Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Polestar 2

This site may earn commission on affiliate links.
Deze heeft hier blijkbaar nog geen draadje.

Op de website van Polestar is er ondertussen nog wat extra informatie te vinden wat betreft de uitrusting (Polestar 2, lijst van standaardkenmerken). Op verschillende plekken op de website spreekt met ook niet langer over een 'target van 500 km range in de WLTP cyclus', maar staat er 470 km range. Geen idee of dat de officiële range is.

Van internet:

Geoptimaliseerde elektrische aandrijflijn

300 kW aan vermogen, 660 Nm aan koppel en een actieradius van 470 km (WLTP/NEDC). 0 tot 100 km/u in nog geen vijf seconden. Vierwielaandrijving. De Polestar 2 is uitgerust met een volledig elektrische aandrijflijn; een Performance pakket met Brembo remmen en verstelbare Öhlins schokdempers is als optie leverbaar. Met DC/AC-omvormers voor en achter, een on-board oplader van 11 kW, een lithium-ion accu met 27 modules en een capaciteit van 78 kWh (72 kWh in China) en EFAD (elektrische voorasaandrijving) en ERAD (elektrische achterasaandrijving) permanent-magneetmotoren is de Polestar 2 een waar toonbeeld van elektrische prestaties en efficiëntie.
 
Top Gear heeft hem al mogen testen, en die zijn zeer positief. Auto blijkt zeer goed te rijden.
Polestar 2

Nextmove heeft hem zelf mogen testen, maar die kerel is over alles altijd enthousiast:

Enkele dingen aan deze wagen interesseren me echt wel: elektrisch inklapbare trekhaak tot 1550 kg, 360° birdview, 180° frontview camera (handig om in een berline te vertrekken tussen twee SUV's die je alle zicht ontnemen, gebruik dat nu ook voortdurend), hatchbak,... Ik vind hem ook erg geslaagd qua design.
 
Van internet:

Geoptimaliseerde elektrische aandrijflijn

300 kW aan vermogen, 660 Nm aan koppel en een actieradius van 470 km (WLTP/NEDC). 0 tot 100 km/u in nog geen vijf seconden. Vierwielaandrijving. De Polestar 2 is uitgerust met een volledig elektrische aandrijflijn; een Performance pakket met Brembo remmen en verstelbare Öhlins schokdempers is als optie leverbaar. Met DC/AC-omvormers voor en achter, een on-board oplader van 11 kW, een lithium-ion accu met 27 modules en een capaciteit van 78 kWh (72 kWh in China) en EFAD (elektrische voorasaandrijving) en ERAD (elektrische achterasaandrijving) permanent-magneetmotoren is de Polestar 2 een waar toonbeeld van elektrische prestaties en efficiëntie.
Een geoptimaliseerde aandrijflijn. Wat betekent dat precies? Dat je er geen vermogen bij zult krijgen, OTA? :D
 
De P2 is alleen iets hoger dan de M3 verder juist iets kleiner. Met name de bergruimte in de trunk vond ik kleiner dan de M3.
F34410C1-AA63-459B-B5AF-31E40355D397.jpeg
 
Enig idee wat de CW waarde is van de Polestar 2? Lijkt me iets minder gunstig dan die van de M3.
Ik maak me vooral zorgen over 't gewicht. Maar daar is verder nog niet veel over geweten.
En de Polestar heeft minimaal 19" velgen, dat gaat ook niet helpen

Ik zal waarschijnlijk een Model 3 bestellen, en dat is dan niet vanwege de range, wel vanwege het Superchargernetwerk.
 
Is chinees, denk wel dat die aantallen kunnen produceren. Is wat duurder dan een model 3 met goede specs, goed design en Volvo (merktrouwe kopers). Denk dat het een goede concurrent is voor de model 3, maar ja als je mag kiezen tussen tussen een polestar 2 of model Y (ongeveer dezelfde prijs)........Tesla's timing is weer prima.
 
Is chinees, denk wel dat die aantallen kunnen produceren. Is wat duurder dan een model 3 met goede specs, goed design en Volvo (merktrouwe kopers). Denk dat het een goede concurrent is voor de model 3, maar ja als je mag kiezen tussen tussen een polestar 2 of model Y (ongeveer dezelfde prijs)........Tesla's timing is weer prima.

Als ik tussen de Model Y en een Polestar 2 zou moet kiezen zou de keuze inderdaad erg snel gemaakt zijn. Polestar 2 all the way. Ik koop me waarschijnlijk ooit wel een SUV, als ik 80 ben of zo, of wanneer ik echt geen andere keuze heb.

Mijn voorkeur gaat nu lichtjes uit naar de Model 3, maar ik wacht met bestellen tot de officiële communicatie van Polestar (ik kan nog 1-2 maanden wachten met bestellen). De enige reden waarom ik een Model 3 kies is het superchargernetwerk. Als die differentiatie er niet was, koos ik sowieso voor de Polestar (omdat die enkele uitrustingsdetails heeft die belangrijk zijn voor me). Als de Polestar 2 achterin ruim genoeg is, wordt het een Polestar 2.

De Polestar 2 is trouwens niet duurder van een Model 3, in tegendeel.
  • Model 3 AWD LR met std velgen in een optionele kleur kost 60.330 EUR, wit kost 59280 EUR
  • Polestar 2 met 19" velgen is 59990 EUR, zwart is 58990 EUR.
Trekhaak kost blijkbaar evenveel, maar dat is een elektrische bij de Polestar 2, één die 1500 kg kan trekken trouwens. De Polestar 2 heeft een hatchback-koffer (die wel wat kleiner is), adaptive lights (erg belangrijk op de donkere weggetjes in Frankrijk waar ik vaak kom), een 360° birdview camera en een 180° frontcamera (erg belangrijk wanneer je met een auto tussen die ellendige zichtbelemmerende SUV's uit wil rijden op een parking).
 
SUC is dan nog een flink voordeel bij Tesla. Verder eigenlijk de eerste echte concurrent voor de model 3 (als ze de cijfers en aantallen waarmaken). Die trekhaak is wel heel slim en 1500 kg. Bij Tesla moet je op de grond liggen voor de montage (en achteraf kan ook niet), echt een misser.

Range wil ik wel even in testen zien (1900 kg, stroomlijn) net als het laden. Maar dit wordt vast een Bjorn test auto.
 
SUC is dan nog een flink voordeel bij Tesla. Verder eigenlijk de eerste echte concurrent voor de model 3 (als ze de cijfers en aantallen waarmaken). Die trekhaak is wel heel slim en 1500 kg. Bij Tesla moet je op de grond liggen voor de montage (en achteraf kan ook niet), echt een misser.

Range wil ik wel even in testen zien (1900 kg, stroomlijn) net als het laden. Maar dit wordt vast een Bjorn test auto.

Range gaat wat minder zijn, maar volgens mij meer dan voldoende. Vergeet niet dat de Audi e-tron in de 1000 km challenge minder dan een half uur trager is dan een model 3. Ik zou versteld staan van 't feit dat de Polestar 2 minder zou scoren dan de e-tron.

Ik schat dat de Polestar 15-20% minder range gaat hebben dan de Model 3 in de zomer, maar dat de warmtepomp van de Polestar 2 dat verschil in de winter reduceert tot 5-10%. Zo goed als verwaarloosbaar dus.
Het extra comfort dat je in de Polestar krijgt (voor mij: koffer met hatchback, elektrische trekhaak en volvo zetels) zijn die kleine opoffering waard volgens mij. Alleen dat Supercharger Netwerk dus...

Lees de review van TopGear maar (ik weet het, ze zijn niet echt pro Tesla), laaiend enthousiast over deze wagen.
 
Wat ik mij afvraag: Een van de grote voordelen van Tesla is, is dat alles software gestuurd is en dat de computer zeg maar het middelpunt is van de auto. Is dat bij de Polestar ook zo? Wordt deze ook dmv updates steeds beter in de toekomst (en iedere keer nieuwe features)?
 
Wat ik mij afvraag: Een van de grote voordelen van Tesla is, is dat alles software gestuurd is en dat de computer zeg maar het middelpunt is van de auto. Is dat bij de Polestar ook zo? Wordt deze ook dmv updates steeds beter in de toekomst (en iedere keer nieuwe features)?

De Polestar wordt aangedreven door Android for car, voor de user interface zijn er dus OTA updates. Voor de motorsturing heb ik daarover niets gelezen.
Je kan ook je eigen app schrijven voor de wagen, maar vind niet direct de link terug.
 
Polestar was degene die erkende dat Tesla beter in EV’s was dan de rest. Mogelijk hebben ze daar dus serieus zitten opletten en er een goede EV van gemaakt. Het domste is natuurlijk lullig doen over de concurrentie en het zelf niet beter doen door je zelfingenomenheid. Zie VW. Die geven aan dat ze op moeten passen geen Nokia te worden en 3 weken later zeggen ze Tesla snel te zullen verslaan. Zolang ze zo hard roepen kan Tesla gerust zijn.