Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Powerwall vs. Prosumententarief (B)

This site may earn commission on affiliate links.
U betaalt de eenmalige kost voor de vervanging van de terugdraaiende meter door een bidirectionele meter (niet-periodiek tarief van uw distributienetbeheerder). Nadien betaalt u als prosument nog het periodiek distributienettarief voor het gedeelte bruto afname, zonder prosumententarief. U betaalt geen periodiek distributienettarief voor het gedeelte injectie. U geniet dan niet meer van een terugdraaiende meter.
Interessant.
Hebt u hier een link naar?
 
Om jullie een idee te geven wat je betaald voor je verbruikte elektriciteit en krijgt voor je elektriciteit die je op het net plaatst bij Ecopower in België
--> Verbruik: 0,21 euro/kwh excl BTW
--> Injectie: 0,06 euro/kwh excl BTW

De tarieven dateren van zomer 2015 dus zijn misschien iets veranderd, maar het grote verschil tussen verbruik en injectie blijft wel als je over een bidirectionele meter beschikt (dus eentje die niet terugdraait) .
 
Last edited:
En dat is dus (voor zover ik goed begrijp) anders bij een terugdraaiende meter, want dan krijg je (prosumententarief buiten beschouwing gelaten) net hetzelfde voor injectie als voor verbruik (bij dagtarief), want het wordt gewoon gesoldeerd, en is dus trouwens ook goed voor wat Turteltaks betreft. Begrijp ik dat goed?
 
Om jullie een idee te geven wat je betaald voor je verbruikte elektriciteit en krijgt voor je elektriciteit die je op het net plaatst bij Ecopower in België
--> Verbruik: 0,21 euro/kwh excl BTW
--> Injectie: 0,06 euro/kwh excl BTW

De tarieven dateren van zomer 2015 dus zijn misschien iets veranderd, maar het grote verschil tussen verbruik en injectie blijft wel als je over een bidirectionele meter beschikt (dus eentje die niet terugdraait) .
Dit moet dan met een slimme teller zijn.
Komt daar dan het prosumententarief nog bij?
 
- De teller die ik bedoel is inderdaad een slimme teller (en die heeft ook een prijskaartje, alleen weet ik niet hoeveel, ooit werd me eens gezegd 500 euro, maar ik weet niet of dat correct is)
- Het prosumententarief valt weg
- De turteltaks blijft wel nog als ik het goed heb omdat je nog steeds een elektriciteitsaansluiting hebt



Dit moet dan met een slimme teller zijn.
Komt daar dan het prosumententarief nog bij?
 
Advies aan iedereen: neem geen beslissingen vooraleer Tommelein met z'n nieuw plan naar buiten komt. Bij voldoende politieke moed kan het wel eens voor een omwenteling zorgen. Zoals bijvoorbeeld het doorverkopen van stroom bij overschot of de algemene uitrol van slimme meters.
 
Heeft er al iemand nagedacht over een aansluiting met enkel nachttarief (zou lager moeten liggen dan dagtarief) om dus de powerwall 's nachts op te laden (indien nodig) en overdag te gebruiken?
Wat dacht je? :)
Zou ideaal zijn voor onze auto's ook op te laden...

2 jaar geleden navraag gedaan bij Eandis.
Is verboden. Uitsluitend-nachtteller is enkel voor accumulatieverwarming en SWW-boiler :mad:
 
Als je een dubbele meter hebt kun je toch zelf bepalen of je alleen 's-nachts elektriciteit gebruikt?
In België hebben we 3 soorten tellers die je kan laten installeren:

-Enkel-tariefteller
-Dubbel-tariefteller (Daltarief schakelt automatisch in 's nachts en in de weekends)
-Uitsluitend nachtteller (schakelt enkel in tijdens de nacht)
 
Even dit draadje terug onder de aandacht brengen. Een vriend van mij heeft zonnepanelen, sinds een half jaar een powerwall en sinds een maand ook een slimme meter. Vandaag staat hij in België overal in de kranten met zijn installatie en worden de mogelijkheden van batterijen stevig onder de aandacht gebracht. Hij beschikt ook over heel wat cijfers die hij binnenkort gaat delen.

Ik ben alvast zeer benieuwd over de verhouding van
- eigen verbruik
- verbruik afgenomen van het net
- verbruik teruggeleverd aan het net.
ten opzichte van zijn totale verbruik.

Meer info op Kermts gezin gebruikt al jaar een thuisbatterij: “Ons huis draait al weken op eigen kracht”

Of je kan @TomNijsen volgen op Twitter
 
Zeer interessant. Ik heb deze week de knoop doorgehakt en een micro-wkk besteld. Jullie gaan me wellicht allemaal haten hierom, maar ik kan geen 10kWp aan panelen kwijt op mijn dak en panelen produceren niets op de momenten dat ik het meeste energie nodig heb. Ik ga "groen" gas gebruiken (met certificaat, voor wat het waard is). Van zodra de slimme meters komen wil ik in een batterij investeren zodat ik overschotten niet meer hoef te injecteren en de eventuele tekorten (if any) met allerkleinste netaansluiting kan opvangen.
Zoals gezegd, ik besef dat velen het fout vinden om aardgas te kraken, maar ik ben het beu om 30ct/kWh te betalen voor wat ik "rode stroomcertificaten" van zonnepanelenbezitters noem. Zij verbruiken immers (uitgesteld) alles wat ze zelf produceren dus ik zie niet goed in waarom ik hen dan nog moet betalen als ik mijn wagen wil opladen. Zij gebruiken mijn geld misschien wel om hun dieseltank te vullen :) Voor mijn geweten en voetafdruk neem ik vrede met het groene gas en het feit dat ik op donkere winterdagen niet langer gevoed word door buitenlandse steenkoolcentrales, naast de investering in een elektrische wagen en (10j geleden) een lage-energiewoning draag ik ook redelijk bij vind ik.
 
Zeer interessant. Ik heb deze week de knoop doorgehakt en een micro-wkk besteld. Jullie gaan me wellicht allemaal haten hierom, maar ik kan geen 10kWp aan panelen kwijt op mijn dak en panelen produceren niets op de momenten dat ik het meeste energie nodig heb. Ik ga "groen" gas gebruiken (met certificaat, voor wat het waard is). Van zodra de slimme meters komen wil ik in een batterij investeren zodat ik overschotten niet meer hoef te injecteren en de eventuele tekorten (if any) met allerkleinste netaansluiting kan opvangen.
Zoals gezegd, ik besef dat velen het fout vinden om aardgas te kraken, maar ik ben het beu om 30ct/kWh te betalen voor wat ik "rode stroomcertificaten" van zonnepanelenbezitters noem. Zij verbruiken immers (uitgesteld) alles wat ze zelf produceren dus ik zie niet goed in waarom ik hen dan nog moet betalen als ik mijn wagen wil opladen. Zij gebruiken mijn geld misschien wel om hun dieseltank te vullen :) Voor mijn geweten en voetafdruk neem ik vrede met het groene gas en het feit dat ik op donkere winterdagen niet langer gevoed word door buitenlandse steenkoolcentrales, naast de investering in een elektrische wagen en (10j geleden) een lage-energiewoning draag ik ook redelijk bij vind ik.
Ik heb een half jaar geleden gerekend aan een Blue Gen micro WKK. Dat pakt in Nederland uiterst ongunstig uit. Particuliere verbruikers in Nederland met een verbruik van rond 15.000 kWu op jaarbasis betalen maar 15 cent per kWu.
Zelf elektriciteit opwekken met zo'n micro WKK levert veel meer warmte op dan stroom. En van die warmte kan een particulier maar een heel klein beetje gebruiken.
Ik heb toen besloten gewoon duurzame windstroom in te kopen. En voordelig én volledig groen. Dat kun je met gas niet zeggen, gas is en blijft een vervuilende energiebron.
 
Dag Wim,

Het is inderdaad die BlueGen die ik kocht. De warmte die vrijkomt wordt opgeslagen in een buffervat. Het zou gaan om 200L water van 35 graden per dag. Wij zijn met vijf en hebben gemiddeld nét die hoeveelheid nodig. De groene windstroom had ik al, maar met 6.200 euro energierekening per jaar (5000 stroom, 1200 gas) was het tijd om in te grijpen. Als je natuurlijk maar 15ct per kWh betaalt dan moet je niet beginnen aan dit avontuur... zelfs niet als je geen pv-panelen hebt.