Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Problemen met WiFi

This site may earn commission on affiliate links.
ik had ook al tijden last van slechte wifi, app die slecht startte in de morgen, dus regelmatig geen warme auto als je instapt (hoe verwend ben ik nu?). Nieuwe router gekocht met bereik tot eind van de straat... geen verschil voor de Tesla. Nu dus maar de wifi eruit gehaald, auto heeft alleen contact via 3G, sindsdien eigenlijk maar zelden problemen met contact via de app, en de software updates komen toch wel binnen.... volgens mij mis ik nix als ik geen wifi heb toch?
 
De updates komen keurig binnen over de 3G, kaarten helaas niet........

Installatie van WiFi heb ik tijden geleden al opgegeven. Krijg het niet aan de praat. Heeft nooit gewerkt. Updates krijg ik ook altijd netjes OTA (3G) binnen, maar ook nog nooit een kaart-update gezien. Volgens SeC moet die toch (vroeg of laat) OTA gepusht worden naar de auto. Maar begin daar langzaam aan wel aan te twijfelen. In 17 maanden nog nooit een kaart update gezien :confused:.
 
Installatie van WiFi heb ik tijden geleden al opgegeven. Krijg het niet aan de praat. Heeft nooit gewerkt. Updates krijg ik ook altijd netjes OTA (3G) binnen, maar ook nog nooit een kaart-update gezien. Volgens SeC moet die toch (vroeg of laat) OTA gepusht worden naar de auto. Maar begin daar langzaam aan wel aan te twijfelen. In 17 maanden nog nooit een kaart update gezien :confused:.

En wat schetst nou vanmorgen mijn verbazing.
Zit ik al tijden op die nieuwe kaarten te wachten en nu ik hem aan de WiFi heb gehangen komen ze binnen.
Zal natuurlijk wel toeval zijn...:confused:
Maar ik blijf het vreemd vinden dat de auto niet goed door de speedtest komt. Waar blijven de IT-pioniers? Blijft wel stil... :eek:
 

Attachments

  • image2.jpg
    image2.jpg
    134.8 KB · Views: 194
Volgens mij komen de maps echt alleen via wifi.
Thuis niet de mogelijkheid om de auto met wifi te verbinden dus een keer met wifi verbonden toen ik bij mijn ouders was en de ochtend erna kreeg ik ook de melding dat de maps geüpdatet waren. :)
 
En wat schetst nou vanmorgen mijn verbazing.
Zit ik al tijden op die nieuwe kaarten te wachten en nu ik hem aan de WiFi heb gehangen komen ze binnen.
Zal natuurlijk wel toeval zijn...:confused:
Maar ik blijf het vreemd vinden dat de auto niet goed door de speedtest komt. Waar blijven de IT-pioniers? Blijft wel stil... :eek:
OK, Maarten. Omdat je zo aandringt mijn gedachten hierover. Ik heb dit ooit in den beginne uitgezocht en nooit meer iets aan veranderd, daarom moest ik even terug in het geheugen.

Hoe werkt - volgens sommigen - de WiFi verbinding van de Model S met het internet?
Er wordt een VPN-tunnel opgezet vanuit de auto naar de moederschipservers van Tesla Motors (ergens in de US) en van daaruit wordt het internet geconnecteerd.
Dat verklaart waarom de verbindingen van je iPhone, laptop e.d. over hetzelfde WiFi-punt veel sneller zijn dan die van je Model S. Er zit gewoon een (enorme) omleiding in de verbinding van de Model S.
Daarnaast sluit ik niet uit dat er ook wat gefilterd, ge-NAT, etc wordt in hun US internettoegang. Dit blijkt allemaal redelijk kritisch m.b.t. de in jouw router ondersteunde protocollen, omdat het gebaseerd is op (amerikaanse standaard) techniek van een paar jaar geleden. Ik heb inderdaad wat van de default/automatische settings in mijn WiFi punt moeten aanpassen om het goed werkend te krijgen.
Het goede nieuws is dat updates, firmware en/of kaarten, door de gekozen routering niet via het internet hoeven komen, maar rechtstreeks door de VPN-verbinding met de moederschipservers kunnen komen. Dat was dus echt geen toeval dat je die kaartupdates meteen via de WiFi binnenkreeg. Ik had ze dezelfde nacht al, nadat de betreffende firmware update (6.0?) met de 'nieuwe' navigatie was geïnstalleerd.
 
Zoals Maurice en Frank al merken, is het hebben van een WiFi connectie geen garantie voor het ontvangen van updates.
Ik had aanvankelijk ook een ogenschijnlijk werkende WiFi verbinding, echter met voortdurend gezeur over opnieuw willen toevoegen, etc. Dat geeft m.i. aan dat de VPN verbinding opzetten niet (altijd) lukt.
Hier staan de settings waarmee ik het uiteindelijk aan de praat kreeg.
 
Allen,

De Tesla is twee weken geleden voor wat kleine afwerkings-items voor onderhoud geweest bij Tesla. Één van de klachten (zoals eerder gemeld hier) was het slechte ontvangst van WiFi en het onmogelijk verbinden met een signaal dat de Tesla wel kon ontvangen (vlakbij een router). Ze hebben de antenne vervangen en bij aankomst kon ik gelijk verbinden met het netwerk wat eerst onmogelijk was. Zie werkorder;

Concern: Customer states: wifi connection is poor
Pay Type: Warranty
Corrections: Antenna - WiFi General Diagnosis
Wifi antenna had bad connection. reinstalled antenna.
Corrections: Antenna - WiFi
re-installed WiFi antenna
Total Labor & Miscellaneous Items
 
Dit lijkt wel heel erg op de terugkeer van een van de standaard montagefouten bij de afleveringen in 2013.
Namelijk het niet verwijderden van de carosserielak ten behoeve van het massacontact van de antenne.
 
OK, Maarten. Omdat je zo aandringt mijn gedachten hierover. Ik heb dit ooit in den beginne uitgezocht en nooit meer iets aan veranderd, daarom moest ik even terug in het geheugen.

Hoe werkt - volgens sommigen - de WiFi verbinding van de Model S met het internet?
Er wordt een VPN-tunnel opgezet vanuit de auto naar de moederschipservers van Tesla Motors (ergens in de US) en van daaruit wordt het internet geconnecteerd.
Dat verklaart waarom de verbindingen van je iPhone, laptop e.d. over hetzelfde WiFi-punt veel sneller zijn dan die van je Model S. Er zit gewoon een (enorme) omleiding in de verbinding van de Model S.
Daarnaast sluit ik niet uit dat er ook wat gefilterd, ge-NAT, etc wordt in hun US internettoegang. Dit blijkt allemaal redelijk kritisch m.b.t. de in jouw router ondersteunde protocollen, omdat het gebaseerd is op (amerikaanse standaard) techniek van een paar jaar geleden. Ik heb inderdaad wat van de default/automatische settings in mijn WiFi punt moeten aanpassen om het goed werkend te krijgen.
Het goede nieuws is dat updates, firmware en/of kaarten, door de gekozen routering niet via het internet hoeven komen, maar rechtstreeks door de VPN-verbinding met de moederschipservers kunnen komen. Dat was dus echt geen toeval dat je die kaartupdates meteen via de WiFi binnenkreeg. Ik had ze dezelfde nacht al, nadat de betreffende firmware update (6.0?) met de 'nieuwe' navigatie was geïnstalleerd.

Hey Paul, bedankt voor die uitleg! Ik mag dus nog van geluk spreken dat hij direct goed connectie maakte.

Maar.... voor de wachtenden op de kaarten-update: in de handleiding van de auto staat op blz. 91, lees ik nu:
"Verbind de Model S geregeld met een wifi-netwerk om nieuwe kaarten te ontvangen (zie Verbinding maken met wifi op page 96). Wanneer bijgewerkte kaarten beschikbaar zijn, worden deze alleen via wifi naar de Model S gestuurd. Er wordt een bericht op het touchscreen weergegeven wanneer er nieuwe kaarten zijn geïnstalleerd."
Dat is dus heel duidelijk.:crying:
Maar, dat er niks binnen komt bij een minder sterk wifi-signaal, zoals ik dat eerst had, daar wordt niets over geschreven.
Dat het verbinding maken listig/lastig kan zijn, met mogelijke oplossingen bij problemen, zou toch wel in de handleiding mogen...:frown:
 
Hey Paul, bedankt voor die uitleg! Ik mag dus nog van geluk spreken dat hij direct goed connectie maakte.

Maar.... voor de wachtenden op de kaarten-update: in de handleiding van de auto staat op blz. 91, lees ik nu:
"Verbind de Model S geregeld met een wifi-netwerk om nieuwe kaarten te ontvangen (zie Verbinding maken met wifi op page 96). Wanneer bijgewerkte kaarten beschikbaar zijn, worden deze alleen via wifi naar de Model S gestuurd. Er wordt een bericht op het touchscreen weergegeven wanneer er nieuwe kaarten zijn geïnstalleerd."
Dat is dus heel duidelijk.:crying:
Maar, dat er niks binnen komt bij een minder sterk wifi-signaal, zoals ik dat eerst had, daar wordt niets over geschreven.
Dat het verbinding maken listig/lastig kan zijn, met mogelijke oplossingen bij problemen, zou toch wel in de handleiding mogen...:frown:
Misschien een domme vraag, maar maakt het soms uit of je de auto met de voorkant of juist met de achterkant naar het huis/wifi accesspoint moet parkeren ivm de plaatsing van de WIFI module in de auto.
 
En toch blijft het vreemd. Alles heeft verbinding: mijn telefoon, de iPad, de Windows tablet. Alles kan ik vanuit de bestuurdersstoel bereiken, behalve de Model S zelf. Hij ziet het netwerk wel maar weigert een verbinding te maken. Ik heb gekeken of ik inderdaad B/G/N heb aanstaan, of het wachtwoord niet te moeilijk is (is nu een zinnetje dus alleen woorden van 8 karakters lang) maar wat ik ook doe: hij pakt hem niet.

Morgen maar even proberen bij een publieke Wifi spot.
 
De Antenne zit volgens mij in de spiegels. Als mijn S met de neus naar het access point staat doet de WIFI het een stuk beter.

Enige tijd terug besproken met het SeC - de wifi antenne zit in de rechterspiegel (aan de passagierskant).
Die kant dus "richting" je access point zetten.

Ik heb zelf mijn accesspoint moeten aanpassen om mijn MS te kunnen laten connecteren.
Mijn wifi accesspoint stond op enkel G en N netwerken. Moest er B-G-N mode van maken - toen kon de MS pas connecteren.