Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Plotselinge wijziging tariefstelling publieke laadpaal

widodh

Model S 85 and 100D
Moderator
Jan 23, 2011
6,860
2,832
Venlo, NL
Ik kreeg zojuist mijn factuur van NewMotion binnen en keek even naar het bedrag. EUR 346,00 inclusief BTW voor de afgelopen maand voor het laden van onze S85 en S100D.

Best een hoog bedrag vond ik. Dus ik ben gaan rekenen en zag dat ik bij veel sessies tussen de 40 en 50 cent per kWh betaalde. Huh? Hoe kan dat?

Vorige factuur en die er voor bij gepakt. Verrek, vorige factuur ook zo rond de 40 cent per kWh, maar de factuur er voor was het 25 cent per kWh!

Wij parkeren beide Tesla's in een Q-Park parkeergarage (met abbonement) en maken gebruik van de laadpalen in deze parkeergarage. De garage is ongeveer 5 minuten lopen van ons huis.

Ik open de App van NewMotion om de laadpaal te bekijken en zie tot mijn verbazing dat de tariefstellen nu EUR 0,30/kWh + EUR 0,01/minuut is.

De auto's staan er wel eens vaker vanaf zeg 19:00 tot 08:00 alvorens we naar ons werk gaan. De teller tikt dan dus door bij NewMotion.

Ik heb NewMotion al een mail gestuurd dat ik het vreemd vind dat deze tariefstelling wordt doorgevoerd zonder enige vorm van communicatie. Heb hen dan ook verzocht om 25% van de meest recente facturen te crediteren aangezien ik hier niets van wist.

Dit is wel een ding met laadpalen. Je weet pas ver achteraf wat je écht gaat betalen en daarna is het al te laat. Als je dus gewend bent altijd bij een bepaalde laadpaal te laden kom je er 4 weken later pas achter als er een wijziging is geweest in de tariefstelling.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

• Like
Reactions: DR Danny and ScoopT
Ik heb me daar ook al een aantal keer over verbaasd. Er zou naar mijn idee meer duidelijkheid moeten komen wat betreft tarieven bij laadpalen. Het zou goed zijn dat er een centrale database komt met echt alle openbare laadpalen welke up to date is. Of dat op de paal zelf verplicht het tarief moet komen te staan. Als je met een ICE gaat tanken zie je van te voren de kosten en kan je makkelijk vergelijken waar in de omgeving het goedkoopste is.

In het centrum van Apeldoorn staan ook een aantal palen maar niet alle palen zijn zichtbaar op internet wat de tarieven zijn. Het is echt een gok. Ik snap dat ze in een centum wat duurder zijn omdat je gratis mag parkeren, maar je ziet de schade pas een maand later

Veel palen zijn wel te vinden online, maar niet allemaal. En weer via allemaal verschillende apps en websites. Of ze veranderen blijkbaar ineens de (idle) tarieven.

• Like
Reactions: DR Danny

horta

Electrified petrolhead
Nov 14, 2018
3,093
1,413
Utrecht
Heb je de Newmotion App? (ja dus). Daar kun je online de berekende tarieven zien alsmede een geschatte prijs om te laden. Ik heb hier in de buurt voor de lol eens gekeken (we hebben eigen laadpaal) maar ik zie nergens een tarief per minuut. Standaard is 0,34 euro per kWh.

robertvg

Extremely Well-Known Member
Centrale database, apps, allemaal veels te veel gedoe.
Niemand die van te voren elke keer op zijn app gaat kijken alvorens een laadpaal uit te gaan zoeken.
Daarnaast zijn er te veel varianten van kWh prijzen, connection fees en idle fees om hier (internationaal) een goed systeem voor te maken.
Keep it simple: de prijs moet wat mij betreft bijv met een sticker op de laadpaal vermeld staan, inclusief ingangsdatum.

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
Moderator
May 3, 2017
9,269
8,870
Belgium
Dat gaat er dan vanuit dat je telkens alvorens je gaat laden, je app boven haalt en eens kijkt. Je kan ook niet halverwege de maand even gaan spieken en kijken hoe groot de schade is (ik zie in mijn app enkel de laadsessies tot en met augustus).

Als je gaat tanken dan valt 20 cent per liter erg snel op. Stel je voor dat je staat te tanken en plots merkt dat je aan 3,4€/l zit te tanken, dan haal je dat tankpistool toch ook erg snel uit je auto.

Op de site van TheNewMotion staat:

De kosten van een laadsessie worden bepaald door de aanbieder van een openbaar laadpunt. De kosten kunnen per laadpunt verschillen en in onze app vindt u een gedetailleerd overzicht. De prijzen zijn gewoonlijk een combinatie van een starttarief (per sessie), een volumetarief (per kWh) en/of een tijdsduur (in minuten). De tijdsduur is hoelang uw auto het laadpunt heeft gebruikt. Nadat de aanbieder van het laadpunt de kosten van de laadsessie heeft berekend, voegt NewMotion de kosten toe voor het faciliteren van het openbare laadpunt en de geleverde laaddiensten. Deze kosten bedragen € 0,35 incl. btw per sessie (na 20 transacties binnen een maand worden geen transactiekosten meer berekend). We raden u ten zeerste aan om de NewMotion-app te gebruiken voor actuele prijsgegevens voor alle openbare laadpunten.

Facturen en Prijzen | Veelgestelde Vragen | NewMotion

Wat mij betreft niet heel erg duidelijk en op meerdere manieren uit te leggen.

1 cent per minuut idle-fee is echt nog wel goedkoop, daar rekent Tesla hele andere tarieven voor.
Maar serieus, jullie gooien regelmatig 2 autos in de Q-park aan de laders van 19uur tot de volgende ochtend 8uur?
Staan er tientallen laadpalen in die parkeergarage? Want anders zou het wel erg asociaal zijn voor andere mensen die ook willen laden.

Ik vind het een goed principe, als ik publiek aan het laden ben en auto is vol, ga ik mijn auto ook ergens anders neerzetten.

• Like
Reactions: snahsiub

wooter

Moderator
May 3, 2017
9,269
8,870
Belgium
Ik vind het een goed principe, als ik publiek aan het laden ben en auto is vol, ga ik mijn auto ook ergens anders neerzetten.
Ik ben er ook voor te vinden, maar dan kom je laadpunten tegen in parkeergarages bij treinstations... Of laadpunten in parkeergarages nabij Schiphol. Wat verwacht je dan?

Anderzijds, wat kost dat dan als je daar een nacht staat? 8 uren op zo een plek staan zijn 480 minuten, dus 4,80€. Ik kan me inbeelden dat dat het parkeertarief per uur is in sommige steden...

widodh

Model S 85 and 100D
Moderator
Jan 23, 2011
6,860
2,832
Venlo, NL
Heb je de Newmotion App? (ja dus). Daar kun je online de berekende tarieven zien alsmede een geschatte prijs om te laden. Ik heb hier in de buurt voor de lol eens gekeken (we hebben eigen laadpaal) maar ik zie nergens een tarief per minuut. Standaard is 0,34 euro per kWh.
Die App heb ik zeker. Bij deze laadpaal laden we echter al ruim 1,5 jaar en gewoon met het pasje er voor. Kijk nooit meer naar de prijs.

IMG_4320.jpeg

Hier zie je dus dat je ook een tarief per minuut betaald náást de kWh kosten.

Feit is wel dat ze die cent per minuut zijn beginnen aanrekenen om laadpaalplakkers weg te jagen... :oops:

Dat zal. Mijn situatie is dat het een Q-Park is waar ik naast woon. Ik hoef die discussie niet te starten. Het gaat mij er nu vooral om dat een tariefswijziging heeft plaats gevonden op de achtergrond waar ik niets van wist.

Heb de facturen terug gekeken en heb hierdoor ongeveer EUR 300,00 aan extra kosten gemaakt in de afgelopen 100 dagen.

3 euro per dag, ofwel 3 uur per dag gemiddeld aan de laadpaal.

1 cent per minuut idle-fee is echt nog wel goedkoop, daar rekent Tesla hele andere tarieven voor.
Maar serieus, jullie gooien regelmatig 2 autos in de Q-park aan de laders van 19uur tot de volgende ochtend 8uur?
Staan er tientallen laadpalen in die parkeergarage? Want anders zou het wel erg asociaal zijn voor andere mensen die ook willen laden.

Het is een AC laadpaal. Als ik met een lege 100D aan kom rond 19:00 is deze zo rond ~01:00 weer vol. Dan slaap ik al en pas de volgende ochtend ga ik weer weg met de auto.

We laden niet elke dag, maar het komt wel eens voor dat beide auto's aan de lader staan. Deze Q-Park (Maaswaard te Venlo) heeft 10 laadpalen in totaal.

Wij kunnen niet bij huis parkeren. Als bewoner van de binnenstad is dit de enige mogelijkheid om te parkeren en te laden.

Gelukkig is ons nieuwe huis in Maart 2020 klaar en kunnen we daar op de oprit laden! :)

Dit topic gaat mij vooral om een tariefswijziging die plots plaats vind terwijl je daar niets van weet.

="wooter, post: 4012631, member: 60389"]
Anderzijds, wat kost dat dan als je daar een nacht staat? 8 uren op zo een plek staan zijn 480 minuten, dus 4,80€. Ik kan me inbeelden dat dat het parkeertarief per uur is in sommige steden...

Tja bij long-term parking dingen of treinstations zullen er waarschijnlijk wel een hele rits laadpunten staan.

Ik laad thuis op oprit op, besef dat dat niet voor iedereen mogelijk is, maar als ik ergens anders overnacht, en ik prik de auto om 18-19uur in, en hij is vol rond 22-23uur, verzet ik hem uiteraard even. Vaak zijn er maar 2 laadplekken op een openbare parkeerplaats.

Ik vind het zelf ook wel fijn als ik met een bijna lege accu om 23uur aankan dat ik de volgende ochtend weer kan vertrekken, als er dan 2 autos reeds volgeladen de hele nacht beide palen bezet staan te houden, mogen ze wat mij betreft nog wel veel meer rekenen dan 1 cent per minuut idle-fee.

Niemand gaat de wekker zetten om om 3 uur snachts je auto te verzetten, maar om 18uur eraan de komen en de volgende dag pas weer te vertrekken, dat mag wat bij betreft GOED duur gemaakt worden.....

Het is een AC laadpaal. Als ik met een lege 100D aan kom rond 19:00 is deze zo rond ~01:00 weer vol. Dan slaap ik al en pas de volgende ochtend ga ik weer weg met de auto.

We laden niet elke dag, maar het komt wel eens voor dat beide auto's aan de lader staan. Deze Q-Park (Maaswaard te Venlo) heeft 10 laadpalen in totaal.

Wij kunnen niet bij huis parkeren. Als bewoner van de binnenstad is dit de enige mogelijkheid om te parkeren en te laden.

Gelukkig is ons nieuwe huis in Maart 2020 klaar en kunnen we daar op de oprit laden! :)

Okay als er 10 laadpalen zijn dan vind ik het al een iets ander verhaal.
Van de andere kant, je hebt maar 10 mensen nodig in de omgeving die hetzelfde doen en niemand kan meer laden terwijl de hele nacht alles staat te idle-en.

widodh

Model S 85 and 100D
Moderator
Jan 23, 2011
6,860
2,832
Venlo, NL
Okay als er 10 laadpalen zijn dan vind ik het al een iets ander verhaal.
Van de andere kant, je hebt maar 10 mensen nodig in de omgeving die hetzelfde doen en niemand kan meer laden terwijl de hele nacht alles staat te idle-en.
Ik snap je. Maar het gevaar is dat dit topic zo nogal off-topic raakt. Dit is een hele andere discussie wat mij betreft.

Mijn punt is vooral dat het tarief van een (publieke) laadpaal zonder enige vorm van communicatie wordt aangepast. Als je niet als een havik bovenop je facturen zit en deze na rekent kan het zo maar zijn dat je flink meer bent gaan betalen.

Dat maakt het heel vaag en ook onbetrouwbaar. Iemand kan aan de knoppen draaien en jouw factuur flink verhogen zonder dat je het direct door hebt.

• Like
Reactions: RobPet

wooter

Moderator
May 3, 2017
9,269
8,870
Belgium
Sja ik weet even ook geen beter idee hoe dit te herkennen... Dat is het nadeel met die laadpasjes, dan weet je helemaal niks. En een laadpaal met scherm kost ook weer wat, en de laadpaal weet vaak zelf niet het tarief, dat is voor de beheerder van je laadpas... Je bent ook niet gaan klagen bij de eerste hogere factuur dus hangt het af van de goodwill van NewMotion of je een krediet krijgt.

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC