Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Porsche Taycan

This site may earn commission on affiliate links.
En een BTG van 8.30 is super ver verwijderd van een full lap a 7.40. Mijlenver!

Een amateur tov bijv Rosberg ligt ook mijlenver uiteen. Een P85D vs prepped Raven Performance ook.

Efin, ik schreef ook niet dat we er al waren. Het is iig niet zoals de media schrijft dat de accu voor het einde van de ronde leeg is of hij in ‘noodloop’ gaat waardoor je 10+min over doet.
 
Daarmee blijven de remmen en de banden een probleem.

De Taycan heeft PCCB. Die presteert juist top als die heet worden. De stalen schijven zullen gewoon te heet worden.

En voor de banden geldt exact hetzelfde. Ik heb een paar rondes gereden met mijn RS6 die ik toen had (752 pk, 2025 kg) en de banden zaten boven de 100 graden ergens rond Schwedenkreuz/Fuchsröhre. En dan presteren ze gewoon niet meer.

Natuurlijk kan Tesla semi slicks erop mikken, maar ja... dan ben je al niet meer origineel. Nog afgezien van de vraag of er semi slicks zijn die passen op de MS (bij de RS6 was dat niet het geval).
Die foto van de Tesla die gespot is heeft iig semi’s eronder. Michelin Cup 2 uit mijn hoofd.

Race-Porsches rijden zelden met PCCB. Gewoon staal met goeie olie en blokken. En ducting.
 
Dat-ie de service hell maar aanpakt ipv lekker kansloze rondjes gaan rijden :) On topic; ik vind de Taycan errug mooi! Zowel van binnen als van buiten zeer geslaagd, maar vind ‘m vooral ook zeer duur. Binnenkort maar eens een bezoekje aan de dealer om te kijken wat-ie echt kost.

Het is ook niet de bedoeling van Porsche dat het “klootjesvolk” in een Taycan gaat rijden. Die blijven lekker Tesla rijden.

Porsche is toch een klasse hoger als sportwagen, al is de Taycan ook niet écht een sportwagen in hart en nieren

Wat de Tesla ook doet, als ik een Porsche zou rijden, is het ook een stukje klasse en status. Tesla vind ik veel te gewoontjes en slecht afgewerkt om dat gevoel op te roepen. De 3 in ieder geval, de S is gewoon een mooie zakenbak.

Helaas heb ik geen budget voor een S of een Taycan... Het kneuzinge broertje van de S, is de enige die hier voor de deur mag verschijnen.
 
  • Like
Reactions: horta
Morgen rolt de eerste productie Taycan van de band.

"Op het moment van de onthulling had Porsche 30.000 orders op zak.
Daarvan zijn enkele duizenden uit Nederland. De aanbetaling bedroeg 5.000 euro"


Productie Porsche Taycan nu al van start

Als er zoveel mensen met een Taycan gaan rijden, gaat de exclusiviteit en status er wel een beetje vanaf. Ik wacht nu even tot Tesla met een Taycan-killer komt.
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: Maurice1
Morgen rolt de eerste productie Taycan van de band.

"Op het moment van de onthulling had Porsche 30.000 orders op zak.
Daarvan zijn enkele duizenden uit Nederland. De aanbetaling bedroeg 5.000 euro"


Productie Porsche Taycan nu al van start

Als er zoveel mensen met een Taycan gaan rijden, gaat de exclusiviteit en status er wel een beetje vanaf. Ik wacht nu even tot Tesla met een Taycan-killer komt.

Prima auto, zo’n Tesla, maar aan het eind van de dag, blijft het een Tesla. Een Dacia is ook nooit hetzelfde als een Renault (bij wijze van spreken).

De 3 rijdt prima hoor, maar er zijn toch een aantal zaken die ik aan mijn Volvo mis.

Bij Volvo had ik een gevoel van moeite en aandacht bij de dealer, de stoelen waren een stuk beter.

Dat mis ik allemaal bij Tesla. Misschien is het omdat het “maar” een 3 is. Maar het mist iets.

Daarom zie ik ook niet in dat Porsche rijders echt overstappen naar Tesla, als ik vanuit Volvo al wat moeite heb met de overstap, zal dat vanuit Porsche nog groter zijn.

Ik zie om mij heen ook steeds meer Tesla rijders van het eerste uur (de eerste mode S rijders) die de auto vervangen voor een dikke Mercedes S klasse en een ander voor een Q7. Ik vraag mij af hoe de toekomst verder gaat.

Tesla is de enige die echt een alternatief heeft voor de ICE, maar ze zijn te duur voor de modaal verdieners. Zo lang andere merken ditzelfde niet gaan bieden voor een lagere prijs, blijven mensen ice rijden en gaat de vergroeiing van het wagenpark grote vertragingen oplopen.
 
Kan mij niet voorstellen dat een model S iets op de ring te zoeken heeft. Het was pas bij het verschijnen van de kleinere en dynamische M3P, dat Tesla voor mij interessant werd. Wellicht een poging met een M3P..
 
Een eventuele race-kooi doe je vooral om veilgheid toe te voegen. De extra stijfheid maakt niet heel veel verschil bij een EV (vooral niet op de ring). Het verbaasde me om te lezen dat de Taycan op zomerbanden de 7:18 had neergezet. Ik had eigenlijk verwacht dat dit soort recordpogingen altijd wel op een setje (semi) slicks uitgevoerd zou worden. Overigens was de Taycan officieel ook geen stock uitvoering, want het is een pre-productie model. In mijn ogen is stock een uitvoering die van de productieband komt rollen. Maar ik verwacht dat een productie Taycan er niet ver af zal zitten.

Porsche heeft de hype knap opgebouwd. Eerst die reeks accelleratietesten, daarna een 24-uurs rit en nu de ringtijd. Wat ik dan wel slim vind om het eerst te doen en daarna pas naar buiten te brengen.

Een roadster is geen 4-deurs EV, dus die valt sowieso in een andere klasse. Als die werkelijk de specs krijgt die Elon belooft, dan moet die wel een stuk sneller kunnen zijn als Tesla een beetje zijn best doet bij de ontwikkeling van het onderstel. Maar die komt pas na de Model Y, dus dat zal nog wel 1.5-2 jaar gaan duren (hoop niet dat dit Elon-time is).
 
Een amateur tov bijv Rosberg ligt ook mijlenver uiteen. Een P85D vs prepped Raven Performance ook.

Efin, ik schreef ook niet dat we er al waren. Het is iig niet zoals de media schrijft dat de accu voor het einde van de ronde leeg is of hij in ‘noodloop’ gaat waardoor je 10+min over doet.

Een kundige amateur legt daar heel veel minder toe op een professionele coureur in een gewone auto dan het verschil waar ik op wijs.

Nee, de Raven heeft geen schijn van kans. Tenminste, niet origineel.
 
Tesla vind ik veel te gewoontjes en slecht afgewerkt
Het lijkt erop dat hier een cultuur verschil speelt. Amerikanen stellen, generaliserend, ander eisen aan auto's dan Europeanen. Voor een amerikaan is een auto meer een noodzakelijk hulpmiddel. De supermarkt, school, werk zijn allemaal onbereikbaar zonder auto. Een auto moet het daar vooral doen, lang doen en veel kunnen. Wat maakt het uit of de materialen 'kwaliteit' hebben, als het maar werkt.
Tesla maar zich meer druk over de levensduur, bv. https://electrek.co/2019/09/07/tesla-battery-cell-last-1-million-miles-robot-taxis/.
Dus inderdaad, gewoontjes en afdoende afgewerkt, niet meer, ook niet minder.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Hoe is die ronde van Porsche gedaan? De start is niet vanuit stilstand neem ik aan? Is er een opnamen ergens van?

Ook al is de S langzamer dan vind ik niet dat Tesla verliest tenzij deze echt heel veel langzamer is. Het zou zo maar kunnen dat het nieuwste pack wat bij de Raven zit een beter koel mechanisme heeft. Het grootste probleem met de S is dat deze geen Track Mode heeft om al volop het pack te koelen voor er thermal throttling is. Dat is het grootste voordeel van de 3 over de S.

Laten we gewoon accepteren dat de Taycan iets sneller is op circuits en dat dat prima is maar de S de betere gezins- en vakantieauto is.
 
Als ik zie hoeveel aandacht de Porsche al krijgt op een Teslaforum dan zal deze ongetwijfeld een succes worden. De range valt misschien wat tegen maar zeg nu zelf, de doorsnee porsche rijders rijden er toch maar rond de kerk mee en de ICE versies komen ook niet veel verder dan 400km.
 
Marketing!!!
Ik denk dat de aankondiging vooral bedoeld is om een stroom aan ruchtbaarheid te genereren, gratis reclame, nog een specialiteit van Tesla.
En in dat opzet is men geslaagd: wat de rondetijd ook wordt, iedereen doet vol overgave mee.
 
Als ik zie hoeveel aandacht de Porsche al krijgt op een Teslaforum dan zal deze ongetwijfeld een succes worden. De range valt misschien wat tegen maar zeg nu zelf, de doorsnee porsche rijders rijden er toch maar rond de kerk mee en de ICE versies komen ook niet veel verder dan 400km.

Dat geldt natuurlijk niet voor Cayennes en Panameras. Dat zijn gewoon werkpaarden.

En tanken is toch wat anders dan laden. Juist een goede range is van belang. Ik verwacht dat de verwende Porscherijder daar toch niet blij mee gaat zijn, want bedenk wel: je rijdt toch vaker wat meer door als Porscherijder en dan is een beperkte range een beperking.