Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Powerwall

This site may earn commission on affiliate links.
Is er ondertussen nieuws of de Powerwall in België beschikbaar komt? Dan liefst de versie met 3-phase support. Ik heb een reservatie voor een solar roof met powerwall gemaakt de dag dat Trump aankondigde de USA uit het klimaatakkoord terug te trekken. Dat is ondertussen al veel jaren geleden en nog niets van Tesla gehoord sedertdien.
Ik zou over een jaar of zo als mijn huidig vast tarief contract afloopt willen naar een dynamisch tarief gaan, en dan zou eenpowerwall wel handig zijn om extreem dure momenten te vermijden.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Dat is zeker want het loont “nog” niet. Maar wat er nog niet is kan zeker komen.
Wij hebben geen gas aansluiting en het is enkele keren gebeurt dat de stroom uitviel. Dan doet het hele huis het niet meer. Toch wel fijn om een back-up te hebben. Daarnaast met de software om ook te leveren aan het net bij een hogere prijs verdien je er toch wat aan. Uiteindelijk zal het zichzelf terugverdienen als is dat niet het uitgangspunt. En als Tesla “fan” zal ik toch niet snel wat anders aanschaffen.
 
Ik reageerde op @NicoV , die belg is en waar de voordelen/ nadelen van een batterijpack een heel andere materie is dan in Nederland.

Voorlopig denk ik alleen een dynamisch tarief te nemen. Een powerwall installeren zou eerder een peace-of-mind dan een economisch motief hebben. Maar in geval van installatie zouden er toch wel wat terugverdieneffecten kunnen zijn. Veel hangt af van in hoeverre Belgie effectief een stroomtekort gaat hebben de komende 5 jaar.
 
Maak u geen zorgen, België heeft nu en binnen 5 jaar geen stroom tekorten.
Zelf ga ik (eens terug in België) ook overschakelen op een dynamisch contract. Mijn huidig contract loopt tot eind deze maand, maar omdat er toch geen verbruik is, is een dynamisch contract niet nodig zolang we niet terug thuis zijn...
Met terugverdieneffecten, doel je waarschijnlijk op het laden van je powerwall tijdens goedkope uren en ontladen tijdens duurdere uren. Vergeet hierbij niet dat je tweemaal omzetting verliezen moet tellen (AC-->DC, DC-->AC). Wat velen vergeten is dat tijdens het laden, de gewone netkosten, btw en alles wat bij de electriciteitskost komt, gewoon doorloopt. De dagtarieven die je bijvoorbeeld op Engie ziet zijn dan ook enkel de naakte energieprijs, hier komt nog eens een 100 à 120/MWh bij.
 
  • Informative
Reactions: NicoV
Ik heb intussen een thuisbatterij (Alpha ESS) laten plaatsen:
  1. Ik hoef geen prosumententarief te betalen, krijg in plaats daarvan een bedrag voor injectie (gemiddeld een derde van het aankoop tarief) dus verbruik ik zoveel mogelijk direct van de opgewekte energie.
  2. Op normale dagen (mintens 6 maanden per jaar) is de batterij voldoende opgeladen om de nacht door tekomen en ligt het dagelijks verbruik op 0 euro.
  3. Geen idee of het capaciteitstarief er al is maar een batterij kan de pieken opvangen waardoor je capaciteit lager ligt.
  4. De batterij wordt afgeschreven over x jaren.
 
  1. Ik hoef geen prosumententarief te betalen, krijg in plaats daarvan een bedrag voor injectie (gemiddeld een derde van het aankoop tarief) dus verbruik ik zoveel mogelijk direct van de opgewekte energie.

Betaalt niemand met een digitale meter. Over de analoge meter zwijgen we, deze wordt langzaam aan uitgefaseerd.
Injectievergoeding krijg je ook zonder batterij. Voor de energie die naar je batterij gaat krijg je natuurlijk geen injectievergoeding...

  1. Op normale dagen (mintens 6 maanden per jaar) is de batterij voldoende opgeladen om de nacht door tekomen en ligt het dagelijks verbruik op 0 euro.

Die andere 6 maanden staat ze er dus bij voor spek en bonen...

  1. Geen idee of het capaciteitstarief er al is maar een batterij kan de pieken opvangen waardoor je capaciteit lager ligt.

Heb je een Digitale meter, betaal je capaciteitstarief, wat op zich helemaal geen probleem is. Blijft je piek onder de 4kW, betaal je maar net zo veel netkosten als voor het capaciteitstarief.
Dat een batterij pieken kan opvangen klopt volledig, mits de juiste sturing en randapparatuur is geïnstalleerd.
MAAR, hoe lang gaat het nog duren vooraleer een injectievergoeding zal moeten betaald worden? want ook injecteren brengt het net, net zoals verbruiken in pieken, in onevenwicht.

  1. De batterij wordt afgeschreven over x jaren.

x is dus de grote onbekende...

Zelfs testaankoop schrijft dat een batterij voor thuisgebruik nog niet de juiste investering is.
 
  • Like
Reactions: Hayden
Wij hebben geen gas aansluiting en het is enkele keren gebeurt dat de stroom uitviel. Dan doet het hele huis het niet meer. Toch wel fijn om een back-up te hebben.
Veel accu systemen kunnen dat niet: noodstroom.

Er mag geen stroom geleverd worden aan het net bij een storing (gevaarlijk voor de monteurs). Dat moet in ms automatisch en niet handmatig.

Zijn er wel, maar duurder. Powerwall is dacht ik ook handmatig off-grid. En zo spannend is dat niet hier (NL), net is gewoon betrouwbaar (nog wel). Gaat er 1-2 per jaar uit hier en duurt meestal paar uurtjes.
 
Powerwall is dacht ik ook handmatig off-grid.

De huidige Powerwall zoals die nu in de VS verkocht wordt heeft automatisch eiland-bedrijf.

De eerste die je koopt komt met de module die dat regelt en kost iets van 10K, volgende PW’s ‘hangen’ daaronder en kosten iets van 4K meen ik.

Allemaal VS uiteraard. In Californië zijn zoveel rolling black-outs dat solar en batterij opslag bijna een eerste levensbehoefte zijn. Drie stuks is een vrij normale set.

Deze Nederlandse twitteraar heeft op een of andere manier drie stuks geregeld:

 
  • Helpful
  • Like
Reactions: prettig and Nick-m
De huidige Powerwall zoals die nu in de VS verkocht wordt heeft automatisch eiland-bedrijf.

De eerste die je koopt komt met de module die dat regelt en kost iets van 10K, volgende PW’s ‘hangen’ daaronder en kosten iets van 4K meen ik.

Allemaal VS uiteraard. In Californië zijn zoveel rolling black-outs dat solar en batterij opslag bijna een eerste levensbehoefte zijn. Drie stuks is een vrij normale set.

Deze Nederlandse twitteraar heeft op een of andere manier drie stuks geregeld:

Deze zag ik ook voorbij komen. Daarom de interesse.
 
Snap eigenlijk niet waarom z'n noodstroomschakeling zo belachelijk duur moet zijn.

Wat "kost" nu een stroomuitval, meestal niks (1-2 per jaar). En voor 10K kan je heel wat vriezers vullen (en gaan uit eten).

De module zelf kost geen 10K, dat is de prijs voor de Powerwall plus module. Meerdere Powerwalls maken gebruik van die ene module.

Verder eens hoor, een Solid State elektronisch stuurbaar 3fase relais heb je al voor €166:


Nog wat electronica erbij, aansluitmateriaal en een kast kom je denk ik niet boven de 1K uit.

Het nut ervan in Nederland met zo’n beetje de hoogste stroomzekerheid ter wereld ontgaat mij ook alhoewel je àls je een huisbatterij hebt deze functie er toch bij wil hebben. Ik wel in ieder geval 😅
 
Jij woont ergens in de brousse?
Ik kan mij niet herinneren wanneer wij nog eens een uitval hadden.
Oh ja, toch. 39 jaar geleden. Ik zat vast in de monorail van de Meli (nu plopsaland). De helft van Vlaanderen lag toen plat.
Das dezelfde keer dat ik me herinner als laatste belangrijke stroomonderbreking. Er was geen radio of tv meer, niemand wist wat er gebeurd was. Een paar uur later was alles terug in orde.
Maar dat was een technische panne. De volgende keer dat dit gebeurt zal het waarschijnlijk een bewuste rolling blackout zijn. Als leek in de energiesector kan ik moeilijk inschatten hoe realistisch dit is. Misschien best wachten van te investeren in een powerwall totdat we regelmatig rolling blackouts hebben. Dan zal de gewenste dimensionering van het systeem ook duidelijker zijn.
 
  • Like
Reactions: Phil V