Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Phantom braking: ervaringen, en theorieën over de oorzaak

This site may earn commission on affiliate links.
Een van de meest vervelende aspecten van cruise control, auto-pilot en FSD zijn de phantom brakes. Informatie over ervaringen en theorieën over wat de oorzaak er van is, staat nogal verspreid over verschillende draadjes. Het leek me goed hier een apart topic over te starten.

Wat verschillende hebben opgemerkt, en wat ik ook zelf heb ervaren, is dat de brakes vaker optreden onder bruggen. Het lijkt me dat brugschaduwen ten onrechte worden aangezien voor obstakels. Een ander argument om te denken dat schaduwen de oorzaak zijn, is dat ik in de avond, bij kunstverlichting, nog nooit een phantom brake heb gehad.

Er zijn heel veel vragen: welke instellingen van de auto beïnvloeden het optreden van phantom brake? Komen ze onder cruise control, auto-pilot of FSD even frequent voor? Zijn het inderdaad die schaduwen, of zijn er meer oorzaken? Welke ervaringen zijn er? Hoe zit het juridisch wanneer een phantom brake in een ongeluk resulteert? Zal Tesla ooit in staat zijn die nadeel t.o.v. lidar-technologie weten te overwinnen?

(PS sorry voor het schrijven van 'breaking' ipv van 'braking' in de titel. Maar in dit forum uit de steentijd lijkt het erop dat ik het niet meer kan veranderen)
 
Last edited:
Ik heb er gisteren nog eentje gehad. Ik reed op een quasi lege snelweg en was net iemand aan het inhalen, en achter me zat een bumperklever. Op het moment dat ik veilig naar rechts kan zet ik de richtingsaanwijzer aan voor auto lane change, en mijn auto remt nogal sterk. Bumperklever natuurlijk niet blij, maar dat kon me weinig schelen.

Misschien zag de auto een dwarse lijn op de rijbaan, of misschien vond ie de achterligger echt te kort, ... wie zal het zeggen.
 
In de basis komen die phantom brakes overigens van dingen waar je Tesla op geprogrammeerd is:
  • reflecties van eigen radarsignalen die zouden aangeven dat je een trager of stilstaand object aan het naderen bent
  • een tekening op het wegdek die het programma als een wegmarkering herkent
  • of misschien het omgekeerde: de auto herkent even niet meer dat er nog een weg met markeringen is
 
In de basis komen die phantom brakes overigens van dingen waar je Tesla op geprogrammeerd is:
  • reflecties van eigen radarsignalen die zouden aangeven dat je een trager of stilstaand object aan het naderen bent
  • een tekening op het wegdek die het programma als een wegmarkering herkent
  • of misschien het omgekeerde: de auto herkent even niet meer dat er nog een weg met markeringen is
Het vreemde van de Phantom brakes is dat hij nooit een waarschuwing in het scherm geeft. Bij een normale nood-rem verschijnt de reden rood in het scherm (bijvoorbeeld als je een fietser te snel nadert of een ander voertuig, dat wordt dan rood weergegeven). Bij Phantom Brakes geeft hij niets weer. Ik probeer nu een lijstje bij te houden van lokaties waar het optreedt. Maar ik vind er nog geen logica in. Soms lijkt het met tegenlicht bij een viaduct of tunnel te maken te hebben.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Niek and Tezlaowner
Ik heb er gisteren nog eentje gehad. Ik reed op een quasi lege snelweg en was net iemand aan het inhalen, en achter me zat een bumperklever. Op het moment dat ik veilig naar rechts kan zet ik de richtingsaanwijzer aan voor auto lane change, en mijn auto remt nogal sterk. Bumperklever natuurlijk niet blij, maar dat kon me weinig schelen.

Misschien zag de auto een dwarse lijn op de rijbaan, of misschien vond ie de achterligger echt te kort, ... wie zal het zeggen.

Je schrijft ‘quasi lege snelweg’ maar je ging iemand inhalen. Dat laatste is wat telt, denk ik. Als de inhaalactie nog niet was voltooid, zal hij die langzamer rijdende auto als obstakel hebben gezien. Hetzelfde zou zijn gebeurd als je niet was gaan inhalen. Het devies: eerder beginnen aan de inhaalactie. Of de afstand tot auto’s voor je lager instellen.
 
Je schrijft ‘quasi lege snelweg’ maar je ging iemand inhalen. Dat laatste is wat telt, denk ik. Als de inhaalactie nog niet was voltooid, zal hij die langzamer rijdende auto als obstakel hebben gezien. Hetzelfde zou zijn gebeurd als je niet was gaan inhalen. Het devies: eerder beginnen aan de inhaalactie. Of de afstand tot auto’s voor je lager instellen.
Het opvallende van phantom brakes is juist dat dit nooit een reactie lijkt op andere voertuigen.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Op sommige plekken heb ik altijd Phantom brakes (a2 thv afslag pettelaar, in de bocht waar de n2 A2 wordt, geen brug maar altijd enorme vertraging van de snelheid) noodstop achtige Phantom brakes heb ik niet zo vaak, soms bij een brug.

Wel bij elke automatische baanwissel (nu ja automatisch...) Wordt bijna altijd eerst even ingehouden voor mijn gevoel.
 
Ik heb er gisteren nog eentje gehad. Ik reed op een quasi lege snelweg en was net iemand aan het inhalen, en achter me zat een bumperklever. Op het moment dat ik veilig naar rechts kan zet ik de richtingsaanwijzer aan voor auto lane change, en mijn auto remt nogal sterk. Bumperklever natuurlijk niet blij, maar dat kon me weinig schelen.

Misschien zag de auto een dwarse lijn op de rijbaan, of misschien vond ie de achterligger echt te kort, ... wie zal het zeggen.

Toch knap van die bumperklever dat hij op tijd reageerde. Ik heb soms brakes waarvan ik me moeilijk kan voorstellen dat een bumperklever er op tijd op reageert.
 
  • Like
Reactions: Johanvcr
Gisteren weer een phantom brake gehad, in een bocht, dus wellicht foute reflectie van radar?

mij vraag me twee dingen af:
1) heeft iemand al een phantom brake tot 0 kmh meegemaakt? Tot nu toe altijd zelf ingegegrepen, maar vroeg me af of het een kwestie van 1 fout sample is die tot een hick-up leidt, of dat echt een volledige noodstop wordt gemaakt?
2) daaraan gerelateerd, heeft iemand wel eens een phantom brake op video gezien? Dan zouden we kunnen zien of er inderdaad niets op het scherm te ontdekken valt. Ik heb tot nu toe ook nog niets gezien of gehoord, maar ben in zo’n situatie ook met iets anders bezig dan naar het scherm te kijken.

ben benieuwd naar jullie bevindingen.

huub
 
In de basis komen die phantom brakes overigens van dingen waar je Tesla op geprogrammeerd is:
  • reflecties van eigen radarsignalen die zouden aangeven dat je een trager of stilstaand object aan het naderen bent
  • een tekening op het wegdek die het programma als een wegmarkering herkent
  • of misschien het omgekeerde: de auto herkent even niet meer dat er nog een weg met markeringen is

Radar reageert niet op schaduwen. Ik weet ook niet of phantomwaarnemingen via radar mogelijk zijn / veel voorkomen. Phantomwaarnemingen via de camera's lijken me in ieder geval wel heel goed mogelijk. Maar of terecht of onterecht waargenomen wegmarkeringen tot een phantom brake kunnen leiden?
 
Gisteren weer een phantom brake gehad, in een bocht, dus wellicht foute reflectie van radar?

mij vraag me twee dingen af:
1) heeft iemand al een phantom brake tot 0 kmh meegemaakt? Tot nu toe altijd zelf ingegegrepen, maar vroeg me af of het een kwestie van 1 fout sample is die tot een hick-up leidt, of dat echt een volledige noodstop wordt gemaakt?
Door deze vraag realiseer ik me dat ik nog nooit een Phantom Brake in het donker heb gehad, zoals s nachts wanneer je dat eens zou kunnen uitproberen.....
Overdag is het gewoon te link om hem helemaal tot nul te laten stoppen. Ik neem hem, net als iedereen waarschijnlijk, direct over.
 
Ik heb altijd een phantom brake als ik door de Westerscheldetunnel rijd en ik ervaar eveneens phantom brakes in het donker. Soms zelfs als er geen ander verkeer in de buurt is. Als gevolg van dit onbetrouwbare gedrag rijd ik nooit meer geheel ontspannen op AP. Elke vrachtwagen die ik passeer, elk viaduct waar ik onderdoor rijd of elke tunnel kan een phantom brake tot gevolg hebben. De auto remt soms ook abrupt als ik invoegend verkeer van rechts inhaal, waarbij dit verkeer nog gewoon op hun eigen rijbaan rijdt. Ik zie op mijn dashboard deze auto’s dan van grijs naar wit veranderen.
 
De auto remt soms ook abrupt als ik invoegend verkeer van rechts inhaal, waarbij dit verkeer nog gewoon op hun eigen rijbaan rijdt. Ik zie op mijn dashboard deze auto’s dan van grijs naar wit veranderen.

Eens dat dat een fout is die opgelost moet worden, maar dat is geen phantom brake. Je kan nl zien wat de oorzaak is en dat zelfs voorspellen/voorkomen...
 
Westerschelde tunnel is inderdaad ellende. Aangezien het er eigenlijk nooit druk is, heb ik een keer goed gelet op wat er buiten te zien is bij een brake, het zijn daar de ventilatoren aan het 'plafond'. Vreemde is dat het in bijv. de Heinenoord tunnel nog nooit is voorgekomen en die hangen lager...
 
Westerschelde tunnel is inderdaad ellende. Aangezien het er eigenlijk nooit druk is, heb ik een keer goed gelet op wat er buiten te zien is bij een brake, het zijn daar de ventilatoren aan het 'plafond'. Vreemde is dat het in bijv. de Heinenoord tunnel nog nooit is voorgekomen en die hangen lager...

Zorgelijk maar ook specifiek en daardoor interessant! Misschien kun je dit doorgeven aan Tesla. Of posten op Twitter met beelden.
?
 
Je schrijft ‘quasi lege snelweg’ maar je ging iemand inhalen. Dat laatste is wat telt, denk ik. Als de inhaalactie nog niet was voltooid, zal hij die langzamer rijdende auto als obstakel hebben gezien. Hetzelfde zou zijn gebeurd als je niet was gaan inhalen. Het devies: eerder beginnen aan de inhaalactie. Of de afstand tot auto’s voor je lager instellen.
Ik reed er al links langs, ik was mijn inhaalmanoeuvre aan het afwerken. Daarom ook de bumperklever achter me die het niet netjes vond dat ik op het linkervak hem vertraagde hoewel ik 120km/u + marge reed.