Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Polestar 2

This site may earn commission on affiliate links.
de lage in- en uitstap van een model 3 zijn een nadeel, zeker voor oudere mensen, maar ondanks dat was mijn vader van 71 er best positief over.
Ik heb een X een een Model 3, en dat is de reden dat ondanks dat de 3 veel zuiniger is, veel sneller kan laden en de favoriet van m'n vrouw, ik koppig de X koos voor onze vakantie :)

Bij terugkomst van een weekendje buitenland met de X nam ik de 3 voor een volgend kort ritje, en na 20 minuten verlangde ik weer naar de weelde in m'n X. Maar het kost ook wat.

Ik zie daarom de Model Y binnenkort als een olifant in een porseleinkast gaan in Europa, zeker met de nodige belastingvoordelen en subsidies in sommige Europese landen (Duitsland, NL, GB, FR) en natuurlijk het thuisvoordeel van de Y in Duitsland.
 
Ik heb een X een een Model 3, en dat is de reden dat ondanks dat de 3 veel zuiniger is, veel sneller kan laden en de favoriet van m'n vrouw, ik koppig de X koos voor onze vakantie :)

Bij terugkomst van een weekendje buitenland met de X nam ik de 3 voor een volgend kort ritje, en na 20 minuten verlangde ik weer naar de weelde in m'n X. Maar het kost ook wat.

Ik zie daarom de Model Y binnenkort als een olifant in een porseleinkast gaan in Europa, zeker met de nodige belastingvoordelen en subsidies in sommige Europese landen (Duitsland, NL, GB, FR) en natuurlijk het thuisvoordeel van de Y in Duitsland.

ik vind de lage zit ook niet ideaal maar heb toch een comfortabele zetelinstelling gevonden. wie weet ga ik binnen 1 of 2 jaar wel naar een Y.
 
zo gaat dat:
fase 1. "een EV heeft niet genoeg range, ik blijf ICE rijden!"
fase 2. "ooh kijk wat een mooi dashboard en wat rijdt ie goed, ik ben om, die range van 300 km volstaat wel!"
fase 3. "oei die verre reis gaat toch wat lastig zijn met al die dure en trage snelladers in het buitenland, ik blijf wat dichter in de buurt"
fase 4. "Tesla"

ik heb zelf het geluk gehad om via een deelwagensysteem al een tijd met allerlei EV's gereden te hebben, hyundai kona vond ik leuk rijden en goeie range maar qua laadmogelijkheden toch beperkt (zeker in belgie) waardoor ik toch een paar keer met dichtgeknepen billen ben thuisgekomen. dus 2 weken voor ik naar spanje wou vertrekken nog een stockmodel model 3 op de kop getikt, waar ik nu 5 jaar mee opgescheept zit, heel vervelend.

de fases herken ik wel. Bij fase 4 dacht ik “hé, het kan gewoon”. Na 3 jaar pak ik toch liever de ice op lange reizen. Ik merkte hoe lekker het is om bijvoorbeeld 160 te rijden, zonder te hoeven nadenken over bereik (moest ik echt weer aan wennen dat ik dat zorgeloos kon doen). Ook het wegrijden zonder te hoeven nadenken over een volgende stop was weer lekker en kunnen stoppen waar ze de beste koffie hebben.

Zonder ice zou ik rustig met een tesla gaan (want het kan) maar liever niet. Ik ben liever wat flexibeler en het is ook korter rijden.
 
de fases herken ik wel. Bij fase 4 dacht ik “hé, het kan gewoon”. Na 3 jaar pak ik toch liever de ice op lange reizen. Ik merkte hoe lekker het is om bijvoorbeeld 160 te rijden, zonder te hoeven nadenken over bereik (moest ik echt weer aan wennen dat ik dat zorgeloos kon doen). Ook het wegrijden zonder te hoeven nadenken over een volgende stop was weer lekker en kunnen stoppen waar ze de beste koffie hebben.
Vreemde ervaringen. Na onze eerste trip hadden we onze favoriete stops al gevonden dus nu liggen we daar niet wakker van. Vergelijk dat met rijden met een ICE waar ik op goed geluk bij het volgende tankstation maar kon zien wat er was. Met de motorfiets heb ik ook regelmatig gestopt bij een raststatte waar wel iets naar mijn smaak was maar waar je niet kon tanken of ik niet hoefde te tanken, dus qua tijd was ik evenveel kwijt, want tanken en eten tegelijk gaat niet.

Overigens, wat je argument is dat je met een ICE op veel meer plaatsen kan tanken dan met een EV kan laden. Dat argument is ook langzaam aan het verdwijnen.

Maar dit is het Polestar 2 topic ;)
 
  • Like
Reactions: RobsEV
de fases herken ik wel. Bij fase 4 dacht ik “hé, het kan gewoon”. Na 3 jaar pak ik toch liever de ice op lange reizen. Ik merkte hoe lekker het is om bijvoorbeeld 160 te rijden, zonder te hoeven nadenken over bereik (moest ik echt weer aan wennen dat ik dat zorgeloos kon doen). Ook het wegrijden zonder te hoeven nadenken over een volgende stop was weer lekker en kunnen stoppen waar ze de beste koffie hebben.

Zonder ice zou ik rustig met een tesla gaan (want het kan) maar liever niet. Ik ben liever wat flexibeler en het is ook korter rijden.

Vreemde ervaring.

Met de Tesla hoef ik niet na te denken over bereik dat doet immers de Tesla voor mij.
Vorig jaar een rondje op de motor naar de Belgische Ardenne, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en weer terug naar huis.
Ik was zo de duidelijk communicatie over verbruik, resterend bereik en waar ik kon laden gewend vanuit de Tesla dat het gebrek hier aan op de motor mij meer tankstress heeft gegevens dan dat ik ooit laadstress heb gehad in mijn Tesla.
 
Ja laden kost meer tijd, en soms moet je plannen. Maar ik vind het verschil tussen Tesla rijden of fossiel rijden als het gaat om laden of tanken nu zo miniem dat ik oprecht, en dat meen ik oprecht, geen respect meer kan opbrengen voor mensen die dat argument gebruiken of misbruiken om fossiel te blijven rijden. Misschien komt dat doordat ik ook in oil & gas heb gewerkt en weet wat er gebeurt van exploratie, waarom tankschepen verwarmd over de aarde varen tot en met raffinage, distributie en verbranding.

Echt nul komma nul respect.

En rij je liever een Polestar? Prima, geniet er van in alle opzichten. Het is veel en veel beter dan fossiel.
 
Last edited:
Vorig jaar een rondje op de motor naar de Belgische Ardenne, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en weer terug naar huis.
Ik was zo de duidelijk communicatie over verbruik, resterend bereik en waar ik kon laden gewend vanuit de Tesla dat het gebrek hier aan op de motor mij meer tankstress heeft gegevens dan dat ik ooit laadstress heb gehad in mijn Tesla.
Enkele jaren terug met de motorfiets, of met de auto, en een Esso tankpas. Dan zijn die superchargers een verademing.

En dan had je een tankpas en dan moest je nog altijd binnen gaan aanschuiven om af te rekenen...
 
het geregeld moeten stoppen om te laden ombuigen tot een voordeel, vind ik toch ook een beetje er over eigenlijk. vond het heerlijk om met de model 3 LR naar spanje te rijden, vooral door de AP, maar net door die AP is het juist niet oncomfortabel om nog wat langer door te kunnen rijden en niet om de 2 uur 20-30 minuten te moeten stoppen (en als het druk is aan een SuC of er is een defect, dan is het pas helemaal leuk).
Ik vond het met de 3 LR prima te doen, maar het was dan ook een rustig weekend, en vaker/langer stoppen dan ik toen gedaan heb, zou ik toch niet echt zien zitten.
Of vinden de mensen met een 3 SR+ of een S75 het leuk om nog vaker te moeten stoppen?
 
Na paar keer intensief remmen (zo hard als mogeljk) worden de remmen van de M3 te heet, waardoor de remweg langer wordt (1ste keer 30 m en de 2de keer 35m volgens de review) . De eerste keer remt de M3 goed en is dus prima voor een noodstop.

De Polestar 2 kan iedere keer goed remmen en is daarmee wel betrouwbaarder in het remgedrag. Of er verschil is tussen de M3 LR en de M3 performance qua remmen weet ik niet.

Maar de eerste poging stond de Tesla ruim eerder stil, daarna ontstond fading zoals ik het begreep.
 
Als ik de video bekijk, ziet het er ook allemaal niet zo “premium” uit tov al die persfilmpjes op YouTube.
De MMC geeft ook nogal een goedkope indruk. Ik zal hem eens in het echt moeten gaan bekijken want
het blijft moeilijk te beoordelen.
 
Ik denk ook dat de echte, interessante concurrentie uit een andere Chinese hoek zal komen.
De Polestar 2 lijkt mij meer een soort van “veilige” keuze voor beginnende EV eigenaars die Tesla, onterecht, een brug te ver vinden. Het voelt allemaal een beetje aan alsof m’n niet full out is willen gaan maar goed smaken verschillen en minder ICE op de weg, kan je enkel maar toejuichen...
 
Polestar is ook een Chinees bedrijf hoor.

Ik roep al tijden dat de Europese auto industrie ten onder zal gaan door de Chinezen. Daar loopt de ontwikkeling veel, veel harder dan hier en wordt opgelegd door de overheid met harde hand, in plaats van het masseren zoals dat hier, en vooral in Duitsland (want werkgelegenheid) gebeurt.
 
Als ik de video bekijk, ziet het er ook allemaal niet zo “premium” uit tov al die persfilmpjes op YouTube.
De MMC geeft ook nogal een goedkope indruk. Ik zal hem eens in het echt moeten gaan bekijken want
het blijft moeilijk te beoordelen.

Is ook zo.
De M3 wint het op erg veel vlakken, en zeker ook op interieur.
Als je er goed op let zijn er maar er weinig onderdelen in de M3 die niet van zacht materiaal zijn, terwijl in andere auto's echt een grote meerderheid van harde plastic/of andere harde materialen is.
AKrc7WS4FhHZPCv6KX1pcZ5T.jpg