Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Praktisch - zakelijke reizen in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Zodra ik antwoord heb zal ik dat hier posten, kon een paar dagen duren vanwege de drukte. Ik wil volgende week naar Italië. Alternatief is dan België, Luxemburg en Frankrijk. Moet nog even googlen of dat sowieso kan.
Jammer deze lappendeken van maatregelen. Ze hebben niks geleerd van de chaos verleden jaar. Enige voordeel is dat er geen grenzen zijn gesloten.

ok dank je ! Benieuwd naar inderdaad de pure transit regels in vooral Duitsland , en ook Oostenrijk

Harry
 
ok dank je ! Benieuwd naar inderdaad de pure transit regels in vooral Duitsland , en ook Oostenrijk

Harry
Dat ging toch wel snel, erg snel. Maar de mail die ik kreeg was standaard. Stonden wel wat links bij en vwb transit las ik het volgende:

Durchreise in einen anderen EU-Mitgliedstaat oder Schengen-Staat als Zielstaat
Die Einreise Drittstaatsangehöriger nach Deutschland (als Durchreisestaat) zur Durchreise in einen anderen EU-Mitgliedstaat oder Schengen-Staat als Zielstaat ist jedoch zulässig, wenn folgende Voraussetzungen erfüllt sind:

  1. Der Aufenthalt in Deutschland (als Durchreisestaat) ist auf die zur unmittelbaren Durchreise in den Zielstaat (oder ggf. einen weiteren Durchreisestaat) erforderliche Dauer begrenzt;
  2. Die Einreise in den Zielstaat (oder ggf. einen weiteren Durchreisestaat) ist dem Drittstaatsangehörigen gestattet (nach Annex I oder II der Ratsempfehlung vom 30. Juni 2020 oder einer vom Zielstaat ausgestellten individuellen Bestätigung der Gewährung der Einreise).
Unter diesen Voraussetzungen ist auch die Einreise auf dem Luftweg und die Weiterreise in den Zielstaat auf dem Landweg gestattet.

ANWB schrijft over de situatie in Duitsland:
Doorreizen naar een ander land of terug naar Nederland is mogelijk zonder test. Doe dit dan wel met zo min mogelijk tussenstops en zonder overnachtingen. Houd boekingsgegevens van de eindbestemming bij de hand.
 
Last edited:
Wij hebben elke week een busje op en neer rijden naar Hongarije met personeel. Deze hebben nooit een test bijzich en zitten met max 6 in een 9 persoonsbus. Deze hebben sinds het begin van Corona nog geen problemen gehad in Duitsland. Eerder vertragingen aan de grens met Hongarije.
 
  • Like
Reactions: PokerFJÆS
En dan nu een wel passend antwoord van de Duitse politie:

Sie Sind als Holländer von den Corona-Reisebeschränkungen ausgenommen und können mit Ihrem gültigen Reisepass/Personalausweis nach und durch Deutschland reisen. Für die Einreise aus Mitgliedsstaaten der Europäischen Union sowie aus der Schweiz, Liechtenstein, Norwegen und Island gelten aktuell keine pandemiebedingten Einschränkungen. Die derzeitigen Einreisebeschränkungen beziehen sich auf die Einreisen aus Drittstaaten. Weitere Dokumente werden nicht benötigt.

Jedoch sind die Niederlanden seit dem 17.10.2020 als Risikogebiet ausgewiesen (RKI - Coronavirus SARS-CoV-2 - Informationen zur Ausweisung internationaler Risikogebiete durch das Auswärtige Amt, BMG und BMI).

Die Bestimmungen zu den Quarantänemaßnahmen, Kontaktbeschränkungen, Ausgangssperren und dem Übernachtungsverbot werden von den Bundesländern erlassen. Diese unterscheiden sich von Bundesland zu Bundesland. Die Bundespolizei ist für Quarantäneanfragen nicht zuständig. Bitte informieren Sie sich unbedingt beim zuständigen Bundesland oder beim zuständigen Gesundheitsamt über die Maßnahmen: Corona-Regeln in den Bundesländern oder RKI PLZTool (in Ihrem Falle sind dies Bundesländer, die auf Ihrer Reise durchqueren werden).

Personen auf der Durchreise durch Deutschland sind von der Testpflicht, der Pflicht zur Einreiseanmeldung und den Quarantänemaßnahmen befreit. Sie sind jedoch verpflichtet Deutschland schnellstmöglich zu verlassen. Das Übernachtungsverbot in Deutschland, das von den Bundesländern erlassen wurde, ist auch bei Airbnb-Buchungen zu beachten.
 
  • Informative
Reactions: Stream and horta
Samen met me collega ben ik maandagmiddag vanuit NL vertrokken naar Budapest. Hotel geboekt in Passau, hier zonder problemen overnacht. de volgende ochtend door gereisd naar Budapest. Tot op heden heeft nog niemand gevraagd of we een negatieve test konden overleggen of een document dat we voor zaken reisde. Wel heeft Oostenrijk en Hongarije grens controles. We moesten alleen de rijbewijzen en kenteken papieren tonen.

voor de reis gekozen om met de taycan van mijn collega te gaan ipv de M3P en moet zeggen dat bevalt prima. Stuk comfortabler, stiller en luxer als de M3P.

Morgen na de middag vertrekken we weer naar NL.
 
  • Like
Reactions: PokerFJÆS
Ok, bedankt voor het delen. Aangegeven dat het zakelijk is? Of zat je in zakelijke kleding in de auto?

Erg benieuwd hoe die terugreis gaat qua grensovergangen.

Op de heenweg hadden we beide en colbert aan.

Op de terug weg eigenlijk nergens last van gehad los van de controle bij de grens overgangen.
We hebben ons voor vertrek niet laten testen en konden zonder problemen in Linz overnachten. Geen enkele keer moesten we een reisverklaring of een negatieve test laten zien. Er is ons alleen gevraagd toen we vanuit Hongarije Oostenrijk in reden waar we heen gingen.
Het grootste nadeel is eigenlijk dat alle voorzieningen bij het opladen nog al matig zijn, veel is dicht. Je bent al snel aangewezen op de KFC, Mac of burger king.

16 maart ga ik weer alleen dan met de tesla. Benieuwd hoe het dan verloopt.
 
Ok, nu hebben we deze landen zonder grenscontroles:
- Italië
- Frankrijk
- België (?)
- Zweden
- Duitsland
- Denemarken
Zweden is onjuist.
Voor auto/trein: De grens vanuit Denemarken is sinds 21 december in principe gesloten. Uitzondering voor staatsburgers en mensen die in Zweden werken, maar of zij daar een zakenreis onder laten vallen vraag ik me af. Via Duitsland middels ferry (en Finland/Polen maar dat is wat omrijden) kan wel, maar een test <48 oud is verplicht.
Vliegen: Wederom test vereist.
 
Dit is niet voor zakelijk reizen.
Heb je daar een weblink van, dat de strengere regels (o.a. verplicht een negatieve COVID-19-testuitslag kunnen laten zien vanaf 6 april) helemaal niet voor zakelijke reizen geldt?

Op de site van de NOS zie ik wel wat uitzonderingen (grenswerkers, en een aantal uitzonderingen voor de transportsector).
 
Last edited:
Voor zakelijke reizen gelden andere regelingen. Zo heb ik een brief van een klant waar ik regelmatig werkzaamheden voor uitvoer in Duitsland. Hierdoor ben ik vrijgesteld van de testen en heb toestemming in hotels te slapen. Er is mij verteld dat dit nog steeds geldig is en dus geen problemen hoor te ondervinden.
Voor zakelijke reizen in Duitsland was je al een uitnodiging nodig onder de oudere regelingen.
 
Ik was maandag vanuit NL vertrokken naar Hongarije, nergens controle gehad. Alleen de vraag bij de grens Oostenrijk/Hongarije of ik op transit was, wat niet het geval was. Niks moeten aantonen ook verder.

Vrijdag reed ik Duitsland in vanuit Oostenrijk, hier was wel grenscontrole maar iedereen mocht door rijden.
 
  • Informative
Reactions: Stream
Vorige week woensdag Oostenrijk ingereden, geen controle a/d Duitse zijde de andere kant op. Een dag later Dld in gereden vanuit Oostenrijk: iedereen a/d kant, uitgebreide controle op geldige negatieve test. Mijn test van de maandag ervoor werd als ongeldig bestempeld, want meer dan 48 uur oud. Wat wel hielp was dat ik dankzij de Oostenrijkse formulieren met douanestempels en inrijdtijden aantoonbaar kort in Italie was geweest, een e-mail kon tonen met uitnodiging voor mijn afspraak en een visitekaartje kon tonen van mijn bedrijf. Half uur verder mocht ik door, alle auto’s voor en na mij in de rij mochten nog niet. Het is dus handig om de zakelijkheid van de reis aantoonbaar te kunnen maken.
 
Vorige week woensdag Oostenrijk ingereden, geen controle a/d Duitse zijde de andere kant op. Een dag later Dld in gereden vanuit Oostenrijk: iedereen a/d kant, uitgebreide controle op geldige negatieve test. Mijn test van de maandag ervoor werd als ongeldig bestempeld, want meer dan 48 uur oud. Wat wel hielp was dat ik dankzij de Oostenrijkse formulieren met douanestempels en inrijdtijden aantoonbaar kort in Italie was geweest, een e-mail kon tonen met uitnodiging voor mijn afspraak en een visitekaartje kon tonen van mijn bedrijf. Half uur verder mocht ik door, alle auto’s voor en na mij in de rij mochten nog niet. Het is dus handig om de zakelijkheid van de reis aantoonbaar te kunnen maken.
Als je Duitsland alleen maar doorkruist om van Oostenrijk naar Nederland te komen ben je uitgezonderd van de testplicht. Overnachting onderweg in Duitsland is dan niet toegestaan.

"Personen, die nur zur Durchreise in die Bundesrepublik Deutschland einreisen und die Bundesrepublik Deutschland auf schnellstem Wege wieder verlassen, um die Durchreise abzuschließen"