Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Porsche Taycan

This site may earn commission on affiliate links.
Het eerste wat ik zie als ik de configurator open:

View attachment 450692

Ik HEB nog niet eens wat geselecteerd! :eek:

Mijn top drie favorieten in de configurator:

1. Boordmap leder (401 euro).
Handig voor ehm, voor ehm... Nee, ik kom er even niet op.

2. Brandblusser (159 euro).
Veel succes. De brandweer weet al nauwelijks hoe je een EV kunt blussen.

3. Porsche Electric Sports Sound (529 euro). Noodzakelijk. Anders hoor je de motor niet.

Ik zie ineens vergaderingen voor me waarin is afgestemd welke opties wel en niet. Mannen in pakken, met op de tafel een geprinte trade-off matrix die een overzicht biedt van de mogelijkheden voor de Porsche soul sound. Een sound design guru die tot stilte maant en een geluidje aanklikt. Instemmend geknik. Dit is hem! Dit is het geluid! Jongens, de prijs?
 

Attachments

  • AEDFBF25-629C-47B0-B804-63D28C902B6B.jpeg
    AEDFBF25-629C-47B0-B804-63D28C902B6B.jpeg
    21.3 KB · Views: 42
  • 4451A3D7-B9A5-458D-86EA-024A0B1CC94F.jpeg
    4451A3D7-B9A5-458D-86EA-024A0B1CC94F.jpeg
    21.5 KB · Views: 33
  • DA77A02E-7AEC-4A94-A987-3F2E21F0B320.jpeg
    DA77A02E-7AEC-4A94-A987-3F2E21F0B320.jpeg
    15.8 KB · Views: 34
Het is natuurlijk wel jammer dat een merk dat 120 jaar geleden al een elektrische auto bouwde, de Porsche P1, er nu niet in slaagt om het beter te doen dan een bedrijf met 11 jaar ervaring.

Helemaal mee eens, maar wel een beetje voorzichtig uitgedrukt. Ik doe een poging:
De Taycan is een P100D in disguise met een old-school sausje dat op het randje zit van zielig aandoend overdesign, getuige de schizofrene combinatie met de analoge klokjes en regen-rempedaal. VAG/Porsche had pas indruk gemaakt als ze de P100D overtuigend hadden verslagen op de manier zoals ze iedereen versloegen met de Veyron en de Chiron. Dat is totaal niet het geval, not even close, en dat heeft zeker niet gelegen aan een gebrek aan resources: geld, schaalgrootte, ondersteuning uit de keten, etc.etc. VAG is een van de grootste, oudste en meest invloedrijke autoconcerns ter wereld. Conclusie: de Taycan is een aan het perverse grenzend overpricede Panamera-look-a-like waarvoor ze zich eigenlijk helemaal kapot moeten schamen. Tesla is nog steeds de benchmark en daaraan afgemeten hebben ze jammerlijk gefaald. De Taycan is wat mij betreft een mislukking van historische proporties.
 
De specs van de Taycan, de prijsstructuur en de verbintenis met het VAG moederhuis doen me eerder geloven dat ook de Taycan door marketing-mensen en puppy-chain mensen is gemaakt, net zoals de laatste 10-15 jaar het geval is bij Porsche. En ja, tuurlijk zijn er dan ook ingenieurs betrokken, maar het heeft er alle schijn van dat VAG zoveel mogelijk de belangrijke componenten en architecturen wil delen over haar merken, daarom ook de Audi e-tron GT die ze hebben aangekondigd, en de opvallend gelijke batterij van de Taycan met de e-tron, en nog zo van die details...

Elke iteratie zal wel beter zijn dan de vorige, maar dit zijn overduidelijk nog EV's van de eerste generatie terwijl Tesla al aan de 3e generatie zit...
 
Helemaal mee eens, maar wel een beetje voorzichtig uitgedrukt. Ik doe een poging:
De Taycan is een P100D in disguise met een old-school sausje dat op het randje zit van zielig aandoend overdesign, getuige de schizofrene combinatie met de analoge klokjes en regen-rempedaal. VAG/Porsche had pas indruk gemaakt als ze de P100D overtuigend hadden verslagen op de manier zoals ze iedereen versloegen met de Veyron en de Chiron. Dat is totaal niet het geval, not even close, en dat heeft zeker niet gelegen aan een gebrek aan resources: geld, schaalgrootte, ondersteuning uit de keten, etc.etc. VAG is een van de grootste, oudste en meest invloedrijke autoconcerns ter wereld. Conclusie: de Taycan is een aan het perverse grenzend overpricede Panamera-look-a-like waarvoor ze zich eigenlijk helemaal kapot moeten schamen. Tesla is nog steeds de benchmark en daaraan afgemeten hebben ze jammerlijk gefaald. De Taycan is wat mij betreft een mislukking van historische

En welke benchmark is dat juist? De 0-100 benchmark? Oh wacht, de eerste 2 keer. De wegligging? Oeps...de betrouwbaarheid? Ai....het 400 volt systeem? Ah nee... de customer service? Erhm...voor 4 jaar ontwikkeling, lijkt mij dit heel behoorlijk en is je reactie misschien wat fors maar soit, we zitten op een Tesla forum dus begrijpelijk ;) Zoals eerder al aangegeven, ik moet de koolaid nog beginnen drinken binnenkort wanneer mijn m3 geleverd wordt.

Trouwens, de roadster, dat zal de benchmark worden. 1000km aan snelweg snelheid DAN zijn we aan het praten.
 
  • Like
Reactions: horta
Ik verschiet ervan hoeveel forumleden hier weten hoe de markt zal reageren op de Taycan, of hoe “de” Porsche liefhebber zal reageren. En ook de focus op de (vermeende) negatieve zaken. Eigen kind, schoon kind en al de rest is minderwaardig ?

Ik heb mijn mening en ik heb niet de gave/pretentie om de mening van anderen te kunnen voorspellen. Als voormalige eigenaar van een Carrera 997 S weet ik waarom ik indertijd een Porsche gekocht heb; prachtige wagen, sublieme rijeigenschappen, hoge kwaliteit en betrouwbaar. En ik weet waarom ik waarschijnlijk geen Taycan zal kopen; aangezien ik amper 10 à 15.000km per jaar rijd, daarvoor over twee wagens beschik, en ik 4 tot 5 maand per jaar in het buitenland verblijf, ben ik niet meer bereid om opnieuw +125.000,-euro aan één auto te besteden.

Maar mocht geld geen issue zijn, dan zou er waarschijnlijk wel een Taycan bijkomen. Want hoe tevreden ik ook ben van mijn Tesla M3 AWD , een Porsche is voor mij toch nog steeds een andere categorie. Een vergelijking tussen Tesla en Porsche vind ik persoonlijk dan ook onzinnig.

Chapeau voor Elon Musk voor wat hij met Tesla presteert, en hopelijk wordt zowel de afwerking als de service ook nog top. En chapeau voor Porsche om een EV te maken die zowel qua uiterlijk als qua prestaties het Porsche logo waardig is.

En wat de range betreft; met mijn volgetankte Carrera S geraakte ik met moeite aan 400km. Maar dat kan ook aan mijn rijstijl gelegen hebben... :)
 
Last edited:
Die Porsche is een mooie auto. Punt.
Porsche kennende zal het denk ik ook een goede, betrouwbare zijn.
Haters will hate, lovers will love.
Maar ik denk dat dit geen 'Teslakiller' is. Eerder een serieus problem voor luxe-sportwagens in de 180.000 prijsklasse.
Ik zie niet direct een ICE in die prijsklasse die het haalt van de nieuwe Porsche.

Helemaal mee eens.
 
kijk eens op de weg en kijk eens hoeveel Porsches worden verkocht.
Oke, doe ik.

Als ik uit het raam kijk zie ik 1 Porsche en 4 Tesla's(wat is dit voor een straat?)

Maar is niet representatief, even bij de RAI gekeken:
Tesla 2019 ytd stuk 6.859, geschatte omzet (ex.ex.ex.),€320 mln
Porsche idem stuk 700, €65mln

Aantallen 2018
Tesla: 8.604
Porsche: 1.488
 
Weet iemand me eigenlijk te vertellen hoe snel de Model S LR performance is naar de 100 zonder ludicrous aan? Zal nog steeds rond de 3.0s zijn lijkt me. De normale long range doet het in 3.8s (ook al bijna net zo snel als de Taycan).

Ik ben groot fan van Tesla (we hebben twee Tesla's thuis en heb dit jaar al 4 refferals gescoord....) maar vind de Taycan toch wel gaaf. We moeten niet vergeten dat de missie van Tesla niet is om winst te maken. De missie is "to accelerate sustainable transport". Dat lukt aardig, want ik betwijfel ten zeerste of deze Porsche er nu al was geweest zonder Tesla.

Ik hou wel van keuze. Die komt er nu eindelijk. Na deze Taycan verwacht ik over een paar jaar Macan-achtige EV's. Dan wordt het voor mij interessant. Alle nieuwe EV's dwingen Tesla vervolgens ook om te blijven vernieuwen. Ik hoop dat ze hun start-up mentaliteit kunnen behouden en zo snel kunnen reageren. Wie weet al binnen een paar jaar met 800v accu's, betere interieurs (kunnen Amerikanen dat eigenlijk? interesseert ze gewoon te weinig vrees ik) en ik hoop nog het meest op meer service. Als tesla niet zo een superieur product had gehad waren de verkopen nu al ingestort. Niks kan tippen aan de model 3 momenteel. Maar ik verwacht dat de VW ID daar verandering in gaat aanbrengen (range is goed, 3 fase ac laden, snelle dc laadsnelheden).

Laat onverlet dat ik ook had verwacht dat de Taycan op zijn minst onder de 3s naar de 100 zou duiken. Het design vind ik helaas minder dan de mission-e maar nog steeds mooier dan onze Model s of 3. Maar wie weet is dat nieuwigheid. De Model s is er al vanaf 2012...... Veel van de kritiek komt ook door het hoog van de toren blazen bij de intro van de mission-e. Veel van die specs zijn niet gehaald. Maar hopelijk komt er nog een snellere variant binnenkort (Taycan GT2 RS :) )
 
En nu nog eens kijken buiten nederland ;).....
Poeh, mijn straat loopt niet zo ver, maar goed:
2018
Porsche 256.255 (+4%)
Tesla 328.200 (+35%)

Maar wat maakt het uit.
De Taycan is een feest. Porsche is het icoon van de autoindustrie en heeft zijn ziel en zaligheid in een EV gestoken. Niemand hoeft meer uit te leggen waarom je als autoliefhebber in een EV zou moeten rijden.
Kijk naar de koers van Tesla en je ziet wie hier het meest van profiteert. De model S is bij de onthulling van de Taycan meer besproken in alle autobladen, blogs en vlogs dan de afgelopen jaren bij elkaar.
En positief, niks brandjes en falende autopilot, maar grotere ranche, snellere tijd 0-100.

Ik hoop dat die Porsche een hit wordt en dat ze de productie moeten opschroeven.
En ik hoop dat Porsche met een over-the-air update komen die de Taycan sneller maakt dan de S, een auto van 7(?) jaar oud.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: MaH
Poeh, mijn straat loopt niet zo ver, maar goed:
2018
Porsche 256.255 (+4%)
Tesla 328.200 (+35%)

En nu nog een keer doen, en dan naar de financiele resultaten kijken svp zoals ik al voorstelde? Dan heb ik toch echt liever een stabiel aandeel Porsche dan een aandeel Tesla. ;) En nee, ik doe zeker niet aan gokken, laat staan aan aandelen.

(even schattinkje: 300.000x M3 a 70.000 euro tegen zeg 250.000x a 150.000 euro... ik weet wel wat hoger uitkomt)