel al een trekhaak hebt.

De link (in het Engels):
TESLA should allow retrofitting a trailer hitch onto older Model 3 in EU!

DEEL aub in zo veel mogelijk kanalen en andere fora!

De petitie zal worden aangeboden aan Tesla Motors Europe.
 
Ondanks dat ik zelf gewoon een Model 3 heb met trekhaak optie toch maar getekend. ;) Heb zelf juist gewacht tot deze optie beschikbaar zou worden aangezien na levering van de eerste Model 3's wel vrij duidelijk was dat het niet makkelijk zou gaan worden om bestaande Model 3's met trekhaak uit te voeren. Geen trekgewicht op kenteken, dan kun je het meestal vergeten tenzij je zelf naar de RDW gaat ermee voor keuring (in NL). Maarja zonder de juiste documenten van Tesla kunnen ze daar meestal ook niet veel. Als Tesla zou kunnen aantonen dat de auto's technisch hetzelfde zijn dan moet het eigenlijk wel kunnen.

Zou mooi zijn als je op deze manier toch wat kunt bereiken, al is het maar meer info vanuit Tesla.
 
Ondanks dat ik zelf gewoon een Model 3 heb met trekhaak optie toch maar getekend. ;)

Super! Het is belangrijk om te laten zien dat deze petitie breed wordt gesteund. Niet enkel door de gedupeerden, maar juist ook door degenen die hier niet direct hinder van hebben ondervonden.

Het is een signaal aan Tesla dat wij allemaal verwachten dat zij goed om gaan met hun bestaande klanten. Dus wat mij betreft een dubbele pluim voor jou! :)
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Getekend. Mijn vermoeden is dat de goedkeuring voor de trekhaak afhankelijk is van de 'tow mode' - zoals disabled autosteer, minder aggresief gaspedaal en waarschijnlijk strengere DSC. Dàt retrofitten is kostbaar (niet de software, wel de kabelboom) en voor Tesla niet rendabel. Dat was destijds ook met retrofitten van autopilot op de 1e modellen: kabelboom niet aanwezig, kost een fortuin. Een auto wordt ontworpen om zo makkelijk mogelijk in elkaar te zetten, niet om zo makkelijk mogelijk daarna nog aanpassingen te doen aan bijv. de bekabeling.
 
Getekend. Mijn vermoeden is dat de goedkeuring voor de trekhaak afhankelijk is van de 'tow mode' - zoals disabled autosteer, minder aggresief gaspedaal en waarschijnlijk strengere DSC.

Dank voor het tekenen! De benodigde electronica is aanwezig, en volgens meerdere users ook functioneel. Maar zelfs als wat jij vermoedt zou kloppen, dan vermoed ik nog steeds dat het niet de EU regelgeving is maar Tesla zelf die het blokkeert. En dat zou niet stroken met wat het bedrijf eerder vermeldde.

In elk geval, wat de reden ook is, wij zouden met z'n allen graag een duidelijk antwoord willen :)
 
  • Informative
Reactions: MLKRMR
Hoi allemaal! Even een kleine update:
Ondertussen meer dan 750 handtekeningen!!

Dat is echt te gek! Ik had echt nooit verwacht dat zo veel mensen zouden tekenen, binnen zo'n korte tijd. Bedankt allemaal!

Ik denk dat we ons doel hebben bereikt. Maar we gaan voor de 1000 petities!! :D Graag blijven delen met je mede-Tesla fans!
 
Jammer dat de petitie zo snel gesloten is. Waarom? Had hem ook graag getekend.

Ik heb trouwens zelf in eerste instantie gewoon een aanvraag bij de RDW gedaan, op goed geluk, en heb hierbij de volgende reactie gekregen:

Geachte heer /mevrouw,


Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt om trekgegevens te vermelden in het kentekenregister voor het voertuig met kenteken. Voor uw voertuig is echter geen goedkeuring gegeven om een aanhangwagen te trekken.


Wat moet u doen als u trekgewichten geregistreerd wilt hebben?

Als u trekgewichten geregistreerd wilt hebben, moet er voor uw voertuig een goedkeuring tot het trekken van een aanhangwagen gegeven worden.

Een aanvraag hiervoor kunt u indienen bij de afdeling VRT-testen van de RDW in Zoetermeer.


Wat gaat de afdeling VRT-testen met uw aanvraag doen?

Deze afdeling beoordeelt uw aanvraag en gaat eventueel met u een afspraak maken voor een keuring van het voertuig op ons testcentrum in Lelystad.

LET OP! Er wordt alleen maar getest als de fabrikant toestemming geeft dat het voertuig een aanhangwagen mag trekken. U moet daarom een verklaring van de fabrikant met de door hem toegestane maximale gewichten, meesturen naar de afdeling VRT-testen.

U kunt online een aanvraag indienen.


Ga naar:

https://webrta.rdw.nl/#/individuelegoedkeuringaanvragen



Kies voor:

“M1/N1”

“Keuring op Lelystad”

“Wijziging Trekgewicht”


U moet rekening houden met keuringskosten van ongeveer €550,00.


Deze aanvraag moet binnen 4 weken na verzending van deze mail binnengekomen zijn bij de afdeling VRT-testen.


Kosten VRT-testen

De kosten zijn afhankelijk van de leeftijd van het aangeboden voertuig, de overlegde documenten en in hoeverre het voertuig individueel moet worden beoordeeld of getest. De prijs van een test is opgebouwd uit de volgende componenten:

• De uitvoering van de test en ook de rapportage van de test op basis van het technisch uurtarief.

• De administratieve kosten op basis van het administratieve uurtarief.

• Een toeslag voor het gebruik van de faciliteiten, indien van toepassing op basis van het betreffende uurtarief.

• De uurtarieven vindt u in de tarievenlijst van de RDW.


Vragen?

Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 088 008 74 47(Lokaal tarief , maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur).


Met vriendelijke groet,


Medewerker uitvoering afd. VRD

Hieruit lijkt toch maar extra duidelijk dat de RDW gewoon mee wil werken, als Tesla maar aangeeft dat dit mag.