Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Porsche Taycan

This site may earn commission on affiliate links.
...dat ik blindelings hun configurator kan navigeren :)
Het eerste wat ik zie als ik de configurator open:

upload_2019-9-5_11-7-26.png


Ik HEB nog niet eens wat geselecteerd! :eek:
 
  • Funny
Reactions: horta and Maurice1
Voor de duidelijkheid; de geclaimde laadsnelheid op 350kW en de 260kW waarmee ze beginnen is alleen op 800V laders.
Op bestaande 400V laders krijg je dus standaard maar 50kW. Wil je op 400V laders op 150kW kunnen laden heb je dus die optie van 459,80€ nodig.


Voor de best mogelijke DC-laadtijd (DC = gelijkstroom) voor het verhogen van het laadniveau van 5 naar 80% is een CCS-snellaadpaal met > 270 kW en > 850 V evenals een accutemperatuur van 30 tot 35 °C vereist. Het laadniveau bij het begin van het laden mag de 5% niet overschrijden. [......................] Indien voornamelijk gebruik wordt gemaakt van CCS-snellaadpalen leidt dat op lange termijn tot langere laadtijden. Voor regelmatig DC-snelladen wordt een laadvermogen van maximaal 50 kW aanbevolen.

Belangrijke informatie. - Service - Porsche Nederland - Officiële Website - Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Die 30-35 graden regelt het BMS en de batterijkoeling/verwarming dan toch hopelijk zelf goed....
Ik vrees dat veel nieuwe EV rijders de implicaties van dit soort details bij aanschaf zich niet goed zullen realiseren.
De meeste Taycan kopers zullen hem toch vooral willen kopen omdat ze zo snel kunnen laden.
 
  • Informative
Reactions: Edi99
Als ik er zo eens wat meer induik, dan vind ik de Porsche wel erg duur. De Taycan Turbo is voor wat betreft prestaties nauwelijks de betere van de M3P (die nog wel eens een boost kan krijgen via update, want vaak is er nog wel wat reserve en Tesla heeft dat in het verleden vaker gedaan). Kwa grootte gelijk.

Wellicht mooier afgewerkt enzo, maar als je de auto eenmaal echt hebt geconfigureerd zonder gek te doen en vooral veel dingen toe te voegen die de M3 gewoon standaard heeft dan zit je zo op 185.000 euro! Dat is bijna het drievoudige...

En die hogere laadsnelheid is ook maar een wassen neus. Want in 5 minuten 100 km range erbij, dat doet de Model 3 beter met V3 (30% beter om precies te zijn).

Waar Porsche het dan vooral kan winnen is op het circuit. Alleen zie ik daar het nut niet van. Voor het prijsverschil koop ik een Cayman S erbij en die is net zo snel over de ring en daar kun je wel de hele dag meer doorgassen, in plaats van een paar rondjes en dan is de accu leeg.

Ik ben, kortom, niet zo enthousiast. Binnenkort zal de uitnodiging voor de onthulling bij de dealer wel op de mat vallen, dan ga ik zeker kijken, maar ik verwacht niet dat ik daar echt van bij ga draaien.
 
Als ik er zo eens wat meer induik, dan vind ik de Porsche wel erg duur. De Taycan Turbo is voor wat betreft prestaties nauwelijks de betere van de M3P (die nog wel eens een boost kan krijgen via update, want vaak is er nog wel wat reserve en Tesla heeft dat in het verleden vaker gedaan). Kwa grootte gelijk.

Wellicht mooier afgewerkt enzo, maar als je de auto eenmaal echt hebt geconfigureerd zonder gek te doen en vooral veel dingen toe te voegen die de M3 gewoon standaard heeft dan zit je zo op 185.000 euro! Dat is bijna het drievoudige...

En die hogere laadsnelheid is ook maar een wassen neus. Want in 5 minuten 100 km range erbij, dat doet de Model 3 beter met V3 (30% beter om precies te zijn).

Waar Porsche het dan vooral kan winnen is op het circuit. Alleen zie ik daar het nut niet van. Voor het prijsverschil koop ik een Cayman S erbij en die is net zo snel over de ring en daar kun je wel de hele dag meer doorgassen, in plaats van een paar rondjes en dan is de accu leeg.

Ik ben, kortom, niet zo enthousiast. Binnenkort zal de uitnodiging voor de onthulling bij de dealer wel op de mat vallen, dan ga ik zeker kijken, maar ik verwacht niet dat ik daar echt van bij ga draaien.
Goede argumenten en zo denk ik er ook over. Maar als je je wil onderscheiden van de (tesla-) massa, dan is de Porsche wel de way-to-go. Het is een prachtige auto zowel interieur als exterieur. Wil je een meer praktische auto dan is Tesla in meerdere opzichten de absolute winnaar.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Kijk, er zal zeker een markt zijn voor de Taycan, maar de markt zal erg klein zijn.

Hoor al van enkele geïnteresseerden die een deposit hadden, dat ze hun geld gaan terug vragen. Vooral omdat als ze nog moeten wachten op een niet-Turbo model (2020) het nog zieligere specs gaan zijn. Scheelt wel dat het al Tesla kanten zijn.

De niet-Tesla klant praat zichzelf nog wat moed in door te beweren dat Porsche klassiek de prestaties onderschat en de WLTP-cijfers hopelijk niet overdreven zijn. En ach, zolang het mijn geld niet is, doen ze maar.

Aan de ene kant jammer dat Porsche hier geen auto kan presenteren die de Model S en 3 echt bedreigt, wat betekent dat ze bij Tesla niet zo nerveus worden en hun eigen product moeten verbeteren. Aan de andere kant betekent weeral een teleurstellende EV van een klassiek merk dat Tesla wat meer kan verkopen.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Bas. and simonsmidt
Grappige reactie net na de mijne over net een groot defect in het Porsche design :D

Hij bedoelt natuurlijk het uiterlijk van de auto. Geen design elementen die onhandig zijn.

Hier staat gewoon echt een Porsche sportwagen... Waar de S een sedan met overgewicht is, de X een raar bolhoedje is en de Model 3 bewust een lelijke korte neus gekregen heeft om de S nog bestaansrecht te geven. Wat vooralsnog niet gewerkt heeft
 
  • Disagree
Reactions: ebullio
Na even de specificaties van de Taycan beken te hebben blijkt deze minder te bieden dan de M3.
Ik zal niet ontkennen dat een Model 3 meer waar voor je geld geeft dan een Porsche Taycan, maar jouw vergelijking gaat helemaal scheef vind ik. De Model 3 performance komt qua motorvermogen in de buurt, maar voor de rest zijn het totaal verschillende auto's in een ander segment. Een Rolex/Breitling biedt ook minder dan een Seiko horloge, maar toch is er een goede markt voor. Porsche is niet voor de massa en daar hebben ze ook helemaal geen behoefte aan.

Het vergelijk met een Model S ludicrous vind ik al helemaal niet passen. Een Model S PL is gewoon een sedan, die toevallig heel hard kan optrekken van 0-100. Je moet alleen wel voor lief nemen dat na een paar keer de auto in de power limiter schiet en als je het nog wat vaker probeert dat de assen onder je auto liggen te rammelen. Het is gewoon geen sportwagen, wat ook overduidelijk is in de feedback die de auto geeft (vrijwel niet). Een Taycan is veel meer in de markt gezet als sportsedan. De specs van Porsche zijn over het algemeen conservatief en in de praktijk vrijwel altijd sneller. Sportief is niet alleen hard optrekken, dus benieuwd wat een Model S PL op een circuit doet. Het antwoord weet ik wel, want alles raakt oververhit bij een Model S. Dat is niet erg, want het is geen sportwagen. Maar om dan de Taycan te diskwalificeren omdat die op papier minder snel bij de 100km/u komt dan nogal over als fanboyism.
Kijk, er zal zeker een markt zijn voor de Taycan, maar de markt zal erg klein zijn.
Porsche richt zich ook op een kleine doelgroep die bereid is extra te betalen, omdat het een Porsche is. Dat zal hier niet anders zijn.

Ik vind de auto ook verrassend duur (helemaal omdat die onder de Panamera zou komen). Vrijwel iedereen in mijn kennissenkring die nu Porsche rijden willen niet gezien worden in een Tesla. Grotendeels vanwege de afwerking en beperkte personalisatie. Die zijn wel in deze auto geïnteresseerd als daily driver, maar moet zeggen dat ze er ook nog wel een auto naast hebben voor de vakantie (Range Rover, X5, ...). Voor een daily is range ook niet zo'n issue, maar ben wel verbaasd dat ze met zo'n lage Cw waarde toch de range van Tesla niet halen.
 
Een Rolex/Breitling biedt ook minder dan een Seiko horloge, maar toch is er een goede markt voor.
Vergelijk een Rolex/Breitling met een Apple Watch.

Feit is dat de Apple Watch meer omzet genereert dan Rolex en Breitling, en ik me absoluut niet kan inbeelden dat ik ooit nog een Rolex zou kopen.

En maak je geen illusie: als je niet gek gaat in de optielijst van Porsche heb je ook gewoon plastic panelen in je auto hoor. Het is een erg mooi afgewerkte auto, maar het is absoluut geen Rolls Royce of Bentley, en zelfs een Rolls vind ik wat lachwekkend want mijn Model X heeft meer automatisch openende deuren dan een RR Phantom.
 
  • Funny
Reactions: Maurice1
Vergelijk een Rolex/Breitling met een Apple Watch.

Feit is dat de Apple Watch meer omzet genereert dan Rolex en Breitling, en ik me absoluut niet kan inbeelden dat ik ooit nog een Rolex zou kopen.

En maak je geen illusie: als je niet gek gaat in de optielijst van Porsche heb je ook gewoon plastic panelen in je auto hoor. Het is een erg mooi afgewerkte auto, maar het is absoluut geen Rolls Royce of Bentley, en zelfs een Rolls vind ik wat lachwekkend want mijn Model X heeft meer automatisch openende deuren dan een RR Phantom.

Sorry nu kom je in interessegebied. Een Apple watch is functioneel en werkt wel grappig, heb hem zelf ook gehad. Maar aan het einde van de dag is het Chinese rommel, dat na 2 jaar geen drol meer waard is, als het uberhaupt nog werkt.

En mooi (Zwitsers) mechanisch horloge is vakmanschap. Je koopt hem nu en je kinderen hebben er nog plezier van.

De apple watch is leuk op werk, handig. Het blijft een zo goedkoop mogelijk geproduceerd product voor de massa. Terwijl mening horloge een sierraad is, een statussymbol, waarbij gbruik wordt gemaakt van duurzame onderdelen. Alles draait om kwaliteitsbeleving.

Nee, het gevoel dat een mechanisch horloge geeft, heeft een Apple watch mij niet kunnen omvormen. Jammer, want ze zijn lekker goedkoop voor een horloge.
 
De Taycan Turbo is voor wat betreft prestaties nauwelijks de betere van de M3P (die nog wel eens een boost kan krijgen via update, want vaak is er nog wel wat reserve en Tesla heeft dat in het verleden vaker gedaan). Kwa grootte gelijk.

Het zal wel te maken hebben met de ver-Amerikanisering van onze europese samenleving te maken hebben. Waar ik moeite mee heb.
Het enige wat Amerikanen kunnen is drag races. Welke auto is het snelst naar de 100 en dan heb je een winnaar.

Zullen we dan maar direct stoppen met de Formule 1?

Een sportwagen is zo veel meer dan van 0-100 in x seconden.

Rijbeleving, wegligging, bochtenwerk, remmen, gewicht. Alles moet zo verfijnd zijn om een ultieme sportwagen te bouwen.

En ik ben bang dat de Taycan ook als sportwagen totaal faalt tegenover andere auto's uit de Porsche stal.

Als ik youtube en de "influencers" moet geloven is het enige wat telt de 0-100 tijd. Zo jammer!