Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Problemen airco Tesla X

This site may earn commission on affiliate links.
Ben met mijn Tesla X naar Spanje gereden en heb problemen met de airco.
In die zin dat na een goeie 40 km de airco afslaat.
Wat ik ook doe, welke instelling ik ook probeer...de auto koelt niet.
Wanneer ik stop, dan is het euvel verholpen, maar wanneer ik weer vertrek is het na een tijdje weer van dattum.
Uitleg van Tesla is dat de auto bij superchargen voorrang geeft aan het koelen van de batterijen, maar hier is het net andersom.
Vlak na superchargen koelt de auto wel, maar daarna stopt het weer.
Onderweg naar Spanje van miserie gestopt bij een Tesla servicecenter in Lyon. Daar gaf een diagnose aan dat er een probleem was met de temperatuursensor.
Maar ik heb hier zo mijn twijfels over.
Iemand nog dergelijke ervaringen ?
 
Ik heb in mijn S al vanaf aanschaf in 2018 problemen met de airco die soms gewoon uitvalt. Komt dan klamme warme lucht uit de roosters. Dan een kwartier later weer aan springt. In de Gotthardtunnel vorig jaar onderweg naar Italie ineens een melding dat al het koelvermogen naar de accu gaat. Cabine had 0,0 koeling meer. Na een uur nog niet. Tesla gebeld: Wij zien geen probleem! De accu is gewoon te warm met 65 graden. Superchargen ging gek genoeg wel op vol vermogen. Uiteindeljk aangekomen op bestemming heeft de auto nog zeker 10 uur staan blazen (ventilator). Airco bleef al die tijd uit/kapot.

Uiteindelijk op bestemming nog een aantal keer met Tesla gesproken ivm. mogelijk wegslepen van de auto. Uiteindelijk na overleg met 'Tesla California' een power-off gedaan, 15 minuten wachten. Daarna sprong direct airco weer aan.

Eenmaal terug in Nederland bleek er een kabel/connector niet in orde te zijn. Op hoop van zege dat het dit jaar vlekkeloos gaat.

Resumerend: Je kunt een power-off proberen. Doet meer dan ik had verwacht.
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Ben met mijn Tesla X naar Spanje gereden en heb problemen met de airco.
In die zin dat na een goeie 40 km de airco afslaat.
Wat ik ook doe, welke instelling ik ook probeer...de auto koelt niet.
Wanneer ik stop, dan is het euvel verholpen, maar wanneer ik weer vertrek is het na een tijdje weer van dattum.
Uitleg van Tesla is dat de auto bij superchargen voorrang geeft aan het koelen van de batterijen, maar hier is het net andersom.
Vlak na superchargen koelt de auto wel, maar daarna stopt het weer.
Onderweg naar Spanje van miserie gestopt bij een Tesla servicecenter in Lyon. Daar gaf een diagnose aan dat er een probleem was met de temperatuursensor.
Maar ik heb hier zo mijn twijfels over.
Iemand nog dergelijke ervaringen ?
Ben met mijn Tesla X naar Spanje gereden en heb problemen met de airco.
In die zin dat na een goeie 40 km de airco afslaat.
Wat ik ook doe, welke instelling ik ook probeer...de auto koelt niet.
Wanneer ik stop, dan is het euvel verholpen, maar wanneer ik weer vertrek is het na een tijdje weer van dattum.
Uitleg van Tesla is dat de auto bij superchargen voorrang geeft aan het koelen van de batterijen, maar hier is het net andersom.
Vlak na superchargen koelt de auto wel, maar daarna stopt het weer.
Onderweg naar Spanje van miserie gestopt bij een Tesla servicecenter in Lyon. Daar gaf een diagnose aan dat er een probleem was met de temperatuursensor.
Maar ik heb hier zo mijn twijfels over.
Iemand nog dergelijke ervaringen ?
Ik heb in augustus dit jaar hetzelfde probleem gehad met de airco tijdens onze trip naar zuid Frankrijk. Bij temperaturen boven de 30 graden kwam er zo goed als geen koude lucht uit de ventilatieroosters. De airco werkte wel bij het Superchargen. Dit was onze eerste lange trip sinds aankoop voertuig. Bij dergelijke temperaturen is het echt niet aangenaam in de wagen. Bij terugkomst in België in september service afspraak gemaakt in Hasselt waarbij ze niks hebben kunnen vaststellen bij Belgische temperaturen van ongeveer 22 graden. De uitleg die je dan krijgt dat de batterij voorrang krijgt op de cabine bij hoge temperaturen vind ik nogal mager. Als dit correct zou zijn, zou niemand in Californië een tesla kopen als je airco niet de cabine zou koelen. 2e poging volgende zomer.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb in mijn S al vanaf aanschaf in 2018 problemen met de airco die soms gewoon uitvalt. Komt dan klamme warme lucht uit de roosters. Dan een kwartier later weer aan springt. In de Gotthardtunnel vorig jaar onderweg naar Italie ineens een melding dat al het koelvermogen naar de accu gaat. Cabine had 0,0 koeling meer. Na een uur nog niet. Tesla gebeld: Wij zien geen probleem! De accu is gewoon te warm met 65 graden. Superchargen ging gek genoeg wel op vol vermogen. Uiteindeljk aangekomen op bestemming heeft de auto nog zeker 10 uur staan blazen (ventilator). Airco bleef al die tijd uit/kapot.

Uiteindelijk op bestemming nog een aantal keer met Tesla gesproken ivm. mogelijk wegslepen van de auto. Uiteindelijk na overleg met 'Tesla California' een power-off gedaan, 15 minuten wachten. Daarna sprong direct airco weer aan.

Eenmaal terug in Nederland bleek er een kabel/connector niet in orde te zijn. Op hoop van zege dat het dit jaar vlekkeloos gaat.

Resumerend: Je kunt een power-off proberen. Doet meer dan ik had verwacht.
Inmiddels een tijdje verder.. De kabel/connector bleek afgelopen jaar niet het probleem. Zomervakantie er na weer opnieuw problemen. Na de vakantie vorig jaar heeft de auto bijna 3 weken bij Tesla gestaan. Toen is er een onderdeel vervangen (samen met wat ringetjes en ander klein materiaal):

MXVALVE ASY TXV W SOL Evaporator R1234yf
(1019544-00-B)

Dit jaar naar Spanje geweest, met ruim 40 graden overdag. Geen centje pijn. Familie met brandstofauto's hoorde ik klagen over gebrek aan aircocapaciteit.. Maar de Tesla heeft 't dit jaar perfect gedaan. Lijkt dus nu eindelijk verholpen.
 
Heb ik ook eens gehad tijdens terugrit vanuit zuid Frankrijk. Tesla nummer gebeld tijdens het rijden. Ze vroegen om te stoppen , in park te zetten en dan reset gedaan (inclusief intrappen rem). Daarna werkte alles weer… volledige power off 30s wachten en dan weer aanzetten lijkt me ook een goede manier. Hopelijk kan het zo opgelost worden voor je