Voor de geïnteresseerden vind je hier de meeste nieuwe batterijen waaraan ze werken opgelijst. Als er ook maar iets van klopt, is the future bright
Future batteries, coming soon: Charge in seconds, last months and power over the air - Pocket-lint
In "theorie" lijken o.a storedot en grabat ( grafeen polymeer lithium-ion ) aardige papieren voor "de ( hoofd ) accu" te hebben, nu nog daadwerkelijke prototypes in een auto.
Vrijwel alle hoofd-accu ontwikkelingen hebben tot nu toe een "maar" of te wel een "manco", een lijst met batterij types (note; wiki blijkt niet altijd helemaal up to date):
List of battery types - Wikipedia
Ook de aluminium-ion lijkt in theorie een optie, echter ook hier weer een "manco" wat nog opgelost dient te worden, enzovoorts.
De aluminium/lucht accu van "phinergy" / alcoa, heden afsplitsing arconic zit als prototype blijkbaar al zo'n 5 jaar in een test-auto, rest nu nog de daadwerkelijke commercialisering, daar heeft men echter wel de medewerking van de automotive voor nodig, de batterij werkt al jaren.
Deze wisselbare range-extender kan laadnetwerken (deels) overbodig maken!
Enkel service-plaatsen al dan niet geautomatiseerd waar je de cellen kan wisselen, water met elektroliet kan dumpen voor recycling en vers water tanken.
Tot duizenden kilometers met deze wisselbare aluminium/lucht range-extender, het ketenrendement blijkt iets beter dan dat van fossiele brandstoffen en dus zeker beter dan waterstof.
By the way:
Had tesla in 2012 al niet een patent voor een hybride accu ( herlaadbare hoofd-accu met herlaadbare metaal/lucht als range-extender ) , zie o.a:
Electric Vehicle Extended Range Hybrid Battery Pack System - Patent application
+/- 6 jaar geleden!
Echter is van de brandstofslang naar de stroomdraad naar het wisselen imho geen echte innovatie, slechts het verschuiven van afhankelijkheid.