Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Phantom braking: ervaringen, en theorieën over de oorzaak

This site may earn commission on affiliate links.
Dit was 1 sep jl - A2. Verhalen van "plotseling terug naar 40" zijn kolder. Nog nooit meegemaakt - je gaat plotseling van 100 naar circa 80, maar voordat je daar bent heb je al lang het snelheidspedaal weer ingedrukt. Overigens schrik je meer dan dat uit dit filmpje blijkt. Op dit filmpje heb ik overigens de auto zelf weer snelheid laten maken. Snelheid zie je linksonder in beeld.

Afgelopen zomer 7.000 km gereden - veel snelweg en altijd op AP. Die enkele keer dat auto ingrijpt vormde niet zo'n issue. Ik rij nu op 2020.32.5 en het aantal keren dat er wordt ingegrepen is sterk toegenomen. Zo zelfs, dat ik op een ritje Haarlem-Amsterdam er na 3 of 4 keer wel klaar mee was en AP heb uitgezet. Is me nog niet eerder overkomen.

 
  • Like
Reactions: wooter
Wij rijden sinds Feb 2019 heel bewust een zeg maar kale Model 3 qua Autopilot. NOOIT Phantom Braking...

PS. Dat we ELDA, een onontkoombare Basic Autopilot feature, niet standaard uit kunnen vinken is wel jammer ( zoek maar op ELDA en TrebVs )
 
Van mijn vrouw mag ik (met haar erbij) niet meer op AP rijden. “Vertrouwen komt te voet en gaat te paard”, dus zij heeft weer even tijd nodig.

voor mijn gevoel heb ik veel brakes bij viaducten, hoewel er geen signaal afgaat dat ik op iets ga rijden.

Het vervelende van een brake is dat de achterligger soms denk dat ik het expres doe. Ik ging een keer naar rechts nadat ik een touringcar had ingehaald en de resla ging daarna gelijk op de rem en had ik een seinende bus achter me.
 
Mijn ervaring is dat het met name bij viaducten is op zonnige dagen (met dus scherpe schaduwen). Ik kan gerust een paar weken niks hebben en dan 2x op een dag. Erg veel logica zit er niet achter. Zoals eerder gezegd nooit warning signalen, waardoor het eerder een bug lijkt dan een ingrijpend waarschuwingssysteem.
 
Welke type Tesla's hebben daar last van & welke type CC's of AP's?

Bij mijn oude eind 2014 S merk ik dat CC erg opzij -kijkt-.
Viaducten, kliko's langs de weg, geparkeerde auto's, snelheid terugnemen in bochten op 80 km wegen.
De AP remt soms bij inhalen van vrachtauto's op de snelweg.
Dan denk ik toch aan te veel informatie van opzij wordt niet goed verwerkt.
 
Het is de laatste software versies echt wel erger geworden. Zowel bij mijn auto (hw2.5) als die van mijn vriendin (hw3.0).
Zelfde soort MEGA phantom brakes, niet het aloude 'even plots inhouden/licht remmen' , maar echt het 'richting de noodstop' / alles wat los ligt vliegt in het rond... Misschien 1 x per week gemiddeld ofzo (bij iedere dag flinke afstanden/meeste snelweg).

Geen idee van triggers. Zeker niet lokatie-afhankelijk, want ik rijd heel veel zelfde trajecten.
ALS je het hebt zijn het soms de klassiekers: schaduwen van viaducten, bij laagstaande zon als je een vrachtwagen inhaalt en er op jouw lege rijbaan de schaduw van vrachtwagen valt (dit is een die ik regelmatiger heb)... Savonds heb ik het idee dat hij soms van licht van teggenliggers schrikt onder bepaalde reflecties/inval (op snelwegen!! nieteens op binnenwegen) ....

Maar ook zowel op hw2.5 als op hw3.0 soms halve noodstops dat je ECHT niet kan bedenken waar hij nu van schrok/op reageerde.

Hopelijk word het snel wat beter, want je gaat een keer een bumperklever hebben of iemand die niet 100% scherp is en ze rijden VOL achterin. En in hun defence (ja i know, ze moeten maar afstand houden :) : Die random phantom breaks valt echt bijna niet op te anticiperen, zeker omdat het op totaal onverwachte/bizarre momenten is.

Voor mensen die het niet herkennen/overdreven vinden: dan hebt je tot nu toe alleen nog maar 'micro-brakes' gehad, het beetje inhouden/'schrikken' van vaak schaduwen van bomen/geluidsschermen etc, maar die is maar een paar (of max +/-10) km/pu op je snelheidsmeter terugvallen (en soms zelf zo klein dat je hem wel voelt maar nieteens in de snelheidsmeter terugziet) ... .DIE bedoel ik dus niet ... ik bedoel de echte phantom brakes. (en het is ook niet verkeerd kaartmateriaal met verkeerde snelheid of de snelheid van kruisende weg oid, want zowel de 'blauwe fleetspeed' als de maxspeed blijven gewoon op zelfde getal staan bij zo'n spontane rem-aktie.
 
Last edited:
Als ik dit zo lees heb ik nog nooit een echte phantom brake meegemaakt, maar alleen zulke kleine inhoudinkjes. Ook heel vervelend maar blijkbaar nog een factor minder ernstig.

Of ik reageer heel snel met de rechtervoet, maar dat geloof ik eigenlijk niet.

Ben benieuwd wanneer bij een botsing achterop de achterligger dit thema als argument ter verdediging gaat gebruiken “het was een tesla en hij remde out-of-the-blue”. Hoop dat sentry en de data logs dan ook helpen om aan te geven dat het niet de tesla bestuurder was.

Ik ga denk ik de kinderen adviseren geen AP te gebruiken voorlopig, want heb ook het gevoel dat de huidige SW op dit gebied slechter (geworden) is.

Huub

Het is de laatste software versies echt wel erger geworden. Zowel bij mijn auto (hw2.5) als die van mijn vriendin (hw3.0).
Zelfde soort MEGA phantom brakes, niet het aloude 'even plots inhouden/licht remmen' , maar echt het 'richting de noodstop' / alles wat los ligt vliegt in het rond... Misschien 1 x per week gemiddeld ofzo (bij iedere dag flinke afstanden/meeste snelweg).

Geen idee van triggers. Zeker niet lokatie-afhankelijk, want ik rijd heel veel zelfde trajecten.
ALS je het hebt zijn het soms de klassiekers: schaduwen van viaducten, bij laagstaande zon als je een vrachtwagen inhaalt en er op jouw lege rijbaan de schaduw van vrachtwagen valt (dit is een die ik regelmatiger heb)... Savonds heb ik het idee dat hij soms van licht van teggenliggers schrikt onder bepaalde reflecties/inval (op snelwegen!! nieteens op binnenwegen) ....

Maar ook zowel op hw2.5 als op hw3.0 soms halve noodstops dat je ECHT niet kan bedenken waar hij nu van schrok/op reageerde.

Hopelijk word het snel wat beter, want je gaat een keer een bumperklever hebben of iemand die niet 100% scherp is en ze rijden VOL achterin. En in hun defence (ja i know, ze moeten maar afstand houden :) : Die random phantom breaks valt echt bijna niet op te anticiperen, zeker omdat het op totaal onverwachte/bizarre momenten is.

Voor mensen die het niet herkennen/overdreven vinden: dan hebt je tot nu toe alleen nog maar 'micro-brakes' gehad, het beetje inhouden/'schrikken' van vaak schaduwen van bomen/geluidsschermen etc, maar die is maar een paar (of max +/-10) km/pu op je snelheidsmeter terugvallen (en soms zelf zo klein dat je hem wel voelt maar nieteens in de snelheidsmeter terugziet) ... .DIE bedoel ik dus niet ... ik bedoel de echte phantom brakes. (en het is ook niet verkeerd kaartmateriaal met verkeerde snelheid of de snelheid van kruisende weg oid, want zowel de 'blauwe fleetspeed' als de maxspeed blijven gewoon op zelfde getal staan bij zo'n spontane rem-aktie.
 
3 categorieën die ik herken die ook door anderen genoemd worden:
  1. Schaduw op wegdek bij viaducten etc. (meestal verwacht je hem al, maar soms niet en dan schrik je je kapot). Foute interpretatie van beeld camera voor (die dichterbij kijkt dan de radar, vandaar noodzaak hard in te grijpen want is vlakbij).
  2. Auto rechts die moet invoegen en die hij voor wil laten gaan (ineens bruusk ingrijpen, vooral gevaarlijk als auto schuin achter je zit en achter je wilt invoegen en je Tesla net vol op de rem gaat zodat hij je rechts kan inhalen en ervoor kan) Waarom ineens vol op de rem? Als je als Tesla al bedenkt dat iemand die invoegt voorgelaten moet worden kan je ook rustig afremmen. Onze regelgeving zegt dat invoegende auto snelheid moet aanpassen, niet de auto op de snelweg. Dus verkeerd geprogrammeerd door Tesla.
  3. Onverklaarbare, soms helemaal alleen zonder auto's om me heen en soms met vrachtwagen op rechterrijstrook
Sommige updates wordt het minder, sommige meer.
 
Auto rechts die moet invoegen en die hij voor wil laten gaan (ineens bruusk ingrijpen, vooral gevaarlijk als auto schuin achter je zit en achter je wilt invoegen en je Tesla net vol op de rem gaat zodat hij je rechts kan inhalen en ervoor kan) Waarom ineens vol op de rem? Als je als Tesla al bedenkt dat iemand die invoegt voorgelaten moet worden kan je ook rustig afremmen. Onze regelgeving zegt dat invoegende auto snelheid moet aanpassen, niet de auto op de snelweg. Dus verkeerd geprogrammeerd door Tesla.
Dit is strikt genomen geen phantom brake event. Er is een duidelijk aanwijsbare oorzaak voor het remmen. Ik ben wel met je eens dat het een fout is in de software van Tesla.
 
  • Like
Reactions: pvandamcom
Dit is strikt genomen geen phantom brake event. Er is een duidelijk aanwijsbare oorzaak voor het remmen. Ik ben wel met je eens dat het een fout is in de software van Tesla.

Klopt, dit is op zich zelfs best wel cool geprogrammeerd . Als een andere naast auto je op de invoegstrook zit en die 'is bijna op', remt Tesla inderdaad.
Bij ons is dat niet volgens de verkeersregels (misschien in China ofzo wel, de code moet ergens vandaan komen), die CPU cycles zouden beter gebruikt kunnen worden om de oorzaken van phantom brakes te fixen.
(Tesla moet in schaduwmode/logging toch trendbreuken zien van het ingrijpen door de bestuurder op tesla-rem-akties).
 
SInds software 2020.32.3 lijkt de auto zo wie zo veel schrikkerig te zijn. Ik voel regelmatig dat de auto heeft kort inhoudt en dan weer versnelt. Vooral bij objecten in de berm en auto's die ver voor je rijden. Ik hou tegenwoordig vooral bij viaducten er al rekening mee dat de auto kan inhouden. Tot nu toe na 45.000 km waarvan 90% op EAP pas 1 keer een echte phantom noodstop gehad. Zo hard dat alle spullen van de voorstoel ergens bij mijn voeten lagen. Het zou schelen als EAP niet meer zijn snelheid zou ontlenen aan de navigatie- en mapdata. Ben je gelijk van het gedoe af dat snelheden niet kloppen en dat hij plots 50km / uur wil gaan rijden op de snelweg zoals op de A9 bij de Bijlmer in de nieuwe tunnel.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ben benieuwd wanneer bij een botsing achterop de achterligger dit thema als argument ter verdediging gaat gebruiken “het was een tesla en hij remde out-of-the-blue”. Hoop dat sentry en de data logs dan ook helpen om aan te geven dat het niet de tesla bestuurder was.

Volgens mij is een achterop rijdende auto in een rechtszaak bijna altijd de schuldige partij want die moet en altijd voldoende afstand houden en anticiperen dat een voorganger altijd plots hard kan remmen, bijvoorbeeld voor een obstakel, overstekend wild, mensen op de rijbaan of in het geval van Tesla een phantom break ...
 
Volgens mij is een achterop rijdende auto in een rechtszaak bijna altijd de schuldige partij want die moet en altijd voldoende afstand houden en anticiperen dat een voorganger altijd plots hard kan remmen, bijvoorbeeld voor een obstakel, overstekend wild, mensen op de rijbaan of in het geval van Tesla een phantom break ...
Ik zou hier het eerste proefproces wel over willen zien: "onnodig remmen, roekeloos rijden" etc.
 
Laagstaande zon is het ergste bij mij, phantom braking aan bruggen en plots de verkeerde lijnen volgen die eigenlijk geen lijnen zijn maar imperfecties in de rijbaan! Kruisende fietsers en voetgangers ziet hij ook niet altijd. Sinds de laatste update ook nukkig gedrag tijdens het file rijden, te snel optrekken om dan weer hard in de remmen te gaan.
 
Gaan de remlichten eigenlijk aan bij een Phantom Brake? Ik twijfel er namelijk aan of ik een Phamtom Brake bij een Tesla 3 gezien heb of dat ik een beetje overdreven Brake test heb gekregen.

Remlichten gaan bij een bepaalde vertraging aan, gelukkig ;-)
Als je een brake test wilt uitdelen moet je ouderwets de handrem aantrekken!!

(kom 'r maar in)
 
.....Tot nu toe na 45.000 km waarvan 90% op EAP pas 1 keer een echte phantom noodstop gehad. Zo hard dat alle spullen van de voorstoel ergens bij mijn voeten lagen.

Ja, die bedoelde ik dus met 'alles wat los ligt vliegt in het rond', je merkt het verschil wel tussen 'inhouden' en dat soort noodstops ;)

Mijn vriendin zegt dat ze denkt dat het minder is als ze de voorruit rond de camera's goed schoon houd (van insectenprut etc), in combinatie met lagerstaande zon (najaar) en tegemoetkomend verkeer met lichten (savonds/nachts) misschien teveel glare in de beelden, dat het daar nu de laatste tijd schrikkeriger is?? Ik betwijfel het hoor, kan me dat van vorig najaar niet herinneren.
Bovendien poets ik mijn auto (en zeker ruiten) veel vaker dan mijn iets minder fanatieke autoliefhebbende wederhelft, en ik heb het juist vaker dan zij. Maar het is gewoon ook niet vaak genoeg om te kunnen uitvinden wat er nu precies gebeurd/waar het aan ligt.

Denk echt dat het iets is in de AI/neural net training van de beeldverwerking.