Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

proces herstellen foutieve RDW registratie Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Beste mensen, ik heb mijn lopende bestelling omgeswitcht en een voorraad Tesla Y met korting gekocht. Na ontvangst van het kenteken per SMS bleek na controle op RDW.nl een foutieve en te hoge nieuwprijs (prijs van auto van begin jan. 2023) geregistreerd te staan bij RDW. Uiteraard gaat het om een nieuw exemplaar waar ik nog als 1e eigenaar later deze maand op naam moet worden gezet. Heeft natuurlijk negatieve impact op bijtelling en verzekering van de auto voor mij. Immers deze is gebaseerd op wat bij RDW staat en niet op de prijs op de factuur van de auto en listprice.

Bij Tesla gemeld, zij geven slechts aan "dat ze het gaan herstellen en het wel goed komt". Zonder concreet aan te geven hoe en wanneer de juiste prijs (van mrt 2023) wordt aangepast bij RDW. Ook even gebeld met RDW, Zij geven aan..."we weten het niet of het hersteld kan worden. Dat kan alleen Tesla en sowieso niet de eigenaar van de auto. U moet bij Tesla zijn en niet bij ons"

Ik overweeg om de aflevering uit te stellen, totdat Tesla het probleem heeft hersteld. Maar ik begreep ook dat de prijs pas na de registratie van de 1e eigenaar kan worden aangepast en niet eerder, dan kan ik oneindig uitstellen.

Iemand ervaring met een vergelijkbare situatie? Hoe is dit bij jullie hersteld en afgehandeld? Of juist (nog) niet?
 
Last edited:
Ook voor mijn MY LR AWD staat nog een verkeerde fiscale waarde bij de RDW geregistreerd. Voordat de auto afgeleverd werd (op 7 feb) werd mij verzekerd dat het binnen een week of 2 na aflevering opgelost zou worden, maar... dat is nog niet gebeurd.
De bijtelling kan met terugwerkende kracht aangepast worden, dus ik heb nog wel even geduld, het registratieteam zal het wel druk hebben met alle nieuwe registraties.
 
Ook voor mijn MY LR AWD staat nog een verkeerde fiscale waarde bij de RDW geregistreerd. Voordat de auto afgeleverd werd (op 7 feb) werd mij verzekerd dat het binnen een week of 2 na aflevering opgelost zou worden, maar... dat is nog niet gebeurd.
De bijtelling kan met terugwerkende kracht aangepast worden, dus ik heb nog wel even geduld, het registratieteam zal het wel druk hebben met alle nieuwe registraties.
Dank voor je reactie. Inmiddels dus al een maand(???) verder en nog niet hersteld? Zal in mijn geval ca. 2000 Euro extra voor de 60 maanden betekenen als het niet hersteld gaat worden. In potentie dus een risico voor de koper. Man, man..., een aflevering en betaling is in 1 week te regelen. Een kleine wijziging bij RDW meer dan een maand doorlooptijd?

Misschien nog een ander forumbezoeker die het sneller voor elkaar gekregen heeft?
 
De tijd tussen bestellen en rijden was inderdaad korter, een week of 3. Maar ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen, even geduld nog.
De RDW gaf bij mij aan dat het waarschijnlijk niet gaat lukken omdat de "Datum inschrijving voertuig in Nederland" bepalend is en niet "Datum eerste tenaamstelling in Nederland" voor de waardebepaling. In mijn geval is de "Datum inschrijving voertuig in Nederland" nog vóór de prijsverlaging is. Het blijft vaag wat wel of niet mogelijk is. Maar weet wel dat niet Tesla, maar de eigenaar in kwestie de dupe wordt mocht het toch niet goed komen.
 
In dat geval ("Prijs geldig op Datum inschrijving voertuig in Nederland") zou het bij mij goed moeten komen (is ook bevestigd door een Tesla medewerker) 🤞:
1678445708657.png

De prijsverlaging was op 13 januari, dus net een paar dagen ervoor.
 
In dat geval ("Prijs geldig op Datum inschrijving voertuig in Nederland") zou het bij mij goed moeten komen (is ook bevestigd door een Tesla medewerker) 🤞:
View attachment 916028
De prijsverlaging was op 13 januari, dus net een paar dagen ervoor.
OK, in mijn geval staat een datum 5 jan. 2023, dus vóór 13 januari; Eerste toelating is natuurlijk nog leeg omdat de auto nog niet overgeschreven is.

Daarnaast "bevestigd door een Tesla medewerker" heeft geen mi waarde, tenzij het zwart-wit op papier staat vanuit Tesla.
 
Een kentekenbewijs kan "geschoond" worden. Dat gebeurt bijvoorbeeld wel eens als een auto p.o. op de verkeerde naam is gezet. Maar zover ik weet kan dat echter maar heel beperkt en niet meer een maand nadat de auto al op kenteken is gezet. Volgens mij is het aanpassen van de prijs iets dat de RDW moet doen en daar kan Tesla verder niet zo gek veel mee. Als de RDW niet mee wil werken (en daar lijkt het op), dan is het gewoon pech.

Als de registratie van de auto niet op orde is, dan kan je de auto het beste laten staan. Doet wellicht even pijn, maar is de meest effectieve manier om de zaak alsnog geregeld te krijgen. Bij afname van de auto is er weinig incentive voor Tesla meer om het probleem op te lossen.

Een kennis van mij kreeg zijn Model S met de verkeerde velgen (we haalden onze auto's dezelfde dag op). Zou wel goed komen en hij zou ze nageleverd krijgen (gaat natuurlijk maanden duren, want die dingen waren lastig leverbaar). Gewoon de auto laten staan en maar met mij mee terug naar huis. Mister Green boos, maar de auto was niet volgens opgave, dus ze konden er niet veel tegen doen. Volgende dag al telefoon... Of de auto gebracht kon worden. Juiste velgen zater er toen wel onder. Die zijn -hoogstwaarschijnlijk- gewoon onder een andere Model S gehaald. Auto werd netjes thuis afgeleverd :)
 
  • Like
Reactions: RichieB and IvCh
Hier ook een verkeerde registratie bij de RDW. Eerste instantie werd gezegd door Tesla dat het 2 tot 4 weken zou duren voordat het aangepast zou zijn.
Nu 4 weken later krijg ik in het SeC te horen dat het wel enkele maanden kan duren. Dit kan dus nog wel even duren.

Hier gaat het om een MYLR die geregistreerd staat als een MYP met de ouwe prijs. +\- €20.000,- prijs verschil.
 
Hier ook een verkeerde registratie bij de RDW. Eerste instantie werd gezegd door Tesla dat het 2 tot 4 weken zou duren voordat het aangepast zou zijn.
Nu 4 weken later krijg ik in het SeC te horen dat het wel enkele maanden kan duren. Dit kan dus nog wel even duren.

Hier gaat het om een MYLR die geregistreerd staat als een MYP met de ouwe prijs. +\- €20.000,- prijs verschil.
...ok..., wel fijn dit forum om deze info met elkaar te kunnen delen. Zet me wel aan het denken. Misschien zeggen ze over een paar maanden dat het niet meer mogelijk is. Klant wordt zo benadeelt. Suc6 met de afwikkeling, dat scheelt idd veel geld in jouw geval.
 
Ik las net in de oude 2019 discussie van de link hierboven :
"Ik heb vandaag ook de RDW gebeld om te vragen hoe dit proces in elkaar zit.
Blijkbaar maakt het de RDW geen bal uit wat de waarde is, die plempen gewoon online en registreren wat Tesla hun doorgeeft.
Als de auto nog niet te naam gesteld is, kan Tesla dit rechtstreeks met de RDW regelen voor aanpassing.
Als de auto reeds op aan staat, dan moet Tesla dit achteraf via de belastingdienst regelen om de catalogusprijs aan te passen.
Realistisch bekeken; dat gaan ze niet voor elkaar krijgen met hun organisatorische skills"


Als het bovenstaande juist is, moet je de auto dus vóór de tenaamstelling laten corrigeren.

Iemand van het forum hier wel een RDW cat. prijs correctie na tenaamstelling voor elkaar gekregen? Ben benieuwd....
 
Geen fiscale aanpassing bij RDW, maar elders al in topic aangegeven dat bij het opvragen van mijn kenteken de verkeerde uitvoering staat. Ik heb een MY LR AWD en bij veel verzekeringen en kenteken app's geeft hij dan aan MY RWD
Ik dacht dat Tesla dit ook verkeerd had doorgegeven, maar blijkt toch niet waar de zijn. Zij hebben het COC rapport als bewijs meegestuurd.
zie antwoord van Tesla hieronder;

Dank voor uw bericht.
U had een verzoek betreft de uitvoering van uw nieuwe Tesla.
Hierin deelt u informatie met een screenshot van het RDW.

Dank hiervoor want u heeft dus al kunnen zien dat de uitvoeren RWD/AWD nergens vermeld staat.
Dit is ook correct. U kunt een type zien en enkel Tesla heeft de informatie om te zien welke uitvoering dit is.
Zoals hij bekend is bij ons en RDW heb ik het paspoort van de auto toegevoegd waarin u kunt achterhalen dat alles correct is.

Wij krijgen uw vraag meerdere malen iedere dag.
Alle verzekeringen werken met een systeem die hun gegevens van een tussenpersoon krijgt.
Deze krijgen enkel het model en niet de uitvoering, en zij vullen dus maar iets is zonder dat zij dit kunnen controleren.

Als u het wil checken kunt het beste in uw auto gaan zitten, onder het koppeltje “software” ziet u daadwerkelijk de uitvoerig.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Geen fiscale aanpassing bij RDW, maar elders al in topic aangegeven dat bij het opvragen van mijn kenteken de verkeerde uitvoering staat. Ik heb een MY LR AWD en bij veel verzekeringen en kenteken app's geeft hij dan aan MY RWD
Ik dacht dat Tesla dit ook verkeerd had doorgegeven, maar blijkt toch niet waar de zijn. Zij hebben het COC rapport als bewijs meegestuurd.
zie antwoord van Tesla hieronder;

Dank voor uw bericht.
U had een verzoek betreft de uitvoering van uw nieuwe Tesla.
Hierin deelt u informatie met een screenshot van het RDW.

Dank hiervoor want u heeft dus al kunnen zien dat de uitvoeren RWD/AWD nergens vermeld staat.
Dit is ook correct. U kunt een type zien en enkel Tesla heeft de informatie om te zien welke uitvoering dit is.
Zoals hij bekend is bij ons en RDW heb ik het paspoort van de auto toegevoegd waarin u kunt achterhalen dat alles correct is.

Wij krijgen uw vraag meerdere malen iedere dag.
Alle verzekeringen werken met een systeem die hun gegevens van een tussenpersoon krijgt.
Deze krijgen enkel het model en niet de uitvoering, en zij vullen dus maar iets is zonder dat zij dit kunnen controleren.

Als u het wil checken kunt het beste in uw auto gaan zitten, onder het koppeltje “software” ziet u daadwerkelijk de uitvoerig.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Hetzelfde antwoord gekregen van Tesla voor dit issue. COC verstuurd naar verzekeraar die eea heeft aangepast op polis.
 
Beste mensen, ik heb mijn lopende bestelling omgeswitcht en een voorraad Tesla Y met korting gekocht. Na ontvangst van het kenteken per SMS bleek na controle op RDW.nl een foutieve en te hoge nieuwprijs (prijs van auto van begin jan. 2023) geregistreerd te staan bij RDW. Uiteraard gaat het om een nieuw exemplaar waar ik nog als 1e eigenaar later deze maand op naam moet worden gezet. Heeft natuurlijk negatieve impact op bijtelling en verzekering van de auto voor mij. Immers deze is gebaseerd op wat bij RDW staat en niet op de prijs op de factuur van de auto en listprice.

Bij Tesla gemeld, zij geven slechts aan "dat ze het gaan herstellen en het wel goed komt". Zonder concreet aan te geven hoe en wanneer de juiste prijs (van mrt 2023) wordt aangepast bij RDW. Ook even gebeld met RDW, Zij geven aan..."we weten het niet of het hersteld kan worden. Dat kan alleen Tesla en sowieso niet de eigenaar van de auto. U moet bij Tesla zijn en niet bij ons"

Ik overweeg om de aflevering uit te stellen, totdat Tesla het probleem heeft hersteld. Maar ik begreep ook dat de prijs pas na de registratie van de 1e eigenaar kan worden aangepast en niet eerder, dan kan ik oneindig uitstellen.

Iemand ervaring met een vergelijkbare situatie? Hoe is dit bij jullie hersteld en afgehandeld? Of juist (nog) niet?
Even een korte update. Na wat zeuren. verschillende meningen aangehoord te hebben en 10x doorverwijzingen heb ik toch een andere auto geeist en gekregen in dezelfde bestelde setup. M.b.t. de eerste auto in kwestie, daar is de foutieve registratie op RDW.nl nog steeds niet aangepast. Jammer, ik wens de andere Tesla rijders die nog op een herstelactie wachten veel geluk. Dat het een keer gaat lukken, daar heb ik geen twijfels bij, maar je moet er wel steeds achteraan blijven gaan.
 
  • Like
Reactions: Nick-m
Even een korte update. Na wat zeuren. verschillende meningen aangehoord te hebben en 10x doorverwijzingen heb ik toch een andere auto geeist en gekregen in dezelfde bestelde setup. M.b.t. de eerste auto in kwestie, daar is de foutieve registratie op RDW.nl nog steeds niet aangepast. Jammer, ik wens de andere Tesla rijders die nog op een herstelactie wachten veel geluk. Dat het een keer gaat lukken, daar heb ik geen twijfels bij, maar je moet er wel steeds achteraan blijven gaan.
Gelukkig zijn er ook genoeg kopers die particulier kopen. Die interesseert de waarde bij de RDW echt geen bal en zijn blij dat die sneller geleverd kan worden.