Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Programma voor plaatsen laadpalen hotels

This site may earn commission on affiliate links.
Vraagje: ik zit momenteel in een hotel in Frankrijk waar men eraan denkt een laadpaal te plaatsen. Ik heb ooit eens gelezen dat je dat als hoteluitbater voorheen bij Tesla kon aanvragen en ze die dan gratis komen plaatsen. Klopt dat en is dat programma er nog steeds?
Ik wil dat natuurlijk graag stimuleren hier.
 
Oh dat is wel zonde. Ik heb voor een aankomend weekendje weg en doorreis naar de zomervakantie specifiek via de Tesla destination charger website accomodaties uitgezocht. Wilde het juist gaan aanraden bij kenissen die in de Europese camping wereld zitten.
Bestaande destination chargers doen het gewoon, alleen de uitbreiding naar nieuwe locaties is gestopt.
 
Misschien maar waarom zou je je op Tesla richten? Alle uitbaters van hotels zouden chargers moeten hebben. Het voelt zo gek dat er nog steeds bij teveel lokaties geheel niet geladen kan worden. Het is een investering die zich waarschijnlijk binnnen een jaar zich terug verdiend doordat je op veel websites je kunt aangeven dat je kunt laden waardoor je a) meer klanten trekt en b) dit niet gratis hoeft aan te bieden.
 
Klopt, eigenlijk zou het overal gewoon beschikbaar moeten zijn. Campings liggen vol met krachtstroom aansluitingen, maar 1 laadpaal plaatsen is soms al moeilijk. Wellicht komt dat nog met de jaren als het toerisme weer wat aantrekt en de budgetten het weer mogelijk maken voor de uitbaters.
 
Probleem is dat veel bedrijven dat weer als een goudmijn bekijken. Een laadpunt voorzien kost inclusief installatie al snel 2K. Als je dan 35 cent per kWh wil vragen, en zelf 25 cent moet betalen per kWh, moet je rekenen dat er 76 dagen lang iemand continu staat te laden aan 11kW om break-even te zijn.

De onbekende factor is hoeveel klanten je trekt door die eenmalige investering van 2K per laadpaal, en of die investering dan meer opbrengt dan wat reclame in vakantieblaadjes, kortingsbonnen in je mailings of andere marketing.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Tijdje terug kwam er een soortgelijke vraag. Als ik het goed herinner was het antwoord van Tesla toen dat ze met het programma zijn gestopt.
Hmm, dat zou wel jammer zijn inderdaad, want dat was nou net de drempel voor veel hoteleigenaren hier wel iets mee te doen om dan de 2k investering waar @wooter het over heeft niet hoeft te worden gecompenseerd (wat overigens denk ik gemakkelijk wel gebeurt door de extra omzet van de extra EV eigenaren die je op bezoek krijgt, ipv door de kWh winst).
Maar als het programma is gestopt, wat is dan nog de bedoeling van de website die @Nielsjah95 noemde?
 
Hmm, dat zou wel jammer zijn inderdaad, want dat was nou net de drempel voor veel hoteleigenaren hier wel iets mee te doen om dan de 2k investering waar @wooter het over heeft niet hoeft te worden gecompenseerd (wat overigens denk ik gemakkelijk wel gebeurt door de extra omzet van de extra EV eigenaren die je op bezoek krijgt, ipv door de kWh winst).
Het stomme is dat het programma van Tesla minder dan 2K per laadpaal kostte. €550 voor de laadpaal, en een paar honderd voor de aansluiting. Maar je kan de gasten niet de elektriciteit aanrekenen dus de laadpaal is altijd een kostenpost.
 
Het stomme is dat het programma van Tesla minder dan 2K per laadpaal kostte. €550 voor de laadpaal, en een paar honderd voor de aansluiting. Maar je kan de gasten niet de elektriciteit aanrekenen dus de laadpaal is altijd een kostenpost.
Ja, maar mijn punt is dat voor de hoteleigenaar de positieve kant van de business case niet de winst op de kWh zou moeten zijn, maar de extra winst door extra omzet door extra EV gasten. Die is denk ik veel substantiëler en ook veel meer in lijn waar hoteleigenaren zich mee bezig zouden moeten houden ipv extra winsten door neveninkomsten van wat dan ook.
 
Ach, door simpelweg een paar stopcontacten te voorzien kan je al klanten trekken.

Maar degelijke laadpalen zijn natuurlijk beter.

Kan me niet voorstellen dat ze in Nederland nog niet gemeengoed zijn. Ik heb al kantoorgebouwen, hotels en vakantieparken bezocht met allen minimum een laadpaal met 2 aansluitingen.
 
Ach, door simpelweg een paar stopcontacten te voorzien kan je al klanten trekken.

Maar degelijke laadpalen zijn natuurlijk beter.

Kan me niet voorstellen dat ze in Nederland nog niet gemeengoed zijn. Ik heb al kantoorgebouwen, hotels en vakantieparken bezocht met allen minimum een laadpaal met 2 aansluitingen.
In NL misschien wel (afschoon ook zeker niet altijd). Ik ben momenteel in Frankrijk en hier is het toch een heel ander verhaal / absoluut geen gemeengoed.
 
Ik heb vaker gezien dat er pas laadpalen komen als het management iets met accu's gaat rijden. ;)
Zo kwam er 1 laadpaal bij Pairi Daiza. Voorbehouden voor Marc Coucke.
Ook bij Pairi Daiza: de helft van de parking is overdekt met zonnepanelen, maar ‘s avonds wordt de parking verlicht door verlichtingspalen met een generator onder.
2ECD0526-0F2D-4FB4-9B8D-FCB652A34895.png