Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Pre heating

This site may earn commission on affiliate links.
Range mode is echt onzin. Verwarming verbruikt 11kw standard en in range mode max 5,5kw. Dus als je gaat verwarmen dan doet hij er langer over om die temperatuur te bereiken. Ik hoef niemand uit te leggen dat als je 10min op 11kw verwarmt of 20min op 5,5kw je hetzelfde kwijt bent? ;)
Overigens gebruikt de airco vele malen minder dan verwarming, dus daar zul je helemaal niet meer 'range' door krijgen.
En als het al uitmaakt zal het hoogstens met het verwarmen zijn en zal er tijdens het rijden en op temperatuur houden geen verschil zijn.
Op het Amerikaanse gedeelte van het forum is er een rijder die het heeft getest en gemeten (zal de link even zoeken).

In 7.0 schijnen ze de airco/verwarming te hebben verbeterd. Hij verbruikt minder energie en is sneller op de ingestelde temperatuur. :)

Grootste nadeel van range mode aan:
- preheat gaat veel langzamer
- accu wordt niet opgewarmt
 
Range mode is echt onzin. Verwarming verbruikt 11kw standard en in range mode max 5,5kw. Dus als je gaat verwarmen dan doet hij er langer over om die temperatuur te bereiken. Ik hoef niemand uit te leggen dat als je 10min op 11kw verwarmt of 20min op 5,5kw je hetzelfde kwijt bent? ;)...
Los daarvan, tijdens de 10 minuten opwarmen heb je minder verlies van warmte aan omgeving dan gedurende 20 minuten opwarmen. Met jouw vergelijking is het eindresultaat een koudere auto bij de tweede optie, want je hebt meer verlies door de langere opwarmperiode. Range mode werkt dan tegengesteld van wat je ervan verwacht.
 
Ik rij veel korte afstanden tijdens de week.
tot nu in augustus deed ik dit met mijn I3.
Bij het parkeren krijg ik telkens de mogelijkheid om de preheating in te schakelen.
Zeer handig in de winter. Telkens wanneer ik terug naar de wagen kom is hij lekker warm. Anders koelt hij toch snel af in 10 à 15 min tijd!
Nu het terug kouder wordt wil ik dit ook doen met de Tesla. Dit lukt , maar enkel via de app.
Dit is nogal omslachtig om dit telkenmale te doen, als je bv 30 huisbezoeken op een dag moet doen.
Zie ik iets over het hoofd ? Of kan dit niet op die manier in de MS ? misschien met V7 wel ?
 
Kan niet, Patrick. Er moet namelijk iemand op de stoel zitten anders doet de stoelverwarming het niet!
Ik heb eens een test gedaan door voor al de stoelen de verwarming aan te zetten als ik van het werk naar huis reed. Tegen dat ik een half uurtje later thuis was, heb ik gevoeld dat de stoelen op bepaalde plaatsen op het zitvlak en rugleuning toch warm waren maar niet zo uitgebreid dan als je er op zit.
ik zoek ook nog een manier om de achterruitontdooing op te zetten, een half uur vóór vertrek s'ochtends zodat de achterruit en de buitenspiegels vrij van damp en vorst zijn. Iemand.....:confused:
 
Ik rij veel korte afstanden tijdens de week.
tot nu in augustus deed ik dit met mijn I3.
Bij het parkeren krijg ik telkens de mogelijkheid om de preheating in te schakelen.
Zeer handig in de winter. Telkens wanneer ik terug naar de wagen kom is hij lekker warm. Anders koelt hij toch snel af in 10 à 15 min tijd!
Nu het terug kouder wordt wil ik dit ook doen met de Tesla. Dit lukt , maar enkel via de app.
Dit is nogal omslachtig om dit telkenmale te doen, als je bv 30 huisbezoeken op een dag moet doen.
Zie ik iets over het hoofd ? Of kan dit niet op die manier in de MS ? misschien met V7 wel ?

Ja dat kan, als je de auto via het 17" scherm in park zet, dan zal hij de parkeer rem erop zetten en de auto in N zetten. De auto blijft nu aan zonder dat je erin hoeft te zitten. Het is hetzelfde als je je deur net niet helemaal dicht doet. Zo blijft de auto lekker warm (gaat volgens mij nog wel uit na een half uur). Vergeet ook niet je auto af te sluiten met de keyfob! Want hij gaat niet automatisch op slot.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Die range mode maakt niet zo veel uit, in mijn beleving. Ik zie het als iets wat je in noodgevallen zou kunnen aanzetten,. Met alle laadmogelijkheden die er nu zijn, komt dat nooit meer voor.

Gewoon het wattpedaal wat minder intrappen is de beste manier om verder te komen, maar in de praktijk moet je toch altijd weer afremmen, en meende stroom mee. Ik ben altijd weer verbaasd na een stuk hard rijden om te zien dat het op mijn gemiddeld verbruik bijna niets uitmaakt.

Na twee jaar merk ik vooral verschil bij regen of sneeuw en tegenwind veel verschil, voor de combinatie van de twee is een verbruikskiller.
 
Ja dat kan, als je de auto via het 17" scherm in park zet, dan zal hij de parkeer rem erop zetten en de auto in N zetten. De auto blijft nu aan zonder dat je erin hoeft te zitten. Het is hetzelfde als je je deur net niet helemaal dicht doet. Zo blijft de auto lekker warm (gaat volgens mij nog wel uit na een half uur). Vergeet ook niet je auto af te sluiten met de keyfob! Want hij gaat niet automatisch op slot.
Bedankt voor de nuttige tip. Zo lukt het inderdaad. Zelfs het stuur blijft warm bij ingeschakelde stuurverwarming. Laat de winter maar komen !!
 
Meestal plug ik de S altijd in als ik thuiskom (Keba 2 fase 32 amp) maar met het koudere weer probeer ik nu te laden voor ik vertrek om zo geen beperkte regen te hebben. Vandaag 2u voor vertrek beginnen laden en toch nog beperkte regen die pas na 17 Km weg was. Was trouwens niet de eerste keer. Temperatuur tijdens laden was een graad of 10 denk ik.
Iemand een idee waarom. Tijd te kort? Vermogen van laden te klein?
 
Wellicht hier een stomme vraag van mij, maar is er nu een mogelijkheid om de accu zelf te verwarmen dmv verwarmingsspiraal op de accu of doe je dit door de temperatuur op bv 30 graden te zetten via de app zodat de accu aan het werk moet en zodoende warm word?

Ik zie namelijk nergens hoe je de accuverwarming aan kan zetten.


Grssss
 
Wellicht hier een stomme vraag van mij, maar is er nu een mogelijkheid om de accu zelf te verwarmen dmv verwarmingsspiraal op de accu of doe je dit door de temperatuur op bv 30 graden te zetten via de app zodat de accu aan het werk moet en zodoende warm word?

Ik zie namelijk nergens hoe je de accuverwarming aan kan zetten.


Grssss
Je kunt de accu zelf niet verwarmen. Doorgaans laat men voor het wegrijden de Tesla nog even opladen, bijv. van 80 naar 90 procent.
Als het heel koud is dan kan het helpen de verwarming via de app bijtijds aan te zetten. Zie post 4949 en 4950 van vanochtend in het jankendraadje:
http.www.teslamotorsclub.com/tmc/threads/janken-over-tekortkomingen.23797/page-248. Ik praat niet uit ervaring, moet het ook gaan beleven binnenkort.
 
  • Like
Reactions: svbladel
Ik snap dat voorverwarmen niet zo. Als je het winterpakket niet hebt begrijp ik het een beetje maar anders lekker de stuur en stoel verwarming aan en in no-time rijd je behaaglijk.

Dat regeneration het niet of minder doet in het begin zegt ook iets meer over je rijstijl. Regeneration is remmen, dus dat houd in dat je daarvoor teveel gas hebt gegeven en/of niet goed anticipeert op de aankomende verkeerssituatie. Met regeneration krijg je dan wel een beetje energie terug maar het beste om lange afstanden te rijden is natuurlijk niet onnodig energie in acceleratie om te zetten.

Grootste nadeel van range mode aan:

Volgens mij staan ook de daglichten uit in rangemode en dat vind ik het grootste nadeel i.v.m. de veiligheid. In deze winter periode rijd je overdag natuurlijk *ALTIJD* met je verlichting aan.