Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Porsche Taycan

This site may earn commission on affiliate links.
Dit is geen lijstje van de fabrikanten, maar een lijst uitsluitend en alleen gebaseerd op reparatie resultaten. Betrouwbaar en geloofwaardig dus. Niet beinvloedt door fabrikanten, mochten ze willen dat ze dat konden.

Verder is de keuze van auto(merk) een kwestie van smaak uiteraard.

PS Porsche scoort niet al te hoog. ;)
Lees toch even de kleine lettertje. Een engelse boite met als uitleg: based on the information available to us :eek: en wat wil dat dan juist zeggen? Ik heb misschien ergens over gezien he.... ik vermoed dat dealers de meeste reparaties uitvoeren dus ik vraag me gewoon af hoe ze aan die informatie komen.....iemand?
 
Klopt. Misschien ook niet realistisch te verwachten dat Porsche de P100D helemaal zou wegblazen. VAG is met de Porsche Taycan en de VW I.D. serieus ingestapt in de EV-markt op een niveau dat nog geen enkele van hun ICE-vrienden heeft gedaan en dat is heel goed nieuws. Het wachten is op antwoord, maar van wie? Ferrari zie ik echt nog helemaal niks doen, voorlopig.

Wat ik opzich wel vreemd vind, kijk eens op : Driver Standings | FIA Formula E

Daar zitten toch wat ICE manufacturers tussen, hier moet toch R&D ingestoken worden en know-how worden uitgehaald voor latere productie modellen zoals in Formule 1?
 
In betrouwbaarheidsonderzoeken blijkt keer op keer dat Tesla's vaak naar de garage moeten voor problemen. Ik heb de Duitse rapportages maar even weggelaten, want die zijn nogal vaak gekleurd t.o.v. Tesla, maar ook in de VS heeft Consumer Reports al meermalen gekeken en komt de Model S er gewoon erg slecht uit (link). Ook in de UK komt de Model S er erg slecht af (link). Nu zal er op de individuele onderzoeken best wel eens wat af te dingen zijn, maar de trend is toch wel dat de Model S niet als erg betrouwbaar te boek staat. Wil je een betrouwbare auto, dan maak je de meeste kans met een Japanner en dat is al jaren zo.

Dat kan ook niet anders, want vrijwel iedereen (met een MS facelift of X) krijgt binnen twee jaar te maken met rammelende aandrijfassen, vergeelde schermen en defecte koplampen. Maar ook airconditioning units gaan al jaren vaak kapot, deurhandels gaven veel problemen, overmatig windgeruis. Het wordt allemaal wel (tijdelijk) opgelost en je komt er niet mee stil te staan, maar ik denk dat er maar weinig Tesla berijders zijn die 80.000km op de klok hebben gezet en geen issues hebben gehad.


Alleen de gelimiteerde modellen zijn potentieel interessant als beleggingsobject. Een "gewone" 488 schrijft gewoon keihard af. Zo'n auto koop je als cadeautje voor jezelf en om van te genieten. Heeft heel weinig met ratio te maken.


Denk ook dat het goed is voor het imago van EV's dat Porsche instapt en VAG is goed voor de acceptatie van EV's. Bij Ferrari vind ik een EV nog niet echt passen, want die spelen toch nog meer op emotie dan de Duitsers. Een auto zonder bruut geluid past gewoon nog niet bij Ferrari of Lamborghini. Ik zou eerder verwachten dat Rolls Royce met een EV zou komen. Hoe mooi zo'n V12 ook loopt, een EV kan toch nog stiller en vloeiende lopen. Daarbij maakt het gewicht van een accu niet veel uit op zo'n mastodont.

Maar we moeten het niet hebben van de exoten. Voor acceptatie en een transitie is het belangrijker dat er betaalbare EV's komen in het gangbare segment.

Zojuist beide sites gelezen,
Van de eerste site
(Customer reports USA) : Als ik dan lees hoe ze tot deze lijst komen, dan lees ik ook dat ze uitgaan van de feedback van de CR lezers: Who Makes the Most Reliable Cars?
Meteen komen bij mij vragen op, als: Hoeveel van de 470.000 CR leden hebben nu daadwerkelijk een facelift model S gekocht en daarop beoordeeld dat deze slechter is dan de classic (joepie, ik heb een classic :cool:)? Hoeveel van de 470 000 CR leden hebben een Model 3 gekocht en daarover feedback gegeven aan CR? Welke feedback zorgt voor welke waardering?
Begrijp me niet verkeerd. Die feedback is waardevol, maar dat Tesla op plaats 27 staat en dat Volvo zelfs laatste is vind ik opmerkelijk. Ik vraag me dan af of de wijze van vergelijken dan wel de juiste is. Het voelt nogal subjectief.

Bij de tweede site:
Daar kan ik kort over zijn "What car" heeft een meer recentere betrouwbaarheids onderzoek gedaan:
2019 What Car? Reliability Survey: brands
ps. Blijkbaar is er voor "What car" veel veranderd van 2018 naar 2019.
Rank
Brand Score
1. Lexus 99.3%
2. Toyota 97.7%
3. Suzuki 97.3%
4. Tesla 96.9%
5. Subaru 96.6%

Dit onderzoek voldoet meer aan mijn verwachtingen ;)
 
Last edited:
Lees toch even de kleine lettertje. Een engelse boite met als uitleg: based on the information available to us :eek: en wat wil dat dan juist zeggen? Ik heb misschien ergens over gezien he.... ik vermoed dat dealers de meeste reparaties uitvoeren dus ik vraag me gewoon af hoe ze aan die informatie komen.....iemand?

Even het verhaaltje lezen, dan zie je dat ze reparatie verzekeringen voor auto's aanbieden. Dus hebben ze onafhankelijk inzicht in de reparaties, waar die ook worden uitgevoerd. Deze site wordt algemeen gezien als de meest onafhankelijke bron van informatie, zowel in Europa als in de VS in tegenstelling tot wat sommigen denken. Juist omdat ze helemaal geen baat hebben bij het promoten van merk A of merk B en juist omdat ze dat inzicht hebben. Over het algemeen wordt deze verzekering afgesloten als de garantie termijn is afgelopen of tegen die tijd.

Opvallend is dat er nog geen EV's worden meegenomen, ook geen Tesla's. Die zijn blijkbaar of nog niet ver genoeg uit garantie of niet genoeg verkocht om in deze lijst terecht te komen. Jammer, want dat had een onafhankelijke blik gegeven op vooral de reparatie gevoeligheid van Tesla.

Edit: disclaimer ik werk voor een verzekeraar en wij brengen ook rapportages uit op ons gebied. Die zijn (verplicht) volstrekt objectief.
 
In de Teslarati newsletter staat een interessante waarneming die ik wel begrijp.

----

If you're comparing the brands, you've missed the point. The Taycan isn't about winning a drag race or waving around one's testosterone (or heightened estrogen) from stoplight to stoplight. It's about driving. Period.

"The specs almost don't matter. It's designed to be driven," Roy argues. "The Taycan is for people who want to drive, and continue doing so. That's why Porsche exists as a company. If you don't understand that, no Porsche ever made was made for you, and the company might as well not exist."

The Taycan's lack of a Tesla-style Autopilot is almost a feature, he essentially says. The car driving you would take away from your experience driving the car.

----
Wat ie eigenlijk zegt, is dat Porsche paarden verkoopt. De meeste mensen hebben tegenwoordig een auto, maar een enkeling houdt natuurlijk van paardrijden.

Wel zonde dat de meeste van die paardenliefhebbers dat ding dan toch op de snelweg meenemen.
 
De tijd van Porsche gaan ze niet halen met een standaard Model S P100DL.
Iemand heeft t alvast eens geprobeerd...
upload_2019-9-6_20-25-51.png

Misha on Instagram: “Trust @elonrmuskk , he is an engineer. #diy #tesla #nurburgring #nordschleife #beatthetaycan?”
 
Even het verhaaltje lezen, dan zie je dat ze reparatie verzekeringen voor auto's aanbieden. Dus hebben ze onafhankelijk inzicht in de reparaties, waar die ook worden uitgevoerd. Deze site wordt algemeen gezien als de meest onafhankelijke bron van informatie, zowel in Europa als in de VS in tegenstelling tot wat sommigen denken. Juist omdat ze helemaal geen baat hebben bij het promoten van merk A of merk B en juist omdat ze dat inzicht hebben. Over het algemeen wordt deze verzekering afgesloten als de garantie termijn is afgelopen of tegen die tijd.

Opvallend is dat er nog geen EV's worden meegenomen, ook geen Tesla's. Die zijn blijkbaar of nog niet ver genoeg uit garantie of niet genoeg verkocht om in deze lijst terecht te komen. Jammer, want dat had een onafhankelijke blik gegeven op vooral de reparatie gevoeligheid van Tesla.

Edit: disclaimer ik werk voor een verzekeraar en wij brengen ook rapportages uit op ons gebied. Die zijn (verplicht) volstrekt objectief.

Zal het nog altijd niet begrepen hebben maar blijf het povertjes vinden:

* only when we have data for at least 50 vehicles will we display the results - this ensures the integrity of the Index
* Another thing to bear in mind when comparing vehicles is that a particular car's reliability score can be dependant on the average age and mileage of those particular cars we hold on file.
*
All of Warranty Direct’s 50,000 live policies are used to build up a particular manufacturer’s ratings into one figure that should expose whether cars from this stable are generally reliable - or maybe not!


Alsook, wordt zo'n polis uberhaupt particulier verkocht dan??

Edit: Disclaimer heb er totaal geen kaas van gegeten en is volledig off-topic
 
Ik denk dat ze met een licht “geoptimaliseerde” Raven P wel een kans maken. Een beetje klooien met de software, andere banden, iets grotere achterspoiler en een goeie chauffeur hebben ze nodig. Sabine Spitz misschien? The Stig?

Zouden ze inderdaad een stock model gebruiken of eentje met een “Taycan crusher” package via een OA update :cool:
Ben wel benieuwd in ieder geval!
 
Het belangrijkste zal de uithouding zijn, als hij na een rondje in safemodus gaat omdat de batterijen te warm worden zal de pret snel over zijn. Maar Elon zal geen Tesla sturen als hij niet zeker is van zijn stuk want anders zou de schade die ze daardoor oplopen niet te overzien zijn.
 
Er is helemaal geen safe mode of noodloop na een rondje circuit. Wel worden onderdelen zoals accu maar met name inverter en motor erg warm waardoor vermogen wordt geknepen. Net zoals op de snelweg als je lang 200+ rijdt of als je SoC erg laag is.

Bij de model 3 is er wel actieve koeling van de (achter?) motor. Bij de S niet, tenzij de Raven aangepast is - of deze speciale auto.

Wat ze natuurlijk simpel kunnen doen is al die temperatuur thresholds omhoog gooien in een do or die lap. Die auto is daarna misschien niet meer helemaal ok... ook wordt een motor minder efficient als hij warm is: meer warmte is meer weerstand.