Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Phantom braking: ervaringen, en theorieën over de oorzaak

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ervaar de laatste tijd juist geen phantom brakes meer. Gebruikt AP altijd op de snelweg en laat altijd mijn rechtervoet altijd boven de accelerator hangen, want ik ben en blij alert op mogelijke phantom brakes. Zeker als er auto’s vlak achter mij rijden. Maar het valt mij dus juist op dat ik ze al maanden niet meer gehad heb. Letterlijk maanden al niet.
 
Wat ik apart vindt: de hw2 M3 zelden (net 2000km mee gereden in DE en AT, dag en nacht gereden, veel snelweg, nul keer) en laatste jaar, kan het me niet herrineren. De hw3 M3 heeft ze nog steeds (wel stuk minder) maar dan ook gelijk heftig. Beide de laatste software.
 
Screenshot 2021-06-21 at 09.51.13.png


Karpathy over phantom breaking en hoe dit opgelost zou zijn in de nieuwe stack (volledige video).
 
View attachment 675749

Karpathy over phantom breaking en hoe dit opgelost zou zijn in de nieuwe stack (volledige video).
Ja, zag het ook zojuist op Reddit. Goed dat we het nu weten. Het is dus de radar die de phantom brakes veroorzaakt. De overgang van 3D naar 4D labeling gaat het dus niet oplossen. Maar de overgang op full vision wel. Daardoor hoeft de radar-informatie niet meer gemerged met de video-informatie. Karpathy laat in de presentatie overtuigend zien dat het systeem hier erg veel moeite mee had, omdat Radar regelmatig phantom objecten creeert. Een brug wordt door de radar niet noodzakelijk als een brug herkent, maar soms al een stationary object blocking the road. Interessant dat velen (inclusief ikzelf) dachten dat het de schaduwen waren onder de brug die het systeem in verwarring brachten. Niet dus. Het waren de bruggen zelf, door de ogen van de radar.
 
  • Like
Reactions: Niek
Ik geloof hem, maar vraag me dan wel af waarom de radar van mijn Škoda hier geen één keer last van had.

Alleen heel conservatief met afstand tot andere auto's en als een andere auto tussen mij en m'n voorganger kroop; vol op de rem. Maar dat doet de Tesla ook.

Mijn grootste irritatie is dat I.t.t. tot de Škoda; het gedrag van de Tesla zo slecht te voorspellen is en ingrepen niet vloeiend zijn.
 
Ik geloof hem, maar vraag me dan wel af waarom de radar van mijn Škoda hier geen één keer last van had.

Alleen heel conservatief met afstand tot andere auto's en als een andere auto tussen mij en m'n voorganger kroop; vol op de rem. Maar dat doet de Tesla ook.

Mijn grootste irritatie is dat I.t.t. tot de Škoda; het gedrag van de Tesla zo slecht te voorspellen is en ingrepen niet vloeiend zijn.

Een skoda kan er niet zelfstandig op rijden.
Een radar ziet veel valse reflectie en bijv. in een Tesla wordt alles met een snelheidsverschil groter dan 80km/u eruit gefilterd omdat je anders meer brakes zou hebben dan dat je rijdt. Het nadeel is dat je bij +80 zelf moet ingrijpen bij een stilstaande file anders klap je er gewoon op.
Wellicht wordt er bij je skoda nog veel meer weg gefilterd met als keerzijde dat je nog meer risico loopt dat een keer een reflectie eruit gegooid wordt welke wel echt is. In de afstelling van zo'n systeem is het een afweging maken tussen twee kwade.
Dit is precies de reden dat Tesla het systeem volledig op basis van de camera's wil gaan maken.
 
Een skoda kan er niet zelfstandig op rijden.
...
Het nadeel is dat je bij +80 zelf moet ingrijpen bij een stilstaande file anders klap je er gewoon op.
Wellicht wordt er bij je skoda nog veel meer weg gefilterd met als keerzijde dat je nog meer risico loopt dat een keer een reflectie eruit gegooid wordt welke wel echt is.

De Skoda rijdt nu net zo zelfstandig als de Tesla op dit moment doet op EAP/NoA. Met enig verschil dat je zelf je knipperlicht aan moet doen en van baan moet verwisselen. Maar met groot voordeel dat Lane Assist gewoon aan blijft staan; ongeacht je wel of geen TACC aan hebt staan. Tot en met 160 km/h houdt deze keurig afstand en remt hij ook af. Ook bij files. En dus een stuk geleidelijker, soepeler en vooral voorspelbaarder dan de Tesla nu.

Misschien niet als hij op een volledig lege snelweg op een stilstaande file als enige voertuig aan komt scheuren met 160 km/h, want dat heb ik nooit meegemaakt / getest, maar daar durf ik nu met de Tesla ook niet op te vertrouwen.

Als Tesla een stap vooruit maakt met Vision Only en daardoor de rit soepeler wordt en de nag subtieler dan is dat een verbetering.

Maar als VAG het kan met radar en camera dan moet Tesla het toch minstens óók kunnen.

Het zal vast komen doordat programmeurs bij Tesla iets anders proberen te doen dan de VAG programmeurs; maar de VAG programmeurs hebben de radar aanzienlijk beter afgesteld alsook de response van de auto daarop.
Als zij nu de stap gaan maken naar autonoom rijden; hebben ze daar een voorsprong op.
 
De Skoda rijdt nu net zo zelfstandig als de Tesla op dit moment doet op EAP/NoA. Met enig verschil dat je zelf je knipperlicht aan moet doen en van baan moet verwisselen. Maar met groot voordeel dat Lane Assist gewoon aan blijft staan; ongeacht je wel of geen TACC aan hebt staan. Tot en met 160 km/h houdt deze keurig afstand en remt hij ook af. Ook bij files. En dus een stuk geleidelijker, soepeler en vooral voorspelbaarder dan de Tesla nu.

Misschien niet als hij op een volledig lege snelweg op een stilstaande file als enige voertuig aan komt scheuren met 160 km/h, want dat heb ik nooit meegemaakt / getest, maar daar durf ik nu met de Tesla ook niet op te vertrouwen.

Als Tesla een stap vooruit maakt met Vision Only en daardoor de rit soepeler wordt en de nag subtieler dan is dat een verbetering.

Maar als VAG het kan met radar en camera dan moet Tesla het toch minstens óók kunnen.

Het zal vast komen doordat programmeurs bij Tesla iets anders proberen te doen dan de VAG programmeurs; maar de VAG programmeurs hebben de radar aanzienlijk beter afgesteld alsook de response van de auto daarop.
Als zij nu de stap gaan maken naar autonoom rijden; hebben ze daar een voorsprong op.
Je gaat volledig voorbij aan het argument.
Met een radar blijf je dit altijd houden.

Kijk even op VAG fora en je zult zien dat men steen en been klaagt over foutief ingrijpen van de systemen.
Ik ken persoonlijk VAG-rijders die het na aanschaf volledig hebben laten wegschrijven omdat ze er gek van werden.
Kijk de vergelijkende tests en je ziet dat dat geen fabrikant in de schaduw van Tesla kan staan.
Dat VAG het zoveel beter zou doen gaat er bij mij dan ook niet in. Wellicht dat jij een lucky exemplaar hebt.
 
Het zal vast komen doordat programmeurs bij Tesla iets anders proberen te doen dan de VAG programmeurs; maar de VAG programmeurs hebben de radar aanzienlijk beter afgesteld alsook de response van de auto daarop.
De programmeurs hebben bij Skoda waarschijnlijk het systeem zo geprogrammeerd om alles wat een relatieve snelheid heeft die identiek als de snelheid van je snelheidsmeter (maw alles wat stil staat) te negeren. Zo geraak je rond het probleem.
 
Ik heb meer last van PB's bij vrachtauto's dan bij viaducten etc.
Daar kan je geen gebruik maken van "negeer alles wat stil staat" maar door de grootte van het object gaat de radar toch flikkeren dat je aan hoge snelheid een object nadert, en gaat de PB af.

Zonder radarsignalen kan je beter herkennen dat de vrachtwagen op een ander rijvak rijdt en geen gevaar vormt.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Je gaat volledig voorbij aan het argument.
Met een radar blijf je dit altijd houden.

Kijk even op VAG fora en je zult zien dat men steen en been klaagt over foutief ingrijpen van de systemen.
Ik ken persoonlijk VAG-rijders die het na aanschaf volledig hebben laten wegschrijven omdat ze er gek van werden.
Kijk de vergelijkende tests en je ziet dat dat geen fabrikant in de schaduw van Tesla kan staan.
Dat VAG het zoveel beter zou doen gaat er bij mij dan ook niet in. Wellicht dat jij een lucky exemplaar hebt.
Functies laten wegschrijven lijkt mij wat lastig. Wellicht hebben ze opties in het menu uitgeschakeld?
 
Functies laten wegschrijven lijkt mij wat lastig. Wellicht hebben ze opties in het menu uitgeschakeld?
Ze hebben zelfs de FCW en het automatisch ingrijpen bij hem weggeschreven.
Dat zijn optie die je normaal blijkbaar niet uit kan zetten bij VAG.

In dit geval ging het om een Seat Tarraco waarmee zelfs met de systemen uit (wat je zelf uit kon zetten) niet normaal meer te rijden was op een 60km weg.
 
Last edited:
Ze hebben zelfs de FCW en het automatisch ingrijpen bij hem weggeschreven.
Dat zijn optie die je normaal blijkbaar niet uit kan zetten bij VAG.

In dit geval ging het om een Seat Tarraco waarmee zelfs met de systemen uit (wat je zelf uit kon zetten) niet normaal meer te rijden was op een 60km weg.
Beetje een clandestiene operatie van de dealer dan, want zo een ADAS systemen zijn of worden Europees verplicht.

Beetje zoals de katalysator uit je uitlaat slopen. Handig, maar niet volgens de regels.
 
Beetje een clandestiene operatie van de dealer dan, want zo een ADAS systemen zijn of worden Europees verplicht.

Beetje zoals de katalysator uit je uitlaat slopen. Handig, maar niet volgens de regels.
Idd, de dealer weigerde maar je hebt van die tuners die alles doen voor geld. Het was in een 2020versie nog niet verplicht om te hebben maar ik vraag mij toch af hoe justitie zou reageren als je veiligheidssystemen uit je auto sloopt en uit analyse zou blijken dat die zwaar lichamelijk letsel bij een ongeval hadden kunnen voorkomen.

Ik heb hem daar zelfs voor gewaarschuwd maar het werkte zo belachelijk slecht en de dealer kon het niet verhelpen. Dan heb je ook weinig keus.