Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Phantom braking: ervaringen, en theorieën over de oorzaak

This site may earn commission on affiliate links.
Eerlijke vraag: zijn er onder jullie voor wie het huidig gedrag (van TACC/AP) een dealbreaker zou zijn? M.a.w. zou je morgen opnieuw voor Tesla kiezen?

Ik probeer mij hier voor mezelf een beeld over te vormen maar met slechts 2x 1 uurtje testrijden is dat natuurlijk weinig objectief. Met een wagen die dienst doet als primaire gezinswagen wil ik in de eerste plaats iedereen gewoon van punt A naar punt B loodsen op een comfortabele, veilige en relaxte manier. En dan kan ik mij moeilijk voorstellen dat ik na een aantal voorvallen zoals ik hier lees nog echt relaxed kilometers zou kunnen cruisen op een lege snelweg. Het is dat ik binnenkort een nieuwe lease moet bestellen (en wel voor 5 jaar) - anders zou ik denk ik nog even de kat uit de boom kijken.

Ik kan je twijfel goed voorstellen op basis van wat je allemaal leest. Tip: Check altijd op welke datum, hardware versies en software versies die van toepassing zijn. Soms betreft het versies die voor jouw nieuwe auto niet meer van toepassing zijn.
Ik heb tot een half jaar geleden echt wel lopen vloeken op die phantom brakes. Maar zoals gezegd in post 116 hierboven ervaar ik dat serieus niet meer. En ik ben er zo een die als het maar even kan AP of zelfs Navigate on Autopilot aan zet.
Ik zou oprecht niet meer zonder willen, en zeker in de overtuiging dat eventuele onhebbelijkheden er uit zullen gaan met toekomstige updates. Soms met twee stappen vooruit en dan weer een stap terug, maar netto vooruit. Ik zou absoluut niet meer zonder willen, ook vanwege de aantoonbaar grotere veiligheid. Dus ja ik zou morgen een nieuwe Tesla kiezen. Of twee :). Maar ja dat is mijn mening, N=1.

Ik wens je veel wijsheid toe.

Oh ja, deze nog:
Q3 2018 Vehicle Safety Report
 
Eerlijke vraag: zijn er onder jullie voor wie het huidig gedrag (van TACC/AP) een dealbreaker zou zijn? M.a.w. zou je morgen opnieuw voor Tesla kiezen?

Als ik morgen een nieuwe auto mag kiezen dan LEASE ik een Tesla :).

Maar met mensen naast me zou ik AP op dit moment enkel op snelwegen aanzetten of enkel op wegen die ik door en door ken waar ik weet dat AP geen gekke dingen doet.
 
Eerlijke vraag: zijn er onder jullie voor wie het huidig gedrag (van TACC/AP) een dealbreaker zou zijn? M.a.w. zou je morgen opnieuw voor Tesla kiezen?

Ik probeer mij hier voor mezelf een beeld over te vormen maar met slechts 2x 1 uurtje testrijden is dat natuurlijk weinig objectief. Met een wagen die dienst doet als primaire gezinswagen wil ik in de eerste plaats iedereen gewoon van punt A naar punt B loodsen op een comfortabele, veilige en relaxte manier. En dan kan ik mij moeilijk voorstellen dat ik na een aantal voorvallen zoals ik hier lees nog echt relaxed kilometers zou kunnen cruisen op een lege snelweg. Het is dat ik binnenkort een nieuwe lease moet bestellen (en wel voor 5 jaar) - anders zou ik denk ik nog even de kat uit de boom kijken.
Ik zou zelf weer een Tesla kopen, tot op heden ben nog steeds van mening dat Tesla het beter doet dan de concurrentie/ander auto’s waar ik in heb gereden.
 
Met zo een vraag ga je natuurlijk enkel de negatieve ervaringen lokken.

Da's zeker niet de bedoeling. Stiekem hoop ik waarschijnlijk eerder op positieve ervaringen.

En je weet zelf ook: bij een concurrerend model/merk ga je niet dezelfde due diligence maken want nu rij je bv met een Audi rond en ga je niet op zoek naar websites waar Audi eigenaars gaan klagen over de TACC.

Heb ik in dit geval juist wel gedaan. Omdat ik mij oprecht afvraag of ik misschien gewoon geluk heb gehad. Maar met uitzondering van mensen die het woord adaptief niet helemaal snappen, vind ik niet heel veel. Wel bij Nissan (AEB). En een recall bij Volvo (ook AEB).

En ik snap het best. Tesla's TACC/AP doet meer dan een klassieke ACC+Lane Assist. En heeft daardoor meer kans op false positives.
 
Wel, misschien heb ik het al gezegd, maar ik heb recent ervaringen met Tesla autopilot en het CoPilot360 systeem van Ford, en Tesla steekt er ver bovenuit qua hoe goed het systeem is. Die paar keren dat ik dan toch een phantom brake kreeg, wegen daar niet tegenop.
 
Da's zeker niet de bedoeling. Stiekem hoop ik waarschijnlijk eerder op positieve ervaringen.



Heb ik in dit geval juist wel gedaan. Omdat ik mij oprecht afvraag of ik misschien gewoon geluk heb gehad. Maar met uitzondering van mensen die het woord adaptief niet helemaal snappen, vind ik niet heel veel. Wel bij Nissan (AEB). En een recall bij Volvo (ook AEB).

En ik snap het best. Tesla's TACC/AP doet meer dan een klassieke ACC+Lane Assist. En heeft daardoor meer kans op false positives.

De positieve ontwikkeling van afgelopen periode -> ja ik heb met HW3-upgrade en een FSD Tesla uit 2019 ook nog wel eens een Ph. brake. Maar eigenlijk alleen maar op een lege (rijks)weg voor de auto. De auto kijkt naar veel meer dan lijntjes, als er iemand voor je rijdt geeft dat voor de Tesla dezelfde zekerheid als ik iemand voor me heb rijden in vrij dichte mist. (lees: referentiepunt in de verte geeft extra zekerheid)

Ik heb mezelf ondertussen wel aangeleerd om het stroompedaal een fractie in te drukken als er iemand vlak achter me gaat rijden. Zeker als het een motorfiets betreft. Met het stroompedaal een fractie ingedrukt heb ik nog nooit vreemde remacties meegemaakt. (als we al kunnen spreken van remmen -> bij mij is het vaak even inhouden wat al snel veel lijkt en ook best vervelend is als je het niet verwacht)

Tenslotte heb ik het gevoel dat een wat grotere volgafstand ook tot minder Ph. Brakes zorgt.
De auto wordt er in ieder geval een stuk rustiger van. En ik ook :)

Tenslotte ben ik er van overtuigd dat het beter wordt in de toekomst. (dankzij software updates) Als er komend jaar net zoveel vooruitgang is als in afgelopen jaar dan zijn we al een heel eind ;)
Bij de meeste concurrenten moet je het tenslotte maar doen met de auto zoals meegenomen uit de showroom :rolleyes:
 
Hoe zit het met remmen voor spoken met HW1?
Eerder dacht ik dat ik zeker een HW2 moest hebben wegens de mogelijkheden voor upgrades maar aangezien de tweede hands prijzen voor MX eigenlijk niet dalen ondanks de Corona denk ik ook vaker aan een HW1.
 
Eerlijke vraag: zijn er onder jullie voor wie het huidig gedrag (van TACC/AP) een dealbreaker zou zijn? M.a.w. zou je morgen opnieuw voor Tesla kiezen?

Ik probeer mij hier voor mezelf een beeld over te vormen maar met slechts 2x 1 uurtje testrijden is dat natuurlijk weinig objectief. Met een wagen die dienst doet als primaire gezinswagen wil ik in de eerste plaats iedereen gewoon van punt A naar punt B loodsen op een comfortabele, veilige en relaxte manier. En dan kan ik mij moeilijk voorstellen dat ik na een aantal voorvallen zoals ik hier lees nog echt relaxed kilometers zou kunnen cruisen op een lege snelweg. Het is dat ik binnenkort een nieuwe lease moet bestellen (en wel voor 5 jaar) - anders zou ik denk ik nog even de kat uit de boom kijken.

persoonlijk zou ik de auto pilot optie niet meer kiezen. Te vaak heb ik naar mijn mening seinende auto’s achter mij gehad en ga het niet aanzetten en vervolgens de volle concentratie te nemen om binnen een seconde in te grijpen als het moet.
 
Eerlijke vraag: zijn er onder jullie voor wie het huidig gedrag (van TACC/AP) een dealbreaker zou zijn? M.a.w. zou je morgen opnieuw voor Tesla kiezen?

Ik probeer mij hier voor mezelf een beeld over te vormen maar met slechts 2x 1 uurtje testrijden is dat natuurlijk weinig objectief. Met een wagen die dienst doet als primaire gezinswagen wil ik in de eerste plaats iedereen gewoon van punt A naar punt B loodsen op een comfortabele, veilige en relaxte manier. En dan kan ik mij moeilijk voorstellen dat ik na een aantal voorvallen zoals ik hier lees nog echt relaxed kilometers zou kunnen cruisen op een lege snelweg. Het is dat ik binnenkort een nieuwe lease moet bestellen (en wel voor 5 jaar) - anders zou ik denk ik nog even de kat uit de boom kijken.

Om de zorg van @wooter maar meteen weg te nemen: het zou voor mij beslist geen deal breaker zijn. TACC en AP zijn een fantastische feature van de Tesla. Als je het eenmaal een paar weken hebt gebruikt, wil je absoluut nooit meer zonder. Ik zet AP (of autosteer) op vrijwel alle ritten in, zelfs op langere stukken in de stad. Die phantom brakes gebeuren ook bij HW2.5 maar af en toe. Daarvoor in de plaats krijg je een superrelaxte rij-ervaring: vooral AP geeft je de bevrijding van de microcorrecties die je als bestuurder continue moet maken en voorkomt ook dat je continue voor je hoeft te kijken. Ik reed (pre-Corona) regelmatig voor zaken van Ams naar Lux met vrijwel continue AP aan. En dankzij de auto lane change wordt die rit heel relaxed. Onvergelijkbaar met andere auto's in mijn beleving
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Vandaag weer een bijzondere: Reed 110 op AP op een N weg, geen voorliggers, tegenliggers, regen, zon in de rug, geen brug, tunnel schaduw,....

Plots afremmen naar 90, waarbij AP ingestelde snelheid terugsprong van 110 naar 80, naar 100 en weer terug naar 110 in ca 2 seconden.

Max snelheid op het scherm bleef gewoon op 100 staan, dus geen (zichtbare) bugs in de maximaal toegestane snelheid. Blijft een heel intelligente onnavolgbare auto.....
 
Vandaag weer een bijzondere: Reed 110 op AP op een N weg, geen voorliggers, tegenliggers, regen, zon in de rug, geen brug, tunnel schaduw,....

Plots afremmen naar 90, waarbij AP ingestelde snelheid terugsprong van 110 naar 80, naar 100 en weer terug naar 110 in ca 2 seconden.

Max snelheid op het scherm bleef gewoon op 100 staan, dus geen (zichtbare) bugs in de maximaal toegestane snelheid. Blijft een heel intelligente onnavolgbare auto.....

Vraag me wel eens af of dit komt doordat de GPS letterlijk heel even van het padje af was en dacht dat je ergens anders was.

Met zeilen ook wel eens gezien dat de tracking achteraf aangaf dat ik heel even (seconden) over land was gevaren. Jachten in jachthavens in de buurt van vliegvelden hebben dit vaak. Mallorca als goed voorbeeld.
 
Vandaag weer een bijzondere: Reed 110 op AP op een N weg, geen voorliggers, tegenliggers, regen, zon in de rug, geen brug, tunnel schaduw,....

Plots afremmen naar 90, waarbij AP ingestelde snelheid terugsprong van 110 naar 80, naar 100 en weer terug naar 110 in ca 2 seconden.

Max snelheid op het scherm bleef gewoon op 100 staan, dus geen (zichtbare) bugs in de maximaal toegestane snelheid. Blijft een heel intelligente onnavolgbare auto.....

Dat blijft erg vervelend. Ik maak dat soort dingen incidenteel mee. Laats op de A2 richting Eindhoven ter hoogte van Boxtel, waarbij de auto van 100 terugging naar 90, ik corrigeer terug naar 100 om vervolgens mee te maken dat de 100 van 100 naar 80 springt. Het vreemde is dat ik op andere dagen op precies hetzelfde stuk dit niet mee maak.
Juist de onvoorspelbaarheid en het niet weten waar het aan ligt is irritant. Maar goed, hoort blijkbaar bij het beta testen. Als ik nu zie wat er al mogelijk is in de VS, dan troost ik me maar met het idee dat mijn auto daar incidenteel ook aan heeft bijgedragen.
 
Dat blijft erg vervelend. Ik maak dat soort dingen incidenteel mee. Laats op de A2 richting Eindhoven ter hoogte van Boxtel, waarbij de auto van 100 terugging naar 90, ik corrigeer terug naar 100 om vervolgens mee te maken dat de 100 van 100 naar 80 springt. Het vreemde is dat ik op andere dagen op precies hetzelfde stuk dit niet mee maak.
Juist de onvoorspelbaarheid en het niet weten waar het aan ligt is irritant. Maar goed, hoort blijkbaar bij het beta testen. Als ik nu zie wat er al mogelijk is in de VS, dan troost ik me maar met het idee dat mijn auto daar incidenteel ook aan heeft bijgedragen.

Dit sterkt m'n hypothese dat het aan een kortstondige onnauwkeurigheid van de GPS ligt. Geen hard bewijs voor maar wel steeds aannemelijker. En lastig op te lossen zolang snelheidslimieten in ieder geval gedeeltelijk samenhangen met map data.
Tijdelijke onnauwkeurigheid van GPS kan samenhangen met de permanente beweging van satellieten of met interferenties of reflecties van het (zwakke) GPS signaal.
 
Dit sterkt m'n hypothese dat het aan een kortstondige onnauwkeurigheid van de GPS ligt. Geen hard bewijs voor maar wel steeds aannemelijker.

De vraag is, is dat een phantom brake?

Gisteren reed ik op de A4 ter hoogte van Zoeterwoudedorp. De weg zou daar volgens de navigatie een afbuiging maken echter deze afbuiging is al lange tijd niet meer aanwezig. Richting Amsterdam dus verkeerde snelheden t.h.v. de afbuiging op de kaart en op de terugweg richting Den Haag vreemd Auto Pilot gedrag.

Hiermee is het ook super duidelijk dat map data nog steeds boven visueel live mapped data gaat.

Je haalt een goed punt aan hoor want op de A4 richting Den Haag zie je duidelijk dat je ten westen van de hoofdrijbaan rijd en de AP snelheid gewoon incorrect is i.v.m. een 80 weg daarnaast. Echter, dan zie je ook dat AP de verkeerde weg selecteerd. In veel gevallen heb ik ook een phantom break als de GPS gewoon goed de lokatie op de rijbaan aangeeft.

Feitelijk zou er geen GPS nodig moeten zijn voor lokatie gegevens. AP zou op basis van kaart data.

Maar even een Tweetje aan besteed: https://twitter.com/ramonsmits/status/1330903662508576768
 
Als de maximale snelheid lager wordt (je rijdt bijvoorbeeld de bebouwde kom binnen) dan heb ik niet het idee dat de auto snel vertraagd terwijl ik dat best zou willen.
Als een phantom brake veroorzaakt wordt door verkeerde GPS data (de auto denkt dat de maximale snelheid ineens verlaagd is) dan zou de auto in dat geval wel snel snelheid minderen? (weer precies niet wat ik wil)
 
  • Helpful
Reactions: OttoR
Dit lijkt mijn theorie te bevestigen: Split-Second ‘Phantom’ Images Can Fool Tesla’s Autopilot

Het bevestigt ook mijn theorie dat met de nieuwe FSD build based on 3D + time labelling (als ik het goed begrijp) het probleem zal moeten zijn opgelost. Je kunt een object dat enkele miliseconden bestaat niet verwarren met een object dat in de tijd bestaat.
Elon heeft zojuist op Twitter bevestigd dat de theorie dat het nieuwe 4D-algoritme het phantom brake-probleem zou moeten oplossen, bevestigd.
 
Vandaag vanuit Adam centrum de A2 richting Utrecht gepakt, en weer eens ap aangezet. Echter, bij nagenoeg elk viaduct/ribbel een fikse brake (van 105 naar 90). Vervolgens gelijk uitgezet.

ervaren anderen ook een toename? Anders was had het wellicht een andere oorzaak.