Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Petitie: trekhaak voor álle Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
van een collega hoorde ik, dat hij zonder te veel morren vorig jaar van de rdw een trekgewicht van 500kg op het kenteken van zijn oldtimer kreeg.
Lijkt mij dat zoiets ook bij een model 3 zonder trekgewicht zou moeten kunnen.
Die 500kg is ook weer de grens die ze in Duitsland hanteren als de fabrikant niks specificeert.
 
Ik heb een vermoeden dat in ca. 3 sec. optrekken naar 100 km/u voor de gemiddelde fietsendrager met daarop 2 zware elektrische fietsen ook erg slecht afloopt. Ik zie ze al sukkelend op de rechterbaan af en toe al aardig heen en weer schudden :(

Ik begrijp dus heel goed dat je voor een vermogensbeperking bent in geval er iets aan/achter de auto hangt. Aan de andere kant zijn er genoeg voorbeelden in het leven waar er meer op het spel staat en er ook niet begrenst wordt -> voorbeeld motorfiets welke nog sneller kan optrekken met een geliefde achterop ;)

Een fietsendrager is ontwikkeld ook stevig remmen aan te kunnen. Dat optrekken kan ie dus ook makkelijk aan.
Gewoon een aftermarket trekhaak eronder, technisch kunnen de 'op kenteken' modellen 910 kilo trekken. Dat heeft altijd een marge dus als je daar voor korte afstanden wat zwaarders achter hangt gaat er ook weinig gebeuren.
Verstandig rijden en op tijd je snelheid aanpassen, dat is bij alle auto's waar je iets mee trekt het geval.
 
Een fietsendrager is ontwikkeld ook stevig remmen aan te kunnen. Dat optrekken kan ie dus ook makkelijk aan.
Gewoon een aftermarket trekhaak eronder, technisch kunnen de 'op kenteken' modellen 910 kilo trekken. Dat heeft altijd een marge dus als je daar voor korte afstanden wat zwaarders achter hangt gaat er ook weinig gebeuren.
Verstandig rijden en op tijd je snelheid aanpassen, dat is bij alle auto's waar je iets mee trekt het geval.

En als je dan een ongeval krijgt?
 
Ik heb net zowel de RDW als Tesla gebeld hoe om te gaan met de mogelijkheid tot toestemming verkrijgen voor een trekhaak voor een auto geleverd op 30 maart 2019.
Beide organisaties verwijzen naar elkaar. Goed klantvriendelijk dus...............
Het enige wat Tesla nog verder aangaf, was een door mij aan te vragen individuele nieuwe keuring bij de RDW. Als dat al kan.....wat gebeurt er dan als je op de dag van zo'n afspraak bij de RDW een ongeluk krijgt, waarbij de trekhaak geraakt wordt door een achterligger??????????????????????????????? Dan ben je m.i. niet verzekerd. Ook niet voor de schade die jij hebt gekregen door de tegenpartij. Dan mag je het zelf uitzoeken....... En de verzekering van de tegenpartij hoeft dan niet uit te betalen aan jou.

Maar de medewerking die je van de RDW en van Tesla krijgt is 0 %.
 
Ter navolging van dit draadje het volgende:

Wij willen meer duidelijkheid waarom Tesla niet toestaat om een trekhaak te plaatsen op Model 3's geleverd voor Juni 2019. Het bedrijf geeft aan dat dit niet mogelijk is vanwege EU regelgeving. Maar bij navraag blijkt dit niet te kloppen. Wij vinden dat wij een eerlijk antwoord verdienen!

Teken AUB ook als je (nog) geen Model 3 hebt, of als je wel al een trekhaak hebt.

De link (in het Engels):
TESLA should allow retrofitting a trailer hitch onto older Model 3 in EU!

DEEL aub in zo veel mogelijk kanalen en andere fora!

De petitie zal worden aangeboden aan Tesla Motors Europe.
Hoe ver staat het met de petitie en heeft Tesla Motors Europe (Nederland, toch?) al antwoord gegeven?
 
Het enige wat Tesla nog verder aangaf, was een door mij aan te vragen individuele nieuwe keuring bij de RDW. Als dat al kan.....wat gebeurt er dan als je op de dag van zo'n afspraak bij de RDW een ongeluk krijgt, waarbij de trekhaak geraakt wordt door een achterligger??????????????????????????????? Dan ben je m.i. niet verzekerd. Ook niet voor de schade die jij hebt gekregen door de tegenpartij. Dan mag je het zelf uitzoeken....... En de verzekering van de tegenpartij hoeft dan niet uit te betalen aan jou.

Maar de medewerking die je van de RDW en van Tesla krijgt is 0 %.

Fijne opstelling van RDW en Tesla, not!

Waar maak jij uit op dat je niet verzekerd zou zijn? Op welke grond zou een verzekeraar zich kunnen beroepen? Buiten het feit dat ik niet in zie hoe een verzekeraar weet heeft van een trekhaak die eventueel niet gebruikt mag worden volgens RDW.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Het enige wat Tesla nog verder aangaf, was een door mij aan te vragen individuele nieuwe keuring bij de RDW. Als dat al kan.....wat gebeurt er dan als je op de dag van zo'n afspraak bij de RDW een ongeluk krijgt, waarbij de trekhaak geraakt wordt door een achterligger??????????????????????????????? Dan ben je m.i. niet verzekerd. Ook niet voor de schade die jij hebt gekregen door de tegenpartij. Dan mag je het zelf uitzoeken....... En de verzekering van de tegenpartij hoeft dan niet uit te betalen aan jou.

Als je met een aanhanger gaat rijden dan ben ik het met je eens (onverzekerd en/of discussie met verzekering)

Maar verder zou ik me niet al te veel zorgen maken -> er zijn duizenden auto's zonder "RDW-type-trek-goedkeur" met een drager tbv fietsenrek -> nog nooit gehoord of gelezen dat daardoor problemen ontstaan met verzekering
 
Als je met een aanhanger gaat rijden dan ben ik het met je eens (onverzekerd en/of discussie met verzekering)

Maar verder zou ik me niet al te veel zorgen maken -> er zijn duizenden auto's zonder "RDW-type-trek-goedkeur" met een drager tbv fietsenrek -> nog nooit gehoord of gelezen dat daardoor problemen ontstaan met verzekering
@Joost G Als het niet geregistreerd staat bij de RDW en je hebt toch een trekhaak dan ben je (gedeeltelijk) illegaal op de weg.
In de Alg voorwaarden van verzekeringen staat dat jouw auto volledig volgens aan de criteria van de RDW moet voldoen. Als niet wordt je van verzekering uitgesloten (op dat punt?). En als je een ongeluk krijgt waar de trekhaak bij betrokken is wordt dat door een van de partijen wel verklaard aan de verzekering of er worden zelfs foto's van gemaakt.
@ SparkyTja, maar ik wil toch wel eens wat spul ophalen bij een bouwmarkt. En 4 pakken isolatieplaten van 100 bij 50 bij 5 is wel het maximum wat er in de 3 kan. Een paar isolatieplaten van 200 bij 100 bij 10 kan je zeker al vergeten met de 3.
 
@Joost G Als het niet geregistreerd staat bij de RDW en je hebt toch een trekhaak dan ben je (gedeeltelijk) illegaal op de weg.
In de Alg voorwaarden van verzekeringen staat dat jouw auto volledig volgens aan de criteria van de RDW moet voldoen. Als niet wordt je van verzekering uitgesloten (op dat punt?). En als je een ongeluk krijgt waar de trekhaak bij betrokken is wordt dat door een van de partijen wel verklaard aan de verzekering of er worden zelfs foto's van gemaakt.
@ SparkyTja, maar ik wil toch wel eens wat spul ophalen bij een bouwmarkt. En 4 pakken isolatieplaten van 100 bij 50 bij 5 is wel het maximum wat er in de 3 kan. Een paar isolatieplaten van 200 bij 100 bij 10 kan je zeker al vergeten met de 3.
Bij de RDW staat bij mij weten nooit geregistreerd of een auto van een trekhaak is voorzien. Alleen of hij iets mag trekken of niet. Zolang je dat niet doet . ..
 
RDW gaat je auto niet testen. Ik heb dat pad ook geprobeerd en die aanvraag is tweemaal geweigerd. De eerste maal vanwege ontbreken van officiele documentatie waarin het trekgewicht staat. De tweede keer heb ik de aanvraag gedaan met de handleiding waar tegenwoordig 910kg trekgewicht in staat. Antwoord is in bijgevoegd plaatje. Na dit antwoord weet ik geen opening meer bij de RDW, helaas.
 

Attachments

  • rdw.png
    rdw.png
    876.2 KB · Views: 90
  • Informative
Reactions: SeBsZ
Bij de RDW staat bij mij weten nooit geregistreerd of een auto van een trekhaak is voorzien. Alleen of hij iets mag trekken of niet. Zolang je dat niet doet . ..
Ok, ik probeerde het simpel te houden, maar jouw versie klopt geheel. Dus als er niets geregistreerd staat bij maximum massa samenstel, aanhangwagen geremd of aanhangwagen ongeremd is het het trekken van een aanhangwagen niet toegestaan; ook als zou die aanhangwagen een denkbeeldig gewicht hebben van 0,5 kg. Maar wat ik mij nu afvraag is....................mag een fietsendrager op een trekhaak dan wel??????????? Dat is geen aanhangwagen.................. Is nogmaals bellen met de RDW hierover een optie of denken jullie dat dit verspilde tijd is????????
 
RDW gaat je auto niet testen. Ik heb dat pad ook geprobeerd en die aanvraag is tweemaal geweigerd. De eerste maal vanwege ontbreken van officiele documentatie waarin het trekgewicht staat. De tweede keer heb ik de aanvraag gedaan met de handleiding waar tegenwoordig 910kg trekgewicht in staat. Antwoord is in bijgevoegd plaatje. Na dit antwoord weet ik geen opening meer bij de RDW, helaas.
Ik ga morgen, als ex ambtenaar die een beetje juridisch onderlegt is, dat document even uitpluizen en dan bedenken wat de mogelijkheden zijn.
 
Ok, ik probeerde het simpel te houden, maar jouw versie klopt geheel. Dus als er niets geregistreerd staat bij maximum massa samenstel, aanhangwagen geremd of aanhangwagen ongeremd is het het trekken van een aanhangwagen niet toegestaan; ook als zou die aanhangwagen een denkbeeldig gewicht hebben van 0,5 kg. Maar wat ik mij nu afvraag is....................mag een fietsendrager op een trekhaak dan wel??????????? Dat is geen aanhangwagen.................. Is nogmaals bellen met de RDW hierover een optie of denken jullie dat dit verspilde tijd is????????
Volgens mij mag dat gewoon zolang je drager niet over de grond rijdt (of sleept).
 
Ok, ik probeerde het simpel te houden, maar jouw versie klopt geheel.
Als "het simpel houden" leidt tot het vermelden van onjuistheden, dan heb je het wellicht te simpel gehouden.

Dus als er niets geregistreerd staat bij maximum massa samenstel, aanhangwagen geremd of aanhangwagen ongeremd is het het trekken van een aanhangwagen niet toegestaan; ook als zou die aanhangwagen een denkbeeldig gewicht hebben van 0,5 kg.
En nu maak je het opeens heel moeilijk ;)

Maar wat ik mij nu afvraag is....................mag een fietsendrager op een trekhaak dan wel??????????? Dat is geen aanhangwagen.................. Is nogmaals bellen met de RDW hierover een optie of denken jullie dat dit verspilde tijd is????????
Waarom zou een fietsendrager niet mogen? Zolang het gewicht inclusief fietsen niet groter is dan de toegestane vertikale last van de trekhaak (of 75 kg als deze niet wordt vermeld).
 
Als je met een aanhanger gaat rijden dan ben ik het met je eens (onverzekerd en/of discussie met verzekering)

Maar verder zou ik me niet al te veel zorgen maken -> er zijn duizenden auto's zonder "RDW-type-trek-goedkeur" met een drager tbv fietsenrek -> nog nooit gehoord of gelezen dat daardoor problemen ontstaan met verzekering

Ik ben net snel door de voorwaarden van Centraal Beheer gescrolld. Twee passages heb ik kunnen vinden die betrekking zouden kunnen hebben op deze issue:
* u doet iets roekeloos (lijkt mij erg vergezocht).
* de auto wordt gebruikt voor iets wat wettelijk niet mag (zullen ze een ramkraak mee bedoelen....., maar een fietsendrager op een trekhaak?).
Overigens gaat het hele verhaal al helemaal niet meer op als je aangereden wordt.