Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Q4 Earnings call

This site may earn commission on affiliate links.
Uit het liveblog en shareholder letter heb ik hieronder een aantal highlights geplaatst...
Bronnen:
Tesla Earnings Live Blog - TheStreet
http://files.shareholder.com/downlo...171-3685fd8150b3/Q4'13 Shareholder Letter.pdf


  • To further enhance the driver experience, new Model S customers will now receive free data connectivity and Internet radio for four years. As an added benefit to our existing Model S customers, the free four year period starts on January 1, 2014. To be fair to all, in rare cases a customer may be charged for extreme data use.
  • We expect to deliver over 35,000 Model S vehicles in 2014, representing a 55+% increase over 2013. Production is expected to increase from 600 cars/week presently to about 1,000 cars/week by end of the year as we expand our factory capacity and address supplier bottlenecks. Battery cell supply will continue to constrain our production in the first half of the year, but will improve significantly in the second half of 2014.
  • We expect to have production design Model X prototypes on the road by end of year and begin volume deliveries to customers in the spring of 2015.
  • Very shortly, we will be ready to share more information about the Tesla Gigafactory. This will allow us to achieve a major reduction in the cost of our battery packs and accelerate the pace of battery innovation. Working in partnership with our suppliers, we plan to integrate precursor material, cell, module and pack production into one facility.
  • With this facility, we feel highly confident of being able to create a compelling and affordable electric car in approximately three years. This will also allow us to address the solar power industry’s need for a massive volume of stationary battery packs

Conference call:

  • Elon says it's a good idea to pull in fresh capital. Will talk more about that next week, and discuss giga factory.
  • Stock raise coming next week, Elon just let the cat slip out of the bag.
  • Elon Musk says Model X demand is "very high." Not disclosing amount of reservations, but notes the fish are jumping in the boat.
  • Sales will pick up quite a bit in Europe as the continent works on charging issues. Deepak notes demand in Asia is really strong. Elon tops off by saying unlikely to meet demand in China this year
  • Elon notes it's likely to expect Panasonic to partner on the factory, but others will supply other things. Giga factory talk next week.
  • Elon anticipates a positive result from the NHTSA
  • Tesla sees demand for the S in 2016, as well as demand for everything else. Musk says tought to see where demand starts to flatten out. He thinks X sees as much demand as the S, but notes he guesses it's possible X demand exceeds S demand.
  • Musk says on the giga factory, it would absorb all of the cells produced, and you'd need to bring in all cells from around the world. Analyst trying to see if Apple is a partner :)
  • Elon won't comment on future Model S changes, when asked if power train improvements seen on Model X would come to Model S eventually


 
Last edited:
Wat ik wel 'gevaarlijk' vind is het maken van de batterijen in eigen fabriek in plaats van outsourcen. De ontwikkeling van batterijen gaat nu zo snel; je leest allemaal nieuwe technieken waarbij batterijen lichter en goedkoper worden en meer capaciteit hebben. Dit zijn technieken die over een jaar of vijf beschikbaar komen. Ook Musk heeft in Amsterdam gezegd dat hij nog een jaar of vier/vijf met de huidige batterijlijn wil doen, dan moet daarna toch de hele fabriek weer worden omgebouwd...?
 
Wat ik wel 'gevaarlijk' vind is het maken van de batterijen in eigen fabriek in plaats van outsourcen. De ontwikkeling van batterijen gaat nu zo snel; je leest allemaal nieuwe technieken waarbij batterijen lichter en goedkoper worden en meer capaciteit hebben. Dit zijn technieken die over een jaar of vijf beschikbaar komen. Ook Musk heeft in Amsterdam gezegd dat hij nog een jaar of vier/vijf met de huidige batterijlijn wil doen, dan moet daarna toch de hele fabriek weer worden omgebouwd...?

Een batterij zal naar alle waarschijnlijkheid nog altijd een + en - pool hebben en in een bepaalde 'container' zitten. Electrolyt zal evolueren en anode en kathode...
Daarvoor hoef je denk ik geen grote verbouwingen te doen
 
Ben mega benieuwd naar meer info over de gigafactory, dat zal op redelijk korte termijn (3-5 jaar) een grote impact hebben op de kostprijs van elektrische auto's.
Heb ik nu net groot, mega en giga in 1 zin gebruikt? ;)

Het zou 2 effecten kunnen hebben:
- ofwel daalt de prijs van Model S aanzienlijk, zeker als er een "budget" car komt, en het prijsverschil met de S niet goed te praten is
- ofwel wordt de S veel beter, e.g. grotere battery pack vergeleken met een budget car, ofwel veel meer "features" stijl automatisch parkeren etc

Vond dat geen slimme zet van Tesla, want prospective buyers, waaronder ik mezelf tel, kunnen even goed de boot nog 2-3 jaar afhouden, en voor veel minder dollars een veel betere wagen kopen

Ook vraag ik me af wat de impact daar van gaat zijn op de resell value van een Model S 2013. Ook al een factor die maakt dat het misschien te vroeg is om een MS aan te schaffen
 
Snap je redenering wel een beetje, maar ook weer niet.

Dat proces van continu verbeteren en goedkoper worden geldt voor alle gadgets (en computers) namelijk wel. Als je nu een iPhone wil kopen dan kun je nu de 5S nemen of je wacht een half jaar op de 6. En over een half jaar als de 6 er is dan weet je dat een jaar later de 6S komt, zo kun je blijven uitstellen. Soms moet je gewoon in het diepe springen. En bij te ernstige twijfel moet je het gewoon niet doen, dan nog maar een paar jaar fossiel rijden.

Zo'n enorme vaart met prijsreducties door goedkopere accu productie zal het echt niet gaan, ook dat proces zal geleidelijk verlopen.
 
Het zou 2 effecten kunnen hebben:
- ofwel daalt de prijs van Model S aanzienlijk, zeker als er een "budget" car komt, en het prijsverschil met de S niet goed te praten is
- ofwel wordt de S veel beter, e.g. grotere battery pack vergeleken met een budget car, ofwel veel meer "features" stijl automatisch parkeren etc

Vond dat geen slimme zet van Tesla, want prospective buyers, waaronder ik mezelf tel, kunnen even goed de boot nog 2-3 jaar afhouden, en voor veel minder dollars een veel betere wagen kopen

Ook vraag ik me af wat de impact daar van gaat zijn op de resell value van een Model S 2013. Ook al een factor die maakt dat het misschien te vroeg is om een MS aan te schaffen

Ik heb dat met TV's: elk jaar komen er betere en goedkopere. Dus ik wacht gewoon liever met kopen van een TV. Zit nu al jaren zonder TV dus. :wink::tongue:

Edit:
Ach Loek is me te snel af. :)
 
Last edited:
Het zou 2 effecten kunnen hebben:
- ofwel daalt de prijs van Model S aanzienlijk, zeker als er een "budget" car komt, en het prijsverschil met de S niet goed te praten is
- ofwel wordt de S veel beter, e.g. grotere battery pack vergeleken met een budget car, ofwel veel meer "features" stijl automatisch parkeren etc

Vond dat geen slimme zet van Tesla, want prospective buyers, waaronder ik mezelf tel, kunnen even goed de boot nog 2-3 jaar afhouden, en voor veel minder dollars een veel betere wagen kopen

Ook vraag ik me af wat de impact daar van gaat zijn op de resell value van een Model S 2013. Ook al een factor die maakt dat het misschien te vroeg is om een MS aan te schaffen

volgens mij ben jij een eeuwige twijfelaar die waarschijnlijk nooit in een model s gaat rijden.
al maanden stel je vragen en twijfel je over vanalles en nog wat en breng je ook andere potentiële kopers in verwarring. het is altijd wel iets anders.

koop gewoon dat ding en geniet er van!
 
Het zou 2 effecten kunnen hebben:
- ofwel daalt de prijs van Model S aanzienlijk, zeker als er een "budget" car komt, en het prijsverschil met de S niet goed te praten is
- ofwel wordt de S veel beter, e.g. grotere battery pack vergeleken met een budget car, ofwel veel meer "features" stijl automatisch parkeren etc

Vond dat geen slimme zet van Tesla, want prospective buyers, waaronder ik mezelf tel, kunnen even goed de boot nog 2-3 jaar afhouden, en voor veel minder dollars een veel betere wagen kopen

Ook vraag ik me af wat de impact daar van gaat zijn op de resell value van een Model S 2013. Ook al een factor die maakt dat het misschien te vroeg is om een MS aan te schaffen


Advies gewoon niet kopen, lekker blijven doorrijden in je ouwe bakkie, dan kan iemand anders die er echt happy mee is een Tesla Model S kopen.
 
volgens mij ben jij een eeuwige twijfelaar die waarschijnlijk nooit in een model s gaat rijden.
al maanden stel je vragen en twijfel je over vanalles en nog wat en breng je ook andere potentiële kopers in verwarring. het is altijd wel iets anders.

koop gewoon dat ding en geniet er van!

En wie zegt dat ik niet op Model X zit te wachten, slimmerik?

Op basis van wat er nu in de Gigafactory announcement slides staat is dit een beetje het resultaat:

kost batterij -30%
batterij = approx 10K EUR op basis van andere info die op de fora float.

dus maakt dan 3K kost per geproduceerde wagen uit, wat dan nog meevalt.

Spijtig dat er niets gezegd wordt over de capaciteit van de battery cells die door de GFactory zullen geproduceerd worden....
 
En wie zegt dat ik niet op Model X zit te wachten, slimmerik?

Op basis van wat er nu in de Gigafactory announcement slides staat is dit een beetje het resultaat:

kost batterij -30%
batterij = approx 10K EUR op basis van andere info die op de fora float.

dus maakt dan 3K kost per geproduceerde wagen uit, wat dan nog meevalt.

Spijtig dat er niets gezegd wordt over de capaciteit van de battery cells die door de GFactory zullen geproduceerd worden....
Volgens mij zijn de kosten van de accu véél hoger dan dat. Maar sowieso hoef je er niet op te rekenen dat dat voordeel rechtstreeks naar de consument wordt doorberekend. Voorlopig is Tesla "production constrained", kortom, ze verkopen iedere auto die ze kunnen maken zonder ENIGE moeite. Qua prijsstelling betekent dit dat niet de fabricagekosten, maar de gevoelswaarde van de koper tov wat er verder in de autowereld te koop is leidend is.

Als voorbeeld, de meerprijs van de P uitvoering van de MS is qua fabricagekosten verwaarloosbaar. Zelfde accu, zelfde motor, er wordt soms gehint dat de inverter wel wat zwaarder is uitgevoerd maar daar zijn gerede twijfels over - en zelfs als, dan scheelt dat qua fabricagekosten helemaal niets. Dus hoe komt Tesla aan die meerprijs? Ze kijken wat de consument gewend is qua meerprijs te betalen als ze met een Porsche/BMW/Audi/Ferrari in plaat van in 5.5 seconden slechts in 4 seconden naar de 100 willen gaan. En zakken daar dan iets onder.

Van het "gratis geld" dat hiermee binnenkomt sponsort Tesla hun schaalvergroting en de Supercharger infrastructuur. En zolang er geen vergelijkbare auto's op de markt komen, zal iedere besparing die ze kunnen realiseren in het fabricageproces rechtstreeks geinvesteerd worden in Tesla zelf, en niet via een lagere aanschafprijs doorberekent worden aan de klant.
 
Volgens mij zijn de kosten van de accu véél hoger dan dat. Maar sowieso hoef je er niet op te rekenen dat dat voordeel rechtstreeks naar de consument wordt doorberekend. Voorlopig is Tesla "production constrained", kortom, ze verkopen iedere auto die ze kunnen maken zonder ENIGE moeite. Qua prijsstelling betekent dit dat niet de fabricagekosten, maar de gevoelswaarde van de koper tov wat er verder in de autowereld te koop is leidend is.

Als voorbeeld, de meerprijs van de P uitvoering van de MS is qua fabricagekosten verwaarloosbaar. Zelfde accu, zelfde motor, er wordt soms gehint dat de inverter wel wat zwaarder is uitgevoerd maar daar zijn gerede twijfels over - en zelfs als, dan scheelt dat qua fabricagekosten helemaal niets. Dus hoe komt Tesla aan die meerprijs? Ze kijken wat de consument gewend is qua meerprijs te betalen als ze met een Porsche/BMW/Audi/Ferrari in plaat van in 5.5 seconden slechts in 4 seconden naar de 100 willen gaan. En zakken daar dan iets onder.

Van het "gratis geld" dat hiermee binnenkomt sponsort Tesla hun schaalvergroting en de Supercharger infrastructuur. En zolang er geen vergelijkbare auto's op de markt komen, zal iedere besparing die ze kunnen realiseren in het fabricageproces rechtstreeks geinvesteerd worden in Tesla zelf, en niet via een lagere aanschafprijs doorberekent worden aan de klant.

Helemaal mee eens, bovendien heeft Elon dat in Amsterdam letterlijk gezegd (alleen in het engels uiteraard ;)):
Je helpt (investeert) als koper van de Model S/X mee aan de visie van Tesla/Elon: EV for the mass.
 
Volgens mij zijn de kosten van de accu véél hoger dan dat. Maar sowieso hoef je er niet op te rekenen dat dat voordeel rechtstreeks naar de consument wordt doorberekend. Voorlopig is Tesla "production constrained", kortom, ze verkopen iedere auto die ze kunnen maken zonder ENIGE moeite. Qua prijsstelling betekent dit dat niet de fabricagekosten, maar de gevoelswaarde van de koper tov wat er verder in de autowereld te koop is leidend is.

Als voorbeeld, de meerprijs van de P uitvoering van de MS is qua fabricagekosten verwaarloosbaar. Zelfde accu, zelfde motor, er wordt soms gehint dat de inverter wel wat zwaarder is uitgevoerd maar daar zijn gerede twijfels over - en zelfs als, dan scheelt dat qua fabricagekosten helemaal niets. Dus hoe komt Tesla aan die meerprijs? Ze kijken wat de consument gewend is qua meerprijs te betalen als ze met een Porsche/BMW/Audi/Ferrari in plaat van in 5.5 seconden slechts in 4 seconden naar de 100 willen gaan. En zakken daar dan iets onder.

Van het "gratis geld" dat hiermee binnenkomt sponsort Tesla hun schaalvergroting en de Supercharger infrastructuur. En zolang er geen vergelijkbare auto's op de markt komen, zal iedere besparing die ze kunnen realiseren in het fabricageproces rechtstreeks geinvesteerd worden in Tesla zelf, en niet via een lagere aanschafprijs doorberekent worden aan de klant.

+ 1
 
Volgens mij zijn de kosten van de accu véél hoger dan dat. Maar sowieso hoef je er niet op te rekenen dat dat voordeel rechtstreeks naar de consument wordt doorberekend. Voorlopig is Tesla "production constrained", kortom, ze verkopen iedere auto die ze kunnen maken zonder ENIGE moeite. Qua prijsstelling betekent dit dat niet de fabricagekosten, maar de gevoelswaarde van de koper tov wat er verder in de autowereld te koop is leidend is.

Als voorbeeld, de meerprijs van de P uitvoering van de MS is qua fabricagekosten verwaarloosbaar. Zelfde accu, zelfde motor, er wordt soms gehint dat de inverter wel wat zwaarder is uitgevoerd maar daar zijn gerede twijfels over - en zelfs als, dan scheelt dat qua fabricagekosten helemaal niets. Dus hoe komt Tesla aan die meerprijs? Ze kijken wat de consument gewend is qua meerprijs te betalen als ze met een Porsche/BMW/Audi/Ferrari in plaat van in 5.5 seconden slechts in 4 seconden naar de 100 willen gaan. En zakken daar dan iets onder.

Van het "gratis geld" dat hiermee binnenkomt sponsort Tesla hun schaalvergroting en de Supercharger infrastructuur. En zolang er geen vergelijkbare auto's op de markt komen, zal iedere besparing die ze kunnen realiseren in het fabricageproces rechtstreeks geinvesteerd worden in Tesla zelf, en niet via een lagere aanschafprijs doorberekent worden aan de klant.

Allemaal mee eens, en in mijn eerder commentaar hintte ik eigenlijk naar wat de willingness-to-pay zou zijn, voor eem Model S, in het geval je een "mass production" Model E of whatever kan kopen. Ik denk nog steeds dat Tesla, om de marge die ze maakt op Model S te verantwoorden, ofwel meer features in de S zal moeten steken, of wel betere battery packs moeten kunnen leveren (e.g. minder range anxiety = hogere prijs te betalen), of Model E wordt een kleinere wagen met echt kleinere afmetingen, ofwel....

het prijsverschil met Model E moet op een of andere manier te verantwoorden zijn. Indien dat dit niet mogelijk is, kan enkel de prijs van Model S zakken, en dus bijgevolg ook de resale value etc etc. De vraag die je je dan stellen is of die extra features enkel software gaan zijn, of ook hardware. Het is natuurlijk gissen naar hoe Tesla model S 2.0 gaat positioneren... de typische cycle van een ICE is iets van een 4-5 jaar tussen elk versie van een model. 2012+4-5 = 2016-2017. My guess is dat we in 2016 een nieuwe model S gaan zien die radicaal meer features heeft. denk maar aan automatisch parkeren, automatisch rijden etc etc.