Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Probleem ICU lader 22kw

This site may earn commission on affiliate links.
Forum-leden,

Ik zit met een probleempje. Ik heb een ICU Compact 22kw (met vaste kabel) laten plaatsen door TNM thuis.
Maar of de lader doet raar, of MSje doet raar. Bij het aanprikken van de kabel, wordt er namelijk eerst aangegeven dat er met 16A geladen kan worden (A). Daarop past de Tesla de Change Current aan naar 16A (B). Een paar seconden later verschijnt er echter 32A in het scherm (C). Maar dan blijft de max 16A staan (D).
Het probleem is op te lossen, door naar de auto te gaan als hij aan het laden is, en de Change Current om hoog te zetten. Maar dat lukt dus alleen als hij laad, omdat dan 32A aangegeven wordt. Stop je het laad proces en start je het weer; dan komt er weer 16A binnen, wordt de current naar 16A gezet. Die blijft staan als een paar seconden later 32A 'beschikbaar' is.

Nu kan het aan twee dingen liggen.
1. Of de lader geeft in het begin niet de juiste Ampère door.
2. Of het Telsa pas zich niet aan, aan het nieuwe beschikbare vermogen.

Is iemand die hier eerder tegenaan gelopen is?
Image1.jpg
 
Ik heb precies hetzelfde met de ICU op m'n werk. Daar start de auto ook met laden op 16A en moet dan handmatig omhoog gezet worden naar 26A (32A kan mijn auto nog niet aan). Ik zal ook eens contact opnemen met TNM.
 
Ook ik ken het fenomeen, bij de (11kW) paal van een klant. Die start op 12A, en ik moest steeds een minuut of wat in de auto blijven zitten om hem door te tikken naar 16A.

Maar vanochtend had ik haast, ik zag dat hij weer op 12/12A begon maar ik had genoeg tijd om hem ook daarop vol te krijgen dus ben meteen weggelopen. Maar ik check net op de app, en zie 16/16A staan. Dus de MS is vanzelf omhoog gegaan. Ik heb vannacht een update gehad, misschien ligt het daar aan..
 
Ook ik ken het fenomeen, bij de (11kW) paal van een klant. Die start op 12A, en ik moest steeds een minuut of wat in de auto blijven zitten om hem door te tikken naar 16A.

Maar vanochtend had ik haast, ik zag dat hij weer op 12/12A begon maar ik had genoeg tijd om hem ook daarop vol te krijgen dus ben meteen weggelopen. Maar ik check net op de app, en zie 16/16A staan. Dus de MS is vanzelf omhoog gegaan. Ik heb vannacht een update gehad, misschien ligt het daar aan..

Update zou mooi zijn. Ik geef toe, het is raar dat de laadpaal niet direct het max. aan ampère geeft. Maar het is ook raar dat de Tesla, als er meer stroom beschikbaar komt, hier geen gebruik van maakt. Welke versie heb jij nu? (ik zit op 1.51.96)
@LuckyLuke: ik heb TNM een berichtje met uitleg gestuurd. Kunnen ze er even rustig naar kijken.
 
Dit zou automatisch moeten gaan ja. Sinds firmware 5.9 moet de Model S gewoon netjes het pilot signaal volgen.

Wat kán helpen is dat je alvorens je de kabel in prikt de current al zo hoog mogelijk zet. 80A is dat meen ik.
 
Update zou mooi zijn. Ik geef toe, het is raar dat de laadpaal niet direct het max. aan ampère geeft. Maar het is ook raar dat de Tesla, als er meer stroom beschikbaar komt, hier geen gebruik van maakt. Welke versie heb jij nu? (ik zit op 1.51.96)
@LuckyLuke: ik heb TNM een berichtje met uitleg gestuurd. Kunnen ze er even rustig naar kijken.
Ik sinds vannacht op 1.51.105 als ik het goed heb onthouden.

Dat de laadpaal niet meteen op max amp. start is een beveiliging. Alleen heeft de Tesla zelf ook al zo'n beveiliging, en oorspronkelijk hield die er geen rekening mee dat de laadpaal willens en wetens een lager amperage op zou geven en dat dan geleidelijk omhoog zou schroeven. Zoals Wido aangeeft zou dat sinds 5.9 al verholpen moeten zijn. Maar ik zat vóór vannacht ook al op 5.9, en toch heb ik hem eerst handmatig omhoog moeten klikken.

Wat ook nog een factor kan zijn in dit alles, is dat je MS per GPS locatie onthoudt op welk amperage je hem hebt ingesteld. Wat ik me voor kan stellen is dat als je voor het eerst bij een paal komt, en die rapporteert in eerste instantie een bepaald (verlaagd) amperage, dat de MS dat dan als zoete koek aanneemt en ook je "voorkeur" op die GPS locatie instelt op dat amperage. Maar als je handmatig opschroeft zodra de paal dat toestaat, en je komt een volgende keer, zou het hogere amperage als voorkeur moeten staan. Zodra de paal dat amperage vrijgeeft zou de MS dus dat moeten volgen (mits je 5.9 hebt).
 
Ik sinds vannacht op 1.51.105 als ik het goed heb onthouden.

Dat de laadpaal niet meteen op max amp. start is een beveiliging. Alleen heeft de Tesla zelf ook al zo'n beveiliging, en oorspronkelijk hield die er geen rekening mee dat de laadpaal willens en wetens een lager amperage op zou geven en dat dan geleidelijk omhoog zou schroeven. Zoals Wido aangeeft zou dat sinds 5.9 al verholpen moeten zijn. Maar ik zat vóór vannacht ook al op 5.9, en toch heb ik hem eerst handmatig omhoog moeten klikken.
.

joep! Sinds een paar dagen zit ik op 1.51.109 en het probleem is verholpen! Het laden start op 16A en zodra de extra amperage beschikbaar komt, schakelt de Tesla die bij! Top!