Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Prepaid service: zinnig of niet

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb er een paar threads over gelezen (maar kan ze niet meer terugvinden, althans: niet in het NL/BE deel) maar ik ben er nog niet over uit. Heeft het zin om de prepaid service aan te schaffen? Het kan nog tot 30 dagen na levering, dus ik heb nog twee weken om een besluit te nemen. Maar wat is wijsheid?

Wat zijn jullie ervaringen?
 
Ik heb er een paar threads over gelezen (maar kan ze niet meer terugvinden, althans: niet in het NL/BE deel) maar ik ben er nog niet over uit. Heeft het zin om de prepaid service aan te schaffen? Het kan nog tot 30 dagen na levering, dus ik heb nog twee weken om een besluit te nemen. Maar wat is wijsheid?

Wat zijn jullie ervaringen?

Ik deed het niet. Ik stel me voor pas bij Tesla voor service aan te komen als er wat is. Kleppen stellen, olie verwisselen, radiator vorstvrij maken, remvoeringen vervangen, dit is bij de Tesla allemaal .... een tikje overbodig.
Bij bijv. 40.000 km krijg je een rekening voor een 40.000 km beurt, niet meer en niet minder.
 
Ik heb het uiteindelijk wel aangeschaft, met als gedachte dat ik de auto ook weer een keer ga verkopen.
Stel dat ik een auto koop van een jaar of 5 oud. Dan zou ik dat eerder doen als de auto altijd netjes onderhoud heeft gehad volgens schema van de fabrikant.
Of het ook daadwerkelijk technisch nuttig is zet ik vraagtekens bij.
Maar het feit dat je voor 550 Euro per jaar er nooit gezeik aan hebt stelt ook gerust.
 
€ 550 is voor de zakelijke rijders hier € 454 ex BTW. Koopje. incl loaner ook nog. En onderhoud volgens schema beïnvloedt de verkoopbaarheid altijd positief.

+1 Ik vind het belangrijk dat een wagen met 700 PK elk jaar door de fabrikant op een aantal punten wordt nagekeken. En als dat 454 EUR kost, ook al is er geen echt onderhoud nodig, is dat een lachertje. Op het Amerikaans forum lees ik dat zowat jaarlijks de 12V batterij moet vervangen worden dus dat zit dan gewoon in de prepaid fee.
 
Mijn dank. Ik ga.....

Nu voor je definitief ervan afziet zie draadje gestart door mij op 9 januari . Verhoog limiet onderhoudscontracten

En nog een draadje van 19 januari .... onderhoudscontract...

Omdat ik meer dan 100 km van Tilburg woon , en dat in 2013 het uitgangspunt was, en de netto kosten
relatief laag, en dus geen verrassingen kunnen geven, deed ik het wel.
En zoals je in de aangehaalde draadjes ziet is 1x per jaar en onbeperkte kilometers nu geldig.

Kortom zou het zo weer doen.
 
Nu voor je definitief ervan afziet zie draadje gestart door mij op 9 januari <snip>

En nog een draadje van 19 januari .... onderhoudscontract...

Zucht. Nu weet ik het weer niet :)
Ik reken het wel even door. Maar wat me wel opviel in alle draadjes en waar ik het helemaal mee eens ben: de meeste vinden het raar de een auto verkocht wordt met het argument "lage onderhoudskosten" maar dat ik nu wel per jaar substantieel meer kwijt ben aan onderhoud (met of zonder prepaid service contract) dan met mijn vorige ICE... Daar klopt iets niet, gevoelsmatig.
 
Zucht. Nu weet ik het weer niet :)
Ik reken het wel even door. Maar wat me wel opviel in alle draadjes en waar ik het helemaal mee eens ben: de meeste vinden het raar de een auto verkocht wordt met het argument "lage onderhoudskosten" maar dat ik nu wel per jaar substantieel meer kwijt ben aan onderhoud (met of zonder prepaid service contract) dan met mijn vorige ICE... Daar klopt iets niet, gevoelsmatig.

Ik kan me goed voorstellen dat als je het bedrag alleen koppelt aan die beurt, het als een te hoog bedrag overkomt (dat doet het bij mij ook :wink:)

Maar....Tesla geeft een voor mij nog niet eerder meegemaakte service (en ik was denk ik al verwend met Toyota, Mercedes en Volvo), vooral vanwege het oplossen van zaken waar een dealer al snel zou proberen jouw de kosten te berekenen.

Als je dan de servicekosten als een bijdrage om de service als geheel (dus ook op andere momenten dan onderhoud) op het hoogste niveau te hebben / houden, dan valt het bedrag wel weer mee.

Ik zie het nu dus als een jaarbedrag voor zorgeloos rijden, en max service elke keer dat je langskomt.

- - - Updated - - -

Zelfs Elon Musk is het met je eens, Dennis.

Jerome gaf aan dat je het bedrag moet zien in het licht van de totale service....

Zoals je hierboven kunt lezen heeft hij mij daarmee overtuigd :smile:.
 
Ik kan me goed voorstellen dat als je het bedrag alleen koppelt aan die beurt, het als een te hoog bedrag overkomt (dat doet het bij mij ook :wink:)
Ik zie het nu dus als een jaarbedrag voor zorgeloos rijden, en max service elke keer dat je langskomt.
.
+1
argumenten als "onderhoud is niet nodig" laat ik ook aan mij voorbij gaan. Zelfs de slechts 17? bewegende delen moeten gecontroleerd en bijgehouden worden. De minder gebruikte remmen moeten het goed doen. de airco vrij van schimmels, en alle boutjes vastgetrokken. En klein garantiewerk wordt gelijk meegenomen. Veilig rijplezier is ook belangrijk! Een wasbeurt en stofzuigen zit ook in de prijs trouwens.
 
+1
argumenten als "onderhoud is niet nodig" laat ik ook aan mij voorbij gaan. Zelfs de slechts 17? bewegende delen moeten gecontroleerd en bijgehouden worden. De minder gebruikte remmen moeten het goed doen. de airco vrij van schimmels, en alle boutjes vastgetrokken. En klein garantiewerk wordt gelijk meegenomen. Veilig rijplezier is ook belangrijk! Een wasbeurt en stofzuigen zit ook in de prijs trouwens.
Daar hebben we de APK toch voor? (...ducks...) :)
 
Natuurlijk moet de auto onderhouden worden. En goed ook. Maar dat hoeft niet twee keer zo veel te kosten als bij mijn ICE, die veel meer bewegende onderdelen had. Om over vloeistoffen maar niet te spreken.

En een wasbeurt en stofzuigen zit er bij in? Pfff. Als dat het argument moet zijn.

Tesla biedt standaard enorm goede service. Ze hebben een heel goede garantie regeling. De auto is (volgens eigen woorden) veel makkelijker te onderhouden. Dus mijn oude post onderhoud verdubbelen kan ik niet verantwoorden. Ik ben best bereid om te betalen (anders kocht ik hem niet) maar het moet wel reeel zijn. En dat gevoel mis ik nu. Ik krijg nu het gevoel dat ik extra betaal voor het voorrecht een premium merk te rijden. En daar pas ik voor.
 
Natuurlijk moet de auto onderhouden worden. En goed ook. Maar dat hoeft niet twee keer zo veel te kosten als bij mijn ICE, die veel meer bewegende onderdelen had. Om over vloeistoffen maar niet te spreken.

En een wasbeurt en stofzuigen zit er bij in? Pfff. Als dat het argument moet zijn.

Tesla biedt standaard enorm goede service. Ze hebben een heel goede garantie regeling. De auto is (volgens eigen woorden) veel makkelijker te onderhouden. Dus mijn oude post onderhoud verdubbelen kan ik niet verantwoorden. Ik ben best bereid om te betalen (anders kocht ik hem niet) maar het moet wel reeel zijn. En dat gevoel mis ik nu. Ik krijg nu het gevoel dat ik extra betaal voor het voorrecht een premium merk te rijden. En daar pas ik voor.
Absoluut mee eens. En ja, als je ingenieurs a 120 euro het uur (of hoeveel was het ook weer) op de rekening zet om die 17 (?) bewegende delen te checken, ja dan gaat het hard he.

De rubbers van mijn wielophanging en de staat van mijn remmen checken, dat kan elke monteur (kies er wel eentje die normaliter aan bestelbusjes schroeft want de wielophanging is nogal lomp groot). Daarbij merk je het zelf ook gauw genoeg als er iets mis is met wielophanging en remmen, trillen, schudden, niet rechtuit rijden, vaag sturen etc.

Verder is er remvloeistof, koelvloeistof en aircovulling met bijbehorende filters en interieurfilter. Koelvloeistof is hooguit niveau checken de eerste jaren en airco zou in principe ook de eerste jaren geen issues moeten opleveren. Remvloeistof moet regelmatig vervangen worden, dat kan met de elektrische remmen van een nieuwer type S wel voodoo zijn voor de meesten, het conventionele systeem van de oude generatie S is wel rechttoe rechtaan. En natuurlijk nog ruitenwissers en -vloeistof.

Wat blijft er verder nog over? 12V accu schijnt regelmatig vervangen te moeten worden, en logs uitlezen of er mogelijk problemen zijn die aandacht behoeven. Verder kan ik me voorstellen dat er misschien wat onderdelen preventief vervangen worden waar verbeteringen aan zijn zoals bijv. de contactor in de accu.

Ik zie zelf alleen de punten in de laatste zin als een mogelijke reden om bij Tesla een beurt uit te laten voeren, in plaats van een check op de belangrijkste veiligheidspunten elders, maar om nu elk jaar puur voor veiligheidscheck 700 pegels bij Tesla af te tikken?
 
Absoluut mee eens. En ja, als je ingenieurs a 120 euro het uur (of hoeveel was het ook weer) op de rekening zet

110 EUR / uur

maar om nu elk jaar puur voor veiligheidscheck 700 pegels bij Tesla af te tikken?

Om 700 per jaar (wat de prijs is zonder contract) te vermijden kan je het ook voor 454,5 (ex BTW) per jaar doen.

Mijn insteek is dat we een exclusieve wagen rijden (op technologisch vlak) die in relatief kleine oplagen wordt geproduceerd door een nieuwe constructeur. Daar komt dan nog eens bij dat het een high performance wagen is (= hogere belasting van de onderdelen).

Afhankelijk van hoe je hier tegenover staat kan je gaan voor de no risk, no stress, no worries optie = het onderhoudscontract voor de eerste 4 jaar.
Of, je kan er -geheel legitiem- van uitgaan dat de wagen weinig tot geen onderhoud nodig zal hebben en je bvb maar 1 keer per 2 jaar een service afspraak zal maken.

Beide opties zijn voor mij geheel verdedigbaar. Ik heb voor de eerste optie gekozen omdat 454,5 EUR per jaar tov de aanschafwaarde van de wagen verwaarloosbaar is.
 
Betalen we in Nederland meer? Ik had in november 2014 al 130 EUR / uur op de rekening staan, of is die 110 excl. BTW?

hourly-rate-130.jpg