Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Praktisch - zakelijke reizen in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik moet deze maand naar Budapest om een branch op te richten voor mijn bedrijf, waar ik absoluut in persoon voor moet opdagen. Tot nu toe gekeken om dit virtueel te doen, maar die oplossingen vind ik niet erg betrouwbaar. RVO weet het ook niet.

Het kriebelt enorm om de Tesla te pakken (en vooral het de-lucht-filters-zijn-echt-toppie vliegtuig te vermijden). Echter gaat dat via Duitsland, Tsjechië en Slowakije, of Duitsland en Oostenrijk. Nergens staat wat ik moet doen, behalve dat ik het niet moet doen. Ik weet van mijn Hongaarse collega's dat ze controleren aan de grens vanuit Slowakije en mensen terugsturen.

Omdat hier op het forum veel mensen zakelijke reizen doen/deden, vroeg ik me af of hier wat kennis en ervaring is hoe dit aan te pakken. Een certificaat voor zakelijk reizen naar Hongarije staat hier. Maar hoe gaat dat voor als we op doorreis zijn en met de avondklok? Ook deze certificaten regelen voor de andere landen? Hoe is de vertraging bij de grenzen voor zakelijke reizigers?

Alvast bedankt! Als er tips zijn om naar andere landen te reizen, deel die voor de andere lezers die naar een ander land moeten. De zakenreis naar Hongarije is gewoon een aanleiding.
 
Ik moet deze maand naar Budapest om een branch op te richten voor mijn bedrijf, waar ik absoluut in persoon voor moet opdagen. Tot nu toe gekeken om dit virtueel te doen, maar die oplossingen vind ik niet erg betrouwbaar. RVO weet het ook niet.

Het kriebelt enorm om de Tesla te pakken (en vooral het de-lucht-filters-zijn-echt-toppie vliegtuig te vermijden). Echter gaat dat via Duitsland, Tsjechië en Slowakije, of Duitsland en Oostenrijk. Nergens staat wat ik moet doen, behalve dat ik het niet moet doen. Ik weet van mijn Hongaarse collega's dat ze controleren aan de grens vanuit Slowakije en mensen terugsturen.

Omdat hier op het forum veel mensen zakelijke reizen doen/deden, vroeg ik me af of hier wat kennis en ervaring is hoe dit aan te pakken. Een certificaat voor zakelijk reizen naar Hongarije staat hier. Maar hoe gaat dat voor als we op doorreis zijn en met de avondklok? Ook deze certificaten regelen voor de andere landen? Hoe is de vertraging bij de grenzen voor zakelijke reizigers?

Alvast bedankt! Als er tips zijn om naar andere landen te reizen, deel die voor de andere lezers die naar een ander land moeten. De zakenreis naar Hongarije is gewoon een aanleiding.
De grenzen zijn in principe gewoon open. Voor elk land moet je even googlen wat de eisen zijn, doorgaans zijn er qua PCR-testen uitzonderingen. Helaas is er geen uniform Europees beleid, zelfs niet na de sof van eerste helft 2020.
 
Hallo, net terug uit Hongarije. Reizen naar Hongarije mag alleen onder bepaalde voorwaarden. Als je inwoner bent / geregistreerd bent in Hongarije en beschikt over een registratiekaart en lakcim kaart.

als je zo reist heb je verplicht 10 dagen quarantaine, en daar wordt streng ( dagelijks) op gecontroleerd door de politie die dagelijks langs komt op het adres dat je hebt opgegeven !

andere optie is dat je zakelijk reist ( en dat lijkt me het geval) dan heb je een uitnodiging van een Hongaars bedrijf nodig dat je daar dient te zijn. Daarmee kun je een verlof aanvragen om de grens over gaan. Je advocaat in Hongarije kan dat voor je aanvragen. Met dat document kun je over de grens en geld ook de 10 dagen quarantaine niet.

heb je specifieke vragen mag je me altijd een pb sturen

harry
 
Ok, dit is hoopvol. Dan kan ik de bank/advocaat daar vragen voor een uitnodiging ivm dat ene formulier.

Hoe zit het met doorreislanden? Gewoon die formulieren invullen en een pakketje maken? Zo ja, dan lijkt het me een kwestie van vroeg opstaan om 14 uur later voor de avobdklok binnen te zijn.
 
Ok, nu hebben we deze landen zonder grenscontroles:
- Italië
- Frankrijk
- België (?)
- Zweden
- Duitsland
- Denemarken

Nodig of zeer handig voor alle landen:
- uitnodiging en/of zakelijke verklaring voor het bestemmingsland
- negatieve test (zag net dat in Amsterdam ik dezelfde dag nog terecht kan)
 
  • Like
Reactions: PokerFJÆS
In België vind ik de reisadviezen van de overheid altijd heel nuttig en overzichtelijk: Reisadviezen. Je vindt er de belangrijkste maatregelen en meestal ook een link naar de beslissingen van de lokale overheid. Ik ga er van uit dat de lokale maatregelen hetzelfde zijn voor Belgen als voor Nederlanders. Ik ga er ook van uit dat de Nederlandse overheid en website voorziet die minstens zo goed is als de Belgische :rolleyes:
 
zou je de reis in één keer rijden? ik ga waarschijnlijk volgende week naar Budapest met de Tesla. Twijfel nog aan een overnachting onderweg.
het is me alleen nog niet duidelijk waar je onderweg kan overnachten. ik begreep dat Oostenrijk geen optie was en lees hier dat je in Duitsland een negatieve test moet hebben.
 
Plan was wel in 1 keer, of 1 dag en max 4 uur de volgende dag. Anders duurt het reisje gelijk weer zo lang. Als Hongarije niet zo amateuristisch ouderwets zou zijn met zaken dan zou ik niet zijn gegaan.

Op het moment twijfel ik vooral over de weg terug. Een dag voor vertrek een wattenstaaf in mijn hersenen laten prikken en ik kom er wel. Op de terugweg is de test echter niet meer recent.

Ik had niet begrepen dat Oostenrijk geen optie was. Wel begrepen dat Tsjechië en Slowakije erg moeilijk waren ivm grenscontroles aan de grens met Hongarije.

Mijn reden voor reizen is zakelijk, dus dat maakt veel dingen anders (en toegankelijker). Het probleem dat ik had was dat veel info erg onduidelijk is over zakelijke reizen, maar vond veel info op de Belgische site dat eerder was genoemd.
 
Duitse consulaat gebeld en die mogen geen advies geven, maar gelukkig wel links geven:

In ganz Deutschland gilt jetzt eine Corona-Testpflicht für Rückkehrer aus Risikogebieten. Sie betrifft sowohl Flugreisende als auch Menschen, die mit Bahn, Bus oder Auto unterwegs waren.

Dus ik moet kijken of ik een test daar kan doen.

Ik ga ook nog kijken of ik me kan laten identificeren op het Hongaarse consulaat, zodat ik niet eens naar Boedapest toe hoef.
 
Duitse consulaat gebeld en die mogen geen advies geven, maar gelukkig wel links geven:

In ganz Deutschland gilt jetzt eine Corona-Testpflicht für Rückkehrer aus Risikogebieten. Sie betrifft sowohl Flugreisende als auch Menschen, die mit Bahn, Bus oder Auto unterwegs waren.

Dus ik moet kijken of ik een test daar kan doen.

Ik ga ook nog kijken of ik me kan laten identificeren op het Hongaarse consulaat, zodat ik niet eens naar Boedapest toe hoef.

De site van de ANWB is achterhaald. Er zijn overigens wel degelijk uitzonderingen voor transitverkeer. Ik heb de Duitse politie gevraagd wat nu wel of niet nodig is voor pure transit.
 
en wat is er nu nodig voor pure transit?

harry
Zodra ik antwoord heb zal ik dat hier posten, kon een paar dagen duren vanwege de drukte. Ik wil volgende week naar Italië. Alternatief is dan België, Luxemburg en Frankrijk. Moet nog even googlen of dat sowieso kan.
Jammer deze lappendeken van maatregelen. Ze hebben niks geleerd van de chaos verleden jaar. Enige voordeel is dat er geen grenzen zijn gesloten.