Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Phantom braking: ervaringen, en theorieën over de oorzaak

This site may earn commission on affiliate links.
Het werkte waarschijnlijk slecht omwille van z'n rijstijl. Als je als een malloot wil rijden, gaat de AEB in een Tesla ook klagen. Als je overal zit te bumperkleven, vind de AEB dat ook niet lekker. Als je liefst op <10 meter van je voorligger rijdt, dan ga je ook niks uit je TACC halen.
 
Het werkte waarschijnlijk slecht omwille van z'n rijstijl. Als je als een malloot wil rijden, gaat de AEB in een Tesla ook klagen. Als je overal zit te bumperkleven, vind de AEB dat ook niet lekker. Als je liefst op <10 meter van je voorligger rijdt, dan ga je ook niks uit je TACC halen.
Ook dat klopt in zijn geval waarschijnlijk en heb ik hem ook gezegd. Ze vinden zelf dat ze goed kunnen rijden en dan heb je dat.

Maar ja, toen ik gisteren om 17:30 op de A20 reed en om 18:00 begon de wedstrijd NL - Macedonië.
Onderweg aan mijn zijnde en de tegengestelde richting 2x een paar auto's op elkaar door dat ze denken dat je sneller thuis bent als je op 5m afstand van elkaar gaat rijden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb veel last van PB's op de A27 vanaf de A1 naar Utrecht. Bij passeren van vrachtauto's, busjes of auto's met aanhanger. De auto meldt over dit hele traject vaak dat ik een baan naar links moet opschuiven. Ik rijdt daar soms moederziel alleen en geen reden om van rijvlak te wisselen. Bij naderen van eerder benoemde voertuigen gaat de auto zelfstandig vaak vol in de remmen en terug van 125 naar 80 - 85.
Mijn vermoeden is dat het om een conflict tussen kaart en waarneming gaat. Vroeger was het 4 baans en al geruime tijd is het een 6 baans autoweg. Zeker bij het naderen van invoeg stroken is het vrijwel altijd bingo. Model S uit 03/2017 met Hardware 3 en MCU1 en FSD.
Zal er binnenkort eens een filmpje van maken als dit niet inmiddels wordt verholpen door de bugfix. Net geupdate van versie 2020.48.37.2 naar versie 2020.48.37.4
 
Ik heb veel last van PB's op de A27 vanaf de A1 naar Utrecht. Bij passeren van vrachtauto's, busjes of auto's met aanhanger. De auto meldt over dit hele traject vaak dat ik een baan naar links moet opschuiven. Ik rijdt daar soms moederziel alleen en geen reden om van rijvlak te wisselen. Bij naderen van eerder benoemde voertuigen gaat de auto zelfstandig vaak vol in de remmen en terug van 125 naar 80 - 85.
Mijn vermoeden is dat het om een conflict tussen kaart en waarneming gaat. Vroeger was het 4 baans en al geruime tijd is het een 6 baans autoweg. Zeker bij het naderen van invoeg stroken is het vrijwel altijd bingo. Model S uit 03/2017 met Hardware 3 en MCU1 en FSD.
Zal er binnenkort eens een filmpje van maken als dit niet inmiddels wordt verholpen door de bugfix. Net geupdate van versie 2020.48.37.2 naar versie 2020.48.37.4
Misschien wat vaker updaten. Dit ie wel een heel oude versie.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb veel last van PB's op de A27 vanaf de A1 naar Utrecht. Bij passeren van vrachtauto's, busjes of auto's met aanhanger. De auto meldt over dit hele traject vaak dat ik een baan naar links moet opschuiven. Ik rijdt daar soms moederziel alleen en geen reden om van rijvlak te wisselen. Bij naderen van eerder benoemde voertuigen gaat de auto zelfstandig vaak vol in de remmen en terug van 125 naar 80 - 85.
Mijn vermoeden is dat het om een conflict tussen kaart en waarneming gaat. Vroeger was het 4 baans en al geruime tijd is het een 6 baans autoweg. Zeker bij het naderen van invoeg stroken is het vrijwel altijd bingo. Model S uit 03/2017 met Hardware 3 en MCU1 en FSD.
Zal er binnenkort eens een filmpje van maken als dit niet inmiddels wordt verholpen door de bugfix. Net geupdate van versie 2020.48.37.2 naar versie 2020.48.37.4
Had dit ook altijd daar maar met mijn M3 op de laatste versie 4.18.2 en de 2021 navigatie kaarten lijkt het daar wel minder te zijn.
Mogelijk meer een navigatie versie dan sw versie?
 
Misschien heeft het te maken met de stand van het stuur als je een object, c.q. een vrachtwagen - nadert.
Als het stuur iets uit het midden staat, in de richting van het object, dan gaat de software ook naar die kant "kijken".
Misschien is een oplossing, als je een object nadert, iets van het naderde object weg te sturen.
Zomaar een gedachte gang, want computers zijn in principe dom.
Dommer dan de programmeur.
 
Ik heb veel last van PB's op de A27 vanaf de A1 naar Utrecht. Bij passeren van vrachtauto's, busjes of auto's met aanhanger. De auto meldt over dit hele traject vaak dat ik een baan naar links moet opschuiven. Ik rijdt daar soms moederziel alleen en geen reden om van rijvlak te wisselen. Bij naderen van eerder benoemde voertuigen gaat de auto zelfstandig vaak vol in de remmen en terug van 125 naar 80 - 85.
Mijn vermoeden is dat het om een conflict tussen kaart en waarneming gaat. Vroeger was het 4 baans en al geruime tijd is het een 6 baans autoweg. Zeker bij het naderen van invoeg stroken is het vrijwel altijd bingo. Model S uit 03/2017 met Hardware 3 en MCU1 en FSD.
Zal er binnenkort eens een filmpje van maken als dit niet inmiddels wordt verholpen door de bugfix. Net geupdate van versie 2020.48.37.2 naar versie 2020.48.37.4
Ik rij regelmatig richting Brabant en ja op dat stuk naar het zuiden precies dezelfde reacties. Naar het noorden weet ik niet, is me nog niet opgevallen maar misschien komt dat omdat het dan drukker is en ik niet veel rechts rij. Maar wel PB bij vrachtwagens e.d.

Ik heb ook een MCU1 maar HW2. En ik denk dat we geen updates krijgen om de Emmc te sparen.
 
Misschien heeft het te maken met de stand van het stuur als je een object, c.q. een vrachtwagen - nadert.
Als het stuur iets uit het midden staat, in de richting van het object, dan gaat de software ook naar die kant "kijken".
Misschien is een oplossing, als je een object nadert, iets van het naderde object weg te sturen.
Zomaar een gedachte gang, want computers zijn in principe dom.
Dommer dan de programmeur.
Elon stuurt, ik niet.
 
Ik heb veel last van PB's op de A27 vanaf de A1 naar Utrecht. Bij passeren van vrachtauto's, busjes of auto's met aanhanger. De auto meldt over dit hele traject vaak dat ik een baan naar links moet opschuiven. Ik rijdt daar soms moederziel alleen en geen reden om van rijvlak te wisselen. Bij naderen van eerder benoemde voertuigen gaat de auto zelfstandig vaak vol in de remmen en terug van 125 naar 80 - 85.
Mijn vermoeden is dat het om een conflict tussen kaart en waarneming gaat. Vroeger was het 4 baans en al geruime tijd is het een 6 baans autoweg. Zeker bij het naderen van invoeg stroken is het vrijwel altijd bingo. Model S uit 03/2017 met Hardware 3 en MCU1 en FSD.
Zal er binnenkort eens een filmpje van maken als dit niet inmiddels wordt verholpen door de bugfix. Net geupdate van versie 2020.48.37.2 naar versie 2020.48.37.4

Is daar inderdaad vaak raak. Herken alles wat je schrijft. NB ik heb 2021.4.18.2
 
Misschien heeft het te maken met de stand van het stuur als je een object, c.q. een vrachtwagen - nadert.
Als het stuur iets uit het midden staat, in de richting van het object, dan gaat de software ook naar die kant "kijken".
Misschien is een oplossing, als je een object nadert, iets van het naderde object weg te sturen.
Zomaar een gedachte gang, want computers zijn in principe dom.
Dommer dan de programmeur.

Creatief! Maar lijkt mij onwaarschijnlijk, We rijden op EAP/FSD/NoA en ik heb het daar echt heel vaak. In principe rijdt de auto netjes in het midden. Wegsturen lukt niet, want dan verbreek je het automatisch rijden.

Maar dank voor meedenken.... 👍
 
Ik heb met mijn ouwe S met ap1, zonder dat ik het gebruik, last op binnenwegen, dat de S remt voor kliko's, geparkeerde auto's huizen uitverdan,.
Dit kan ik ondervangen - ap1 uit - , door ietsje van het object weg te sturen.
Maar als je volledig op de ap rijdt, dan kan je dat niet.
Dan ben je onthand.
 
Ik merk dat mijn Tesla wel eens durft te remmen voor tegenliggers op een weg zonder midden markering. Dat doet ie op TACC (want AP valt niet te activeren zonder middenmarkering). Ik los dat dan op door ook zachtjes het gaspedaal in te duwen. Daarmee worden de remacties opgeheven.
 
Ik merk dat mijn Tesla wel eens durft te remmen voor tegenliggers op een weg zonder midden markering. Dat doet ie op TACC (want AP valt niet te activeren zonder middenmarkering). Ik los dat dan op door ook zachtjes het gaspedaal in te duwen. Daarmee worden de remacties opgeheven.
Mijn X kan wel op AP zonder middenmarkering en gaat dan heel mooi in het midden rijden. Ik durf niet te testen wat ie doet bij een tegenligger.
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Ik had net een ouderwetse PB. Reed op ACC. 100, rechterbaan. De model 3 ging echt fors in de ankers, auto slingerde. Gelukkig niks achter of naast me. Lees ook dat het sinds 2021.40 weer erger is. Zijn er meer mensen die de ervaring hebben dat het recent weer toeneemt?
 
Ik had net een ouderwetse PB. Reed op ACC. 100, rechterbaan. De model 3 ging echt fors in de ankers, auto slingerde. Gelukkig niks achter of naast me. Lees ook dat het sinds 2021.40 weer erger is. Zijn er meer mensen die de ervaring hebben dat het recent weer toeneemt?
Ik heb er al heel lang geen last meer van gehad. Zelfs in de tijd dat er veel klachten waren kwam het bij mij zelden voor en als er al een PB was, remde de auto niet harder dan dat je zelf de voet van het “gas” afhaalt.