TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Prijsverlaging CHADEMO adapter

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Wim S., Oct 29, 2014.

1. Wim S.

Wim S. Active Member

2. ErikR

ErikR Member

Voor dát bedrag zou ik er ook nog wel eens over na willen denken. Maar vooralsnog moeten ze eerst maar eens gaan leveren....

3. FlaSmu

FlaSmu Member

Ik hoorde ook bedragen van 350 euro

Ik heb m altijd willen hebben..maar nu t zo lang geduurd heeft, en de roll out van SuC is de noodzaak zga weg..

4. martinve

martinve Active Member

Met het SuC netwerk, zie ik niet meteen het nut nog van een ChaDeMo adapter.
    Al kan ik me best voorstellen dat die handig kan zijn als je bv in het buitenland bent waar nog niet veel SuC liggen (Spanja, Italie etc)

5. PaulW5

PaulW5 *****Driver

Ik denk nog steeds dat ik er een ga kopen. Puur uit gemakzucht....
    Bijv ritje Uithoorn --> Appingendam en binnen uurtje weer terug willen? Dan is even Fastnedden met ChaDeMo best een goede optie.

6. Nowyony

Nowyony Member

Ik neem aan Appingedam :smile: (offtopic: voor de beste uitspraak ever check even 'Zundagoavend Blues' van Pe Daalemmer en Rooie Rinus)

7. PaulW5

PaulW5 *****Driver

Ja precies....typvoutje

8. Rutger

Rutger Member

Ah, van die papieren puut met poepetonen! Een insider

9. DOT

DOT Member

Even voor mij als nood: wat is een chademo adapter en waarom zou ik er 1 willen?

10. dicktump

dicktump Member

CHAdeMO is een snellaad standaard welke tot 62,5 kW kan laden. Een stuk meer dus dan de 11 kW uit de krachtstroom of de 22 kW van een laadpaal die dat ondersteunt en als je dual charger hebt. Het is natuurlijk wel weer een stuk minder dan de superchargers van Tesla leveren.

Een Tesla kun je niet direct aan een CHAdeMO paal hangen. Daar heb je die adapter voor nodig. Of je het nodig hebt moet je zelf bepalen natuurlijk. Je kunt het voor de zekerheid kopen, want als je het een keer nodig hebt is het makkelijk om te hebben. Zoek wel even uit of er op handige punten voor jou dan zo'n laadstation te vinden is die CHAdeMO ondersteunt. Voor mezelf verwacht ik niet dat ik er veel gebruik van zal maken. Ik zal voornamelijk thuisladen en anders bij superchargers. Voor die ene keer in het jaar dat het misschien handig zou zijn, plan ik mijn rit wel gewoon wat tactischer in.

11. widodh

widodh Model S R231 EU

Effectief kan je Model S er niet meer dan 43kW uit halen.

De CHAdeMO laders leveren allemaal maximaal 125A bij 500V, maar het batterypack van de Model S is ~370V.

125A * 370V = 46250W

Dat is weliswaar 46kW, maar reken op een stukje verlies, dus effectief gaat er maximaal 43kW de accu in.

12. dicktump

dicktump Member

Bedankt voor de aanvulling, dat wist ik niet :) Dat maakt wat mij betreft de CHAdeMO adapter nog iets minder nuttig, maar dat blijft persoonlijk.

13. Hans (Amsterdam)

Hans (Amsterdam) Model S res#3130

14. pvh

pvh Active Member

Dat is nou jammer. Heb hier 3 man met een Renault Zoë welke kunnen laden op 43kW AC, en ik maar aangeven, wacht maar. Ik kan straks 50kW! (Hier dan op de zaak, uiteraard lach ik me suf met mijn range, SuC etc)

15. PaulusdB

PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

Het is natuurlijk ook denkbaar dat FastNed per laadstation zo'n adapter aanschaft. Terugverdienen van investeringen staat daar toch niet op de agenda voor de eerste paar jaar. Maken ze misschien nog wat omzet met Tesla Model S rijders.

Of Tesla Motors geeft de adapters gratis weg aan FastNed en andere CHaDeMo laadpunten. Elk kWh dat FastNed met behulp van die adapter levert, hoeft Tesla niet met een SuC te leveren. Is natuurlijk geen hele sterke business case om zo'n adapter (retail € 350,00, dus kostprijs € 125,00 ofzo) terug te verdienen met kWh's die je voor een paar cent inkoopt. Maar misschien wel een mooie stimulans voor de Tesla verkoop.

16. ErikR

ErikR Member

Ik denk dat Tesla met $350 de adapters al tegen kostprijs wegzet. Vergeet niet dat ze al heel lang in de ontwikkelfase zitten, en dat het niet een product is wat met hoge volumes verkocht gaat worden....

17. PaulusdB

PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

De ontwikkelkosten stijgen niet als je er een paar containers extra laat maken. Met kostprijs bedoelde ik de marginale kostprijs, productiekosten van één exemplaar extra, zeg maar.

Share This Page