Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • The final cut of TMC Podcast #27 is available now with topics time-stamped. We discussed: Consolidation in LiDAR manufacturers; Volvo EX90 shipping with LiDAR; FSD Beta Full Release in N.A.; FSD detecting autopilot cheats, Gwen Shotwell directly overseeing SpaceX Starship; and more. You can watch it now on YouTube. We should have it published to podcast networks shortly.

Probleem met SmartEVSE: laadt op 1 fase ipv 3

Ik heb een zelfbouw laadstation in elkaar geschroefd met de SmartEVSE oplossing. Ik heb hiervoor in mijn meterkast (3x25A aansluiting, slimme meter) een extra groep gemaakt met een 4-polige automaat en een kWh-meter. In het laadstation zit de SmartEVSE met een 4-polige relaisschakelaar. Alles is afgezekerd op 16A. Ik gebruik dikke kabels (2.5 mm2).

Vandaag alles aangesloten en getest. De SmartEVSE werkt keurig: het display werkt, ik kan de instellingen aanpassen etc. De auto begint ook te laden maar... slechts op 1 fase!

Hier snap ik dus echt helemaal niets van. Ik heb alles doorgemeten en op alle drie de fasen staat keurig 380V ten opzichte van de N-draad. Ook de kabel naar de auto heb ik van het laadstation t/'m de stekker doorgemeten met m'n multimeter. 0 Ohm zoals je zou verwachten. Uiteraard kan ik deze niet doormeten als deze in bedrijf is.

Iemand enig idee??
Enige dat ik kan bedenken is dat ik normaal op 220V 1-fase laad via de UMC in het normale stopcontact.. en dus eerder niet gemerkt hebt dat dit niet werkt sinds Tesla enkele weken geleden de contactdoos in de auto vervangen heeft (iets preventiefs onder garantie..).
 
Kopie vanaf een ander forum, via google:

de spanning die je meet hangt ook af of je een ster- of driehoeknet hebt.
bij een 3 fasennet van 3x230V heb je normaal 3 aansluitingen (L1, L2, L3 = driehoek) waartussen je 230V meet.
bij een 3 fasennet van 3x400V heb je normaal 4 aansluitingen (L1, L2, L3, N =ster) waarbij je tussen de fasen aansluitingen 230V meet en tussen een faseaansluiting en de nulaansluiting 400V meet.
 
Last edited:

fivari

Maker van de Fivari-charger
Nov 25, 2013
2,598
2,862
Leuven, Belgium
Ik ken het verschil tussen een netwerk met en zonder neuter als geen ander. Je moet niet alles geloven wat ze op fora posten ;-)
bij een 3 fasennet van 3x400V heb je normaal 4 aansluitingen (L1, L2, L3, N =ster) waarbij je tussen de fasen aansluitingen 230V meet en tussen een faseaansluiting en de nulaansluiting 400V meet.
Het is juist andersom: tussen de fasen meet je 400V, tussen fase en nul meet je telkens 230V. Logisch ook, want enkelfasige toestellen worden steeds tussen een fase en de nulgeleider geschakeld en die hebben 230V nodig.
Dus als je van het tegenovergestelde overtuigd was, is er misschien toch iets misgelopen. Ter info: de nul is normaal de blauwe geleider.
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Hmm, ik heb nog eens gemeten... Ik meet het volgende op de HOOFDschakelaar, komende vanuit de meter zelf:

L1-L2-L3 zijn de fasedraden, ze zijn bruin. N = blauw.
Tussen elke Lx en N meet ik 400V
Tussen L1-L2 meet ik 695V (!???!!)
Tussen L1-L3 ook
tussen L2 en L3 meet ik 0V !!

Ehm...
Nu snap ik het niet meer :).
 
Wikipedia is trouwens wel handig:
Laagspanning
Na transport en distributie via het hoogspanningsnet, wordt de aangeleverde driefasenspanning met een nettransformator ter plaatse omgezet van 10 kV naar 400 V, ten behoeve van industriële gebruikers, de glastuinbouw, grote gebouwen en flats. In de stadswijken wordt voor de huisaansluitingen in verdeelkasten de aangevoerde driefasenspanning van 400 V teruggebracht naar een eenfasige netspanning van 230 V. Als namelijk de aangeboden driefasenspanning van 400 V tussen de aansluitklemmen L1 en L2, L1 en L3 en L2 en L3 aanwezig is, dan is de fasespanning Uf tussen L1, L2 en L3 en N (n) = 400/√3 = 230 volt. Dit is in België, Nederland en grote delen van Europa de gebruikelijke netspanning voor de huishoudens. (Zie krachtstroom.)


Lijkt erop dat er iets goed mis is met mijn aansluiting.... :mad:
 

fivari

Maker van de Fivari-charger
Nov 25, 2013
2,598
2,862
Leuven, Belgium
Is je multimeter nog wel in goede conditie? Het lijkt wel alsof je de waarden met sqrt(3) te hoog hebt.
De waarden die je meet kunnen echt niet in een huishoudelijke installatie. Meet je misschien geen RMS waarden?
Misschien eerder eens een foto van de multimeter posten.
 
  • Like
Reactions: FVO
Het is een paar jaar oude multimeter van de Conrad... Nooit problemen mee gehad. Maar, gebruik 'm vooral voor Arduino projectjes enzo...
 

Attachments

  • IMG_0959.jpg
    IMG_0959.jpg
    437.6 KB · Views: 83
Er zit net een nieuwe batterij in....
Nog het meest vreemd is dat ik tussen twee fasen 0V meet...
Ik ga morgen Liander maar eens bellen.

Ken je dat? Dat je door een vreemde constatering zo aan jezelf gaat twijfelen dat je allemaal rare dingen gaat denken en op internet allerlei dingen gaat opzoeken? En het dan helemaal niet meer weet? Nou dit is er dus zo 1... Natuurlijk wist ik wel dat het 230/400V moet zijn... 230V tussen N en Lx.. 400V tussen Lx. Maar je gaat zo aan jezelf twijfelen! En dan kom je op internet allerlei onzin tegen...

Nogmaals, morgen Liander bellen dus... Dit klopt niet.... Een wonder dat al m'n apparaten al jaren gewoon werken!
 

S-19910

Driving Model-S #19910
Aug 13, 2013
7,124
6,252
Grobbendonk, Belgium
Er kan eenvoudigweg geen 400V zitten tussen de drie fazes en de neuter.
Dan zouden al je huistoestellen nu stuk zijn.
En bovendien zou de auto ook niet laden; zelfs niet op 1 faze.
Ook je smartevse zou stuk zijn.
Al die spullen werken enkel op 230v.
Zet er 400V op; en je hebt een kortstondige rook- en lichtshow.

Ik zou de netbeheerder niet bellen; maar eens goed kijken naar de multimeter; of een andere kopen.

Meten is één ding; correct meten een ander.

Maar dat lost nog steeds de vraag niet op waarom je monofazig laadt.
Ik zou eens bij een driefazig openbaar oplaadpunt proberen. Kijken of je daar wel 3fazig laadt. Ik gok op een probleem in fe wagen; die op basis van je metingen (ook al zijn ze wortel(3) verkeerd. (Alhoewel de meting tussen F2 en F3 nul zou zijn ?)
Ik ben benieuwd.
 
Last edited:
Opgelost!

De vriend met goede multimeter kwam ook tot de conclusie dat er iets mis is met de fasen. Er zitten twee fasen op dezelfde fase aangesloten zeg maar...

Ik heb twee dingen gedaan:
- een nieuwe multimeter besteld :p
- Liander gebeld.

Liander is er binnen twee uur en constateerde inderdaad dat ze zelf enkele jaren geleden iets fout hebben gedaan. Ze hebben toen tijdens werkzaamheden in de straat tijdelijk bij iedereen alles op 1 fase gezet. Kon ik me ook herinneren. Maar bij het terugzetten had men dus L2 en L3 op L3 gezet en L2 was leeg... En.. ze hadden even vergeten het te verzegelen ook! Had ik niet eens gezien.

Kortom, dit was snel opgelost. Alles netjes aangesloten, verzegeling erop, nieuw laadstation aan de auto en voila:

Iedereen dank voor het advies!
 

Attachments

  • IMG_0962.jpg
    IMG_0962.jpg
    685.4 KB · Views: 52

Tozz

Active Member
Jan 10, 2018
2,565
1,873
Tynaarlo
Misschien dat de lader niet op 2 fasen kan laden, maar altijd 1 of 3 moet hebben en daar ook op checked.

Het schijnt vaker voor te komen dat bij nieuwbouw installaties 3-fasen aanwezig is, maar de monteur feitelijk een 1-fasen groepenkast op hangt en daardoor ook maar 1 fase gebruikt. Of, als er wel 3-fasen groepenkast hangt worden meestal niet alle fasen gebruikt om wille van kostenbesparing.

Het is max. 4 eindgroepen per aardlek. Een standaard woning heeft vaak 4 tot misschien een keer 6 groepen. Dat kan dus prima op 1, misschien 2 fasen. De woning verdelen over 3 fasen kost een extra aardlekschakelaar, en dat blijven dure dingen. Zeker als je bij 40 woningen 40 van die dingen kunt uitsparen a 50 euro. Toch weer 2 maanden Tesla lease!

Ik woon in een nieuwbouw woning (net 1 jaar oud) en daar hing de woning zelf (dus wandcontactdozen, lichtpunten) vrijwel geheel op 1 fase. Alleen de garage zat op L2. Dat is ookal niet helemaal conform NEN1010, want die motiveren dat je het moet verdelen om te voorkomen dat bij een aardlekfout de hele woning donker is.
 

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top