Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Porsche Taycan

This site may earn commission on affiliate links.
Het gaat niet om 3 rondes op een groot of 1 ronde op een klein circuit, maar om 3 rondes. Punt. Ondanks je ervaring op het circuit. ;) Iets met toegepaste statistiek en zo.

Optimaliseren van een setup heeft niets te maken met statistiek. En een rondetijd is ook in de statistiek een rondetijd. Want het gaat om: de snelst gemeten rondetijd. Niet wat een gemiddelde rondetijd is, of een normale rondetijd. Nee, de snelste ooit. Statistisch is dat gewoon 100% correct. Ook punt.

Als je kritiek hebt, prima, maar dan graag gewoon concreet zijn.
 
1 ronde zegt niets. Of die ronde kort of lang is. De snelste ronde tijdens een race scoren is ook nietszeggend. Dat betekent dat je nog steeds als laatste geëindigd kunt zijn of zelfs uitgevallen. Ik snap dat het in de racerij stoer is als je de snelste ronde rijdt, maar met een wat meer wetenschappelijke blik op is het volstrekt nietszeggend. Disagree tot je een ons weegt, maar dat doet niets af aan mijn punt.
 
1 ronde zegt niets. Of die ronde kort of lang is. De snelste ronde tijdens een race scoren is ook nietszeggend. Dat betekent dat je nog steeds als laatste geëindigd kunt zijn of zelfs uitgevallen. Ik snap dat het in de racerij stoer is als je de snelste ronde rijdt, maar met een wat meer wetenschappelijke blik op is het volstrekt nietszeggend. Disagree tot je een ons weegt, maar dat doet niets af aan mijn punt.

Ik gok zomaar dat jij geen wetenschapper bent, want jouw ‘wetenschappelijke blik’ argument is echt volstrekt onzinnig.

Ook de rest. Het gaat om de rondetijd. Het woord zegt het al: de tijd benodigd voor een ronde. Er is geen race, want het ontbreekt echt aan een raceklasse hier.

Je hebt gewoon iets gezegd wat niet klopt. Overkomt iedereen wel eens. Ga nou niet krampachtig je gelijk proberen te halen. Daarmee maak je jezelf alleen maar belachelijk.
 
Daarom worden races ook altijd in 1 ronde bepaald toch? Behalve de onzinnige dragraces. Rondetijden zijn niet relevant voor een prestatie. Ga inderdaad nou niet krampachtig vasthouden daaraan. Ik vraag me af waarom Formule 1 altijd zoveel rondjes rijdt als het met 1 rondje kan.

Je redenering
Ik gok zomaar dat jij geen wetenschapper bent, want jouw ‘wetenschappelijke blik’ argument is echt volstrekt onzinnig.
getuigt niet van redeneerkunsten. Wel van ad hominem aanvallen. Die zijn niet erg... knap? goed?
 
Daarom worden races ook altijd in 1 ronde bepaald toch? Behalve de onzinnige dragraces. Rondetijden zijn niet relevant voor een prestatie. Ga inderdaad nou niet krampachtig vasthouden daaraan. Ik vraag me af waarom Formule 1 altijd zoveel rondjes rijdt als het met 1 rondje kan.

Je redenering getuigt niet van redeneerkunsten. Wel van ad hominem aanvallen. Die zijn niet erg... knap? goed?

Het is geen race. Het gaat om een vergelijk van rondetijden. Zoals ze dat bij de F1 op zaterdag doen.

Bovendien was jouw argument niet dat alleen een raceafstand interessant is, maar dat je meerder rondes moet meten, want 1 resultaat zou geen resultaat zijn.

Vervolgens ‘onderbouw’ je dat met dat de setup voor 3 rondes anders zou moeten zijn dan voor 1 ronde en als ik dan vraag waarom 4x5,2 km daarin anders is dan 1x20,8 km ga je doorzagen over dat het een raceafstand moet zijn.

Wie probeer jij voor de gek te houden?
 
tenor.gif
 
Het is geen race. Het gaat om een vergelijk van rondetijden. Zoals ze dat bij de F1 op zaterdag doen.

Bovendien was jouw argument niet dat alleen een raceafstand interessant is, maar dat je meerder rondes moet meten, want 1 resultaat zou geen resultaat zijn.

Vervolgens ‘onderbouw’ je dat met dat de setup voor 3 rondes anders zou moeten zijn dan voor 1 ronde en als ik dan vraag waarom 4x5,2 km daarin anders is dan 1x20,8 km ga je doorzagen over dat het een raceafstand moet zijn.

Wie probeer jij voor de gek te houden?

Dat vergelijk van rondetijden op basis van 1 ronde is zinloos. Daar kun je voor optimaliseren, ook al is het een langere ronde. Dat is mijn punt. Ik moet nog zien dat een Tesla over langere tijd de waardes kan vasthouden, daar heeft Porsche zich (bij ICE races) bewezen. Tesla niet. Het gaat om het optimaliseren. Niet om iets anders. Dat optimaliseren sluit je uit bij meerdere rondes, zeker als die 3x20.8 zijn.

Voor de goede orde: het interesseert me echt niet of dat Tesla of Porsche dat "wint", want het blijft volkomen onzinnig.

Vergelijk het met de recente test in het Engelse blad waar de test zo werd opgezet dat Jaguar zou winnen.
 
Dat vergelijk van rondetijden op basis van 1 ronde is zinloos. Daar kun je voor optimaliseren, ook al is het een langere ronde. Dat is mijn punt. Ik moet nog zien dat een Tesla over langere tijd de waardes kan vasthouden, daar heeft Porsche zich (bij ICE races) bewezen. Tesla niet. Het gaat om het optimaliseren. Niet om iets anders. Dat optimaliseren sluit je uit bij meerdere rondes, zeker als die 3x20.8 zijn.

Voor de goede orde: het interesseert me echt niet of dat Tesla of Porsche dat "wint", want het blijft volkomen onzinnig.

Vergelijk het met de recente test in het Engelse blad waar de test zo werd opgezet dat Jaguar zou winnen.

Nee want dan ga je de setup optimaliseren voor 3x20,8km.
Dus bij zo'n test wordt er altijd geoptimaliseerd en daarom hebben ze ook een aantal proefrondje nodig.

Dat doen ze ook bij de F1. In de kwalificatie op zaterdag gooien ze er bijna geen brandstof in om de auto zo licht mogelijk te houden.
Voor de race mogen ze maximaal dit jaar 110kg brandstof meenemen maar als ze met minder toe kunnen omdat het geen power circuit is dan zullen ze zeker niet de volle 110kg erin gooien en dus optimaliseren ze dan ook. Ik heb het dan nog niet eens over wat er dan allemaal nog meer mogelijk is in de afstelling en motor settings.
 
Dat vergelijk van rondetijden op basis van 1 ronde is zinloos. Daar kun je voor optimaliseren, ook al is het een langere ronde. Dat is mijn punt. Ik moet nog zien dat een Tesla over langere tijd de waardes kan vasthouden, daar heeft Porsche zich (bij ICE races) bewezen. Tesla niet. Het gaat om het optimaliseren. Niet om iets anders. Dat optimaliseren sluit je uit bij meerdere rondes, zeker als die 3x20.8 zijn.

Voor de goede orde: het interesseert me echt niet of dat Tesla of Porsche dat "wint", want het blijft volkomen onzinnig.

Vergelijk het met de recente test in het Engelse blad waar de test zo werd opgezet dat Jaguar zou winnen.

Dan mag je nu weer gaan uitleggen waarom 4x5,2 km wel een goed vergelijk oplevert en 1x20,8 niet.

Daarnaast: zo lang je productieauto’s gaat vergelijken is er niets wat geoptimaliseerd wordt voor een rondetijd. Want gewoon: het productiemodel.

In die zin maakt het ook geen donder uit of je 1 rond gaat meten, of 10. Overigens kunnen zowel de Taycan als de Model S geen 10 volle rondes op de Nordschleife achtereen rijden op vol tempo. Beiden vallen dan stil.
 
Dat vergelijk van rondetijden op basis van 1 ronde is zinloos. Daar kun je voor optimaliseren, ook al is het een langere ronde. Dat is mijn punt. Ik moet nog zien dat een Tesla over langere tijd de waardes kan vasthouden, daar heeft Porsche zich (bij ICE races) bewezen. Tesla niet. Het gaat om het optimaliseren. Niet om iets anders. Dat optimaliseren sluit je uit bij meerdere rondes, zeker als die 3x20.8 zijn.
We kunnen zagen, maar
  1. Porsche heeft voor hun Taycan enkel getest op de Nordschleife en deze rondetijd in hun media medegedeeld
  2. Elke race is een optimalisatie in zin van die specifieke race. Een F1-wagen zal het ook moeten afleggen op de 24-uurs race van Spa, Le Mans of de Nurburgring, en een Toyota vanop Le Mans kan ook niks komen doen in een F1 race.
  3. Het gaat nog lang duren alvorens elektrische auto's naast andere modellen zich kunnen vergelijken want de verschillende raceklasse onderscheiden zich vaak door regels die nog niet compatibel zijn met het gebrek aan cilinderinhoud, gewicht, plaatsing van de motor, het aantal motoren en welke de aangedreven assen zijn.
 
Daarom worden races ook altijd in 1 ronde bepaald toch? Behalve de onzinnige dragraces. Rondetijden zijn niet relevant voor een prestatie. Ga inderdaad nou niet krampachtig vasthouden daaraan. Ik vraag me af waarom Formule 1 altijd zoveel rondjes rijdt als het met 1 rondje kan.
Er zijn gewoon verschillende diciplines. Een Formule 1 race gaat over een bepaald aantal rondjes, Le Mans over een vastgestelde tijd, een dragrace over een heel kort stukje en een rondetijd over de snelste ronde. Het zijn andere klasses, waarbij andere auto's nodig zijn. Als je het niet interessant vind, dan laat je het lekker links liggen. Ik kijk ook niet naar tractorpulling, maar als mensen er lol aan hebben dan moeten ze het vooral blijven doen.

Porsche is begonnen met de wedloop over het snelste rondje op de Nurburgring en Tesla gaat de strijd aan. Dat soort competitie tussen bedrijven is alleen maar goed voor de innovatie van het product. Iedereen mag blij zijn dat er nu waardige concurrenten komen die Tesla het vuur aan de schenen kunnen leggen. Misschien dat sommige mensen het niet leuk vinden dat ze ineens niet meer de meest snelle productie EV denken te hebben (al is dat natuurlijk discutabel), maar uiteindelijk worden de EVs er allemaal beter van en dat kan je alleen maar toejuichen.

Een auto die volledig is geoptimaliseerd voor een race-klasse (maakt niet welke) is een oncomfortabel kreng op de normale weg. Het is vooral leuk om vooruitgang te boeken, maar een gewone straatauto heeft er maar heel weinig aan dat die de snelste is op de ring. Het interesseert mij werkelijk niets hoe mijn auto het op de Nurburgring doet. Heb liever dat die lekker rijdt op de autosnelweg en provinciale wegen. Daar spendeer ik 90% van mijn rijtijd...
 
  • Like
Reactions: Tozz
Kom op, is gewoon marketing .......leuk mar je hebt er niks aan als consument (van welke auto dan ook).
Net zo min als 480kmh van een Veyron boeiend is of waanzinnig onzinnige concept-voertuigen nog iets toevoegen.

Ik vindt het gewoon leuk dat een "nieuwkomer" de rest in z'n hemd zet (al jaren) op heel veel punten (snel rondje is daar een van), "wakker worden dinosaurussen de wereld is veranderd" effe erin wrijven....... heerlijk.
 
  • Love
Reactions: Dreistein