Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Powerwall vs. Prosumententarief (B)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk, maar heb niet de kans om het te checken...
Voorlopig zorgt de installatie van een thuisbatterij er niet voor dat je ontsnapt aan het prosumententarief. Ook niet op plaatsen waar er al slimme meters zijn.
Enkel als je echt van het net losgekoppeld bent, betaal je niet meer. Dat laatste is ook logisch vermits je in dat geval zelfs geen contract meer zou hebben met een energieleverancier.
En daarbij komt dat zonder netwerk de huidige DC-AC omvormers niet werken. Zij hebben een 50 Hz netwerk nodig om uit de DC-spanning wisselspanning te genereren.
Daar tegenover staat dat in België salderen mogelijk is en enkel het netto-verbruik betaald wordt.
==> Op dit ogenblik is het volgens mij niet rendabel om als particulier met een batterijopslag te werken.
Iemand van Eandis wist me te vertellen dat als je je huis los koppelt van het netwerk; je huis onbewoonbaar wordt verklaard.
 
Dag Wim,

Het is inderdaad die BlueGen die ik kocht. De warmte die vrijkomt wordt opgeslagen in een buffervat. Het zou gaan om 200L water van 35 graden per dag. Wij zijn met vijf en hebben gemiddeld nét die hoeveelheid nodig. De groene windstroom had ik al, maar met 6.200 euro energierekening per jaar (5000 stroom, 1200 gas) was het tijd om in te grijpen. Als je natuurlijk maar 15ct per kWh betaalt dan moet je niet beginnen aan dit avontuur... zelfs niet als je geen pv-panelen hebt.
Blue Gen rekende me voor dat voor 13.000 kWu, de maximum productie, per jaar op € 1.255,- gas, € 467,- onderhoud en € 867,- afschrijving gerekend moet worden. Dat is € 2.589,- per jaar. Dat kost per kWu dus € 0,20. Voor mij een nadeel van € 0,05 per kWu. Maar als jij € 0,30 betaalt voor een kWu in België, dan verdien je dus € 0,10 per kWu. Dat is een significant financieel voordeel.
 
Niet enkel dat, ik betaal slechts €800/j voor het groene gas en ontvang €700/j WKK-certificaten. Van zodra het in BE via slimme meters mogelijk wordt om elektriciteit te kopen/verkopen aan de marktprijs zet ik de Powerwall erbij zodat ik op dure momenten (= als er weinig zon/wind is) geen grijze stroom hoef te gebruiken om de tesla te laden en op goedkope momenten (= veel zon of wind) laad ik de powerwall helemaal op met groene stroom die anderen over hebben. Ondanks dat aardgas vervuilend blijft heeft het via kraken (dus niet verbranden!) volgens mij nog zeker 10 jaar een plaats in de energiemix en is het op dit moment het minst slechte alternatief voor de momenten waarop er weinig zon/wind is. Hopelijk kunnen we binnen 10j dat ding buitengooien en vervangen door iets revolutionairs wat nu nog als technisch onmogelijk wordt aanzien.
 
Niet enkel dat, ik betaal slechts €800/j voor het groene gas en ontvang €700/j WKK-certificaten. Van zodra het in BE via slimme meters mogelijk wordt om elektriciteit te kopen/verkopen aan de marktprijs zet ik de Powerwall erbij zodat ik op dure momenten (= als er weinig zon/wind is) geen grijze stroom hoef te gebruiken om de tesla te laden en op goedkope momenten (= veel zon of wind) laad ik de powerwall helemaal op met groene stroom die anderen over hebben. Ondanks dat aardgas vervuilend blijft heeft het via kraken (dus niet verbranden!) volgens mij nog zeker 10 jaar een plaats in de energiemix en is het op dit moment het minst slechte alternatief voor de momenten waarop er weinig zon/wind is. Hopelijk kunnen we binnen 10j dat ding buitengooien en vervangen door iets revolutionairs wat nu nog als technisch onmogelijk wordt aanzien.
Je zegt dat je een LE-woning hebt. Met hoeveel draaiuren per jaar heb je gerekend?
 
De micro-WKK draait 24/7 op 100% van zijn vermogen. Minder kàn maar is niet zinvol omdat dan het rendement inzakt. De "proceswarmte" die vrijkomt bij het kraken wordt opgevangen in een buffervat voor sanitair warm water, de woning verwarm ik er niet mee. Dat is ook niet zinvol want de HR-aardgasketel staat sowieso uit van midden maart tot midden oktober.
 
De micro-WKK draait 24/7 op 100% van zijn vermogen. Minder kàn maar is niet zinvol omdat dan het rendement inzakt. De "proceswarmte" die vrijkomt bij het kraken wordt opgevangen in een buffervat voor sanitair warm water, de woning verwarm ik er niet mee. Dat is ook niet zinvol want de HR-aardgasketel staat sowieso uit van midden maart tot midden oktober.
Wat is de prijs van zo een kraak installatie?
 
23K excl btw volledig geplaatst inclusief buffervat van 200L. Werkt met een onderhoudscontract met SLA rechtstreeks met de fabrikant waarbinnen alle consumables vallen (filters e.d.). Binnen dat contract kan je ook opteren voor "groengas CO2 compensatie" wat ik natuurlijk gedaan heb. Dat kost 700/j.
Er zit 10j fabrieksgarantie op het systeem. Rond jaar 8 zou de "kern" ook vervangen worden (het rendement daalt immers met de tijd) waardoor de theoretische levensduur 18j wordt.
Als je vloerverwarming hebt kan je daar de warmte ook kwijt trouwens. In de zomer zal de warmte dan echter niet wegraken en gewoon door de schouw verloren gaan, daar zou ik niet mee kunnen leven, daarom steek ik het in het tapwater dat ik sowieso elke dag nodig heb en tot nu toe met aardgas opwarmde. Daar zit dus ook een kleine besparing.
 
Ik denk, maar heb niet de kans om het te checken...
Voorlopig zorgt de installatie van een thuisbatterij er niet voor dat je ontsnapt aan het prosumententarief. Ook niet op plaatsen waar er al slimme meters zijn.
Enkel als je echt van het net losgekoppeld bent, betaal je niet meer.

Ik weet dat het een oud bericht is maar ik zie het nog steeds in citaten. Het klopt niet. Het prosumententarief betaal je enkel als je stroom injecteert via een fysieke of "virtuele" terugdraaiende teller (een virtuele is een slimme meter waarbij je enkel betaalt voor het verschil tussen verbruikte en geïnjecteerde stroom).

Als je stroom ‘gratis’ injecteert of verkoopt aan je energieleverancier en netjes betaalt voor elke kWh die het net bij jou injecteert, dan betaal je geen prosumententarief. Een thuisbatterij kan dan helpen om te vermijden dat je overdag vermogen op het net zet (zonder daar veel voor te krijgen) en ‘s nachts vermogen gaat verbruiken (en betalen).

De verwarring instaat omdat de meeste huidige pilootinstallaties met slimme meters nog "virtueel terugdraaien".
 
Last edited:
Ik weet dat het een oud bericht is maar ik zie het nog steeds in citaten. Het klopt niet. Het prosumententarief betaal je enkel als je stroom injecteert via een fysieke of "virtuele" terugdraaiende teller (een virtuele is een slimme meter waarbij je enkel betaalt voor het verschil tussen verbruikte en geïnjecteerde stroom).

Als je stroom ‘gratis’ injecteert of verkoopt aan je energieleverancier en netjes betaalt voor elke kWh die het net bij jou injecteert, dan betaal je geen prosumententarief. Een thuisbatterij kan dan helpen om te vermijden dat je overdag vermogen op het net zet (zonder daar veel voor te krijgen) en ‘s nachts vermogen gaat verbruiken (en betalen).

De verwarring instaat omdat de meeste huidige pilootinstallaties met slimme meters nog "virtueel terugdraaien".
Wellicht het moment om te vragen of iemand al, drie jaar nadien, ervaring heeft met thuisbatterij vs. prosumententarief en of het nu rendabel zou kunnen zijn. Iemand?
 
Ik heb even een rekensommetje gemaakt en in mijn geval (zonnepanelen van 4,8kW) duurt het 6-7 jaar om de Powerwall terug te verdienen (met 30% van de Powerwall betaald door subsidie). Tenzij ze het prosumententarief de hoogte injagen...
 
Ik heb even een rekensommetje gemaakt en in mijn geval (zonnepanelen van 4,8kW) duurt het 6-7 jaar om de Powerwall terug te verdienen (met 30% van de Powerwall betaald door subsidie). Tenzij ze het prosumententarief de hoogte injagen...
Wow, dat klinkt toch al redelijk rendabel, niet? Maar hoe geraak je vandaag af van prosumententarief : door gewoon je overschot aan elektriciteit gratis aan te bieden? Of krijg je er nog 0,06 EUR/kWh of zo voor (in plaats van terugdraaiende teller)?

Er is trouwens een nieuwe regeling in de maak, denk ik, op Vlaams niveau: "250 euro per kW met een maximum van 3.200 euro per aansluitingspunt of 35 procent van de investeringskost". Was je berekening reeds hierop gebaseerd?
 
Je hebt in België sowieso een slimme meter (of meters) nodig, en die kun je enkel vanaf 1 juli aanvragen. Het addertje onder het gras is dat je dan de plaatsing van de meter zelf moet gaan betalen, en daar heb ik geen rekening mee gehouden in de simulatie.

Anders hang je af van de grillen van je netbeheerder af (die evenwel gemotiveerd is om de meters bij mensen met zonnepanelen te vervangen, maar misschien wacht hij even af wat het gevecht tussen de netbeheerders en de Vlaamse overheid oplevert). Als je wacht dat je netbeheerder de meter komt veranderen, dan betaalt hij de plaatsing.

Eens je een slimme meter hebt, dan kun je kiezen voor de compensatieregeling (een virtuele terugdraaiende teller, met betaling van het prosumententarief) of de nieuwe regeling. Althans, dat is wat de wetgever nu van plan is, tegen de zin van de VREG.

In de nieuwe regeling betaal je geen prosumententarief; telkens je meer vermogen afneemt van het net dan erin injecteert°. Voor verbruik betaal je voor alles: elektriciteit, netdistributietarieven, transportkosten en een hele batterij aan toeslagen en taksen.

Vermogen dat je injecteert kun je verkopen aan je energieleverancier, maar die geeft je er meestal maar een fractie van het nachttarief voor (vaak rond de €0,06/kWh bij huidige tarieven, maar dat moet je onderhandelen met je energieleverancier), en je krijgt er uiteraard ook geen vergoeding bij voor de nettarieven en taksen die je in de andere richting wel betaalde. Ter vergelijking: 's nachts stroom verbruiken kost me ongeveer €0,22/kWh, en daarom loont het de moeite om de energie van de zonnepanelen te stockeren in plaats van ze voor €0,06/kWh te verkopen en dan voor €0,22/kWh te gaan inkopen.

In theorie zou het zelfs mogelijk zijn de verbruikte stroom bij een leverancier aan te kopen en de geïnjecteerde stroom te verkopen aan een andere, als je jezelf het leven lastig wilt maken ;-).

In mijn geval heb ik zelfs baat bij een batterij als ik voor een terugdraaiende (virtuele of fysieke teller) beschik: ik produceer namelijk jaarlijks 800 kWh op de dagteller meer dan ik verbruik (ondanks het feit dat de panelen in het weekeinde de nachtteller laten terugdraaien), waarvoor ik niets terugkrijg, en consumeer 's nachts jaarlijks nog 1000 kWh, en nu met de Model 3 nog een pak meer.

Maar dat is niet genoeg om een batterij terug te verdienen. Die is enkel echt de moeite waard om ook tijdens de dag verschillen in productie en verbruik uit te middelen zodat je voor de nieuwe regeling zonder prosumententarief kan kiezen, en daarvoor moet ik op een slimme meter wachten.

--
°voor zover ik het gelezen heb moet je geen rekening houden met de fasen, als je injecteert op een fase en evenveel verbruikt op een andere dan heb je nulverbruik; de slimme meter maakt zichzelf daar wat "dommer" voor jou
 
Last edited:
Mijn oud bericht was op het moment dat ik het postte wel correct. En ook eens je een slimme meter hebt, kan je nog altijd kiezen tussen prosumententarief en afrekenen van verbruik en injectie.
Reken er je niet aan rijk. Wij hebben binnen de coöperatieve ECOOB de simulatie gedaan. Het gaat dan om grotere verbruikers met meer uitgevlakt verbruik dan in een ééngezinswoning en dat op basis van kwartiercijfers van verbruik en een virtuele opbrengst. Dus nog altijd wat uitgemiddeld. Dat alles met het doel om de installatie te optimaliseren. Er was in die context geen manier om de extra investering van een thuisbatterij rendabel te maken. Het probleem is dat je batterij, hoe groot je ze ook neemt, buiten het zomerseizoen, snel leeg is en je dus uit het net moet nemen om je verbruik te dekken en in de zomer snel vol waardoor je overproductie alsnog moet injecteren. Houd ook rekening met het maximale vermogen dat door de batterij kan teruggeleverd worden. Je wagen laden aan 11 kW is er niet bij.

Ideaal zou zijn dat een EV een aansluiting heeft die je op de DC/AC omvormer van de zonnepanelen kan aansluiten. Dan heb je bijna kosteloos de perfect thuisbatterij.
 
  • Informative
Reactions: JanG007
Ja, het klopte inderdaad als je het schreef. Ik zei ook dat ik even een kanttekening wilde maken omdat mensen het nu nog citeerden.

Het verhaal van de kosten klopt: de batterij is enkel interessant als je van het prosumententarief af wilt; het is vooral dat verschil (die kost niet meer betalen) die een batterij interessant kan maken (en ook het feit dat de Vlaamse Gemeenschap een deel sponsort, natuurlijk). Als je een grotere verbruiker bent dan zit je in een andere situatie, en dan is het veel moeilijker om de batterij terug te verdienen.

En ja, het zomer/winterverschil is een heikel punt. Waarmee trouwens de simulator van de VREG ook geen rekening mee houdt, wat de "nieuwe regeling" al te rooskleurig doet lijken in vergelijking met de compensatieregeling; heel "toevallig" voor een organisme dat af wilt van de compensatieregeling ;-).