Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Poll: Presentatie van Energie Gratiz over warmtepompen en meer groens voor je woning?

Heb je belangstelling voor een presentatie van Energie Gratiz over warmtepompen e.d.?

  • Ja, natuurlijk!

    Votes: 29 87.9%
  • Ja, maar Rotterdam is mij te ver weg

    Votes: 4 12.1%

  • Total voters
    33
This site may earn commission on affiliate links.
Wat we ook kunnen doen, om de mogelijkheid te houden op persoonlijke vragen in te gaan en daarnaast meer mensen in de gelegenheid te stellen zo'n avond bij te wonen, om twee informatie-avonden te organiseren, op verschillende datum uiteraard en misschien ook verschillende plaats? Bijvoorbeeld de ene avond omgeving Rotterdam / Den Haag en de andere avond in de omgeving van Amersfoort of Eindhoven?
 
Met 23 belangstellenden als het in Rotterdam is, en nog 2 anderen, binnen 24 uur, waarbij ik mijn buurman nog niet eens heb gevraagd, kun je vast meerdere sessies doen.

De locatie van Hendrik is qua bereikbaarheid super op de as Rdam DH Adam. Ik leg dus eerst contact met Klaas en Hendrik zodat we met een concreet voorstel kunnen komen.

Blijf AUB pollen zodat we meer inzicht krijgen.
 
Ook ik ben zeer geïnteresseerd!

Onze situatie: boerderij 19e eeuw met traditioneel rieten dak. Inmiddels zo goed als redelijkerwijs mogelijk geïsoleerd (hr++ glas, rieten dak vanuit de binnenkant geïsoleerd, daar waar mogelijk buitenmuren vanuit binnenkant geïsoleerd). Verwarming dmv hr ketel op propaangas. Kosten propaangas zo'n 2500 € op jaarbasis. Warmtepomp als (hulp) verwarming klinkt dus interessant.

Toekomstplannen: op korte termijn nieuw bijgebouw (vergunningvrij circa 80 m2) met grote oranjerie, verwarmde garage en gastenverblijf. Idee om dit zo energiezuinig te maken.

Op lange termijn: volledige nieuwbouw op deel van ons perceel waar tweede woonbestemming op zit. Idee: energieneutraal, rieten dak.
 
Daniel 74, paar vragen: verwarmen gaat met "gewone" radiatoren? En weet je de keteltemperatuur? En over het verbruik propaangas, weet je ongeveer het jaarlijkse verbruik in liters of kg?

Het verwarmen gaat inderdaad met gewone radiatoren. Ketel is een remeha avanta 35c. Warmwater in huis gaat echter via een boiler (150l) en quooker in de keuken. Warmwaterleidingsysteem is wel aangesloten op de ketel zodat deze als Back-up kan fungeren.

Keteltemperatuur stond net ingesteld op 75 graden. Ik weet vrij zeker dat ik deze op 65 had gezet, ik weet niet of de servicemonteur deze weer op 75 heeft gezet (of een stroomonderbreking?).

Wij hebben een propaangastank van 3000 liter, effectief iets van 2500 liter (85%). Jaarverbruik ligt ergens rond de 2000 liter. Wellicht iets minder nu, sinds de bovenverdieping is geïsoleerd.

Ik denk er aan om evohome te plaatsen.
 
Daniel 74, het lijkt me het beste om een 'gewone' afspraak te maken dat ik langs kom. Dan is het in een uurtje wel duidelijk of overstappen op een warmtepomp aantrekkelijk is of dat het tegenvalt. Financieel lijkt het sowieso interessant omdat propaan nogal duur is om op te verwarmen. Globaal zullen de jaarkosten aan elektriciteit voor een warmtepomp ongeveer 500 euro bedragen, er van uitgaande dat jullie elektriciteitsverbruik ruim beneden 10.000kWh is. Indien hoger zijn de jaarkosten van een warmtepomp nog een stuk lager.
Grootste nadeel is feit dat er geen vloerverwarming is. Als dit ook niet (goed) mogelijk is zullen waarschijnlijk een aantal radiatoren vervangen moeten worden voor laag-temperatuur-radiatoren: afmetingen ongeveer gelijk aan bestaande radiatoren maar er zitten relatief stille ventilatoren in die de lucht er door blazen als de verwarming aan is (als de watertemperatuur van de radiator hoger is dan 25 graden). Hoe minder er verwarmd wordt, hoe minder de ventilatoren draaien.
 
Tot vandaag heeft de poll voor een presentatie door Klaas (Energie Gratiz) over warmtepompen en aanverwante zaken in (de omgeving van) Rotterdam 28 belangstellenden gebracht. Voorlopig is het plan dat er twee avonden worden georganiseerd, die elk ongeveer de helft van dat aantal deelnemers zou moeten hebben, zodat er gelegenheid zal zijn om na een algemeen deel in de groep ook persoonlijk situaties kort met Klaas door te nemen, en eventueel vervolgafspraken te maken.

De eerste bijeenkomst is geprikt op dinsdag 8 maart en de tweede op woensdag 23 maart, beide in Rijswijk, bij Hendrik (HWS), beide aanvang vroeg in de avond. Nadere details volgen later deze week (of in het weekend), waarna ook kan worden aangemeld (voorinschrijving niet mogelijk :smile:).

Als er meer belangstelling is, kan het best zo zijn dat Klaas nog eens elders in het land wil performen. Ook daarover later meer.

Met de hartelijke groeten van Klaas, Hendrik en Kees dus, en graag tot later!
 
Tot vandaag heeft de poll voor een presentatie door Klaas (Energie Gratiz) over warmtepompen en aanverwante zaken in (de omgeving van) Rotterdam 28 belangstellenden gebracht. Voorlopig is het plan dat er twee avonden worden georganiseerd, die elk ongeveer de helft van dat aantal deelnemers zou moeten hebben, zodat er gelegenheid zal zijn om na een algemeen deel in de groep ook persoonlijk situaties kort met Klaas door te nemen, en eventueel vervolgafspraken te maken.

De eerste bijeenkomst is geprikt op dinsdag 8 maart en de tweede op woensdag 23 maart, beide in Rijswijk, bij Hendrik (HWS), beide aanvang vroeg in de avond. Nadere details volgen later deze week (of in het weekend), waarna ook kan worden aangemeld (voorinschrijving niet mogelijk :smile:).

Als er meer belangstelling is, kan het best zo zijn dat Klaas nog eens elders in het land wil performen. Ook daarover later meer.

Met de hartelijke groeten van Klaas, Hendrik en Kees dus, en graag tot later!

Helaas kan beide data niet. Veel plezier!
 
PM ontvangen en Eventbrite verder ingericht, aan Kees om de link te presenteren voor de inschrijvingen. Ik wens alle deelnemers veel succes bij de lezing :biggrin:
Mochten er vragen of hulp nodig zijn over de inschrijving via Eventbrite stuur me dan een PM.