Natuurlijk moet de auto onderhouden worden. En goed ook. Maar dat hoeft niet twee keer zo veel te kosten als bij mijn ICE, die veel meer bewegende onderdelen had. Om over vloeistoffen maar niet te spreken.
En een wasbeurt en stofzuigen zit er bij in? Pfff. Als dat het argument moet zijn.
Tesla biedt standaard enorm goede service. Ze hebben een heel goede garantie regeling. De auto is (volgens eigen woorden) veel makkelijker te onderhouden. Dus mijn oude post onderhoud verdubbelen kan ik niet verantwoorden. Ik ben best bereid om te betalen (anders kocht ik hem niet) maar het moet wel reeel zijn. En dat gevoel mis ik nu. Ik krijg nu het gevoel dat ik extra betaal voor het voorrecht een premium merk te rijden. En daar pas ik voor.
Absoluut mee eens. En ja, als je ingenieurs a 120 euro het uur (of hoeveel was het ook weer) op de rekening zet om die 17 (?) bewegende delen te checken, ja dan gaat het hard he.
De rubbers van mijn wielophanging en de staat van mijn remmen checken, dat kan elke monteur (kies er wel eentje die normaliter aan bestelbusjes schroeft want de wielophanging is nogal lomp groot). Daarbij merk je het zelf ook gauw genoeg als er iets mis is met wielophanging en remmen, trillen, schudden, niet rechtuit rijden, vaag sturen etc.
Verder is er remvloeistof, koelvloeistof en aircovulling met bijbehorende filters en interieurfilter. Koelvloeistof is hooguit niveau checken de eerste jaren en airco zou in principe ook de eerste jaren geen issues moeten opleveren. Remvloeistof moet regelmatig vervangen worden, dat kan met de elektrische remmen van een nieuwer type S wel voodoo zijn voor de meesten, het conventionele systeem van de oude generatie S is wel rechttoe rechtaan. En natuurlijk nog ruitenwissers en -vloeistof.
Wat blijft er verder nog over? 12V accu schijnt regelmatig vervangen te moeten worden, en logs uitlezen of er mogelijk problemen zijn die aandacht behoeven. Verder kan ik me voorstellen dat er misschien wat onderdelen preventief vervangen worden waar verbeteringen aan zijn zoals bijv. de contactor in de accu.
Ik zie zelf alleen de punten in de laatste zin als een mogelijke reden om bij Tesla een beurt uit te laten voeren, in plaats van een check op de belangrijkste veiligheidspunten elders, maar om nu elk jaar puur voor veiligheidscheck 700 pegels bij Tesla af te tikken?