Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Polestar 2

This site may earn commission on affiliate links.
Autoweek is in ieder geval duidelijk in zijn oordeel: de Tesla Model 3 ligt mijlenver voor op de Polestar 2.
 

Attachments

  • 55192A8B-7EB9-4DB1-B150-EF08A8052A7C.jpeg
    55192A8B-7EB9-4DB1-B150-EF08A8052A7C.jpeg
    738.3 KB · Views: 65
  • 966A608F-0E6F-4DC2-815F-E58639458CFE.jpeg
    966A608F-0E6F-4DC2-815F-E58639458CFE.jpeg
    468.2 KB · Views: 48
  • Informative
  • Like
Reactions: M3rik and AustinP
Ik ben geen veelrijder en dus misschien geen goede referentie en er was natuurlijk Corona, maar ik heb het voorbije jaar vier keer aan een HPC geladen waarvan 3 keer om te testen en omwille van het introductietarief van ionity. Dus slechts 1 keer omdat het nodig was.
Dat wil twee dingen zeggen: er valt te leven met een maximale laadsnelheid van 50 kW en met een bereik van dik 300 km moet je dus maar uiterst zelden snelladen.
 
Last edited:
Ik ben geen veelrijder en dus misschien geen goede referentie en er was natuurlijk Corona, maar ik heb het voorbije jaar vier keer aan een HPC geladen waarvan 3 keer om te testen en omwille van het introductietarief van ionity. Dus slechts 1 keer omdat het nodig was.
Dat wil twee dingen zeggen: er valt te leven met een maximale laadsnelheid van 50 kW en met een bereik van dik 300 km moet je dus maar uiterst zelden snelladen.

Al je binnen de landsgrenzen blijft wel idd. Ik heb ook maar hooguit 2 weken per jaar een snellader nodig. Maar met name in die gevallen wil je snel kunnen laden om op 1 dag 950-1250 km comfortabel te kunnen reizen. Ik weet dat een overnachting ook een deel van het "probleem" kan oplossen maar ik merk in mijn omgeving dat met name het (snel)laden & het bereik veel ICE rijders nog niet doet overtuigen om een EV te kopen als "1e auto".

Edit: misschien ben ik ook wel geen goede referentie ;) (en ligt de waarheid in het midden:))
 
  • Like
Reactions: JanG007
Autoweek is in ieder geval duidelijk in zijn oordeel: de Tesla Model 3 ligt mijlenver voor op de Polestar 2.

Vooral weggedrag/rijgedrag is een enorme prestatie voor een nieuwkomer op de markt. Daar zou Polestar zich flink voor moeten schamen :p

Vooral de veelzijdigheid spreekt mij erg aan. Rustig toeren, alles aan snot rijden bij stoplicht, ongekende mogelijkheid qua bochtsnelheid maar ook mijn dochter (rijbewijs sinds 1 week) gewoon een auto mee kunnen geven met een honderden pk's. We zijn er misschien een beetje aan gewent ondertussen maar het is en blijft een bijzondere prestatie. En na ca. 75k nog steeds een genot om in te rijden :)
 
Ik ben geen veelrijder en dus misschien geen goede referentie en er was natuurlijk Corona, maar ik heb het voorbije jaar vier keer aan een HPC geladen waarvan 3 keer om te testen en omwille van het introductietarief van ionity. Dus slechts 1 keer omdat het nodig was.
Dat wil twee dingen zeggen: er valt te leven met een maximale laadsnelheid van 50 kW en met een bereik van dik 300 km moet je dus maar uiterst zelden snelladen.

Wij rijden jaarlijkse meerdere keren 1.000 tot 1.500 per dag. Praat op basis van enige ervaring.

Willen EV's breder doorbreken, dan zal de charge/drive ratio toch echt op een acceptabel niveau moeten liggen. Bij de doorsnee EV zit je bij 50kW-laden al snel op 1:2 (met een uur laden kun je twee uur verder komen) . Dat gaat niet werken. Uitzonderingen daar gelaten (regen, slecht weer etc) zie ik 20 minuten laden/circa 2,5 uur (kunnen) rijden als een heel acceptabele ratio (1:8). Dat vergt dus ook beschikbaarheid en betrouwbaarheid van voldoende snelladers langs snelwegen.

Nederlanders kopen nu eenmaal geen nieuwe auto als ze er - qua perceptie - niet fatsoenlijk mee op vakantie kunnen. Ook al doen ze dat maar één keer per jaar...
 
Feitelijk is de range van (bijna) alle EV’s inmiddels al ruimschoots voldoende, evenals de laadinfrastructuur (voor alle merken):

“(...) Voor een aanzienlijk deel van de automobilisten is een elektrische auto een prima alternatief voor een auto op brandstof. Tenminste 1 op de 4 kan de overstap maken naar elektrisch rijden als de elektrische auto een werkelijke actieradius heeft van 100 km: met een volle accu kunnen ze nog steeds dezelfde ritten maken als nu, zonder onderweg bij te laden. Dit loopt op tot 70%, bij een elektrische auto met een actieradius van 500 km. (...) Alleen voor autobezitters die heel weinig rijden of juist regelmatig honderden kilometers per dag op de weg zitten, kan elektrisch rijden nadelen hebben. (...)”

Bron: Met de stroom mee: het stimuleren van elektrisch rijden

Vanuit dit perspectief is het bijzonder dat automakers nog zoveel energie (no pun) stoppen in batterij ontwikkeling. De capaciteit en laad infra is inmiddels voldoende en voor edge cases / outliers (mbt gereden km) je auto ontwikkelen is niet interessant. Vanuit perceptie van de koper snap ik dat ze graag zover mogelijk willen kunnen rijden en dat fabrikanten daarop inspelen.
 
Weet je wat het is? Als je je ritten kunt doen binnen de perken van je accu, en genoeg kan laden, stelt er zich geen probleem.

Maar wanneer dat niet is, dan is een 50kW paal knap lastig.

Ik heb een tijd naar Brussel gependeld, met 2 handicaps:
  • thuis laden aan het stopcontact aan 3kW, knap genoeg om 40% per avond te laden
  • op locatie in Brussel enkel toegang tot een betalende 50kW paal
Dan merk je dat als die laadpaal bezet is, je toch nog moet uitwijken naar een supercharger elke dag, net tijdens de spits wat ook weer extra tijd kost want de supercharger in Diegem telde toen maar 8 stalls en ondervond problemen. +40 minuten wachten om ~50% bij te laden was me niet onbekend. En als de laadpaal op locatie toch vrij was, was het niet ongewoon om soms 2 uur lang de wagen te moeten laden, hoewel er een bordje stond dat de auto er maar 30 minuten mocht laden. Op 30 minuten aan ~40kW heb je in een Model X 100D met moeite 20% bijgeladen.

Nu kan ik thuis aan 3 fase laden en stelt het probleem zich niet meer. Was er in Brussel toegang tot een AC laadpaal van ~11kW was er ook geen probleem.

Maar ja, je kan ook, zoals mijn vrouw, niet eens aan 100km per dag geraken en maar een keer per week thuis moeten laden aan het stopcontact. En dan is een Model 3 LR overkill.
 
  • Love
Reactions: RoaldH
Ik heb overigens ooit ook een keer in de Moezel aan een 50kW paal gestaan, omdat ik de mobile charger thuis had laten liggen en dus niet 's nachts bij het gasthof had kunnen laden. Je maakt het dan wel wat gezellig met een espressotje 's ochtends, maar het kost toch wel wat moeite om je collega's uit te leggen dat het absoluut normaal is om eerst een half uurtje in een snelwegrestaurant 's ochtends te zitten, om dan tot in Erftstadt te rijden om daar ook een half uurtje te laden om toch thuis te geraken.
 
Feitelijk is de range van (bijna) alle EV’s inmiddels al ruimschoots voldoende, evenals de laadinfrastructuur (voor alle merken):

“(...) Voor een aanzienlijk deel van de automobilisten is een elektrische auto een prima alternatief voor een auto op brandstof. Tenminste 1 op de 4 kan de overstap maken naar elektrisch rijden als de elektrische auto een werkelijke actieradius heeft van 100 km: met een volle accu kunnen ze nog steeds dezelfde ritten maken als nu, zonder onderweg bij te laden. Dit loopt op tot 70%, bij een elektrische auto met een actieradius van 500 km. (...) Alleen voor autobezitters die heel weinig rijden of juist regelmatig honderden kilometers per dag op de weg zitten, kan elektrisch rijden nadelen hebben. (...)”

Bron: Met de stroom mee: het stimuleren van elektrisch rijden

Vanuit dit perspectief is het bijzonder dat automakers nog zoveel energie (no pun) stoppen in batterij ontwikkeling. De capaciteit en laad infra is inmiddels voldoende en voor edge cases / outliers (mbt gereden km) je auto ontwikkelen is niet interessant. Vanuit perceptie van de koper snap ik dat ze graag zover mogelijk willen kunnen rijden en dat fabrikanten daarop inspelen.
De reden dat de automakers ook energie stoppen in batterij ontwikkeling is, om de batterij steeds lichter en energiedichter te krijgen. Daarmee kan je kosten besparen en ook voor de consument.
 
maandag 2 weken geleden heb ik met mijn vader Back2back gereden met een polestar 2 (Non PP) en een tesla model 3 LR. Eerlijkheid gebied te zeggen dat de polestar 2 een veel 'mooiere' auto is van binnen. Echter dat ik op de achterbank met mijn hoofd tegen het dak zat vind ik onacceptabel (1.82). Wel veel handiger de hatchback opening van de polestar vergelekgen met de model 3. Daarnaast rijden beide auto's gewoon goed. De tesla is wel directer en geeft meer gevoel in het stuur dat is dus een kwestie van smaak. Daarnaast heb ik gemerkt dat mijn vader tijdens de proefrit met de Tesla toch wat aan het stunten was met alle systemen die je erbij krijgt. En het ontbreken van knoppen die in old auto wel aanwezig zijn. De tesla had de recente SW 40 en had dus stoplicht herkenning dat maakt de auto toch wat onrustig op wegen waar stoplichten staan en waar je moet accepteren met het stroompedaal of de auto gewoon door mag rijden als het groen is.

Kijk je dus opbjectief naar de twee autos dan zul je met beide auto's tevreden kunnen zijn als je ze beoordeelt op rijgedrag, praktisch perspectief en daarnaast ook comfort.

Kwa uiterlijk vind ik een Polestar een mooiere auto maar dat is natuurlijk smaak.

Echter ga je ze dan naast elkaar leggen met betrekking tot lange afstand reizen dan is de polestar de mindere van de 2. Ook infotainment is niet te vergelijken met Tesla.

my2cents
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and M13z1
Nog een (legaal) probleem voor Polestar: PSA heeft een rechtszaak in Frankrijk aangespannen én gewonnen tegen Polestar, omdat het logo van Polestar te fel op het logo van DS én citroën lijkt. Polestar heeft op dit ogenblik beslist zich terug te trekken van de Franse markt, maar de vraag is of PSA deze zaak ook niet in andere Europese landen gaat spelen
Citroen Blocks Polestar In France Over A Logo That's Too Similar
 
Last edited:
Het AD heeft de Polestar 2 aan de tand gevoeld en voelt zich uiteraard gedwongen om de vergelijking met Tesla te maken:
DPG Media Privacy Gate

Eigenlijk weet ik niet goed wat ik met zo'n verhaal moet. De Polestar is 10cm langer? Volgens mij is hij kleiner en de wielbasis 10cm korter. Logisch dat hij krapper is.

De Polestar biedt meer rijbeleving (dan de Tesla), maar heeft saaie rijeigenschappen........ Dan ben je mij kwijt.
 
  • Funny
Reactions: jpvdheijn
Mijn ervaring, foeilelijk om te zien, speelgoedauto achtig, maar dat is volkomen persoonlijk natuurlijk.
Interieur netjes, zou ik wel mee kunnen leven.
Rijden, gewoon. Het rijdt, het rijdt goed, maar dat is het. Niks bijzonders, niks leuks.

Prima auto als je Tesla “eng” vindt, en liever een Chinese auto rijdt. Grapje.
 
  • Funny
Reactions: RobsEV