Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Poll: Hoeveel drive units heb jij al gehad?

Hoeveel drive units zijn er vervangen?


  • Total voters
    104
This site may earn commission on affiliate links.
Bij Tesla is niets goedkoop te noemen. Ik heb in de US al cijfers van 20 a 25K gehoord voor een drive unit.

Tesla heeft ondertussen reeds $12M gereserveerd op de resultaatsrekening voor vervangingen van de drive unit (bovenop de reservering voor de gewone garantieverplichtingen overigens). Als we ervan uitgaan dat reeds de helft van de wagens met een gereviseerde motor rondrijdt, dan kom ik aan een kostprijs per wagen van $400.
 
Bij 15k en 56k is de drive unit vervangen van mijn classic S. Sinds 75k zit er een snerpend geluid in en de afspraak voor de volgende vervanging is alweer gemaakt.

Wat betreft de kosten voor Tesla; het vervangen van de unit neemt één man ongeveer zes uur. Dat is natuurlijk supersnel, maar beloopt alleen aan arbeidsloon al ongeveer de genoemde $ 400.
 
Tesla heeft ondertussen reeds $12M gereserveerd op de resultaatsrekening voor vervangingen van de drive unit (bovenop de reservering voor de gewone garantieverplichtingen overigens). Als we ervan uitgaan dat reeds de helft van de wagens met een gereviseerde motor rondrijdt, dan kom ik aan een kostprijs per wagen van $400.

De prijs van 20 a 25K is de kost die ze aanrekenen wanneer een drive unit buiten garantie (bvb bij een ongeval) moet vervangen worden. Voor drive units die ze vervangen om vervolgens te reviseren zijn de kosten uiteraard van een heel andere orde.
 
Gekke vraag misschien [emoji15]maar hoe duidelijk is het te merken dat je DU aan vervanging toe is? Ik heb (denk ik) nog niet eerder een slechte/kapotte DU unit ervaren.

Bij ons is het een "onbalans" in de aandrijving, vooral voelbaar bij een constante snelheid. Daarnaast bij lage snelheden een geluid alsof er metaal over metaal schuurt. Bij hogere snelheden een beetje een fluittoon.
 
Bij ons is het een "onbalans" in de aandrijving, vooral voelbaar bij een constante snelheid. Daarnaast bij lage snelheden een geluid alsof er metaal over metaal schuurt. Bij hogere snelheden een beetje een fluittoon.

mmh... ik heb soms wat trillingen in mijn stuur, waarbij je gevoel hebt dat - net zoals in een klassieke kogellager - er metaal over metaal rolt. Alsof de DU uit 2 delen bestaat die niet elk aan dezelfde snelheid bewegen, e.g eentje die stil staat, de andere die vrij roteert of "uitbolt". Dat maakt ook een beetje lawaai, maar niet heel luid. Is dat het?

- - - Updated - - -

Tiens, heeft er iemand een linkje naar info over de verschillende DU versies en/of hoe je kan te weten komen welke revisie er in je MS zit?
 
Volgens mij kan je het enkel weten als hij al eens vervangen is omdat je dan de code met revisienummer op de werknota kan zien. Wij kunnen in elk geval niet de laatste revisie hebben gezien onze wagen in januari werd geproduceerd.

all right. Het is dan ook koffiedik kijken vermoed ik wat de verschillende revisies omhelzen in termen van verandering of verbetering.

Ok - we zullen het wel zien als de boel ontploft ;-)
 
all right. Het is dan ook koffiedik kijken vermoed ik wat de verschillende revisies omhelzen in termen van verandering of verbetering.

Hier communiceert Tesla niet over. Wat we wel weten is dat bij de laatste versies de as een stuk dikker is gemaakt.

Ok - we zullen het wel zien als de boel ontploft ;-)

Dat valt gelukkig heel goed mee. Het gebeurt slechts heel zelden dat iemand stil staat door een drive unit probleem.
 
Dennis is er mee gestrand in Hamburg.... Gelukkig binnen een dag verholpen, anders had hij niet meer kunnen aanhaken op de Noorwegen Trip

En het grootste deel van het wachten zat hem in het ophalen van de DU uit Tilburg: die hadden ze niet liggen in Hamburg.

Het bleek in mijn geval kortsluiting door vocht in de DU te zijn. Niet ernstig, maar wel genoeg om het systeem te waarschuwen dat eriets niet goed zat..