Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Piepen de remmen door te weinig gebruik ?

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn rijstijl is zodanig dat ik met gebruik van regeneratief remmen het rempedaal nog maar erg weinig gebruik. Eigenlijk alleen om de auto stil te zetten op de laatste twee meter bij bijv. verkeerslichten.
De laatste tijd valt me op dat de remmen dan nogal eens piepen. Worden ze te weinig gebruikt waardoor ze vervuilen of roesten ?
Wie het weet mag het zeggen....
 
Mijn rijstijl is zodanig dat ik met gebruik van regeneratief remmen het rempedaal nog maar erg weinig gebruik. Eigenlijk alleen om de auto stil te zetten op de laatste twee meter bij bijv. verkeerslichten.
De laatste tijd valt me op dat de remmen dan nogal eens piepen. Worden ze te weinig gebruikt waardoor ze vervuilen of roesten ?
Wie het weet mag het zeggen....

Je moet iedere maand een noodstop maken (op een weg waar niemand is uiteraard) om de remmen op peil te houden.
 
Je moet remmen om volledig te stoppen en soms iets meer. Ik hoor ze eigenlijk nooit.
Ben het wel gewend van de bmw i3 (die stopt helemaal zonder te remmen) en daar hoor je ze toch vaker (roestaanslag), dus af en toe bewust later remmen (dan gaan ze heel erg lang mee, i3 na 6 jaar nog alles origineel).
Maar ik rij vrij stevig door, dus dan rem je vanzelf vaker, als je rustig rijdt..... af en toe bewust later remmen (is bijna niks wat erop zit).
 
Serieus ?? Ik ga het opzoeken.
Ik vind het een raar advies. o_O

Remmen (te) weinig gebruiken is niet goed..... Maar wat is weinig? Door regenereren worden de remschijven/blokken weinig gebruikt. Dat is niet erg als er maar geen "dichtgesmeerde/gepolijste" remblokken ontstaan. Door het "glazuurlaagje" neemt het remvermogen dan aanzienlijk af en kunnen remmen ook gaan piepen. Dit gebeurd overigens niet na een paar dagen en zelfs niet na een paar weken. Het vermelde "glazuurlaagje" kun je verwijderen door het geheel te demonteren en een schuurpapiertje over de remblokken te halen. Dat is veel werk en doe je in de praktijk niet. Zo nu en dan even flink remmen is ook een oplossing om "glazuren" te voorkomen of te verhelpen.

Vroeger ging ik ca. 1x per jaar met de auto van mijn opa aan de slag met geglazuurde remmen. Mijn opa had de oorlog meegemaakt en was bijzonder zuinig. Remde altijd op de motor en de remmen werden eigenlijk nooit gebruikt. Na verloop van tijd deden de remmen het bijna niet meer omdat de "glazuurlaag" op de blokken veel minder ruw waren en daardoor minder remvermogen hadden. Wat ik deed heeft hij nooit geweten en dat is maar goed ook :). Auto ongelofelijk op z;n staart trappen en diverse keren hard remmen. Daarna laten afkoelen, met raampjes open rijden om stank weg te krijgen en weer rustig de straat in rijden. Opa was daarna altijd in z'n sas. Auto remde veel beter en hij had geen dure garagerekening :D

Nb: tussen haakjes vermelde termen zijn wellicht geen vaktermen maar geven wel aan wat er gebeurd......

Daarnaast is het ook goed om de remmen "gangbaar" te houden. Als de remmen helemaal niet gebruikt zouden worden kan e.a. met verloop van tijd vast gaan zitten. Zeker in koude/vochtige/pekelachtige klimaten waar je overigens geen roze panters zal tegenkomen ;) Het gangbaar houden is niet zo'n probleem met een Tesla. Bij stoppen worden de remmen met regelmaat bediend.

Het "glazuurlaagje" kan wel voor problemen zorgen als je gaat rijden als mijn opa en geen kleinzoon hebt die af en toe met de auto gaat rijden..... Als je auto vaak buiten staat en de schijven wat oppervlakte roest hebben scheelt dat soms ook (blokken worden daardoor opgeruwd) Maar als je echt met een fluwelen roze panter rechtervoetje gaat rijden dan zou ik het advies van "Mad Pussy" toch maar opvolgen. Wellicht iets minder vaak dan vermeld maar aan einde van een afrit op de rijksweg even de mechanische rem goed doordrukken kan echt geen kwaad. En op deze wijze gaan je remblokken/schijven nog steeds 300.000 km mee bij een Tesla :D

Overigens helpt de auto in de winter ook een handje mee door regenereren bij lagere temperaturen te beperken. Daarmee worden de schijven/remblokken vanzelf wat actiever gebruikt. :rolleyes:
 
  • Informative
Reactions: arne-nl
Sparky,
Bedankt voor je uitleg. Deze roze panter heeft een dikke vacht en overleeft het hier dus wel. Ik heb weliswaar de leeftijd van een opa, maar rijdt niet als de spreekwoordelijke opa. Ik heb ook geen kleinzoon die m’n remmen effe kan “poetsen”.

Terzijde: Ik vermoed dat Tesla bezitters gemiddeld nogal sportief rijden en bovendien in de ICT werkzaam zijn (ik ook.... voor ik met pensioen ging).
 
  • Funny
Reactions: Mad P***y
Noodstop is echt niet nodig. Gewoon af en toe goed remmen van 120-50 km/u (bij verlaten snelweg bv).

Dit was advies van Tesla en instructeur van de bijbehorende rijvaardigheidstraining toen wij onze S ophaalden in het geval je de remmen te weinig gebruikt. Ik doe het ook niet, omdat ik zelf vrij stevig rij en regelmatig flink moet afremmen.

@MoManTai Overigens voelt de noodstop bij een tesla net iets anders dan een gewone auto, handig om iig een keer te doen. Als je goed doortrapt zakt het pedaal ineens nog een stukje verder naar beneden. Het is even schrikken voor mensen die zelden het rempedaal gebruiken :D
 
Dit was advies van Tesla en instructeur van de bijbehorende rijvaardigheidstraining toen wij onze S ophaalden in het geval je de remmen te weinig gebruikt. Ik doe het ook niet, omdat ik zelf vrij stevig rij en regelmatig flink moet afremmen.

@MoManTai Overigens voelt de noodstop bij een tesla net iets anders dan een gewone auto, handig om iig een keer te doen. Als je goed doortrapt zakt het pedaal ineens nog een stukje verder naar beneden. Het is even schrikken voor mensen die zelden het rempedaal gebruiken :D

Ik geloof best dat je dat advies hebt gekregen, maar het is echt niet nodig. Zelfs met inremmen van raceblokken is stevig remmen van 150-50 voldoende en die zijn een stuk harder en hebben hogere temperaturen nodig.

En piepen sowieso bij lage snelheden, maar dat terzijde. ;)
 
  • Like
Reactions: Mad P***y