Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Phantom braking: ervaringen, en theorieën over de oorzaak

This site may earn commission on affiliate links.
Iedereen jankt alsof AP1 het walhalla was, maar AP1 blinkt vooral uit in domweg je voorligger volgen. Ook als ie links wil afslaan, dan ga je lekker mee...
Grote voordeel van AP1 is dat hij voorspelbaar is.Ik verschiet nooit van zijn gedrag. Ik weet waar hij te vertrouwen is, waar ik mij moet klaar houden om over te nemen en waar hij totaal onbruikbaar is.

Liever een wagen die 100% betrouwbaar is op 95% van mijn afstanden, dan een wagen die 95% betrouwbaar is op 100% van de wegen.
 
  • Like
Reactions: Koifim and AustinP
Hmja, buiten dat mijn auto soms afremt, vind ik het heel goed meevallen.

Laatste phantom brake even op gelet, en ik reed 127 op AP en tikte net 118 aan alvorens ik 'm met de voet terug deed versnellen, hoewel ik figuurlijk lag te pitten achter het stuur.

Het valt dus wel mee met die phantom brakes, vind ik.

Na 2 keren naar links mee m'n voorligger willen volgen had ik ook wel door wat de zwakke plek bij AP1 was.

In beide gevallen is m'n punt dat het nooit perfect is, maar als je de zwakke punten kent is het toch erg betrouwbaar. Vind ik.
 
Iedereen jankt alsof AP1 het walhalla was, maar AP1 blinkt vooral uit in domweg je voorligger volgen. Ook als ie links wil afslaan, dan ga je lekker mee...

Nogmaals: ik deel gewoon mee dat dit specifieke problematiek, dat toch enkele mensen ontmoedigd om AP2/3 te gebruiken is er niet bij AP1 en dus mocht je in de markt zij voor een oudere S/X, AP1 doet op dat vlak het heel goed.

En u “domweg” voorbeeld is idd een bekend probleem van AP1 dat gebeurt in specifieke omstandigheden, waar er geen genoeg markering op de weg zijn en dan gaat ie het voorligger volgen.
Zoals eerder vermeld, dit zeldzaam situatie is onmiddellijk herkenbaar dankzij de manier dat de IC dit toont (geen blauwe lijn, grijze weg geschat door AP1 en voorligger is blauw geworden).

Onbekend is onbemind. AP1-rijders kennen AP1, AP2 rijders kennen AP2. Het loont om eens met beide versies te rijden om het verschil te ervaren.

U bent dus de enige die ooit beide heeft kunnen vergelijken.

AP3 doet veel meer dan AP1 op zo veel andere vlakken (NoA, Stop sign, verkeerslichten...) en zijn potentieel is nog niet bereikt, ver van.
In tegendeel van AP1 die, voor zijn beperkte capaciteiten, het zeer goed doet.
 
U bent dus de enige die ooit beide heeft kunnen vergelijken.
Helemaal niet, maar degene die negatief zijn over AP2 en positief over AP1 zijn AP1-rijders waarvan ze niet vertellen welke ervaring ze hebben met AP2, en AP2-rijders die enkel zeggen af te gaan van wat ze lezen over AP1.

Ik stel enkel dat ik AP2 heb en ervaring met AP1 in twee loaners, en niet onder de indruk was, met een praktijkvoorbeeld.

Een conclusie maken die er niet is wordt als erg storend ervaren.
 
Helemaal niet, maar degene die negatief zijn over AP2 en positief over AP1 zijn AP1-rijders waarvan ze niet vertellen welke ervaring ze hebben met AP2, en AP2-rijders die enkel zeggen af te gaan van wat ze lezen over AP1.

Ik stel enkel dat ik AP2 heb en ervaring met AP1 in twee loaners, en niet onder de indruk was, met een praktijkvoorbeeld.

Een conclusie maken die er niet is wordt als erg storend ervaren.

mod edit: stuk verwijderd wegens off-topic.

Terug naar AP. Jouw ervaring met AP is anders dan die van anderen, dat heeft natuurlijke vele oorzaken. Feit blijft, als iets niet consequent reageert is het per definitie onbetrouwbaar. Dat AP1 soms afslaat is onbetrouwbaar, dat APx ad hoc op de rem trapt ook. Echter kan ik op de situatie waarin mijn voorligger afslaat anticiperen, het ad-hoc remmen helaas niet. Dat gebeurt mij de ene keer in een tunnel, de andere keer op een open traject, met een laag zonnetje etc. De enkele keren dat ik met AP1 reed had ik dat niet.

Uiteraard hebben beide AP tekortkomingen maar het lijkt er op dat de huidige implementatie wispelturiger van karakter is. Mooiste oplossing is natuurlijk dat ze dit oplossen maar een goed tweede is voor mij de mogelijkheid hebben om “domme” cruisecontrol te gebruiken.
 
Last edited by a moderator:
Wat mijn AP2 ervaring betreft, ik heb een jaar geleden 1100 km gedaan in een vervangwagen in Engeland (nog geen NoA). Meestal secundaire smalle wegen en overal AP waar het kon.
  • Ik heb geen Phantom brakes gehad (o)
  • De lane change procedure vond ik beter omdat je de richtingaanwijzer niet moet aan houden en vanzelf weer uit gaat (+).
  • Er was geen snelheidsborden herkenning (-).
  • De ruitenwissers deden het minder goed (-)
  • De kortere nagtijd en het niet inhalen op secundaire wegen heeft AP1 inmiddels ook. ( toen nog niet) (o).
Ik had het alleen over de phantom brakes in mijn post en inderdaad: ik heb daar geen ervaring mee.
Ik weet wel dat ik met AP1 nooit verrast wordt, maar dat daar een iets geringere automatisatie tegenover staat. Voordeel is dat je weet waar die automatisatie te kort schiet en zelf al (vaak onbewust) gaat anticiperen.
 
Last edited by a moderator:
Qua imago kan je het wel schudden. De pers is er nog nooit van beschuldigd genuanceerd te rapporteren.

En eerlijk gezegd is het ook best wel lastig. Zelfs hier op het forum hebben we vaak al dat we langs elkaar heen praten. Is een phantom brake een noodstop naar 0km of een onnodige snelheidsvermindering?

En in het geval van 'onnodige snelheidsvermindering' is er dan echt geen reden? Of weet de bestuurder niet dat Tesla's erg beleefd zijn en anderen graag laten invoegen ed..... Enz, enz.

Let wel: ook bij mij staat dit in het verbeterlijstje, maar het is mi best wel complex
 
In mijn beleving neemt het aantal phantom breaks wel af. Ik reed voor de corona crisis ook al niet veel, dus mijn ervaring is niet gekleurd door een reductie van het aantal gereden kilometers.

Recent tijdens 2500 vakantie kilometers (98% snelweg) géén PB meegemaakt. Slechts één keer remde de cruise control iets te hard af (van 90km/u naar 75km/u schat ik) toen een truck op de rechterbaan afweek van zijn lijn en dreeg over de streep te komen. Was gelukkig op de Autobahn dus er werd goed opgelet, maar ook daar vinden kop-staart botsingen plaats.. Al met al goed te spreken over de AP.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
In mijn beleving neemt het aantal phantom breaks wel af.
Aha..

Recent tijdens 2500 vakantie kilometers (98% snelweg) géén PB meegemaakt.
Wel, we hebben er zo een 7000 gedaan, en ik herinner me toch een dag dat ik 4 of 5 keer een phantom brake kreeg op de Duitse snelweg. Niet zo aangenaam voor mij en de andere inzittenden. Toen had ik toch het gevoel dat het een beetje veel werd.

Maar doorgaans zijn mijn ritten 100km of minder en dan kom ik op de dagen met snelweg vaak niet aan 1 phantom brake per dag.

Ik denk dat per software versie de parameters soms wat losser gezet worden om phantom brakes te veroorzaken, en om dan later op basis van die meldingen de false positives eruit te filteren. Dat maakt inderdaad dat we beta-testers zijn, maar zoiets op zo een schaal krijg je niet foutloos getest met 40 interim-chauffeurs met een vloot van 60 auto's. Soms moet je gewoon naar een brede beta gaan om toch nog die edge cases te veroorzaken, alvorens je ze kan detecteren.

En aangezien je om autopilot te activeren je akkoord moet gaan dat het beta functionaliteit is, ben je gewaarschuwd...
 
upload_2020-9-27_17-48-18.png


Laatste tijd niet zo veel last van vreemde remacties, maar deze blijft bijzonder:
  • Op bovenstaande lokatie (Haulerwijk -> Oosterwolde), 80 km, rechte weg, duidelijke streep.
  • ca 50% van de keren dat ik er langs rijd trapt die op de rem bij AP gebruik (90 km/h, AP ingeschakeld), Harde remingreep vanaf 90 naar onder de 80, druk dan zelf het gaspedaal snel in.
  • Altijd op deze plek, alleen in zuidelijke richting, niet noordwaarts,
  • Zon/schaduw geen verschil,
  • wel/geen tegenliggers geen verschil.
  • In 50% van de gevallen rijdt ze wel gewoon door....
Is deze plek ook bij anderen bekend?
Enig idee wat dit kan veroorzaken?
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
View attachment 592739

Laatste tijd niet zo veel last van vreemde remacties, maar deze blijft bijzonder:
  • Op bovenstaande lokatie (Haulerwijk -> Oosterwolde), 80 km, rechte weg, duidelijke streep.
  • ca 50% van de keren dat ik er langs rijd trapt die op de rem bij AP gebruik (90 km/h, AP ingeschakeld), Harde remingreep vanaf 90 naar onder de 80, druk dan zelf het gaspedaal snel in.
  • Altijd op deze plek, alleen in zuidelijke richting, niet noordwaarts,
  • Zon/schaduw geen verschil,
  • wel/geen tegenliggers geen verschil.
  • In 50% van de gevallen rijdt ze wel gewoon door....
Is deze plek ook bij anderen bekend?
Enig idee wat dit kan veroorzaken?

Deze week maar 1 op de 3 keer dat ik hierlangs reed een remactie. Nu niet ingegrepenen gas bigegeven. Remt dan (dus plotseling en best stevig) af van 90 naar ca 83 en gaat dan weer langzaam terug naar 90.

Op een andere plaats een remactie onder de traditionele brug. Wat me daar opviel was dat de ingestelde snelheid (daar 110) een fractie van een seconde terug stapte naar 100 en weer terug naar 110. Daarbij bleef de max snelheid op de weg wel gewoon 100. Lijkt wel of de ongelijke kruising (de brug dus) Tesla verwart. Er was geen schaduw oid.
 
Er is hoop, volgens Elon in komende update al geadresseerd. Nog voor totale rewrite.
We'll see...

https://twitter.com/elonmusk/status/1314287894962622466?s=19

Interessant. Ook de tweet waar hij op reageert is interessant. Ik ben me er niet van bewust dat anderen ook zouden hebben gesuggereerd dat de phantom brakes verholpen zouden kunnen zijn bij de full rewrite van de FSD. Maar wat Elon precies bedoelt met 'de komende update' is nier erg duidelijk. Ik draai nu 2020.40.4. En vandaag wel een keer een onduidelijk (maar niet heel harde) brake gehad. Maar nog niet genoeg mee gereden om te beoordelen of het misschien niet toch sterk is verbeterd.
 
View attachment 592739

Laatste tijd niet zo veel last van vreemde remacties, maar deze blijft bijzonder:
  • Op bovenstaande lokatie (Haulerwijk -> Oosterwolde), 80 km, rechte weg, duidelijke streep.
  • ca 50% van de keren dat ik er langs rijd trapt die op de rem bij AP gebruik (90 km/h, AP ingeschakeld), Harde remingreep vanaf 90 naar onder de 80, druk dan zelf het gaspedaal snel in.
  • Altijd op deze plek, alleen in zuidelijke richting, niet noordwaarts,
  • Zon/schaduw geen verschil,
  • wel/geen tegenliggers geen verschil.
  • In 50% van de gevallen rijdt ze wel gewoon door....
Is deze plek ook bij anderen bekend?
Enig idee wat dit kan veroorzaken?

Het enige wat ik kan bedenken is dat kleine stukje asfalt tussen weg en fietspad. Is ook een vreemd stukje asfalt waarvan de functie onduidelijk is.
 
Aha..


Wel, we hebben er zo een 7000 gedaan, en ik herinner me toch een dag dat ik 4 of 5 keer een phantom brake kreeg op de Duitse snelweg. Niet zo aangenaam voor mij en de andere inzittenden. Toen had ik toch het gevoel dat het een beetje veel werd.

Maar doorgaans zijn mijn ritten 100km of minder en dan kom ik op de dagen met snelweg vaak niet aan 1 phantom brake per dag.

Ik denk dat per software versie de parameters soms wat losser gezet worden om phantom brakes te veroorzaken, en om dan later op basis van die meldingen de false positives eruit te filteren. Dat maakt inderdaad dat we beta-testers zijn, maar zoiets op zo een schaal krijg je niet foutloos getest met 40 interim-chauffeurs met een vloot van 60 auto's. Soms moet je gewoon naar een brede beta gaan om toch nog die edge cases te veroorzaken, alvorens je ze kan detecteren.

En aangezien je om autopilot te activeren je akkoord moet gaan dat het beta functionaliteit is, ben je gewaarschuwd...

Goeie theorie. Maar wanneer we beta-testers zijn, zou je verwachten dat het veel minder lang zou duren voor bepaalde steeds op dezelfde plek terugkerende phantom brakes worden gedetecteerd en verholpen.
 
  • Like
Reactions: Master_Plan_1