Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Polestar 2

This site may earn commission on affiliate links.
240 Wh/km bij 105 km/u lijkt me echt wel overdreven.
Allicht een gemiddelde snelheid over een lang traject. Om 105 gemiddeld te halen moet je stukken al aardig doorrijden.
Met mijn e-tron, en die is toch een pak zwaarder en heeft groter frontaal oppervlak, zit ik zelf bij 120 km/u in de zomer maar op 240 Wh/km. Wel 19" banden.
Hier een vergelijkende test tussen Polestar 2 performance en Tesla Model 3 Performance
Polestar 2 komt uit op 25.6 kWh/ 100 km bij een gemiddelde snelheid van 117 km/h (tijdens de test aan 130 km/h op de autostrade zijn er wel enkele kleine regenbuien gepasseerd). Hij verbruikt zo 23% meer dan de Model 3 performance in diezelfde test.

De Polestar 2 is zeker niet veel ruimer dan de Model 3. Dat extra verbruik van een e-tron kan je nog enigszins plaatsen door het feit dat de e-tron een SUV is.
Het hogere verbruik van de Polestar 2 is grotendeels het gevolg van de keuze voor een niet-aerodynamisch koets (cd 0.23 vs 0.278), want qua frontaal oppervlakte is er weinig verschil tussen de Polestar 2 en Model 3 (de ene is wat hoger, de andere wat breder).
Even enkele andere waarden : BMW 3 - 0.23 , Audi A4 - 0.26, Mercedes C - 0.26 , Volvo S60 - 0.28
 
  • Informative
Reactions: wooter and Maurice1
Ik had het eerder over het verbruik bij 105 km/u, niet over het meerverbruik tov andere modellen. Dat meerverbruik verklaart zich inderdaad door een ruim 20% hogere Cd en het aanzienlijke meergewicht. De M3 is heeft dan ook een echt windtunnelprofiel en elk merk dat
erg veel aandacht besteedt aan aerodynamische aspecten komt ongeveer bij hetzelfde eindresultaat, zie bijvoorbeeld de Xpeng P7.
De rolweerstand en dus het gewicht is trouwens ook een aanzienlijke factor: voor een M3 (S.Cd = 0,5 en m = 1700kg) wordt het verbruik bij 120 km/u nog voor 1/3 bepaald door de rolweerstand.
De extra massa van de Polestar zal toch niet uit betonblokken in de kofferbak bestaan. Het gaat om toevoegingen die de ingenieurs nuttig hebben geacht. Als je de batterij van de M3 bekijkt zoals die nu in mekaar zit: perfect geoptimaliseerd naar compactheid en gewicht lijkt het maar je zal maar enkele falende cellen hebben in dat aan mekaar gelijmde geheel. Waarschijnlijk maakt niet elke fabrikant dezelfde keuze.
upload_2020-8-6_9-52-43.png
De Polestar een zeer bruikbare EV: duur maar niet onbetaalbaar, mooie range, mooie laadcurve en wat meer aandacht voor "subjectievere" elementen die niet in een vergelijkende tabel te kwantificeren zijn zoals juist vormgeving, interieur, afwerking, geluidsisolatie, netwerk voor onderhoud. Of een wagen nu in 4,7s of in 4,4s naar 100km/u gaat en of de topsnelheid bij 200 km/u ligt of bij 213 km/u zal me worst wezen. Dat is goed om te kwartetten. Vroeger nog gespeeld: met een 2CV kon je een Porsche verslaan door als criterium de massa te nemen.
Ik denk dat voor beide auto's een publiek bestaat.
 
Last edited:
Ik begreep dat de middeltunnel een deel van het battery pack herbergt, maar ik was zelf niet betrokken bij het ontwerp.
Het één sluit het ander niet uit hè.

Overigens schijnt de efficiëntie op bv. de autosnelweg ook schade gedaan te worden door de toepassing van twee permanent-magneet motoren waardoor het power management minder effectief kan zijn.
 
De Polestar een zeer bruikbare EV: duur maar niet onbetaalbaar, mooie range, mooie laadcurve en wat meer aandacht voor "subjectievere" elementen die niet in een vergelijkende tabel te kwantificeren zijn zoals juist vormgeving, interieur, afwerking, geluidsisolatie, netwerk voor onderhoud. Of een wagen nu in 4,7s of in 4,4s naar 100km/u gaat en of de topsnelheid bij 200 km/u ligt of bij 213 km/u zal me worst wezen. Dat is goed om te kwartetten. Vroeger nog gespeeld: met een 2CV kon je een Porsche verslaan door als criterium de massa te nemen.
Ik denk dat voor beide auto's een publiek bestaat.

Ik zeg helemaal niet dat het een onbruikbare EV is. En is zeker een publiek voor beide wagens.
En die 0-100 km/h tijd interesseert me zelfs niet echt.
Ik snap alleen de keuze van Polestar niet om de koets niet een beetje beter te stroomlijnen. Alhoewel het zou kunnen dat het feit dat deze wagen gebouwd is op het platform van de XC40 daar de oorzaak voor.
En de middentunnel dient inderdaad om een deel van het batterypack in op te slaan. Zo creëren ze een diepere 'vloer' achterin zodat de zithouding wat natuurlijker is dan in de Model 3. Of dat een bewuste keuze was of het zo creatief mogelijk omgaan met een beperking,opgelegd door het plaform, daar heb ik geen idee van.
 
Last edited:
Mij leek het alsof Polestar een sportieve voet van Volvo ging worden, en men zich baseerde op hybride technologie. Dat de Polestar 2 in de eerste ontwerpfase geen elektrische auto ging worden, maar men ingehaald werd door de realiteit en men dan halverwege het ontwerp de benzinemotor heeft laten vallen.

Concreet: de Polestar 2 is de productie-versie van de Volvo Concept 40.2, en dat was de basis voor het CMA Platform concept, dat nog een klassieke middentunnel vereistte en een hybride aandrijving had.

Volvo's Concept 40.1 and 40.2 Preview the Upcoming S40, V40, and XC40

landscape-1463580525-190841-volvo-concept-40-2-front-quarter-low.jpg


gallery-1463582459-190830-cma-with-t5-twin-engine-powertrain-3-4-view.jpg
 
De Polestar een zeer bruikbare EV: duur maar niet onbetaalbaar, mooie range, mooie laadcurve en wat meer aandacht voor "subjectievere" elementen die niet in een vergelijkende tabel te kwantificeren zijn zoals juist vormgeving, interieur, afwerking, geluidsisolatie, netwerk voor onderhoud.
Ik hoor het je graag zeggen, en het interieur is inderdaad netjes, maar dat netwerk voor onderhoud is maar zo goed als het aantal opgeleide ingenieurs bij de dealers. Het enige voordeel lijkt me dat je sneller iemand kan bellen en men je sneller in een vervangende Volvo kunnen steken terwijl je Polestar wacht op de beschikbaarheid van een technicus. En een kennis van me had vorig jaar zijn XC90 ingeruild op een Model X na een jaar lang van elektronische problemen en 2 maanden V60 rijden op 12 maanden eigendom van een XC90, dus hoe hoog schat je dat onderhoud in...
 
....maar dat netwerk voor onderhoud is maar zo goed als het aantal opgeleide ingenieurs bij de dealers. Het enige voordeel lijkt me dat je sneller iemand kan bellen en men je sneller in een vervangende Volvo kunnen steken terwijl je Polestar wacht op de beschikbaarheid van een technicus....

Zelfde heb ik gehad met de eerste serie Opel Ampera. Opel heeft ook een goed netwerk van dealers en onderhoud, maar als er iets met de Ampera was, kon ik niet naar een dealer in de buurt, maar moest ik naar een dealer verder weg.
De reden was dat er maar 1 opgeleide monteur was in de omgeving. Was hij op vakantie dan moesten wij wachten tot de monteur terug was:(
 
Ik hoor het je graag zeggen, en het interieur is inderdaad netjes, maar dat netwerk voor onderhoud is maar zo goed als het aantal opgeleide ingenieurs bij de dealers. Het enige voordeel lijkt me dat je sneller iemand kan bellen en men je sneller in een vervangende Volvo kunnen steken terwijl je Polestar wacht op de beschikbaarheid van een technicus. En een kennis van me had vorig jaar zijn XC90 ingeruild op een Model X na een jaar lang van elektronische problemen en 2 maanden V60 rijden op 12 maanden eigendom van een XC90, dus hoe hoog schat je dat onderhoud in...

We kennen ook allemaal wel een kennis die een tesla heeft met gebreken. Daar zijn alleen al genoeg voorbeelden van op dit forum. Toch is dat geen reden om geen tesla te nemen (ondanks Amerikaanse kwaliteit)

bij andere merken is een voorbeeld van een neef van een kennis (die weer iets van een vriend hoorde) voldoende om iets af te kraken.
 
  • Like
Reactions: fivari
Wat het dealernetwerk betreft: die discussie is al gevoerd en het ultieme argument is dan telkens: ik ken iemand die iemand kent die bij de klassieke merken ook eens een slechte service heeft gehad. In sommige gevallen en als het echt nodig is zijn argument kracht bij te zetten, heeft men die slechte service zelf ondervonden. OK. Ik ben er niet door overtuigd, maar het zal dan wel zo zijn.
Wat de beperkte opleiding betreft van de technici: dat klopt inderdaad. Ook het personeel van Tesla is niet altijd even deskundig. Dat is een verhaal dat moet groeien, maar ik ondervond bij het onderhoud van onze Zoe, nieuw aangekocht in december 2013, niet echt problemen te wijten aan het ontbreken van gespecialiseerde onderhoudstechnici. Die was er gewoon. Misschien geluk gehad. Na het vervangen van zowat alles op 400V na anderhalf jaar, is de Zoe trouwens een probleemloze auto gebleken. Maar naast eventuele problemen met het elektrische deel van de auto, kunnen er ook andere problemen zijn en daarvoor kan je dan wel bij de dealer om de hoek terecht. Ik zie een uitgebreid dealernetwerk hoe dan ook als een voordeel, maar ik ben misschien te neutraal.
Wat het battery pack betreft: ik denk dat Hippogrief gelijk heeft. Op deze foto zie je duidelijk dat de batterijhoogte lokaal verminderd wordt op de plaats van de achterpassagiers. Of het uiteindelijke ontwerp van de Polestar 2 iets te maken heeft met een ontwerp uit 2016 van een Volvo weet ik niet. Ik kan niet ontkennen dat er ook een batterij en vier wielen aanwezig zijn. Zo'n hybride heeft meestal de ICE vooraan ter aandrijving van de voorwielen en een elektromotor achteraan voor het aandrijven van de achterwielen. Een middentunnel is daarom geen echte mechanische noodzaak.
polestar-2-motor-and-battery-configuration.png
 
We kennen ook allemaal wel een kennis die een tesla heeft met gebreken. Daar zijn alleen al genoeg voorbeelden van op dit forum. Toch is dat geen reden om geen tesla te nemen (ondanks Amerikaanse kwaliteit)

bij andere merken is een voorbeeld van een neef van een kennis (die weer iets van een vriend hoorde) voldoende om iets af te kraken.
Bij Tesla is het toch niet omwille van een onbeschikbaarheid van een technieker dat je auto 2 weken op de parking moet kamperen. Vroeger waren het nog de onderdelen, maar dat lijkt inmiddels ook al opgelost. Als het nu mis loopt, is het over discussie over garantie, of een onderdeel dat ze zijn vergeten te bestellen en het (b)lijkt dat dit vooral per service center verschilt.

De kennis in mijn geval is een ex-collega die met mijn referral code dan een X heeft besteld. Ik heb geen reden om te twijfelen over zijn uitlatingen van zijn Volvo.

Met de Polestar 2, is het net zoals met andere OEM's die nu een EV aanbieden: de eerste iteratie is altijd een beetje spannend. Dat was zo met de Tesla Roadster en Model S, dat was zo met de Renault Zoe, dat is zo met de VW e-Golf, ogenschijnlijk ook met de ID.3 en dat lijkt dus ook met de Polestar 2 zo te zijn. Op de klassieke parameters (interieur, afwerking) falen de OEMs niet direct, maar het zijn niet de meest efficiënte modellen. Het feit dat OEMs daarenboven nog niet zo iteratief werken, betekent dat verbeteringen wat langer op zich laten wachten en ze nog vooral oplossingen inkopen in plaats van zelf te ontwikkelen.

Bovenal: het zal goed verkopen, er zullen meer EV's rijden en dat is goed.
 
Last edited:
Ik kan alleen mijn ervaring met de Zoe (Q210 dus die van de eerste generatie met 22kWh-batterij) meegeven. Het is een totaal andere auto dan de Tesla's maar perfect als 2de auto en auto voor de kinderen. Ondertussen 103.000km. SOH 94% na laatste onderhoud lees ik zelf via de OBD af, al geloof ik dat niet. Rekening houdende met de grootte van de batterij is dat een uitstekend resultaat. Gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer: 154 Wh/km. Daar zitten veel korte ritten bij, stadritten maar ook roadtrips en ritten naar zee via de snelweg (voor de sport kan je wel zeggen want elke 120 km laden). De Zoe is trouwens YTD 2020 de best verkochte EV in Europa. De nieuwe Zoe heeft een 50 kWh batterij, een WLTP van 395 km en een realistisch rijbereik van 300 km. dat zal dan niet aan 130 km/u zijn. De Zoe is al vanaf de eerste generatie uitgerust met een warmtepomp, iets waar Tesla nu met de Model Y pas toe over gaat.Ik wil maar zeggen: de andere EVs zijn minder slecht dan hier vaak geponeerd wordt.
De klanten voor de laadstations rijden uiteraard een variatie aan EVs. Eigenlijk zijn ze op een uitzondering na altijd heel tevreden over hun EV. Ik volg de fora van de andere EVs ook wat en hoewel er af en toe problemen zijn, stel ik twee zaken vast: overwegend tevreden en nooit meer een ICE.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: BMW740iL
Wat het battery pack betreft: ik denk dat Hippogrief gelijk heeft. Op deze foto zie je duidelijk dat de batterijhoogte lokaal verminderd wordt op de plaats van de achterpassagiers. Of het uiteindelijke ontwerp van de Polestar 2 iets te maken heeft met een ontwerp uit 2016 van een Volvo weet ik niet. Ik kan niet ontkennen dat er ook een batterij en vier wielen aanwezig zijn. Zo'n hybride heeft meestal de ICE vooraan ter aandrijving van de voorwielen en een elektromotor achteraan voor het aandrijven van de achterwielen. Een middentunnel is daarom geen echte mechanische noodzaak.
De Polestar 2 is gebouwd op het platform van de XC40, en die XC40 is een afgeleide van dat initieel concept. Hij heeft er dus zeker iets mee te maken ;-)

Ik wil maar zeggen: de andere EVs zijn minder slecht dan hier vaak geponeerd wordt.
De klanten voor de laadstations rijden uiteraard een variatie aan EVs. Eigenlijk zijn ze op een uitzondering na altijd heel tevreden over hun EV. Ik volg de fora van de andere EVs ook wat en hoewel er af en toe problemen zijn, stel ik twee zaken vast: overwegend tevreden en nooit meer een ICE.
Je gaat me niet horen zeggen dat de andere EV's per definitie allemaal slecht zijn. De reden waarom ik een Tesla heb gekocht was vanwege het supercharger netwerk. Ik vond de i-Pace de leukste om mee te rijden (maar beperkte laadsnelheid en hoog verbruik) en de Polestar 2 de meest praktische (hatchback + trekhaak).
Wanneer ik naar de Bourgogne rijd (1 keer per maand), moet ik met zowat alle andere EV rekenen op een 50 kW charger in de omgeving va Luxemburg (waar 1 of twee laadpalen staan) om op mijn bestemming te geraken. Ik verlies daar meer dan een half uur. Ik weet dat Ionity een laadstation in de buurt van Aarlen gaat bouwen, en er nu eentje bout in Haconcourt, maar die zijn er nog niet...
 
Bij Tesla is het toch niet omwille van een onbeschikbaarheid van een technieker dat je auto 2 weken op de parking moet kamperen. Vroeger waren het nog de onderdelen, maar dat lijkt inmiddels ook al opgelost. Als het nu mis loopt, is het over discussie over garantie, of een onderdeel dat ze zijn vergeten te bestellen en het (b)lijkt dat dit vooral per service center verschilt.

De kennis in mijn geval is een ex-collega die met mijn referral code dan een X heeft besteld. Ik heb geen reden om te twijfelen over zijn uitlatingen van zijn Volvo.

Met de Polestar 2, is het net zoals met andere OEM's die nu een EV aanbieden: de eerste iteratie is altijd een beetje spannend. Dat was zo met de Tesla Roadster en Model S, dat was zo met de Renault Zoe, dat is zo met de VW e-Golf, ogenschijnlijk ook met de ID.3 en dat lijkt dus ook met de Polestar 2 zo te zijn. Op de klassieke parameters (interieur, afwerking) falen de OEMs niet direct, maar het zijn niet de meest efficiënte modellen. Het feit dat OEMs daarenboven nog niet zo iteratief werken, betekent dat verbeteringen wat langer op zich laten wachten en ze nog vooral oplossingen inkopen in plaats van zelf te ontwikkelen.

Bovenal: het zal goed verkopen, er zullen meer EV's rijden en dat is goed.

het verhaald over de Volvo zal wel kloppen, maar ik zou het verhaal niet generaal van toepassing verklaren op alle Volvo’s, maar meer als incident.

Ook bij tesla zijn er genoeg incidenten. Toch zijn de meeste tevreden.

het valt mij op dat als er iemand neigt te kiezen voor een ev van een ander merk, er wordt gewezen naar een incident van 1 kennis. Klaagt er iemand over tesla, dan is het van “ ja, maar er zijn ook veel teslas die goed zijn.

Overigens vind ik de signature “ik heb niets te klagen over tesla support” wel bedenkelijk, alsof dat de uitzondering is die geroepen moet worden.

net als mensen die expliciet en ongevraagd op elk feestje roepen dat hun huwelijk zo goed is (niets te klagen). Dan weet je, er is iets aan de hand.
 
  • Like
Reactions: Hippogrief
[QUOTE="fivari, post: 4892862, member: 18721
De Polestar een zeer bruikbare EV: duur maar niet onbetaalbaar, mooie range, mooie laadcurve en wat meer aandacht voor "subjectievere" elementen die niet in een vergelijkende tabel te kwantificeren zijn zoals juist vormgeving, interieur, afwerking, geluidsisolatie, netwerk voor onderhoud.[/QUOTE]

Ik ben het eens met het merendeel van jouw post, behalve het dealernetwerk. Persoonlijk had ik enkel bijzonder positieve ervaringen met de Volvo’s die ik gehad heb (2xS80 Executive), zowel qua rijervaring, kwaliteit als service. De Polestar zal echter slechts door een beperkt aantal dealers aangeboden worden, net zoals de Ampera vroeger bij Opel.

Een goeie kennis van mij heeft 3 filialen en verkoopt jaarlijks een 1000-tal nieuwe wagens. En hij kwam niet in aanmerking voor de Polestar... Dat uitgebreide netwerk zal dus geen troef zijn, hun service en bereikbaarheid wel. Een verdeler van Polestar in Vlaanderen heeft trouwens de verantwoordelijke van het SeC in Latem kunnen verleiden en deze heeft enkele maanden geleden de overstap gemaakt.

Ik vind het enkel maar positief dat er meer EV’s bijkomen. Ik ben heel tevreden over mijn M3, maar extra concurrentie zal ervoor zorgen dat Tesla ook op gebied van service en afwerking de standaard zal verhogen. Daar kunnen we enkel maar van profiteren.
 
[QUOTE="fivari, post: 4892862, member: 18721
De Polestar een zeer bruikbare EV: duur maar niet onbetaalbaar, mooie range, mooie laadcurve en wat meer aandacht voor "subjectievere" elementen die niet in een vergelijkende tabel te kwantificeren zijn zoals juist vormgeving, interieur, afwerking, geluidsisolatie, netwerk voor onderhoud.

Ik ben het eens met het merendeel van jouw post, behalve het dealernetwerk. Persoonlijk had ik enkel bijzonder positieve ervaringen met de Volvo’s die ik gehad heb (2xS80 Executive), zowel qua rijervaring, kwaliteit als service. De Polestar zal echter slechts door een beperkt aantal dealers aangeboden worden, net zoals de Ampera vroeger bij Opel.

Een goeie kennis van mij heeft 3 filialen en verkoopt jaarlijks een 1000-tal nieuwe wagens. En hij kwam niet in aanmerking voor de Polestar... Dat uitgebreide netwerk zal dus geen troef zijn, hun service en bereikbaarheid wel. Een verdeler van Polestar in Vlaanderen heeft trouwens de verantwoordelijke van het SeC in Latem kunnen verleiden en deze heeft enkele maanden geleden de overstap gemaakt.

Ik vind het enkel maar positief dat er meer EV’s bijkomen. Ik ben heel tevreden over mijn M3, maar extra concurrentie zal ervoor zorgen dat Tesla ook op gebied van service en afwerking de standaard zal verhogen. Daar kunnen we enkel maar van profiteren.[/QUOTE]
 
Ik ben het eens met het merendeel van jouw post, behalve het dealernetwerk. Persoonlijk had ik enkel bijzonder positieve ervaringen met de Volvo’s die ik gehad heb (2xS80 Executive), zowel qua rijervaring, kwaliteit als service. De Polestar zal echter slechts door een beperkt aantal dealers aangeboden worden, net zoals de Ampera vroeger bij Opel.
Dat valt op dit ogenblik dik tegen.
De huidige Polestar-spaces zijn Antwerpen, Brussel en Gent. Ik kan me wel voorstellen dat er nog bij gaan komen, maar dat is niet duidelijk op dit ogenblik.
En de spaces in Antwerpen (Hopland, vlak bij stadsschouwburg) en Brussel (Akenkaai, niet ver van Tour en Taxi's) liggen dus pas in het centrum, niet direct plekken waar je voor je plezier naar toe rijdt in de week om een herstelling te regelen.
 
  • Like
Reactions: Pascal-R