TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Pre heating

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by ebullio, Oct 13, 2015.

  1. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,881
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Nog maar even voor de rijders die hun eerste winter in gaan.
    Deze ochtend geladen tot 5 uur, daarna on 7 uur 50 minuten de verwarming op 20gr gezet. Bij de start van het verwarmen was het 7,5 gr.
    Toen ik wegreed was er nog een stippellijn bij de regen, maar die verdween na 50 meter rijden al.
    Ik laad met 11Kw en denk dat laden met 22Kw de batterij een stuk beter opwarmt, maar ben er ook van overtuigd dat voorverwarmen zeker ook de batterij verwarmd.
     
  2. mvereecken

    mvereecken Member

    Joined:
    Apr 22, 2015
    Messages:
    82
    Location:
    Gentbrugge, OV, Belgium
    Ok, thanks, probeer ik eens morgenvroeg. Deze dagen heb ik momenteel effectief bijna het eerste kwartier anders "regeneratieve stippellijnen" :).
     
  3. tonvanboven

    tonvanboven Member

    Joined:
    Aug 15, 2014
    Messages:
    671
    Location:
    Winterswijk
    We moeten er inderdaad aan denken de auto iedere avond aan het infuus te hangen ;-)
     
  4. eelcodb

    eelcodb Member

    Joined:
    Mar 22, 2015
    Messages:
    213
    Location:
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    50 minuten voorverwarmen? Ik doe 10 minuten en dat is voldoende om de kou uit de auto te hebben.

    Ik dacht dat dat geen effect heeft op het verwarmen van de batterij.
     
  5. justroll

    justroll Member

    Joined:
    Feb 12, 2015
    Messages:
    269
    Location:
    Maaseik, Belgium

    klopt/klopt niet, het hangt er van af hoeveel kW je MS binnenkrijgt, de MS zal het verschil consumeren uit de batterij. Ik weet niet hoeveel kWh de interieur verwarming + batterijpack verwarming in totaal verbruiken voor de wagen op te warmen. Maar als je bv laadt op een shuco zal hij zeker een mix van batterijpower & shuco gebruiken.
     
  6. Wolfke

    Wolfke Member

    Joined:
    Feb 26, 2015
    Messages:
    431
    Location:
    Keerbergen, België
    Spreken jullie nu beiden over het voorverwarmen van de auto (dus ventilatie via app) of van de batterij (via opladen)?
     
  7. PatrickL

    PatrickL Member

    Joined:
    Jan 7, 2014
    Messages:
    89
    Location:
    Nijlen, Belgie
    Weet er al iemand hoe je de stoel(en) kan voorverwarmen?
     
  8. Jesper Weiland

    Joined:
    May 4, 2015
    Messages:
    53
    Location:
    Netherlands
    Ik heb toevallig van de week een scriptje geschreven:

    07.45:

    - Wake up
    - Accustatus opvragen
    - Buitentemperatuur opvragen

    Accu meer dan 80km range en temperatuur minder dan 7 graden? Dan 30 graden climate control.

    08.05: De baas komt eraan, terug naar 20 graden
     
  9. Jamas

    Jamas Member

    Joined:
    Jun 25, 2014
    Messages:
    385
    Location:
    Druten, The Netherlands
    Kan niet, Patrick. Er moet namelijk iemand op de stoel zitten anders doet de stoelverwarming het niet!
     
  10. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,881
    Location:
    Rotterdam, Netherlands

    Was vanochtend 7,5 graad [emoji23]
     
  11. tonvanboven

    tonvanboven Member

    Joined:
    Aug 15, 2014
    Messages:
    671
    Location:
    Winterswijk
    Bij ons 3.... De snelheid van verwarmen hangt volgens mij ook af van 'Range mode' stand.
     
  12. MJKA

    MJKA Member

    Joined:
    Dec 9, 2013
    Messages:
    359
    Location:
    Vleuten, The Netherlands
    De Smart Preconditioning doet het bij mij al lange tijd niet meer. Iemand een idee hoe ik die weer aan het werk krijg?
     
  13. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,881
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Het interieur kun je snellen opwarmen, maar de batterij duurt aanzienlijk langer.
     
  14. ERvee

    ERvee member

    Joined:
    Oct 12, 2014
    Messages:
    794
    Location:
    Nieuwegein, The Netherlands
    Ah. Is dat zo? Vond t al wat traag gaan vanochtend. Na 25 min voorverwarmen nog steeds maar graad of 15.

    Beetje off-topic wellicht. Maar bij range mode met de regen van vandaag beslaan zowel de voorruit alsmede de ramen van de voorste portieren. Meer mensen last van? Eventuele oplossingen, behalve m uit range mode halen?
     
  15. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    499
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Herkenbaar, dacht dat t aan mij lag.
     
  16. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,413
    Location:
    De Woude NL
    Met dit weer is rijden met 'range mode on' behoorlijk gevaarlijk. Ik kreeg vorig najaar bij het rijden op een 80 km/u weg plotseling te maken met volkomen beslagen ramen. Met de grootste moeite kon in afslaan en het probleem oplossen door range mode op off te schakelen.
     
  17. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Klopt, je moet dit goed in de gaten houden. Als je ramen beslagen ben je bijna zeker in range mode aan het rijden. Jammer dat je hem, net op het ogenblik dat je al minder range hebt, uit range mode moet halen maar er is geen ontkomen aan.
     
  18. ERvee

    ERvee member

    Joined:
    Oct 12, 2014
    Messages:
    794
    Location:
    Nieuwegein, The Netherlands
    Hmmm. Begrijpelijk maar jammer. Zal m omzetten dan maar.
     
  19. NielsH

    NielsH Member

    Joined:
    Jun 24, 2015
    Messages:
    92
    Location:
    Noordwijk, Netherlands
    Ik heb nog nooit range mode aangehad. Ook niet nodig gehad. Het bereik is toch groot genoeg om (in Nederland in ieder geval) met de auto te rijden zonder range mode? En als je dan zuinig zou willen doen, is het dan niet veel effectiever om wat rustiger te rijden (90-100 km/u) in plaats van de ventilatie te verminderen?
     
  20. ERvee

    ERvee member

    Joined:
    Oct 12, 2014
    Messages:
    794
    Location:
    Nieuwegein, The Netherlands
    Eh. In de zomer merk ik geen verschil wat betreft ventilatie maar zie wel n beter verbruik terug. Ik laad tot 80% standaard en heb dagen dat ik ruim over de 250km ga. Dan helpen alle beetjes, ben geen zuinige rijder.
     

Share This Page