Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Poll: AutoPilot gebruik, hoe ga jij ermee om?

Hoe gebruik jij je autopilot?

  • Invoegen, aanzetten, afblijven

    Votes: 21 16.0%
  • Invoegen, aanzetten, zelf inhalen als het harder kan

    Votes: 74 56.5%
  • Invoegen, aanzetten, alleen inhalen bij vrachtauto's

    Votes: 10 7.6%
  • Voor mij alleen cruise controle

    Votes: 6 4.6%
  • Ik zet hem alleen aan als ik even wat anders wil doen

    Votes: 7 5.3%
  • Ik rij liever zelf

    Votes: 13 9.9%

  • Total voters
    131
This site may earn commission on affiliate links.
Op lange afstanden (bijvoorbeeld vakantie) is het ideaal. Op korte afstanden is het leuk. Maar het is veel minder vloeiend dat zelf rijden. Toch probeer ik het zo vaak mogelijk te gebruiken. Onder de streep is het ontspannener dan zelf rijden. Heb wel vaak medelijden met medeweggebruikers door remgedrag en foute knipperlichten.
 
Het bevestigen met richtingaanwijzer is ronduit onhandig. Ook voor het achteropkomende verkeer. Zou een betere optie zijn als je 2x het hendeltje onder de richtingaanwijzer naar je toetrekt. Niemand heeft er last van en je blijft op je eigen rijstrook.
 
Wij hebben nu ruim 2 weken onze Tesla model 3 met auto pilot (software versie 9.20.4.4) maar zowel ik als mijn vrouw vinden TACC knap waardeloos alsof er een bang vogeltje in de auto rijdt. Om de haverklap afremmen en dan weer versnellen.. Als ik van rijbaan verwissel trap ik alvast het stroompedaal een beetje in zodat de auto niet halverwege gaat afremmen. En bij in en uitvoegstroken is het ook een ramp met phantoom breaking als er een auto op de in/uitvoegstrook rijdt.
Als wij TACC konden omruilen voor een ouderwetse CC dan zou ik dat vandaag nog doen.

En dan heb ik het nog niet over autosteer. Omdat wij in Europa geen "Keep your lane" kennen heb je er niet zoveel aan want bij inhalen gaat dat toch weer uit.

Wat zijn de ervaringen van andere mensen?
 
Soortgelijke gedachten waren de aanleiding van de poll :)
Ik vind Autopilot super handig als ik wat anders wil doen. Van internet tot 'mede rijziger langer aankijken' tot van de omgeving genieten.
Maar dat hij achter opa en oma blijft sukkelen vind ik niet handig, dat autosteer uitgaat bij baan verwisselen (had ook gekunt dat hij op pauze gaat zolang je knippert, en dan weer verder).
Ook reageert hij inderdaad wat abrupt op het gedrag van anderen en heeft hij vrachtwagen angst. De autosteer vind ik dan wel weer goed.
Ik mis daarbij alleen dat hij in de file niet netjes aan de zijkant van de rijstrook gaat rijden om motoren te laten passeren.

En ja, wel ontspannen op lange ritten. Ideaal als je aan het kletsen bent.
Aan de andere kant leidt langdurig gebruik ook tot een steeds verdere verslapping van de aandacht. Ik wissel het dus maar af.
Rustig weg: autopilot en lekker om mij heen kijken enzo. Druk verkeer: zelf rijden.
 
Ik gebruik op de snelweg en N-wegen altijd autopilot. Eigenlijk overal waar belijning is. Op de snelweg kom ik enkel tussen om gas bij te geven als EAP zelf vertraagt om veilig een tragere voorligger te naderen, en ik toch voorbij wil. Op gewone wegen kom ik natuurlijk wat vaker tussen.
 
Ik gebruik Autopilot ook alleen op rustige gedeeltes op de autoweg en N-wegen. Heb inderdaad dezelfde ervaringen dat Autopilot nogal nerveus reageert op wat langzamer rijdend verkeer, vooral bij vrachtwagens. Ook mensen die op het laatste moment nog even de auto ervoor gooien om in te halen ziet Autopilot pas heel laat en gaat dan vol in de remmen. Dit terwijl de auto al zeker een paar seconde knipperlicht aan had en naar links aan het komen was. Als ik dat zie gebeuren zet ik Autopilot meteen uit en laat ik de Tesla gewoon regeneratief remmen, werkt veel beter. :)

Filerijden is wel erg prettig met Autopilot. Dat vind ik echt een groot voordeel. Gelukkig heb ik niet vaak file op de weg die ik elke dag rij maar als er dan toch file staat vind ik het niet meer zo erg als voorheen in mijn ICE auto. :p

Ben ook een beetje aan het testen met het oprijden van de autoweg, ondanks dat ik geen FSD heb gekozen bij het bestellen van mijn Model 3 geeft deze toch zelf knipperlicht aan als die wil gaan invoegen op de snelweg. Heb het alleen nog niet zo ver laten komen om te kijken of die ook zelf stuurt op het einde van de invoegstrook, daarvoor doet die niks in ieder geval behalve dus alleen knipperlicht aanzetten. ;)
 
Gistermiddag op een N-weg (100km/u) in Groningen (van stad Groningen via een omleiding naar Winsum) weer eens een poging gewaagd. Na een minuut of wat de wagen uit het niets vol in de remmen. Gelukkig niemand achter me, teerbeminde te vloeken (ik ook stilletjes een beetje).
 
Ik denk dat mensen bij wie het niet goed werkt eens een service-afspraak moeten maken of nog even de gewenningsfase moeten doorbijten. Werkt bij mij zo goed als feilloos (AP1). Hij staat overal op waar er 2 lijnen zijn. Zelfs in de bebouwde kom. Ik voel ondertussen heel goed aan wanneer het niet goed komt en neem dan over (te korte bochten, ronde punten, geparkeerde wagens). Als ik alleen zit wacht ik dan nog met overnemen tot het inderdaad niet goed komt. Vaak is 'te veel' vertragen de oorzaak. De wagen doet het eigenlijk goed, maar te voorzichtig.
Inhalen gaat onmiddellijk als er voldoende plaats is. In druk verkeer is er vaak niet genoeg plaats en is dat de situatie waar ik nog het meest zelf over neem, evenals extra gas geven om vroeger te versnellen als een voorligger plaats maakt.
Tacc staat op op alle plaatsen waar de autopilot niet werkt.
 
  • Like
Reactions: AustinP
AP1 heeft bij mij last plotseling remmen op een N-weg als het hard waait & het hoge bermgras naar de rijbaan buigt. Ook op N-wegen, de voorgeschreven snelheid aanhoudend, in snelle bochten pompend remmen. Met de rechter richtaanwijzer aan op de snelweg tijdens het uitvoegen, niet naar rechts willen. Zeg maar een digitale autopiloot, 100 % elektra geven, 100 % remmen.
 
Bij werkt ie steeds beter (M3P met FSD).

Ik rij bijna alle snelwegkilometers met AP (FSD). Baanwissel gaat beter (sneller) met klein beetje gas bij geven.

En als je niet op meest linkerbaan rijdt wel even de auto's links van donker naar licht zetten door ff gas bij. Dan kan ie ook rechts inhalen.

Phantom brakes zijn bij mij voorbij.

Merk wel dat ie ook reageert op de auto vóór de auto direct voor me. Wel knap maar daardoor ook wel onverwacht voorzichtig.
 
Bij mij staat autopilot zoveel mogelijk aan. Woon-Werk 35km snelweg (Friesland) op 115km/h zodat je bijna alleen vrachtwagens hoeft in te halen. Ook dit laat ik autopilot doen, ik bedien alleen de richtingaanwijzer.

Ook op B-wegen werkt het systeem goed, alleen opletten op scherpe bochten en situaties waarbij de strepen op de weg niet zichtbaar of nat zijn.

In de stad rijden op AP is vragen om problemen. Ik vraag me soms af of Tesla niet de wegontwerpers een leentesla's ter beschikking moet stellen zodat we wegen/steden krijgen die beter geschikt zijn voor autonoom rijden.

NoA gebruik ik niet (meer), systeem is nog niet genoeg getraind waardoor je soms verrast wordt door domme acties. Bijvoorbeeld de vluchthavens pakken in plaats van de afslag, doodeng.

Het thuisfront is inmiddels redelijk gewend aan mijn experimenten met autopilot. Er zijn nog geen gevaarlijke situaties ontstaan, ik heb het idee dat autopilot 98% van de tijd de auto beter tussen de lijntjes kan houden dan dat ik dat zelf kan. Mijn ervaring is, hoe meer je met autopilot samenwerkt, hoe beter je het gedrag en situaties kunt inschatten.
 
Gebruik autopilot af en toe op een provinciale 100km weg. Vindt het op de snelweg totaal niet bruikbaar.

Eens. Zou graag klassieke Cruise Control optie willen hebben. Vooral het naderen van een langzamere auto in je baan is veel te heftig. Je moet veel te vroeg naar links. Dan nog kan de auto hard inhouden wanneer de radar op de baan rechts van je een auto in de verte zien terwijl de bocht naar links gaat. Veel te veel inhouden van de auto...maakt de rit erg "hollen of stilstaan".

Het LaneKeepen van de auto is absoluut super. Dus op een provinciale weg, of in een "keep your lane" land...prima systeem! Als "Nur Links" rijder, kan je er ook mee uit de voeten.

Dit alles geldt voor mij voor de "standaard" AutoPilot. Geen NoA in de auto of ervaring mee. En ik heb vooral issues met de onderliggende Adaptive Cruise Control....of is het toch omdat ik 40+ ben.....hmmmm
 
  • Like
Reactions: Sregor
Eens. Zou graag klassieke Cruise Control optie willen hebben. Vooral het naderen van een langzamere auto in je baan is veel te heftig. Je moet veel te vroeg naar links. Dan nog kan de auto hard inhouden wanneer de radar op de baan rechts van je een auto in de verte zien terwijl de bocht naar links gaat. Veel te veel inhouden van de auto...maakt de rit erg "hollen of stilstaan".

Het LaneKeepen van de auto is absoluut super. Dus op een provinciale weg, of in een "keep your lane" land...prima systeem! Als "Nur Links" rijder, kan je er ook mee uit de voeten.

Dit alles geldt voor mij voor de "standaard" AutoPilot. Geen NoA in de auto of ervaring mee. En ik heb vooral issues met de onderliggende Adaptive Cruise Control....of is het toch omdat ik 40+ ben.....hmmmm
Ik zie dat jij dezelfde problemen ervaart als ik. Komt het misschien omdat wij beide een blauwe AWD hebben? :D
 
  • Funny
Reactions: Defiant